makakos
06-06-2011 om 14:54
Wanneer engels
Ik zat met onlangs af te vragen in welke klas op de Nederlandse school er met Engels begonnen wordt.
Hier in Griekenland wordt er officieel in groep 5 met Engels begonnen maar op veel particuliere scholen al in groep 3.
In groep 7 moet er dan nog gekozen worden tussen Frans en Duits en ook met die talen wordt op veel particuliere scholen al eerder begonnen.
Mijn zoon (groep 5) wordt tweetalig (Grieks en Nederlands) opgevoed, heeft al Engels op school en moet volgend jaar ook nog eens gaan kiezen tussen Frans en Duits.
Ik vind het echt idioot, de kinderen moeten de grammatica van hun moedertaal nog goed leren en beginnen dan al met al die vreemde talen. Het Engels is nog tot daar aan toe, maar nu nog een vreemde taal erbij. En men is echt fanatiek hier, de meeste kinderen van die leeftijd gaan ook al naar talenscholen buiten schooltijd.

Maylise
06-06-2011 om 15:14
Groep 8
Op de school van mijn kinderen in Nederland begon met in groep 8/zesde klas met Engelse les. In de brugklas kwam er dan nog Frans bij + Latijn + Duits en in de tweede klas Oud Grieks.
Hier in Frankrijk verschilt het per school. Veel scholen beginnen met Engels in de laatste twee klassen van de basisschool. Er zijn ook scholen die al eerder beginnen, soms in de kleuterklas, soms in de eerste klas.
Ik vind het niet verkeerd om vroeger te beginnen met Engels aan te bieden. Alleen zoals het hier gebeurd heeft het zo weinig zin. De leraren hebben zelf een vrij laag niveau Engels en dat reken ik ze ook niet aan want ze hebben daar ook geen opleiding in gehad. De kinderen leren er dus niet zo veel van. Het blijft bij een beetje boekjes kijken en grammatica beginselen aanleren. Het is niet alsof ze er vloeiend Engels van leren.
Op de middelbare school zijn er wel vakleerkrachten uiteraard en daar wordt Engels wel onderwezen. Echter meer passief dan actief. Er gericht op grammatica, lezen en schrijven en veel minder op praten en vergroten van de woordenschat.
Andere talen krijgen ze of in de brugklas of in de tweede klas en hoe en wat verschilt per school. De meeste leerlingen doen Engels + 1 andere vreemde taal. Er zijn ook leerlingen die nog een extra taal erbij doen.
In elk geval wat vroeg Engels aanbieden vind ik het niet schadelijk of zo maar ik vind het vooral heel weinig zin hebben. Het zou alleen zin hebben als er een leraar zou zijn die de taal heel goed zelf beheerst en dat men dit meer dan een uurtje per week zou doen. Bijvoorbeeld de halve dag. Alleen dan komen de kinderen genoeg met Engels in aanraking dat het echt blijft beklijven op de lange termijn.

Annet
06-06-2011 om 17:09
Onze ervaring
Op de vorige basisschool werd Engels gegeven vanaf groep 7.
Op de huidige basisschool (klas voor hoogbegaafden) beginnen ze bij de kleuters met Engels en vanaf groep 5 met Spaans.
Vooral Spaans wordt heel relaxed gedaan.

Fiorucci
06-06-2011 om 18:19
En hier...
Groep 7, wat ik laat vindt, mijn dochter wilde dat al veel eerder. Op de Vrije School begint men vroeger, al in groep 4 meen ik.

Fiorucci
06-06-2011 om 18:20
Trouwens
Maar als je kind tweetalig opgroeit, zie je zelf hoe makkelijk ze dat vaak oppikken. Ik vind jong beginnen juist best slim.

sjalot
06-06-2011 om 18:27
Voordeel
van tweetalige opvoeding: Engels en Duits zullen voor jouw zoon veel makkelijker zijn dan voor de Griekse kinderen. Daar kunnen zelfs extra taallessen niet zo snel tegenop, denk ik.

dirksmama
06-06-2011 om 21:08
Hoe jonger hoe beter
Hoe jonger je met een taal begint, des te beter.
Dus ik vind die Griekse aanpak zo gek nog niet.
De gangbare Nederlandse aanpak: Engels in groep en 8 is eigenlijk niet zo effectief.
Daarom wordt VVT (vroeg vreemde talenonderwijs) ook flink gestimuleerd. Vanuit de EU, maar dus ook in Nederland.

Zus
06-06-2011 om 22:14
Vanaf groep 1
Op de school van mijn kinderen wordt Engels gegeven vanaf groep 1 en dan t/m groep 8 door een native speaker. In de kleutergroepen nog heel speels met liedjes en zo en in de hogere groepen teksten lezen, grammatica, alles erop en eraan. En tijdens de lessen wordt er geen woord Nederlands gesproken. Ze pikken het heel snel op!
Een paar weken geleden hoorde ik toevallig dat de gevoelige leeftijd om echt goed een vreemde taal te leren tot 11 jaar is. Jammer dus dat de meeste kinderen pas op het VO een vreemde taal gaan leren.

+ Brunette +
07-06-2011 om 12:10
In spanje begint men al vroeg met engels
Hier beginnen ze op de kleuterschool al met Engels, ik vind het prima, een jong kind kan het heus wel aan meerdere talen tegelijk te leren. Als een kind in Catalonië (Barcelona en wijde omgeving) zit, leren ze zelfs drie talen want Catalaans is op school de voertaal, daarnaast leert men Spaans en Engels.

Leen13
07-06-2011 om 12:42
Taalvaardigheid
Hier kreeg dochter in groep 7 voor het eerst Engels. Inmiddels speelde ze al games in het Engels - oa. club Penguin- en ze was zeer geinteresseerd voor de les. Van zoon kan ik me niet heugen dat die uberhaupt engelse les kreeg. Beide kinderen zijn tweetalig opgevoed en het engels kwam erbij. Door de meertalige belangstelling, en aanleg voor taal, denk ik dat het ook na het 11e jaar makkelijker voor ze is om er een taal bij te leren. Mijn dochter kreeg in de brugklas voor het eerst Frans en presteert ook daarin bovengemiddeld.
Er is een hardnekkige mythe dat Nederlanders hun talen spreken door de buitenlandse handel. Tegelijk is het taalgebruik in het buitenland tenenkrommend en hoorde ik op de radio juist dat we nu een kabinet hebben waar de premier en buza eigenlijk geen fatsoenlijk woord over de grens spreken en dat dat niet handig is in het contact met de Europese landen om ons heen. Ook op volwassen leeftijd zou het mogelijk zijn om in een paar maanden een taal nearnative te leren door een taalinstituut waar naar verwezen wordt als de nonnen in Vugt.

CharlotteH
07-06-2011 om 12:44
Groep 1
Hier omgeving rotterdam beginnen ze met Engels in groep 1.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Leen13
07-06-2011 om 12:58
Integratie
In Nederland heeft in het kader van het integratiedebat de opvatting postgevat bij grote groepen Nederlanders dat je overal Nederlands moet spreken. Dat is niet erg handig en ook onnodig. En geeft veel aanleiding tot ergernis en misverstanden. In de meeste landen in de wereld zijn mensen meertalig en hoe jonger je meer talen aanleert hoe beter. Het is wel belangrijk om elke taal kwalitatief goed aan te bieden en te ontwikkelen.

makakos
07-06-2011 om 12:59
Hoe jonger des te beter?
Dit hangt nogal af van de manier waarop dit gebeurt. Als kinderen volledig bloot worden gesteld aan een taal, dus eigenlijk als tweede moedertaal dan pikken ze die spelenderwijs op. Net als dat mijn kinderen heel goed Nederlands spreken zonder zich bewust te zijn van alle grammaticale regeltjes, die leren ze nu pas op de Nederlandse school.
Maar als de betreffende vreemde taal op deze leeftijd een paar uurtjes in de week als vreemde taal onderwezen wordt heb ik daar nogal wat bedenkingen bij. Ik denk niet dat het erg effectief werkt. Helemaal gezien de berg huiswerk die de kinderen hier toch al hebben. Moeten daar dan ook nog twee vreemde talen bij?!
@Sjalot, Met Duits is het nog even afwachten maar mijn zoon pikt het Engels inderdaad vlot op. Hij is dit jaar van school veranderd en kwam in een klas die al aan het derde jaar Engels bezig was. Voor hem was het het eerste jaar en hij heeft het in heel korte tijd, zonder bijzondere inspanningen, helemaal ingehaald.