kroontjespen
14-04-2012 om 19:34
Waarop zou een school kunnen bezuinigen
in tijden van een krappe beurs?
Wie heeft een originele suggestie?

ehhmm
29-04-2012 om 20:30
Nathalie
die werkduurverkorting en de bijbehorende salarisreductie waren niet vrijwillig. Even de geschiedenis induiken!

Mea Proefrok
29-04-2012 om 21:44
Nathalie
Ten eerste mag echt iedereen klagen, ik denk niet dat je leerkrachten dat genot mag ontzeggen. En ten tweede zeg ik als VO-docent dat juist leerkrachten in het primair onderwijs een zware dobber hebben. Ga er maar aan staan, dertig of vijfendertig kinderen tussen praktijkonderwijs en gymnasium-plus, een handjevol speciale gevallen (gedragsproblemen, leerproblemen, hoogbegaafd, noem maar op), ouders die om elke scheet aan de deur staan en idioot (be-la-che-lijk) veel administratie. En dat voor schaal LA. Nee, petje af voor die collega's daar in het basisonderwijs. Die mogen van mij nog harder klagen dan de rest van de mensheid.

nathalie
29-04-2012 om 22:48
Ehhmm en mea
Dat dat vrijwillig was heb ik toch ook niet gezegd. Wat mij bij staat is dat er toen werd bedacht dat er arbeidsplaatsen gecreëerd moesten worden, dus iedereen een beetje minder werken en dan konden er wat mensen bij. En in theorie klopt dat, ja. Maar dat je met minder werkuren ook salaris inlevert lijkt me logisch, dat bedoelde ik.
Mea, haha, tuurlijk mag iedereen klagen, daar zal ik niks van zeggen. En dat het zwaar is met een klas vol kinderen, vast wel. Er zijn veel zware banen op hun eigen manier. Een neefje van mij is hovenier, die komt echt op apegapen thuis van al het zware sjouwwerk. En ook niet voor een superloon. Een vriendin van mij werkt op een afdeling met kinderen met kanker, dat is weer op een andere manier zwaar. Zo hebben we allemaal onze zwaarte.
Het enige wat ik wilde zeggen is dat de werkuren van een leerkracht niet heel anders zijn dan bij andere banen.

Tinus_p
30-04-2012 om 14:27
Urenfetisjisme
Ach ja, die fixatie op gewerkte uren. Alsof elk uur werken even zwaar is -leerkrachten maken heel veel 'zware' uren.

bibi63
30-04-2012 om 15:29
Nee nathalie
Men gaat er vanuit dat er in de 40 schoolweken, daadwerkelijk 41 uur per week wordt gewerkt. Dit wordt echter uitbetaald voor 36,86 uur. En dat is helemaal niet zielig (dat zeg ik ook niet), maar een feit. Het gaat er alleen maar om dat 'men' denkt dat er 12 volledig doorbetaalde vakanties zijn. Ja, je krijgt wel je salaris, maar, dat is uitgesmeerd over 12 maanden. Het gaat erom, dat door minder uit te betalen, dan daadwerkelijke uren, de vele vakantieweken deels gecompenseerd worden. Prima wat mij betreft, maar er zijn dus niet daadwerkelijk volledig uitbetaalde vakantieweken van 12, maar hooguit 6.
Bibi

nathalie
30-04-2012 om 18:46
Bibi wij zijn het eens hoor
Ik zal nog eens opschrijven waar ik mee begon. Dus buitenstaanders moeten niet 'zeuren' over de zg. lange vakanties van leerkrachten, en leerkrachten moeten niet 'zeuren' over hun lange werkweken. Het een hangt samen met het ander.
En Tinus er zijn wel meer zware banen te bedenken hoor, daar hebben leerkrachten het patent niet op. En ook in die banen moet je gewoon je uren maken. De wereld is niet eerlijk.