Home » Forum » Ouders en school » Vroege puber mavo bij pc 59 op entree gr7

Vroege puber: mavo bij pc 59 op Entree gr.7?

25 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Maarlen
Vroege puber: mavo bij pc 59 op Entree gr.7?

Zie titel. Onze dochter heeft haar zinnen gezet op een bepaalde Mavo-school, kleinschalig en qua sfeer helemaal wat bij haar past. Ze is 11 jaar (wordt in april
12) maar vroeg gaan puberen en is (in gedrag maar ook lichamelijk) veel van haar klasgenoten voorbij, een echte dame in de dop, weinig kinderlijks meer aan. Eigenlijk is ze de basisschool letterlijk en figuurlijk ontgroeid. Haar lengte (1,70 m) en bouw (en het feit dat ze flink weerbaar is en niet op haar mondje is gevallen) zorgt er in mijn beleving voor dat men eigenlijk altijd "teveel" van haar verwacht en ze dus ook wel overvraagd wordt of soms te negatief benaderd.
Op school horen we voortdurend dat ze zich snel laat afleiden (en zelf ook anderen afleidt), langzaam werkt hierdoor, moeite heeft met opstarten en steeds zit te zuchten en steunen bij bijvoorbeeld het maken van Cito-toetsen. Methodegebonden toetsen gaan redelijk en leertoetsen als Engels en topo gaan goed. Op de Cito leerlijnen haalt ze overwegend III, een enkele keer een II, een enkele keer een IV. Entree gr 7 was pc 59 op de basistoets en begrijpend lezen een II.
In groep 8 loopt het als klas niet zo lekker (meidenklieken) maar daar heeft zij zelf weinig last van lijkt het, ze hoort eigenlijk altijd overal wel bij en is geliefd/populair onder de meiden. Wij hebben wel de indruk dat ze haar grappige, open "imago" in de klas steeds wil blijven handhaven, ook tijdens leerlessen (bijvoorbeeld express heel theatraal doen tijdens rekenlessen). De leerkrachten vinden het denk ik ook lastig hoe hier mee om te gaan. Feit is wel dat ze naar onze dochter vaak "dreigen" (in de hoop haar daarmee te motiveren) dat ze beter haar best moet doen als ze echt naar de Mavo wil.
Puur op basis van Cito LVS en de Entree moet Mavo er zeker in zitten denken wij, maar de leerkrachten twijfelen dus. Als ze geen Mavo-advies krijgt kan ze niet naar haar "droomschool", dat zouden wij als ouders ook erg jammer vinden omdat we denken dat ze juist in de brugklas weer nieuwe motivatie gaat vinden als ze eenmaal daar zit en ook meer als puber benaderd wordt. Wie heeft ervaring/wijze woorden voor ons? Alvast bedankt voor het meedenken.

V@@s
op basis van wat je schrijft

lijkt mij een vmbo-t advies of een havo-vmbo-t advies het meest passend.

Triva
Tja

Je gaat er van uit dat ze twijfelen. Wie heeft dat precies gezegd? Is er een voorlopig advies geweest? Vraag een gesptek aan met dochter. Leg neer wat ze wil en vraag wat ze moet doen om dat advies te krijgen. Zo weet de leerkracht wat ze wil en zij weet wat ze moet doen om dat te bereiken. Zij zal zich volgend jaar ook aan moeten passen. Je kunt je ook op de mavo niet 100% als vervelende puber gedragen omdat het daar normaler is.

Guera
Eens met triva

Gesprek aanvragen
En ook met je dochter praten
Als ze dan zo voorlijk is moet ze dat ook laten zien
Dit gedrag wordt op een VO helemaal niet meer geaccepteerd. Ze wordt dan inderdaad anders benaderd. Je mag nl gewoon de gang op bij gedoe
Kan ze nu vast over nadenken
Wat jammer dat ze perse naar die school wil. Waarom?
Met stapje erbij kan ze misschien wel havo doen?

Maarlen
De twijfel is niet mavo/havo maar mavo/kader!

Dochter wil naar de Theatermavo en dat weet school heel goed! Mijn dochter is niet per se voorlijk qua leren, wel lichamelijk en sociaal-emotioneel. Op zich goed aanspreekbaar op gedrag en ook communicatief. Eigenlijk een hele leuke meid maar wel meer puberella dan het gemiddelde groep acht-kind. Heb het idee dat ze de benadering van de basisschool gewoon ontgroeid is. Door haar slechte werkhouding ben ik bang dat er straks een kader-advies uit komt rollen (leerkrachten spreken dit niet uit, maar de twijfel lees ik tussen de regels zeg maar). Puur op basis van leerresultaten tot nu denk ik dat ze haar daarmee tekort doen (en haar een kans ontnemen qua soort school)...

Triva
precies wat ik zeg

Ga MET je dochter een gesprek aan met de leerkracht. Je zegt dat ze weten wat ze graag wil en dat je het gevoel hebt dat ze twijfelen en dan vraag je of je gevoel klopt. Als ze dat wegwuiven kun jij je zorgen opzij zetten en rest er alleen een stevig gesprekje met je dochter. Nee je mag haar gedrag niet goedpraten en al helemaal niet zeggen dat ze haar op het VO beter gaan begrijpen. Ik ben zelfs bang dat jij dit allemaal te positief ziet en dat zij niet 'weerbaar is en niet op haar mondje gevallen' maar gewoon een vervelende puber is die de sfeer verpest en het de leerkracht moeilijk maakt.

Als de leerkracht aangeeft dat er inderdaad getwijfeld wordt dan vraag je (waar dochter bij is) hoe ze dit kan aanpakken, wat ze anders moet doen. Je zorgt dat dochter dit goed begrijpt, hebt ook een stevig gesprek met haar en je vraagt een poosje eens per week aan de leerkracht of er verbetering in zit.

Maarlen
Gesprek

Triva. Gesprekken zijn er geweest en ze doet haar best om verbetering in werkhouding te laten zien. Haar afleidbaarheid is haar hele schoolcarrière al een punt van aandacht. Ik praat dagelijks met dochterlief en laat haar reflecteren op haar eigen gedrag maar ze blijft het lastig vinden, vindt leren niet leuk. Nooit eerder dan dit schooljaar was haar werkhouding in de klas zo'n groot 'ding' overigens. En op sociaal gebied was/is ze juist altijd sterk... niet een naar kind of zo.
Ik wil met mijn posting eigenlijk vooral wat herkenning vinden + wat is de objectieve maat voor een mavo-advies? Ik wil niet dat werkhouding het geheel naar beneden drukt namelijk...

Pirata
de scores zijn de objectieve maat...

.... als het goed is.
Mijn stuiterende jongste heeft ook last van een slechte werkhouding, resulterend in een (voorlopig) kaderadvies. En dat vond hij niet leuk, dus hij is nu extra aan het oefenen en zijn dyslexiebegeleider helpt hem ook, in een poging er toch nog TL van te maken. Tijd om te ervaren dat het halen van een goede score na wat inspanning misschien ook leuk kan zijn, in plaats van je werk afraffelen in afwachting van de pauze of gymles.
Of het gaat werken weet ik nog niet, maar er zijn nog toetsmomenten.

Mams
O jee

Hier loopt er ook zo’n zoon rond! Wil ook graag naar TL, maar school heeft al laten doorschemeren dat ze aan kader denken. Hij zit in groep 7. Scoort op cito’s begrijpend lezen IV, III en III in de laatste 1,5 jaar en rekenen V, IV, IV en V. Voor andere vakken zijn de scores altijd I of II. Best een groot verschil dus. En hij heeft ook een slechte werkhouding: snel afgeleid, weinig focus, tikkie faalangstig en vindt alles op school stom en saai. Zijn strategie is, zoals Pirata het hierboven zo mooi verwoordt: Zijn werk afraffelen in afwachting van pauze of gymles. Dat het leuk is om jezelf vooruit te zien gaan na het leveren van inspanning is iets dat hij (nog) niet ervaart. Heb helaas geen tips voor je, lees wel geïnteresseerd mee...

Pirata
Mams

De mijne had zijn wake-up call toen hij zijn adviesgesprek had...
Daarna wilde hij wel af en toe gaan oefenen met LOI-kidzz. Het afraffelen zorgde ervoor dat hij op school niet eens de vragen goed las en de antwoorden ook niet. Dus dergelijke dingen oefenen we nu dus.
Hij blaakt juist van het zelfvertrouwen, dus hij vindt school (nou ja, het leren, niet de pauzes en de vrienden en de gym) stom en overbodig. Vraag je door op onderwerpen, blijkt hij er heel veel van af te weten. Maar ja, als je daar niks van laat zien op school....

V@@s
maar met die scores is het logisch dat school twijfelt

Maar dochter van topicstarter scoort tegen havo aan. Dan is een kader advies helemaal niet logisch.

Pirata
zeker v@@s

Ik ben het er zeker mee eens dat dit meisje een te laag advies dreigt te krijgen. Ik wilde alleen maar aangeven hoe ik zelf probeer de werkhouding van mijn kind te beïnvloeden.

Pirata
En

Ik vraag me af of die school haar niet sowieso wil aannemen met die goede scores.

Syboor
scores stabiel?

Zijn de scores stabiel ondanks het "gedragsprobleem"? Of zijn de scores aan het afglijden? Als de scores stabiel zijn dan moeten die gewoon gebruikt worden voor het advies. Als de scores omlaag aan het gaan zijn dan is er wel wat voor de zeggen om de meest recente scores te gebruiken ipv het gemiddelde.

Als de scores stabiel zijn, dan klopt de redenering van de basisschool natuurlijk niet. De leerling haalt scores op een bepaald niveau ONDANKS "probleem" X (of misschien haalt de leerling scores op dat niveau VANWEGE probleem X en is de leerling eigenlijk intelligenter dan uit de scores blijkt). Dat gaat al een tijdje zo. Maar op een of andere manier is dat op de middelbare school niet langer mogelijk en zal de leerling volgens de basisschool opeens op een lager niveau gaan scores ondanks/vanwege probleem X.

Deze borstklopperij: "Wij als basisschool halen het maximale uit het kind niet gehinderd door kindsproblemen of gezinsproblemen of wat dan ook; het is onmogelijk dat het kind intelligenter is dan uit onze toetsen blijft; maar oh wee, middelbare scholen kunnen dit niet, het kind zal straks helemaal mislukken door precies diezelfde veronderstelde problemen die op de basisschool geen enkel effect op de toetsscores hadden"... die redenering is precies de reden waarom kinderen van laagopgeleide allochtone ouders te lage adviezen krijgen.

Anyway, wat je zelf kunt doen is een tweesporenbeleid. Je wilt het gedrag van je kind verbeteren, maar je wilt ook het beeld van de leerkracht verbeteren. Dochter is in een bepaalde "rol" terecht gekomen in de klas. Ze vertoont misschien stereotyp gedrag, maar het is ook goed mogelijk dat normaal gedrag van haar stereotyp geinterpreteerd wordt (bijv, dat een houding die bij een jonger kind als "vermoeidheid" gezien wordt, kan bij haar als desinteresse/disrespect gezien worden). En daar kun je wat aan doen.

Zeg tegen de leerkracht dat je de schooldag thuis gaat bespreken, dat je de problemen serieus neemt. En zeg vervolgens elke week iets positiefs over je kind: dat ze bij het evalueren van de schooldag zich zo goed kon invoelen in de leerkracht; dat ze in een situatie thuis zo zelfstandig was; dat ze in het weekend met oudere neefjes en nichtjes zo'n goede klik had... En zeg natuurlijk ook vaak dat ze zo veel zin heeft in de middelbare school. Zeg van alles om je eigen beeld van je kind neer te zetten: vroeg rijp, een beetje klaar met de basisschool, maar supergemotiveerd voor de middelbare school.

Focus bij het praten met je kind niet alleen op de momenten dat het misgaat, maar juist ook op de goede momenten. Hoe kan ze meer goede momenten creëren? Hoe kan ze op goede momenten zichzelf neerzetten als volwassenen/zelfstandig/gemotiveerd? Als ze een onderwerp op school interessant vond, wat voor vragen had ze daar dan over kunnen stellen? Welke vraag kan goed tijdens de les en welke vraag kan juist goed na de les zonder klasgenoten? Kan ze na de les blijven om te helpen met opruimen? Kan ze de leerkracht een complimentje geven?

Maarlen
de vraag is vooral

De vraag is vooral: hoe kan ik/school haar motivatie oppeppen en haar werkhouding in groep 8 weer naar een acceptabel niveau krijgen? Erover praten thuis, en haar zo positief mogelijk benaderen doen we thuis al en ook op school proberen ze positief gedrag duidelijk te bekrachtigen. Het probleem is echter dat ze na zo'n compliment vaak weer afzakt, zichzelf of anderen afleidt, niet doorzet, zucht en steunt.

Ik weet niet hoe de Cito's voor gr.8 nu uit gaan pakken, maar "de objectieve maat" (Cito) t/m gr. 7, ziet er als volgt uit (vanaf groep 6):

Gr 6:
begr.lezen II, III
spelling: III, III
rekenen: II, III
leestechniek: II, II

Gr 7:
begr.lezen II, II (entrée)
spelling: III, II (entrée)
werkwoordspelling: IV, III, II (entrée)
rekenen: IV, III (entrée)
leestechniek: III, II

Basistoets entree: pc 58
rekenen totaal pc 41
Lezen totaal pc 67
Taalverzorging totaal pc 47
Luisteren pc 68
Woordenschat pc 41
Wereldoriëntatie pc 13

Ik heb echt moeite om hier een kader-advies mee te matchen. Stel dat mijn dochter in gr 8 nu ineens erg afzakt qua scores, kan ik dan stellen dat dit echt door een (hopelijk tijdelijk) slechtere werkhouding komt? Ik ga ervan uit dat groep 8 voornamelijk een herhaling van leerstof uit vroep 7 is?
Ik zie namelijk de bui hangen dat haar voorlopig advies volgende week geen mavo maar kader gaat worden...

Pluk
Afwachten

De M8 was bij ons heel belangrijk. Dus het is afwachten wat daar uit komt. Maar met deze scores is kader echt te laag. Minimaal mavo, of zelfs mavo-havo.

Angela67
samenspel

probeer de zaak met elkaar te verbinden in een logisch geheel: dat een (pre-)puber motivatie voor hard werken niet makkelijk kan vinden maar wél iets heel graag wil betekent dus dat ze wel ergens zin in heeft en een beeld daarbij heeft. Maar ze is nog zo jong, het zou echt niet realistisch zijn om te veronderstellen dat zíj snapt dat ze haar werk-'passie' (ahum :-)) moet aanpassen omdat schóól anders vindt dat zij het niet kan.
Als ze nu al zo goed scoort dan zal ze in een omgeving waar ze heel graag heen wil natuurlijk nog veel beter scoren. En als ze nu even minder goed scoort dan betekent dat dus niet dat de hogere scores een fout zijn. Integendeel. Je ziet daaraan wat ze kan als ze gemotiveerd is. Dus basisschool moet haar stimuleren om te denken aan een leukere omgeving en mag best erkennen met haar dat het nu misschien wat moeilijk is om het altijd met vol enthousiasme te doen. Dus ze hoeven haar niet te zeggen dat ze 'beter haar best moet doen', ze kunnen haar helpen (en jij ook) om samen een 'complot' te maken (die school waar ze heen wil die vereist nu eenmaal xxxx en je hebt laten zien dat je het kunt, dus hou nog even vol omdat je er dan zelf ook met een opgewekt gevoel heen kunt gaan dat je hebt laten zien wat je waard bent'). Zoiets?
sorry voor warrige verhaal, het is nog vóór de koffie....
gr Angela

Maarlen
Gesprek

Gesprek op school gehad, ze krijgt een Kader/TL advies (voorlopig) omdat ze de methodegebonden toetsen sinds halverwege groep 7 slechter is gaan maken (ging samen met verslechterde werkhouding) en de lagere scores zetten zich nu ook door in de Cito's van groep 8 in oktober (met dito werkhouding). Daarnaast laat ze veel clownesk en druk gedrag zien in de klas, het lijkt erop dat ze hiermee onzekerheid over haar positie in de meidengroep probeert te verdoezelen. Ook dit hangt samen met haar werkhouding en vice versa. Volgende week een gesprek met dochter en mij en de juffen samen, waarbij ze nog een keer heel duidelijk gaan uitspreken welk gedrag, welke werkhouding en welke resultaten ze van haar verwachten. Haar juffen zien op dit moment geen mavo-houding en ook geen mavo-resultaten, ze gunnen haar wel een definitief TL-advies en denken ook dat dat er in zit op basis van de behaalde Cito-resultaten t/m groep 7, maar dan moet ze het de komende maanden dus écht wel laten zien. Ik heb een kort lijntje met de juffen afgesproken, met een wekelijkse of 2-wekelijkse update via mail. Iemand nog tips wat ik thuis kan doen met/voor haar? Duidelijker eisen stellen ook t.a.v. taken thuis? (thuis kan ze ook erg laks zijn) Oefenen met leerstof? Praten over de verhoudingen binnen de meidengroep? Of juist helemaal niks anders dan anders doen?

Schelpenpaadje
Vertrouwen

Spreek je vertrouwen uit naar je kind. Ze heeft er niks aan als iedereen om heen twijfelt aan haar kunnen. Kinderen groeien van vertrouwen, aandacht en liefde. Komt helemaal goed.

Lente
Oefenen met de eindcito

Ik zou thuis niet op gedrag gaan oefenen. Dat voert de druk alleen. Maar op. Dat kan wel wachten tot het eindadvies gegeven is. Eind van het schooljaar een weekje zero tolerance kan goed werken. Of de eerste week van de schoolvakantie.

Spreek zeker vertrouwen uit zoals Schelpenpaadje hierboven zegt.

En biedt aan om te helpen met het oefenen voor de Cito, aan je dochter. Zodat zij haar doel kan bereiken. Want je gelooft in haar.
Regel wat oude eindcito’s en ga die samen met haar maken. Laat haar hardop denken en help haar om een betere aanpak te krijgen.
Doe in ieder geval 1 hele eindcito die je gebruikt om te kijken waar ze staat. Welke opgaven gaan goed, waar zitten de fouten, ligt de oorzaak in bepaalde onderdelen of gaat het over de linie. Oftewel mist ze begrip, stof of is het de aanpak in het algemeen?
Daarna oefen je samen wat er nog niet zo goed gaat.

Ik zou niet actief met school praten over dat oefenen. Scholen kunnen daar negatief op reageren. Maar oefenen is niet meer dan de verwerking van opdrachten kritisch volgen en verbeteren. Het lijkt wel onderwijs :-)
Praat pas met je dochter over het oefenen van de eindcito na het gesprek met school.
Natuurlijk ga je je dochter niet vertellen dat zij er niet met school over mag praten. Het is geen geheim.

Maarlen
Geen Cito meer vóór eindadvies

De juffen willen de komende tijd verbetering zien, eindadvies is in januari (ruim voor de Iep-toets). Ze willen komende weken/maanden duidelijke vooruitgang zien in motivatie, aandacht, werktempo, houding in de klas. En hopelijk haalt dochterlief dan ook weer betere leerresultaten. Daarnaast benadrukten ze hun zorgen op sociaal-emotioneel gebied (stoer en clownesk gedrag in de klas, zuchten en steunen tijdens toetsen, anderen afleiden). Alle jaren hiervoor is haar afleidbaarheid wel vaker genoemd maar sociaal-emotioneel was never the nooit een issue (was juist altijd uitstekend). Daar schrok ik dus wel van ... vooral omdat ik dus ook niet weet wat we hier thuis mee moeten/kunnen... Ik gun dochter een fijn groep 8-jaar en een goeie start in de brugklas natuurlijk maar haar juf benadrukte dat ze t nog wel ns heel moeilijk kan krijgen in de brugklas als ze daar hetzelfde gedrag laat zien, op wat voor niveau ook. Dat doet me wel echt veel verdriet eigenlijk en dit komt bij ons binnen als een donderslag bij heldere hemel...

Pluk
Jeetje

Wat raar dat de werkhouding zo zwaar telt. Ze doen je kind tekort op deze manier. Minder dan TL zou ik niet accepteren hoor. Ze is waarschijnlijk gewoon klaar met de basisschool. Als er meer aan de hand is, dan merk je dat vanzelf in de brugklas wel en dan maakt het echt niet uit of ze een niveau lager zit. Want qua niveau kan ze het zeker aan.

Triva
hmm

Ik zou dit bespreken met de beoogde school, waag er eens een mailtje aan zonder meteen naam en toenaam te noemen. Dochter wil graag naar jullie school, dit zijn haar cijfers maar ze is de basisschool ontgroeid, cijfers gaan wat omlaag maar vooral de werkhouding is een probleem: waar kijken jullie naar?

Overigens mag je een kind met kader/mavo zich wel inschrijven op een mavo toch?

Phryne Fisher
Nee

Hier had dochter ook een kaderadvies en een school waar ze het allerliefst heen wilde. Dat wist de basisschool ook en toch kreeg ik het niet voor elkaar dat ze er een (vereist) mavo-advies van maakten. Toen dat alsnog gebeurde na de eindcito was de school vol, had moeten loten voor de brugklas. Dat was echt een enorme teleurstelling, die ik de basisschool zwaar aanreken.

Sanne
Mavo scores

Dit zijn mavo scores. En ze is gemotiveerd. Dat moet ze dus gewoon proberen.