Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Karin

Karin

07-12-2011 om 08:05

Waar vind ik citoscore van basischolen?

Hoi, ik wil graag weten wat de gemiddelde score is een bep. basisschool in Noord Holland. Waar kan ik dit nalezen? Dit is toch wel ergens openbaar gemaakt? Ik kon alleen de sores van Amsterdamse scholen vinden.
Dank voor de tip alvast!

Karin

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

In de schoolgids

Het moet op zijn minst in de schoolgids van de school staan. ZO ook de uitstroom gegevens (naar welk type onderwijs gaan de kinderen) en zelfs de doorstroomgegevens vo (welk diploma halen ze dan).
Met die drie indicatoren samen heb je een beeld. Maar let wel, het is terug kijken. Je kunt eraan zien dat de school goed of slecht is geweest. Het biedt geen garanties of zelfs maar inzichten in hoe de school functioneert als jouw kind op die school zit.
Precies hetzelfde gaat op voor zwakke scholen. Dat gaat altijd over prestaties uit het verleden (minstens 2 jaar oud, bovendien komt die kwalificatie pas na 3 jaar mopperen door de inspectie).
Groet,
Miriam Lavell

Annet

Annet

07-12-2011 om 17:18

Niet altijd in de schoolgids

Op oude school van jongste wordt vermeld dat binnen het dorp afspraken zijn gemaakt resultaten niet te vermelden omdat die te weinig zeggen.
Wat school wel doet is melden hoeveel leerlingen naar welke school zijn gegaan. Zonder de niveaus te vermelden, zegt dat niet veel. Dit m.u.v. het gymnasium en het groencollege dat onder vmbo-t blijft. De rest is allemaal gemengd.

Nieuwe school meldt de resultaten wel in de schoolgids.

Grappig

"Op oude school van jongste wordt vermeld dat binnen het dorp afspraken zijn gemaakt resultaten niet te vermelden omdat die te weinig zeggen. "
Lol!
Laten we met elkaar afspreken dat we ons niet aan de wet houden. Want die vinden we onzin.
Hm, moesten wij eens doen
Groet,
Miriam Lavell

Annet

Annet

07-12-2011 om 18:12

Heb jij de wet bij de hand miriam?

Ik vroeg mij af of ze misschien net binnen de wet vallen door wel te melden hoeveel kinderen naar welke school gaan?
Het is nieuwsgierigheid. Ik ga er niets mee doen.

ishtar

ishtar

07-12-2011 om 20:18

Gemiddelde cito's in de schoolgids?

Hmm, die ken ik ook niet. Is dat al lang zo?
Ik weet wel dat miv dit schooljaar er in onze schoolgids de uitstroom vermeld staat omdat dat nu verplicht is, maar de citogegevens staan er niet bij. (en oudste, die na groep 7 naar PrO is uitgestroomd staat er ook niet op vermeld, dat is ws ook een leuke maas in de wet, staat natuurlijk niet interessant;-S)

Kwaliteitswet

Er is de kwaliteitswet onderwijs (enkele aanpassingen van wetten......bla, bla). Dat is verweven in de WPO en in de wet op het onderwijstoezicht.
De opbrengsten van het bo moeten in de schoolgids vermeld staan. Dat is, als er een eindtoets wordt afgenomen, de schoolresultaten van die eindtoets.
Ik heb geen zin om precies te zoeken welke artikelen. Is niet erg, toch?
De Inspectie kijkt er wel naar als er controle is. Maar ja, die doet ook niet meer dan afmeten aan een gemiddelde. Als de meeste scholen zich niet aan de wet houden, krijgt niemand er van langs.
Groet,
Miriam Lavell

Elk jaar een nieuwe

Het lesrooster moet er ook in, de vrije dagen, de vakanties, de extra activiteiten, de hoogte van de ouderbijdrage, het voorbeeld van het oudercontract, al die dingen.
En de opbrengsten en de doorstroom.
Elk jaar een nieuwe dus.
Maar er ontploft niks als een school zich er niet aan houdt.
Groet,
Miriam Lavell

Vic

Vic

08-12-2011 om 09:53

Het zegt zo weinig

Ik ben het er wel mee eens dat een cito-cijfer of uitstroomgegevens niet zoveel zeggen. Ik heb net gekeken naar de cijfers van de twee scholen waar oudste op heeft gezeten. De eerste noemde alleen de uitstroom (75% naar havo of hoger), de tweede alleen de gemiddelde eindcito (534). Is dan de eerste een betere school? (Volgens de onderwijsinspectie niet, maarja, wat zegt dat?).

Zie

P:"Die gids wordt op aanvraag gestuurd naar ouders die overwegen hun kind bij ons op school te plaatsen. Daar heb je die gegevens niet voor nodig. "
Jawel. De kern van de zaak is dat ouders vooraf, voor ze zich inschrijven, moeten weten waar ze aan toe zijn (rechten en plichten). Op die punten waar dat ieder jaar anders kan zijn (ouderbjdrage, vakantierooster, omgang met losse vrije dagen, etc.) moet dat beschreven zijn.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/vraag-en-antwoord/wat-zijn-het-schoolplan-de-schoolgids-en-het-klachtrecht-in-het-onderwijs.html
Maar goed, er ontploft niks als een school dat niet doet.
Omgekeerd kan een school ouders nergens aan houden als het niet in de schoolgids staat.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.