Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
19-11-2011 om 12:14
Onze dochter van bijna 10 jaar (groep 6) kwam thuis met haar rapport. Cijfers variërend van laag naar hoog met helaas een dieptepunt qua cijfer voor rekenen. Hiervoor staat ze een 4,5. Op rekeninzicht scoort ze een Z.(zwak)
Vorig jaar gaf haar leerkracht wel aan dat ze moeite heeft met rekenen, maar ze vond onze dochter toch geen "RT kind" (kind dat bijles nodig heeft) En dan is daar ineens haar 1e groep 6 rapport en scoort ze slechts een 4,5. Sinds kort zit ze in het rekengroepje en besef ik dat ik ook, als ouder, met haar aan de slag moet. Elke week een uur de tafels oefenen met daarbij sommen die nu behandeld worden. Op de overige vakken scoort ze trouwens voldoende tot goed.
Mocht ze nou niet hoger uitkomen dan die 4 dit schooljaar, zou ze dan kunnen blijven zitten? Op 1 vak? En zit iemand die dit leest in een soortgelijke situatie en heeft voor mij (of ons) als ouder(s) nog een tip?
Alvast heel erg bedankt voor de reacties!
groetjes Febe
19-11-2011 om 17:57
Tafeltrainer
Google even op tafeltrainer. Vindt mijn dochter leuke, elke dag tien minuutjes ofzo. Alle beetjes helpen en het is een leuke manier van oefenen.
19-11-2011 om 18:33
Alleen bij hoge uitzondering
Hier blijven kinderen zelden zitten, iedereen komt op zijn/haar eigen niveau van de basisschool en gaat naar het VO wat daarbij past. Je dochter wordt ook 12 in groep 8, nog een reden om niet te doubleren.
Met de andere vakken gaat het eigenlijk prima, dus zitten blijven lijkt mij ook niet nodig.
Ik zou navragen aan de leerkracht waar ze precies moeite mee heeft en wat je daar thuis aan kunt doen. Misschien heeft de leerkracht oefentips en -materiaal. Het is pas herfst, nog tijd genoeg om van een 4,5 een 6 te maken.
19-11-2011 om 22:17
Times attack
Om de tafels te leren is er een geweldig leuk spel: Times Attack. Het is een echte game met trollen die je alleen kunt verslaan als je het goede antwoord intikt. HIer vind je het: http://bigbrainz.com/
Er is een gratis versie te downloaden. In de betaalde versie heb je meer omgevingen om uit te kiezen.
Dochter (met een grote aversie tegen rekenen) heeft zo de tafels prima geleerd. Nu is ze bezig met het delen.
Verder lijkt het me verstandig om het zwartboek van Craats er eens op na te slaan.http://staff.science.uva.nl/~craats/zwartboek.pdf
Sinds ik dat gelezen heb, snap ik de rekenproblemen van mijn kinderen veel beter.
Tihama