Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dya

Dya

26-01-2015 om 08:02

wanneer gymnasium

Dochter is er nog niet uit, maar wil eigenlijk het liefst naar gymnasium. Ik heb er vertrouwen in dat ze vwo prima aankan, maar over gymnasium twijfel ik een beetje. De scholengemeenschap hier geeft aan dat gymnasium echt voor kinderen is die meer willen. Nu is dochter best leergierig maar zal zelden zelf iets gaan leren als het niet moet, vindt tv, gamen en chillen met vriendinnen veel leuker. Ze houdt van tempo en afwisseling maar gaat zelden de diepte in. Ook leest ze helemaal niet veel en dan vooral makkelijkere boeken.
Zeker geen studiebol dus. Heeft wel doorzettingsvermogen en werkt zeer zelfstandig. Is een aanpasser dus wie weet past ze zich in gymnasium ook wel aan. Maar misschien is het ook wel te zwaar, en past ze wel tussen de andere kinderen? Hoewel ze nu ook vriendinnen heeft die zo op gymnasium passen. (ook vriendinnen met vmbo advies)
Ik zou willen dat er een brugklas atheneum/gymnasium was! Uiteraard kan ze overstappen, maar dat is toch anders.
Wanneer vinden jullie dat gymnasium passend is?


passend

Wanneer het passend is? Als er een VWO advies ligt en het kind wil graag. Motivatie is zeer belangrijk en dat lijkt bij jouw dochter in orde.

Ik zou het haar gewoon laten proberen.

K zou.....

Haar zelf laten kiezen. Want het maakt natuurlijk in principe niks uit. Een atheneum adiploma is evenveel waard als een gymnasium.
Ik zoun haar in elk geval naar een lyceum oid sturen, en niet naar een categoraal gymnasium. Op een ah/ gym school kun je ieder jaar probleemloos overstappen naar het atheneum. Vaak zijn in de bovenbouw de klassen zelfs gemengd. Overigens krijgen de atheneum leerlingen op de school van mijn kinderen in de brugklas alle,aal een half jaar ' oriëntatie op de klassieken' bij interesse kunnen ze de met een inhaa
Cursusje in de 2 e helft vd brugklas dan in klas 2 alsnog overstappen.

Aanvulling...

Ik zeg het wat rommelig bedoel ik..,stel dat je dochter na 2 of 3 jaar geen zin meer heeft in latijn of Grieks, dan moet ze als ze op een categoraal gymnasium zit echt van school af. Op een lyceum is het gewoon een kwestie van overstappen naar parallelklas. En kom je in de 4e wsch al je oude klasgenoten weer in de klas tegen.

Dya

Dya

26-01-2015 om 09:52

oke

Dank. Ik weet het niet, hier doen ze alsof gymnasium echt moeilijker is, noemen het ook vwo+, ik weet ook nog niet goed of ze terecht kan met vwo advies of dat ze een vwo+ advies vragen. (regels zijn hier *in verandering*, leerkracht wist het ook niet goed) Ga ik natuurlijk wel achteraan.
Categoraal gymnasium hebben we niet, wordt sowieso scholengemeenschap dus overstappen is geen probleem. Althans van gym naar atheneum, andersom weet ik nog niet.
Voor mij telt ook wel zwaar dat ze zelf wil, scheelt al enorm. Maar toch...2 vakken extra kan er natuurlijk toch flink inhakken lijkt me in brugklas. Ze is nauwelijks huiswerk gewend, overgang zal toch al zwaar zijn misschien. Ze heeft ook weleens slechter gescoord, voorlopig advies was havo/vwo. Nu vwo door vooruitgang en een heel goede NIO.

Moeten

"Nu is dochter best leergierig maar zal zelden zelf iets gaan leren als het niet moet."

Maar als Latijn en Grieks onderdeel vormt van het lespakket, dan moet het toch? Dan zal ze het best doen. Als ze op een categoraal gym zit, dan moet het voor de hele schooltijd, als ze op een scholengemeenschap zit kan ze elk jaar opnieuw beslissen of ze het wel of niet wil.

skik

precies

Als ze eenmaal op die school zit gaat ze mee in het systeem en dan moet het gewoon. Nogal wiedes dat ze spelletjes leuker vindt dan schoolwerk. Dat geldt voor het gros van de kinderen, ook die aartsbraverik van mij (groep 7) gaat toch echt niet vrijwillig aan zijn huiswerk, en zeker niet als er ook nog een DS etc in huis beschikbaar zijn. Maar ik twijfel er absoluut niet aan dat hij gymnasium zou kunnen als hij wil.

Als ze wil, gewoon doen. Als het bij nader inzien toch tegenvalt kan ze altijd nog naar gewoon VWO. Zonde om het niet te proberen, toch?

Groeten,

Temet

Dendy Pearson

Dendy Pearson

26-01-2015 om 10:03

hier

Hier vragen ze voor het gym wel een hele goede LVS, niet alleen een VWO advies. Een doorlopende A-score zeg maar. Als je dochter het wel eens minder heeft gedaan kan het zijn dat ze helemaal niet naar het gym mag.

Maar verder, ach als ze het wil en ze wordt aangenomen, dan kan ze het toch gewoon proberen?

Dya

Dya

26-01-2015 om 10:25

Het is idd niet zeker of ze geaccepteerd wordt. Ze willen gaan kijken naar lvs maar nog niet helemaal duidelijk of dat dit jaar al zo is. Dan maakt ze geen kans.
Ik had het niet zozeer over schoolwerk thuis, want als ze dat moet doen dan doet ze dat geheel zelfstandig, plant dit ook heel goed. Maar veel hoeft ze thuis niet te doen. Ik bedoelde meer dat ze zelf niets educatiefs oppakt zelf, behalve soms wat in puzzelboekjes rommelen oid.
En vooral dat lezen zit me nogal 'dwars', denk dat kinderen enorm veel leren door veel te lezen. Het liefst houdt ze het bij donald duckjes.
Past ook wel bij haar, ze is nogal ongedurig en voor lezen heeft ze weinig geduld.
Maar jullie reacties zijn heel duidelijk en ik denk dat we er maar voor gaan, als ze de kans krijgt.
Dank!

Moni

Moni

26-01-2015 om 11:47

Mijn kinderen hebben nooit uit zichzelf iets educatiefs gedaan

behalve dan af en toe klokhuis kijken.
Werkboekjes zijn saai en de Donald Duck is geweldig. Van de DD kun je heel veel leren. Dan riepen ze weer een of andere wetenswaardigheid en dan vroeg ik: hoe weet jij dat nou? Antwoord : uit de DD.

bloemetje

bloemetje

26-01-2015 om 11:54

is ook moeilijker

"Ik weet het niet, hier doen ze alsof gymnasium echt moeilijker is, noemen het ook vwo+,"

Het is ook moeilijker. Ik weet dat sommige mensen direct hier roepen dat het diploma formeel net zoveel waard is 'en het dus niet uitmaakt'. Maar het maakt wel uit. De onderbouw (met de extra talen) is gewoonweg zwaarder dan op een regulier VWO. Pas in de bovenbouw (met de profielen) is dat verschil er niet meer (omdat je dan een klassieke taal kan doen ipv een moderne taal, en je in evenveel vakken examen doet).

"Ik bedoelde meer dat ze zelf niets educatiefs oppakt zelf, behalve soms wat in puzzelboekjes rommelen oid."
Ha ha ha. Je hebt echt een verkeerd beeld van de gymnasium-leerling hoor. Dat zijn ook gewoon pubers. Die school en huiswerk als een verplichting zien en hun tijd liever aan hobby's besteden.

Dya

Dya

26-01-2015 om 12:15

misschien wel

Nouja, de vriendinnen van dochter die ik zo op gymnasium zie die verdiepen zich wel spontaan in serieuzere zaken. Dochter is veel meer een levensgenieter en luchtiger. Ze kan wel een zwaar onderwerp nemen voor een spreekbeurt maar ik verdenk haar ervan dat ze dat doet om indruk te maken Spreekbeurt voorbij onderwerp afgesloten.
Of ze lezen meer, ook niet alleen boeken met plaatjes. (leven ve muts is hier favoriet...)
Zoon hier is ook niet actief studerend oid maar wil wel vaker informatieve tv of radio opzetten, niet alleen maar 'leuk'.
Maar goed, ergens denk ik dat haar luchtige en positieve instelling ook wel weer een pre juist kan zijn. Ze zal niet zo snel verzuipen of zichzelf verliezen in schoolwerk.

Karin

Karin

26-01-2015 om 12:53

Plus

Ik denk dat de 'plus' van VWO+ of gymnasium zit in het feit dat er meer vakken zijn, dus meer lesuren in de week en dus minder tijd om meer huiswerk te maken. Ik geloof niet dat de vakken inhoudelijk verschillen. De niveaus waren eindexamenkandidaten per vak moeten voldoen om hun examen te kunnen halen ligt landelijk vast en daar wordt geen verschil gemaakt tussen VWO, VWO+ of gymnasium. Dat is allemaal hetzelfde VWO-diploma.

Niets te verliezen.

De brugklas is sowieso wennen, vwo of gymnasium. Ze kan het grandioos doen bij Grieks en verdrinken bij Frans of wiskunde. Als er een vwo advies is en ze wordt toegelaten op het gym zou ik het gewoon doen. Het 2e jaar eventueel overstappen naar atheneum kan op dezelfde school en ze wil graag.
Hier was de beoordeling voor gym ook zwaarder dan voor atheneum. De kinderen uit de plusklasjes, die liever naar het museum gingen dan naar het zwembad zitten nu op het gym. Persoonlijk vind ik dat onzin, jou dochter is zelfstandig en kan goed plannen, dat lijkt me een enorm pluspunt.

Yura

Yura

26-01-2015 om 13:28

Waarom gymnasium

Mijn dochter (nu 4 gymnasium) had de voor pubers meest voor de hand liggende motivatie: alle vriendinnen gingen het ook doen. In de 2e en 3e is het zeker wel een stuk pittiger dan atheneum, want Grieks en Latijn komen er extra bij. Vanaf de vierde maakt het niet meer uit, want dan komt Latijn of Grieks in de plaats van Frans of Duits.

Dya

Dya

26-01-2015 om 13:39

klopt

wat je zegt Wil, uiteindelijk weet je niet hoe het gaat.
Maar daar zit/zat ook beetje mijn vrees, dat ze tussen alleen maar 'dat soort' kinderen komt. Plezier met klasgenoten, aansluiting is voor haar erg belangrijk.
Yura, pittiger in 2 en 3 gym, maar niet in 1?

Yura

Yura

26-01-2015 om 14:25

Niet in 1

Dochter zit op een scholengemeenschap met vmbo-t t/m gymnasium. Dus dan krijgen ze pas vanaf de 2e Latijn en Grieks erbij. In de eerste start je bij ons in een havo/vwo brugklas en mag je met gemiddeld een 7,2 naar Gymnasium (en een 7 naar atheneum) of in een vwo+ brugklas, daar krijgt je telkens voor 6 weken pluslessen zoals filosofie, science, beetje Latijn, Spaans. Als je in de vwo+ brugklas start is dat uiteraard ook wat pittiger.

Barvaux

Barvaux

26-01-2015 om 14:27

karin

Dat moet je bekijken aan de hand van de lesuren (schoolgids), sommige gymnasia geven een gelijk aantal uren als op atheneum en dan moet je dus met minder schooluren meer doen. Je krijgt dan bijv een uur minder engels maar je gaat net zo hard.

Je moet echt kijken hoe het is ingericht.

Yura

Yura

26-01-2015 om 14:31

Plezier

Mijn dochter heeft trouwens ontzettend veel plezier met klasgenoten. Ze heeft ongeveer wel elke week een verjaardag, ze gaan naar de film, naar feestjes, bij elkaars sportwedstrijden kijken, uit eten, shoppen. Dochter is ongeveer de hele zaterdag op pad, eerst fluiten bij de f-jes van haar eigen vereniging, dan haar eigen wedstrijd, waar altijd wel wat vriendinnen komen kijken, daarna gaat zij bij de diverse sporten van vriendinnen kijken. Dan ff snel eten en weer naar een feestje ofzo, meestal blijft ze dan ergens slapen of blijft er iemand bij ons slapen, omdat ze anders alleen moet fietsen.
Overigens vinden ook de docenten haar klas een a-typische gymnasiumklas, als er sportdag is verslaan ze alle andere vierde klassen, maakt niet uit welke sport. Dat schijnt niet bij het beeld van een gymnasiast te passen. Verder schijnen ze regelmatig onderwerp van gesprek te zijn in de lerarenvergadering, omdat het te "gezellig" is, maar ja ze halen allemaal geweldige cijfers.

Barvaux

Barvaux

26-01-2015 om 14:46

Yura

Leuk zo'n klas, maar dan wonen ze ook allemaal wel bij elkaar in de buurt denk ik zo? In de vierde van mijn oudste zitten ze in een cirkel van 10 tot 12 km rond de school, dus alle kanten op.

Overigens doet de school van jongste altijd een sportdag met alle klassen tegen elkaar in de eerste brugklasweek en dit jaar had een kaderklas gewonnen en dat was een zeldzaamheid altijd havo of vwo.

"Dat soort kinderen".

Dat beeld moet je loslaten, "dat soort kinderen". Ik zou mijn kind de kans niet ontnemen als ze graag wil en toegelaten wordt. Jou vrees is niet die van je kind

Lucerna

Lucerna

26-01-2015 om 15:25

en hier

Barvaux: " In de vierde van mijn oudste zitten ze in een cirkel van 10 tot 12 km rond de school, dus alle kanten op." Dat was vroeger op mijn school (vwo en havo) niet anders. Mijn beste vriendin op school woonde 16 km verderop. Met haar was ik echt vanaf de brugklas al bevriend.
Dya, het beeld van "dat soort kinderen" zou ik inderdaad ook loslaten. Ook mijn dochter doet gymnasium en ook dat is een heel leuke klas, zij het geen typische of juist atypische gymnasiumklas. Gewoon een leuke hechte groep. Ze hebben wel meer vakken en dus ook meer schooluren dan de "gewone" VWO-klassen. Maar dochter vindt het geweldig op het gym en eerlijk gezegd komt ze nou ook niet bepaald om in het huiswerk, maar ze haalt wel heel goede cijfers.

Dya

Dya

26-01-2015 om 15:35

Yura

Waar zitten jullie want dochter wil wel in die klas! Ze is ook nog eens sportief..
Vriendinnen hebben nog niet besloten, misschien wil eentje naar dezelfde. Dacht altijd dat dochter het van vrienden af zou laten hangen, valt dus wel mee. Maar als ze pas na brugjaar zou hoeven kiezen was dat misschien anders. Zo'n brugjaar was sowieso wel wat geweest maar is er helaas niet.
Ja, dat soort kinderen slaat natuurlijk nergens op. Ze kan altijd in een klas komen waar ze het niet leuk heeft. Maar ik moet me geen zorgen maken want eigenlijk kan ze met iedereen goed overweg altijd.
Je zou eigenlijk in plaats van een school je klas moeten kunnen uitzoeken, soms veel belangrijker!

Yura

Yura

26-01-2015 om 15:41

5 km

Ik denk dat de meesten op ongeveer max 5 km van de school wonen. Overdag fietsen ze dus de hele regio wel door om elkaar op te zoeken en 's avonds blijven ze daarom vaak bij iemand slapen. Mijn dochter is de enige van het groepje die 5 km onze kant op woont, de meesten wonen juist 5 km in tegenovergestelde richting. Dat is overigens toeval, want er gaan genoeg kinderen uit ons dorp naar die school.

Jolanka

Jolanka

26-01-2015 om 21:45

Tja

Gymnasiumleerlingen zijn echt niet per definitie studiebollen. Ik weet nog dat de juf van de basisschool klaagde dat onze zoon nooit spontaan leuke extra werkjes uit de plusmap uitkoos.
Een jongen die moppert over huiswerk en toch een voorlopig profiel heeft gekozen met 2 extra vakken. (Ik vermoed dat er nog wel een vak gaan sneuvelen).
Ik heb wel de indruk dat de meisjes in zijn klas wat serieuzer zijn in de studie dan de jongens. Er zaten echt een paar raddraaiers bij.

Onze zoon leek gymnasium gewoon leuk en wij merken dat hij er gewoon op zijn plek is. Ze krijgen ook niet meteen 2 extra vakken, in de eerste is het alleen Latijn. Grieks pas in klas 2. En inderdaad niet meer uren, maar een aantal vakken worden wat compacter gegeven.

Het gaat er meer om of het haar leuk lijkt en ze moet VWO niveau wel kunnen halen (makkelijk dan door op haar tenen te lopen).

Marjoleine64

Marjoleine64

26-01-2015 om 23:07

Onze jongste wilde perse geen gymnasium doen

En nu doet hij het toch!

Hij koos er heel bewust voor om niet naar het gymnasium te gaan, maar naar het technasium op de scholengemeenschap waar zijn broer al op zat (één jaar eerder). Hij is in de brugklas volledig afgeknapt op de slechte organisatie van het technasium deel dat jaar, en werd helemaal enthousiast van de serie proeflessen latijn/grieks/klassieke geschiedenis, heeft toen technasium laten vallen en gekozen voor de gymnasiumklas. En nu in 4VWO doet hij de combi, met grieks en technasium. In dit geval maakte het niet uit qua zwaarte, zowel technasium als gymnasium hebben in de 2e en 3e extra vakken vergeleken met de 'gewone' atheneum klas. Deels door gewoon extra uren te maken, deels omdat ze andere vakken in minder uren moeten doen (maar wel dezelfde stof). Grieks is wel heel veel leerwerk, maar hij vindt de klassieken gewoon leuk. Veel leuker dan hij Duits of Frans vond...

Oja, de leerlingen komen hier ruwweg uit een cirkel van 20 km alle kanten op, en zoons beste vriend (vanaf de brugklas, nog steeds beste vriend maar al lang niet meer in dezelfde klas) woont dus precies het verste weg aan de andere kant, dus zo'n 40 km bij ons vandaan... Dat fietsen ze uiteraard niet, maar er zijn ook nog bussen (overdag) en mama wil ook nog wel een rijden, en in de vakantie blijven ze dan een nachtje slapen.

Ulla

Ulla

26-01-2015 om 23:09

LVS

Hoe ziet de LVS eruit dan?

Dya

Dya

27-01-2015 om 08:32

lvs

Lvs was heel wisselend, in 6 en 7 vooral l en ll, niet voor niets voorlopig advies havo/vwo. (vóór 6 en 7 bijna alleen a) Ik denk veel slordigheidsfouten en te snel werken. Tempo is een issue bij haar bij alles. Ik loop bijv snel maar moet haast rennen om haar bij te houden. Zit ook echt in haar, dus lastig te beteugelen.
Heeft nu heel hard geprobeerd secuurder te werken en heeft nu wel een vwo score cito. Plus dus vrij hoge score NIO. Weet niet in hoeverre vo al gaat kijken naar lvs, zit al wel in de planning, maar misschien heeft ze nog geluk dit jaar. Hoop het voor haar, vorig jaar nog was alleen een vwo advies vereist.
Nog met haar gepraat en ze wil dus echt graag.
Denk ook wel dat ze uitdaging kan gebruiken ondanks dat ze niet altijd hoog scoorde. Klaagde soms veel over saai op school en dat ging veel beter met plusklas. (kan zijn dat puur de afwisseling haar goed deed en niet zozeer niveau)
Gymnasium lijkt hier leuker dan atheneum, zeker voor dochter; meer projectmatig werken, meer afwisseling in leervormen. Meer vakken, ook buiten latijn en grieks die wel al vanaf jaar 1 hier gegeven worden. Wel nog geen duits in eerste, dat scheelt weer wat.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-01-2015 om 09:00

Tja

Vorig jaar keken scholen naar de eindcito en naar het schooladvies.
Ik heb begrepen dat alle scholen nu naar het lvs gaan kijken. Dat lijkt me ook logisch, een schooladvies moet onderbouwd worden en dat is vanaf dit jaar dus met het lvs.
Ik denk niet dat er scholen zijn die alleen afgaan op een advies en één NIO. Zeker als het om het gym gaat.

Kan je niet kontact opnemen met de scholengemeenschap om het te vragen? Mocht het moeilijk worden om je dochter op het gym te krijgen, dan kan je haar daar alvast een beetje op voorbereiden. Of misschien nog verder kijken of ze wel toegelaten wordt op een andere school.

Dya

Dya

27-01-2015 om 12:12

Dendy

Ik ben het niet met je eens, dat de onderbouwing logisch is. In mijn ogen wordt een advies dan eigenlijk juist waardeloos. (je hebt geen advies meer nodig als je droog naar resultaten kijkt) En vaak is een advies toch al (imo teveel) gestoeld op lvs. Hier iig wel.
Maar goed, ik weet ook wel dat het de praktijk is of iig wordt overal. Ik vind het jammer.
Gymnasium hier wilde juist kinderen die willen kansen geven, en ze beweren dat dat verrassend vaak goed uitpakt. De vraag is of ze nu nog mogen, die kansen geven.
Ik weet wel dat ze iig op vwo terecht kan, ongeacht lvs verder.
Ik ga het zeker navragen, open dag volgt sowieso nog. De enige andere school die optie is voor dochter selecteert iig strenger.
Dochter weet dat het maar de vraag is of ze terecht kan.
Als het niet is is atheneum natuurlijk ook prima.

Miranda

Miranda

27-01-2015 om 13:12

puzzel

Als je dochter van puzzelen houdt en het prima en het leuk vindt (en blijft vinden) om rijtjes uit haar hoofd te stampen, dan kan het gymnasium leuk zijn. Houdt ze daar niet van, laat haar dan niet aan het gymnasium beginnen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.