Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pippi

Pippi

15-07-2019 om 23:24

Wanneer hoor je dat je niet over bent?

Deze situatie is nieuw voor ons; zoon heeft teveel tekorten en is niet over naar de volgende klas. Wanneer hoor je dat officieel van school?
In de nieuwsbrief stond dat er op dag X rapportvergaderingen zijn en dat de leerlingen daarna over al dan niet over gaan horen van hun mentor. Gaat dat dan alleen over de kantje boorders?
De overgangsnormen zijn duidelijk en we weten zeker dat zoon niet over is, maar hoor je dat niet te horen te krijgen van school voor het rapport en dat ze vragen of zoon eventueel nog een vakkenwissel wil doen of afstromen?

Er is dus een paar maanden terug wel een gesprek geweest met de tutor (zoon heeft geen mentor maar een tutor) omdat hij er niet zo goed voorstond en toen is gezegd dat zoon mag kiezen als hij niet over is of hij blijft zitten of wil afstromen.

Ik weet niet zo goed hoe het hoort allemaal, is het de bedoeling dat wij het rapport afwachten of toch nog even contact opnemen met de tutor?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

16-07-2019 om 00:08

Ik gok

dat de tutor contact opneemt om te bevestigen wat je al weet. Op de vo-school van onze kinderen belt de tutor alle leerlingen die niet over zijn om dat te bevestigen. Ook al weten de leerlingen dat allemaal al wel op basis van hun cijfers.

Pippi

'en dat ze vragen of zoon eventueel nog een vakkenwissel wil doen of afstromen?'

Als je zoon dat had gewild, had hij dat zelf kunnen aangeven bij zijn mentor of bij de afdelingsleider.

Guera

Guera

16-07-2019 om 07:45

Wel laat zeg

Hier zijn alle kinderen vorige week gebeld. Zou het wel even gaan checken denk ik.

40er

40er

16-07-2019 om 07:46

Hier

Op dinsdag vergadering, op vrijdag rapport ophalen (laatste schooldag). Op dinsdag word dus gebeld, in de middag wat er uit de rapportvergadering is gekomen. Zittenblijvers en twijfelgevallen in elk geval, soms belt een mentor alle leerlingen.

Pippi

Pippi

16-07-2019 om 08:55

oke

Niet gek dus, dat ik verwacht dat er nog een berichtje komt.
Voor zijn leerjaar zou afgelopen vrijdagochtend de vergadering zijn en na afloop zouden de leerlingen op de hoogte worden gesteld. Dit ook omdat gisteren al zomerschool begonnen is. Maar een ander leerjaar heeft ook vandaag nog vergaderingen, dus we wachten het nog wel even af.

@Knurf, het is bij ons niet aan de orde. Ik ga er dus ook vanuit dat hij gewoon blijft zitten. Dat wil hij zelf ook.

mijk

mijk

17-07-2019 om 10:17

Wij wisten he took niet precies.

Op dag van vergadering maar even mentor geappt waneer we het zouden horen en hij appte terug dat hij net vergsdering uitstapte en of hij mocht bellen. Ze was dus bespreekgeval en over. Maar ik kan me niet voorstellen dat hij niet zou bellen als blijven zitten al zeker was. Als ze dat zo zouden doen ou ik daar ook wel wat vanz eggen. Voelt slordig..

Hier

Ik ben mentor en ik bel direct na de rapportvergadering iedereen die niet zonder enige twijfel over was. Van tevoren vertel ik heel duidelijk wanneer je zonder twijfel over bent en ik vraag kort voor de toetsweek of er nog mensen zijn die sowieso gebeld willen worden. Dingen als afstromen, vakkenwissel etc. is allang besproken, behalve bij die leerlingen die de toetsweek totaal verpest hebben en daardoor opeens niet meer over zijn.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-07-2019 om 19:23

Niet

Wij hadden dit jaar een slechte mentor. Volgens een mail van school had hij iedereen moeten bellen, maar wij hebben niets gehoord. Dochter heeft ook nul feedback gehad op haar profielkeuze, de man was de grote afwezige.
Hij heeft me wel een keer gebeld, om te zeggen dat ik het 10-minutengesprek alleen mocht gebruiken voor zijn vak en niet als mentorgesprek. Zo’n type dus.

Enna M.

Enna M.

18-07-2019 om 15:12

hier ook laat

dinsdag rapportgesprekken en toen ook pas gebeld door de mentor wat het advies van school was. Ik vind het ook erg laat. Wij wisten ook al veel langer dat zoon niet over zou gaan...

Wij zitten dan weer met het probleem dat wij en de school graag zouden zien dat zoon blijft zitten (vooral ook door zijn kinderlijkheid), maar hij wil liever afstromen en door naar de 3e klas.

Enna

'Wij wisten ook al veel langer dat zoon niet over zou gaan...'

Wat ik me dan afvraag, is waarom je het een probleem vindt om pas dinsdag de mentor te spreken. Hij vertelt je toch niets nieuws?

nja

zodra ik het vermoeden kreeg dat zoon misschien wel niet over zou gaan, heb ik zelf contact gezocht met de mentor. Vervolgens hebben we een bel afspraak gemaakt voor kort nadat alle cijfers ingevoerd zouden zij, en dus vòòr de overgangsvergadering,

In dat gesprek trouwens alleen gehad over blijven zitten en wat dan volgend jaar (want was vrij hopeloos allemaal).

En dan belt de mentor de volgende dag (na de overgangsvergadering) mijn zoon op met de mededeling dat hij toch over is (want de docenten denken dat hij het best kan) als hij nog een toets in de laatste week van de vakantie maakt (en haalt). Ik ben er zelf nog steeds van aan het bijkomen

Jippox

Pff, wat lastig, dan zit je de hele vakantie in de stress. Dat zou ik tenminste hebben

Pippi

Pippi

19-07-2019 om 10:24

Bedankt

Bedankt voor de reacties. Op zijn rapport staat ook helemaal niets, alleen dat hij niet bevorderd is. Maar mentor had gezegd dat hij gewoon blijft zitten.
We hadden nog wel gezegd dat zoon even een mailtje moest sturen van de week, maar ik weet niet zeker of hij dat ook nog had gedaan.

In ieder geval waren zijn resultaten over de hele linie te mager. Zijn goede vakken had hij in de laatste toetsweek slecht gemaakt, dus gewoon volgend jaar wat meer aandacht en inzet en dan komt het wel goed.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-07-2019 om 13:13

Maar dat is toch niet gek?

Dat er niets meer staat dan dat hij niet bevorderd is? Tenminste, ik neem aan dat zijn naam en cijfers er wel op staat. Op het laatste rapport van het jaar staat bij onze dan doorgaans ook niet meer dan ‘bevorderd’ of ‘niet bevorderd’.

Wat had jij er nog bij verwacht?
En waren jullie nu uiteindelijk nog gebeld?

Pippi

Pippi

19-07-2019 om 16:46

Welke klas

Zojuist nog gebeld door de mentor vanwege het mailtje dat zoon had gestuurd. Hij is al ingedeeld in een klas voor volgend jaar.
Ik had verwacht dat de klas waar hij ingedeeld is er bij zou staan.
Onderaan het rapport staat

wel/niet bevorderd naar:
Advies:

En daar stond alleen de wel doorgestreept.

Tobbertje

Tobbertje

19-07-2019 om 16:54

Ik vind de vraag niet zo gek

Zie mijn draadje. Wij kregen ook alleen te horen, niet over, en succes verder. School vond het heel vanzelfsprekend dat wij wisten dat doubleren niet kon, terwijl wij van tevoren al een gesprek hadden aangevraagd om te bespreken hoe het verder moest toen kind onverwacht 3 vijven op het rapport bleek te hebben.
Je zou willen dat een school wat duidelijker in de communicatie was. Het was een kleine moeite geweest om dat op het rapport te zetten, Niet bevorderd, dus doubleren in klas X.

Enna M.

Enna M.

19-07-2019 om 23:58

inderdaad

Hier ook een matige communicatie van de school. Zoon stond er niet zo goed voor, we mailen de mentor dat we daar wel een gesprek over willen en bij het kennismaken: waar kom je eigenlijk voor. Niet als beleefdheid, maar meer een 'je had niet hoeven komen'.

Verder inderdaad alleen de mededeling dat overgaan er niet in zat (wat we al wisten) en dat er nog een keuze was voor zittenblijven of afstromen. En nog wel de voorkeur van de school erbij, dat wel. Maar als ik het hierzo lees is het normaal geloof ik. Even wennen wel....

Caesar

Caesar

20-07-2019 om 10:42

Schoolgids

Wat ik me dan afvraag, staat dit soort zaken dan niet duidelijk uitgelegd in de schoolgids? Dus de overgangsnormen, de opties als dat niet gehaald wordt. Wie wat moet doen op welk moment. Je hoopt toch dat hier protocollen voor zijn die uitgelegd worden in de schoolgids.

Enna M.

Enna M.

22-07-2019 om 09:40

zou je denken

In het geval van een afwijkende leerroute krijgen ouders en leerlingen ruim vóór het einde van het schooljaar een aanbeveling van school voor de studieroute in het volgende jaar. Dat staat er in de schoolgids. Zou daar zittenblijven ook onder vallen? Ik denk het wel.

In ons geval hadden wij pas na aandringen van ons een gesprek met de mentor die ook nog eens begon met een "waar komen jullie eigenlijk voor" van de de mentor. Nou, onze zoon blijft waarschijnlijk zitten als het zo doorgaat? Daarop kwam een reactie dat ze wel op de woensdag voor de vakantie (dus 2 dagen voor het eind van het schooljaar!) zou laten weten wat het advies van school was. Ik vind het matig. Niet zo belangstellend ook. De mentor wist in het eerste gesprek niet eens dat onze zoon een jongen was (met lang haar) en bleef consequent zijn naam verkeerd uitspreken. Terwijl het nota bene een docent van hem was dit jaar...!

Pippi

Pippi

22-07-2019 om 18:44

Caesar

De overgangsnormen zijn heel duidelijk beschreven en ook wanneer je in de bespreekzone zit. Al is het voor het leerjaar van onze zoon niet gelijk heel duidelijk omdat je aan een hele rits voorwaarden moet voldoen, maar hij zat er onder, dat was voor ons wel duidelijk. Bij andere leerjaren stond er wel bij dat 'niet bevorderd niet automatisch betekent dat het leerjaar over gedaan worden maar dat het ook kan zijn dat leerling een niveau lager moet' of zoiets.
Er staat nergens wanneer je precies iets hoort, alleen iets over dat je vooraf zelf het via magister in de gaten kunt houden en via de mentor wat hoort voor het eind van het schooljaar als de resultaten dusdanig zijn dat het onzeker wordt of bevordering wel gaat lukken.
In de laatste nieuwsbrief stond: XXX is de rapportvergadering, na de vergadering belt/mailt de mentor zijn leerlingen over de beslissing die in de vergadering is genomen over de bevordering.
Er stond dus niet dat alleen de leerlingen in de bespreekzone gebeld zouden worden. Vandaar dat ik mij afvroeg wat gebruikelijk is.
Persoonlijk vind ik het wel netjes om leerlingen die "onder" de bespreekzone vallen ook nog even op de hoogte te stellen, maar op deze school is dat dus blijkbaar niet gebruikelijk.

Dees

Dees

22-07-2019 om 18:49

Ouders

Misschien is het de leerlingen wel verteld maar de ouders niet.

Caesar

Caesar

22-07-2019 om 18:57

“In de laatste nieuwsbrief stond: XXX is de rapportvergadering, na de vergadering belt/mailt de mentor zijn leerlingen over de beslissing”

‘Na’ is een heel rekbaar begrip....

Pippi

Pippi

22-07-2019 om 19:02

Dees

Goh, laat ik nu vergeten zijn aan mijn zoon te vragen of hij wat gehoord heeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.