Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

12-02-2009 om 22:11

Waarom niet met vriendjes naar volgende groep?

Ik lees regelmatig in draadjes over scholen waar kinderen als ze naar een volgende groep gaan bewust niet meer bij vriendjes/vriendinnetjes in de groep gezet worden. Ik vind dat zo'n vreemde gang van zaken. Bij ons gaat dat helemaal niet zo. Er wordt juist gekeken met wie je kind het goed kan vinden en die kinderen worden zoveel mogelijk bij elkaar gehouden. Omdat ze bij ons combinatiegroepen hebben, komen ze toch wel steeds weer nieuwe kinderen tegen.
Kan iemand me uitleggen waar het goed voor is om vriendjes juist uit elkaar te houden, want ik begrijp dat echt niet.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

12-02-2009 om 22:18

Omdat

sommige vriendjes elkaars gedrag versterken en daardoor stoorzenders kunnen worden.....

Fraz

Fraz

12-02-2009 om 22:43

Omdat

vriendinnetje van dochter te dominant was. Door ze uit elkaar te zetten wil met bereiken dat dochter wat meer van zich zelf laat zien.

Tango

Tango

12-02-2009 om 23:22

Nasha, fraz

In de situaties die jullie beschrijven, begrijp ik het. Maar je hoort ook over scholen die het gewoon standaard doen, na ieder schooljaar weer een geheel nieuwe klas samenstellen waarin vriendjes en vriendinnetjes uit elkaar worden gehaald. Ik las het nu weer, volgens mij in een draadje bij 6-12 jaar. En dat is naar mijn idee niet in het belang van de kinderen.

Tango

Heb ik nog nooit gehoord, scholen die dat standaard doen. Wel om de redenen die hierboven zijn genoemd. En de jongens misjes verdeling moet ook goed zijn, en de aantallen. Maar "zomaar" vriendjes uit elkaar halen??? Nog nooit van gehoord.

Hier wel

Hier wordt het wel gedaan, onder het mom van dat ze met iedereen goed moeten opschieten en dat ze homogene klassen moeten hebben. Dat laatste kan ik nog ergens begrijpen, het eerste vind ik onzin, in het 'echte' leven kies je je vrienden ook zelf. Je kan nu eenmaal niet iedereen even leuk vinden en gedwongen vriendschappen werken volgens mij niet.
gr, Corleone

Guinevere

Guinevere

13-02-2009 om 12:03

Ja, hier

Mijn zoon is bewust apart gezet van zijn 2 boezemvrienden, allemaal in een andere klas. Ze waren in de klas teveel met elkaar bezig ipv met de les. Gevolg is nu dat alledrie de kinderen nauwelijks vrienden hebben in hun nieuwe klas, en verlegen in een hoekje zitten. De kinderen met wie ze het meest vertrouwd waren zitten tenslotte in een andere klas. Zodra de deur van het lokaal opengaat stormen ze weer naar elkaar toe.
Dit is helaas het schoolbeleid, zodra een kind zich nogal veel op een bepaald ander kind richt, gaan ze in de volgende klas uit elkaar. Moet zeggen dat het bij mijn zoontje en zijn makkers wel erg was. Als er één geen lollie lustte, lustten de andere 2 het ook niet meer. En zo ook met kleuren, met alles eigenlijk. Maar ik vind het tóch niet goed dat de school zo zijn best doet goede vriendschappen te doorbreken. Het gaat ze trouwens toch niet lukken in ons geval.

Jvo

Jvo

13-02-2009 om 18:26

En hier..

..worden klassen altijd gemixt. We hebben combinatieklassen, in elke bouw (onder, midden, boven) 3 stuks. Per klas gaan er dus ongeveer 10 kinderen door naar een nieuwe klas. Die 10 kinderen worden verdeeld over de 3 klassen van de volgende bouw. Gemiddeld ga je dus met 3/4 kinderen uit je oude klas naar de volgende en dat zijn niet altijd vriendjes (omdat dat niet altijd kan met broertjes/zusjes).

Het nadeel is dat dat wel eens vervelend is als je een klassenvuller bent (zonder broertjes/zusjes), maar het voordeel is dat ze in elke klas op school altijd wel een paar kinderen kennen, dat er veel 'verkeer' is tussen de verschillende klassen en bouwen en dat dat allemaal heel laagdrempelig is. Vriendjes mogen dus ook gewoon bij elkaar in de klas gaan werken

Jvo

Guinevere

Guinevere als ik lees hoezeer die kinderen in jouw posting op elkaar gericht waren, kan ik het me wel voorstellen dat ze uit elkaar zijn gezet. En dan geen nieuwe vrienden (kunnen of willen) maken in je nieuwe klas.... ik vind dat een beetje zorgelijk. Dan hangt alles wel af van 1 of 2 vrienden.
Nee school moet niet doelbewust proberen vriendschappen te doorbreken, maar zoals ze met elkaar bezig waren, hm, gezond klinkt dat me ook niet in de oren.

Guinevere

Guinevere

16-02-2009 om 12:17

Half-half

Ach, Geerke, leertechnisch gezien kon ik me de beslissing wel voorstellen. Ze moeten gewoon hun opdrachten doen, los van hun vrienden en op hun eigen manier.
Emotioneel gezien vind ik de beslissing geen knaller, deze 3 verlegen kinderen zijn al van baby af aan samen (KDV) en zijn met zijn 3-en zelfverzekerder dan individueel. Hebben steun aan elkaar. Daar is ook iets voor te zeggen.
Mijn eigen exemplaar heeft overigens wel meer dan 2 goede vrienden, maar dan buiten de school. Hij is nu eenmaal van het type dat vriendschappen zéér trouw blijft. Zei onlangs nog tegen me dat ie geen andere vrienden nodig had, want hij hééft al zulke goede vrienden. Overigens is hij nu opeens wel erg druk bezig met speelafspraken maken met andere kinderen, dus het komt helemaal goed met 'm!

Marion

Marion

23-02-2009 om 22:36

De school

Mijn kinderen zitten op een school (www.deschool.nl) waar geen groepen meer zijn...er wordt gewerkt met onderbouw, middenbouw en bovenbouw...alle leeftijden door elkaar en ook gewoon de vriendjes bij elkaar!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.