Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
roosje

roosje

31-03-2020 om 17:29

wanneer moet een kind naar speciaal onderwijs?

Lieve ouders,

Help mij alstublieft met jullie adviezen en kennis. Mijn zoon is 10 jaar en is onderzocht waarbij een IQ van 72-83 is uitgekomen. Ik ben het niet mee eens dat hij naar het speciaal onderwijs moet aangezien ik heb liever eerst een kans wil geven op een andere regulieren school waarbij er klassikaal les wordt gegeven. Op dit moment zit hij een mix klas waarbij zelfstandigheid voorop staat, dit vorm van onderwijs past niet bij hem. Wat kan ik doen en waar kan ik beroep op doen? Alvast super bedankt voor het meedenken !!

en mix klas waarbij zelfstandig voorop staat. Ik zou het liefst willen dat hij

Speciaal onderwijs

Je bent afhankelijk van de school. Wat je zeker kunt doen is je wens, regulier onderwijs maar meer klassikaal onderwijs in de klas dan in zijn huidige klas die juist veel zelfstandigheid vraagt. Die vraag kunnen ze zelf beantwoorden, is er zo'n klas op school, maar ook doorzetten naar het samenwerkingsverband. Misschien is er elders wel een klas te vinden die meer structuur biedt (voorspelbaarheid, routine).

De school moet mee willen werken, anders ben je nergens.

Met het onderzoek van je zoon kun je je mogelijk wel melden bij In1School en/of bij Onderwijsconsulenten.

Zij kunnen je goed adviseren wat je mogelijkheden zijn en hoe je het gesprek met school goed kunt aangaan.

https://www.in1school.nl/
https://www.onderwijsconsulenten.nl/

Beide keuzen, regulier en speciaal, hebben mogelijkheden en onmogelijkheden. In beide gevallen vraagt het een grote betrokkenheid van jou als ouder en goede samenwerkingsvaardigheden maar ook kalm doorzetten. En houd een goed dossier bij van alles wat besproken en besloten wordt.

Houd er ook rekening mee dat bij onenigheid met school men over kan gaan op een zorgmelding waarin een hoop 'modder' gegooid kan worden. Als de school meent geen opties te hebben, waar jij die nog wel zoekt, gooien ze je over de schutting. Zonder goed rekening te houden met de gevolgen voor jou en je gezin.

Ik wens je heel veel sterkte. Zelf was ik blij dat mijn kinderen naar het Speciaal Onderwijs waren.
Maar ik ken ook een ouder die, zelf licht verstandelijk beperkt, haar licht verandelijk beperkte dochter met veel overleg en doorzetten de reguliere basisschool heeft doorgeloodst tot ze naar de praktijkschool ging na groep 7.

Stichting KOG

https://www.stichtingkog.info/
Houdt deze stichting alvast in beeld. Mijn ervaring is dat veel ouders met een kind dat afwijkt van de norm in aanraking komen, vroeger of later, met de 'jeugdbescherming'. Het scheelt als je alvast weet wat je te wachten staat.
Voor scholen is het vaak een kwestie van protocol, maar voor jou is het een oneigenlijk justitiedossier. En je wil geen meekijkende jeugdzorgmedewerker, die hebben geen verstand van onderwijs en kunnen niets voor je doen, behalve in de weg zitten als derde wiel aan de wagen.

Plokkie

Plokkie

31-03-2020 om 18:53

Een nadeel van een klassikale school

Kan zijn dat wel heel duidelijk wordt dat je kind het moeilijk heeft met de leerstof, vooral voor je kind zelf. Op klassikale scholen zitten meestal kinderen van een bepaalde leeftijd bij elkaar, bijvoorbeeld in groep 7. Ik heb wel gezien wat dat met het zelfbeeld van een kind kan doen om steeds maar ( één van ) de zwakste kinderen in een groep te zijn, altijd maar toekijken hoe het bij anderen makkelijker gaat dan bij jou. En kinderen zijn niet gek, die voelen dat donders goed aan. Als je ziet dat je kind hier misschien niet gevoelig voor is, dan kun je dit natuurlijk best in overweging nemen. Misschien werkt een klassikale school goed voor jullie. Maar ik zou zeker ook eens overwegen wat bijvoorbeeld een SBO voor jullie kan betekenen. Soms geeft het lucht om wat meer op te gaan in de massa en om te gaan met ontwikkelingsgelijken.

Bo

Bo

31-03-2020 om 18:56

vragen

Hebben ze ook aangegeven waarom hij naar het SBO moet en welke zorg/begeleiding hij daar krijgt? En waarom hij dat niet op deze school zou kunnen krijgen?

Waarom ben je zelf zo tegen? Laat de belangen van je zoon altijd voorop staan: waar zal hij zich het best kunnen ontwikkelen. Het gaat om hem, niet om jou.

Hij is nu 10, groep 6? Hoe zijn zijn cito resultaten? Laat hij op school zien wat hij thuis laat zien? Herken je je in de IQ test score?

Beide vormen van onderwijs hebben voor- en nadelen. Een voordeel kan zijn dat je zoon zo op niveau en tempo wordt aangesproken en meer aandacht krijgt in kleine klassen. Moet je er wel voor waken dat hij in een rustige klas komt en niet in een klas vol met kinderen met gedragsproblemen. Maak een afspraak en ga een keer kijken.

roosje

roosje

31-03-2020 om 19:36

wanneer moet een kind naar het speciaal onderwijs

Lieve Bo, AnneJ en Plokkie,
Jullie beseffen half niet hoe dankbaar ik ben met jullie advies.
Nu hij thuis is en aan school werkt merk ik dat hij een hoop kan als hij rust heeft. Ik heb het idee dat hij meer kan als er een reguliere school hem klassikaal onderwijs bied. Hij zit nu op een school wat veel zelfstandig wordt gedaan en dat werkt niet bij hem. Ik vroeg mij af of je met zo een IQ toch verplicht weg moet. Naar mijn idee is een IQ van 72/83 niet ernstig genoeg voor een speciaal onderwijs. Als ik het mis heb corrigeer mij alstublieft want ik heb er weinig verstand van.
Lieve Anne en Plokkie, waarom jeugdbescherming? Ik ben op school ook bekend als een betrokken ouder die voor haar kinderen door vuur gaat… of moet ik aan iets anders denken?
Super super bedankt!

Jeugdbescherming

Juist betrokken en zelfdenkende ouders zijn een 'doelgroep' van de jeugdbescherming.
Die vind men/school maar lastig. En je kunt je er moeilijk tegen verweren. Want met kinderen die niet gemiddeld zijn is er altijd een 'zorg' en daarmee een 'bedreiging van de ontwikkeling'. Versterkt door wachtlijsten en aanmeldingsproblemen. Alsof de jeugdbescherming dat zou kunnen oplossen.
Het is een vreemde wereld waar je zo goed mogelijk moet zien uit te blijven want je hebt geen poot om op te staan. En de belevingsroddel is eindeloos.
Met wat mazzel, die had ik, kun je ze van je afschudden na een paar rechtzaken. In 5 procent van de gevallen is dat.

Heel helder zag ik dat bij de overgang van mijn dochter naar het speciaal onderwijs. De aanmelding naar het ZAT team diende ik te tekenen. Volslagen onzin die bijeenkomst. Achter de schermen werd al gewerkt aan de overgang door de mensen die er echt over gingen en verstand van hadden.
Maar in het vakjessysteem van de Aanmeldingsbrief het volgende:
- Wordt jeugdzorg betrokken? Antwoord: nee, want moeder werkt mee.
Je zult eens niet meewerken. Aan de onzin van de extra betrokkenheid van jeugdartsen en buitenschoolse zorgmedewerkers die je niet zelf hebt ingeschakeld, en de vrijbrief om met jan en alleman over de medische zaken van jou kind te spreken, buiten jou om.

Ik werkte niet mee met de basisschool. Die wilden niets weten van Passend Onderwijs, terwijl mijn kinderen wanhopig werden van/op school. Daar ben ik door het oog van de naald gekropen.

Het is niet logisch, het is een geprotocolleerd verdienmodel. Vandaar dat het nuttig is om een goed dossier te voeren, je goed te informeren met de juiste instanties en zomogelijk betrouwbare derden mee te nemen naar de gesprekken op school.
En nooit gewag te doen van enig probleem thuis. Het zijn je vrienden niet, thuis is alles koek en ei. Je komt voor de schoolgang van je kind en anders niet.

roosje

roosje

31-03-2020 om 20:04

wanneer moet een kind naar het speciaal onderwijs

Lieve AnneJ,

Super bedankt voor je tijd en moeite !Ik ben voor het eerst lid op zo een pagina.
Diep uit mijn hart zou ik jou graag privé willen spreken maar weet niet of je hier op staat te wachten en wat de mogelijkheden zijn. Nogmaals mijn dank is groot!!

Niet nodig Roosje

Het is niet nodig. Je kunt hier vragen stellen, dan kijkt iedereen ook mee, ik weet ook niet alles, er zijn hier meer ervaringsdeskundigen.

In het verleden heb ik weleens een emailadres gegeven. Maar dat bleek niet echt nodig.

Ik wens je veel succes.

Haaknaald

Haaknaald

31-03-2020 om 20:27

Als moeder

van een kind op het speciaal onderwijs maakt het me boos dat je lijkt te denken dat het speciaal onderwijs iets te maken heeft met een iq. Er zijn ook kinderen, waaronder die van mij, die op het speciaal onderwijs zitten om hele andere reden. Ook op het speciaal onderwijs zijn er kinderen, wederom die van mij, met een voorlopig havo/vwo-advies.

Balans

https://balansdigitaal.nl/onderwijs/
Het is ook handig om lid te worden van Balans, de ouderorganisatie voor kinderen die niet gemiddeld zijn.

https://balansdigitaal.nl/veranderingen-cluster-3-en-4/
Informatie over cluster 3.

https://balansdigitaal.nl/evenement/ouderbetrokkenheid-in-het-onderwijs-regiosymposium-balans-4/
Ouderbetrokkenheid, het symposium gaat helaas niet door

Je kunt in elk geval op de voornoemde websites veel informatie vinden.

En neem de kortste route naar succes en houd voor ogen waar je voor bezig bent: scholing voor je kind die het aankan en waar het mee vooruit komt, hoe dan ook. Laat je niet afleiden.

roosje

roosje

31-03-2020 om 20:54

wanneer moet een kind naar het speciaal onderwijs

Nogmaals super bedankt AnneJ
Lieve Haaknaald Ik wil niemand kweten maar dit is de enige reden waarom school mijn zoon naar een speciaal onderwijs wil sturen. Zij geven aan dat hij moeite heeft met consternatie en dat een Iq van 72/83 niet bij een reguliere onderwijs past. Nogmaals ik heb er geen verstand van dat is de reden waarom ik hulp vraag aan onder andere jullie.

Het beste allemaal

Marja

Marja

31-03-2020 om 22:54

Eens

Ik ben het er wel mee eens, het is niet alleen iq maar ook concentratie. Dat gaat echt niet beter met klassikaal onderwijs. Iets wat niet bestaat. In een klas heb je zo drie niveaus, maar soms zelfs 4 of 5. Wie weet is jouw kind daar wel beter op zijn plek dan waar ook. Ja ieder kind fleurt op bij 1 op 1 begeleiding. Dat krijg je op geen enkele normale basisschool.

roosje

Ik schrik wel een beetje van de negatieve reacties. Voor mijn gevoel is dit een stuk bangmakerij, die gebaseerd is op vooroordelen en persoonlijke ervaringen die wellicht anders zijn dan de situatie waar je in zit. Realiseer je dat je in een soort rouwproces zit, er is geen enkele ouder die ooit tijdens de zwangerschap gedacht heeft: ik hoop dat mijn kind naar het speciaal onderwijs gaat. Geef jezelf de tijd om het te accepteren dat het anders loopt dan je had gehoopt.

Er is een onderzoek gedaan om een reden neem ik aan. Daar komen handvatten uit. Ga met de school in gesprek en kijk naar je kind. Wat is voor hem het beste! Dat kan zijn regulier onderwijs, waarbij elke school verschillend is, maar het kan ook op een speciaal basisonderwijs. Laat je goed informeren naar de mogelijkheden. Ga kijken op de verschillende scholen, pas dan kan je een oordeel geven wat het beste is voor je kind.

Triva

Triva

01-04-2020 om 12:15

Speciaal onderwijs

Met goed speciaal onderwijs heeft jouw kind wellicht nog een kans op VMBO-basis. Met slecht gewoon onderwijs is de kans groter dat het praktijkschool wordt.

Vraag naar de uitstroom van het speciaal onderwijs na groep 8.

Roosje

'Ik ben het niet mee eens dat hij naar het speciaal onderwijs moet aangezien ik heb liever eerst een kans wil geven op een andere regulieren school waarbij er klassikaal les wordt gegeven. '

Waarom denk je dat je zoon beter af is en gelukkiger wordt op een reguliere school? Misschien is speciaal onderwijs wel beter voor hem?

WSNS

Het is ook een bezuinigend overheidsverhaal dat veel ouders voor zoete koek nemen. Kinderen horen met elkaar naar school te gaan. Prima, maar als school daar niet toe in staat is of wil zijn, dan kun je beter naar een school waar meer middelen en mogelijkheden zijn gericht op jou kind. Het nadeel is dan wel dat het samen met andere kinderen met uitdagingen naar school komt. Er vormt zich een concentratie die goed kan werken, je kunt je spiegelen aan lotgenoten, maar die ook moeilijkheden kan veroorzaken, kinderen die niet mee kunnen komen omdat ze te ziek zijn en dat afreageren in de klas, te grote klassen waardoor de benodigde een op een momenten te schaars worden of niet meer voorkomen. Te veel kinderen in te kleine ruimtes waar met name kinderen met autisme last hebben van de druk en het geluid.

Nee, het speciaal onderwijs kan prima zijn maar ook veel bezwaren hebben. En de overheid deed maar of het reguliere onderwijs je van het is voor ieder kind. Dat een beginnende ouder daar geen zicht op heeft is te verwachten.

Daarnaast uiteraard het verhaal van de mishandelingslobby dat speciaal onderwijs synoniem is met falende ouders en 'jeugdbescherming'. Dat is ook al geen aanbeveling.

Je moet je kinderen die dreigen thuis te blijven zitten naar school dwingen anders ben je geen goede ouder en als dat echt helemaal niet lukt en alles faalt, tja dan komt het speciaal onderwijs in zicht.

Nee, de beeldvorming wordt je niet blij van.

Ik ben de medewerkers van het speciaal onderwijs zeer zeer dankbaar. Mijn kinderen hebben gelukkig nog net geen last gehad van de ergste bezuinigingen, hoewel mijn dochter het wel steeds moeilijker kreeg. Maar zonder het speciaal onderwijs waren mijn kinderen niet zo ver gekomen.

Bij een IQ van 55-70 is een kind een 'grensgeval' tussen sbo of cluster 3.
Bij een IQ van 70-85 is een kind een 'grensgeval' tussen sbo of gewoon basisonderwijs. Maar de meerderheid van de kinderen met een IQ van 70-85 zit op een gewone basisschool. Dat kan ook niet anders. Als alle kinderen met dat IQ naar het sbo moeten, dan zou meer dan 15% van de leerlingen op so of sbo zitten. Dan zouden alle pro en lwoo leerlingen van het sbo afkomstig moeten zijn er zouden er geen pro of lwoo leerlingen van het regulier basisonderwijs afkomstig zijn.
En dat is niet zo. De stelling dat een IQ van 72-83 niet bij het regulier onderwijs past, is in elk geval niet juist. In de praktijk zullen de leerachterstanden en specifieke leerproblemen de doorslag geven of een kind naar het sbo moet.

Bij welk samenwerkingsverband hoort je school? Want als we dat weten, kunnen we op zoek naar de indicatiecriteria en procedure van jouw samenwerkingsverband. Vaak is er in een regio één samenwerkingsverband van alle openbare schoolbesturen, en één samenwerkingsverband van alle christelijke schoolbesturen.

Op de huidige school gaat het niet goed. Of je kind op een meer klassikale school wel goed mee kan komen, zal vooral afhangen van zijn leerachterstanden. Als een andere school kan zorgen - dmv verlengde instructie en zorgniveau 3 instructie - dat hij zinvol en betrokken mee kan doen met de klassikale instructie, dan zou dat prachtig zijn. Maar ook op scholen met klassikaal onderwjis gaat het vaak in groep 6 fout. Dan komt een kind op een "eigen leerlijn" terecht en doet niet meer mee met de klassikale instructie, en krijgt daardoor veel te weinig instructie. Want zwakke leerlingen hebben meer instructie nodig dan gemiddelde leerlingen, niet minder. Overigens, er zijn ook scholen die zeggen dat alle kinderen een individuele leerlijn hebben, maar die in de praktijk leerjaaroverstijgende niveaugroepen vormen voor alle kernvakken, en die op die manier de zwakke leerlingen genoeg instructie weten te geven in hun "eigen" leerlijn. Dus staar je niet blind op het label "klassikaal".

Ik denk dat er zeker reguliere scholen zijn die een kind met een IQ van 72-83 zinvol "binnenboord" kunnen houden, maar als een kind door een andere school uitgekotst is, dan kan het zijn dat de leerachterstanden al te ver zijn opgelopen voor zelfs een hele goede reguliere school om er nog iets van te maken.

Heb je rapporten met leerrendemenden of dle's?

Triva

Triva

01-04-2020 om 15:36

Syboor

Je vergeet dat er maar weinig kinderen met een IQ van rond de 80 getest worden omdat ze het nog redden op school. De kinderen waar een reden is om te testen worden wel getest en die reden samen met het IQ kan reden zijn voor ander onderwijs.

Een IQ lager dan 80 is hier 'toegang' tot praktijkonderwijs.

Sabrina

Sabrina

04-04-2020 om 23:24

Ik vind het laat

Je zoon is 10 jaar dus dan zit hij al 6 jaar op de huidige school. Was het de afgelopen jaren niet bekend dat hij niet goed mee komt? Waarom wordt nu pas het iQ onderzocht?

Hier gaan kinderen die problemen hebben met leren veel eerder naar een sbo. Of de school van jouw zoon probeert deze leerlingen toch zo lang mogelijk bij hen te houden.

SBO en SO hoeven niet negatief te zijn of laag van IQ niveau. Ik ken kinderen die VWO, havo advies hebben gekregen en natuurlijk ook vmbo tl, basis en praktijk onderwijs op het SBO en het prima doen op het SVO en ook als het past in regulier voortgezet onderwijs. Dat kan allemaal ook in SBO en SO. Ook dat er slecht les wordt gegeven of grote klassen zijn is nu niet het geval. Maar dat terzijde. Het belangrijkste is dat jouw dochter zich prettig voelt en op zijn gemak op school. Gedrag komt vaak bij autisme voort uit over overprikkeling, te weinig structuur en rust en persoonlijke aandacht en extra hulp bij kunnen omgaan met jezelf en anderen. Bij het SO en het SBO is daar meer ruimte en tijd voor en kennis over zodat ze de kinderen goed kunnen begeleiden. Mijn zoon is nu een gelukkige jongen zonder gedrag die goed met zichzelf en andere om kan gaan. Dat is bij hem te danken aan SBO. Bij ASS is belangrijk te laten onderzoeken of het internaliserend of externaliseerd is. Als ik het bij jou lees kan het heel goed zijn dat het bij hem internaliserend werkt. Dan heeft hij er in zichzelf heel veel moeite mee en toont hij plots gedrag terwijl de buitenwereld denkt van dat best wel goed gaat. Hoe ouder een kind, hoe meer bewust van zichzelf, hoe moeilijker dat is. Het verschil tussen SO en SBO is dat bij SO de klassen bestaan uit 12 kinderen. Deze kinderen hebben elke dag zoveel mogelijk dezelfde structuur en ritme en ruimte voor persoonlijke aandacht. Ze hebben altijd een juf/meester en twee assistenten. Best wel heel luxe toch? Als je het vergelijkt met gewoon onderwijs. Bij SO zijn de klassen 14 kinderen is er 1 juf of meester. Minder persoonlijke aandacht maar nog steeds wel structuur, ritme en iets minder, maar nog steeds wel tijd en begeleiding voor de persoonlijke ontwikkeling. Er zijn scholen die heel laag scoren in de inspectie rapport maar er zijn ook excellente scholen voor speciaal onderwijs. Dat is wel goed om naar te kijken. Het belangrijkste is dat jouw dochter waar hij ook komt en wat hij voor begeleiding thuis, naast school of in school zich op zijn plek voelt, begrepen, gewaardeerd en gerespecteerd voelt. Niet alleen voor wat hij laat zien maar ook voor wat er in zijn hoofd gebeurd. Ik wens jou heel veel succes met jouw zoon en de keuzes en jouw overwegingen voor wat het beste voor jou zoon is. Welke vorm je ook kiest, er zijn veel wachtlijsten, procedures en regels maar laat je daardoor vooral niet afschrikken. Ik wens jouw dochter  en jou een hele goede toekomst.

Reageer op dit bericht

Reactie plaatsen

Forum


Hoi,

Ik heb eens een kinderarts gesproken toen wij voor de beslissing regulier of speciaal onderwijs stonden. Die had een mooie quote: Als je gaat wielrennen en altijd in de achterhoede van het peleton rijdt kun je wel meekomen maar moet je altijd heel hard werken om erbij te blijven. Uiteindelijk geef je het dan een keer op. Succeservaringen zijn belangrijk voor een kind om goed tot leren te komen. Als je altijd op je tenen moet lopen om bij te blijven gaat dat een keer opbreken. Ons kind is met een iq van 89 naar het speciaal onderwijs gegaan en is een ongelofelijk blij kind wat enorm op zn plaats zit omdat er begeleiding is waar nodig en zelfstandigheid waar het kan.

Beste Roosje,
Ik kan me je bedenkingen goed voorstellen. En groep 6 is inderdaad laat voor verwijzing, maar dit gebeurt wel vaker. Ik zou vooral kijken vanuit het ontwikkelingsperspectief van je kind. Waar zou hij naartoe gaan als hij hier op school zou blijven en zou een school voor sbo hem op een hoger niveau kunnen krijgen? Soms blijft een kind in het regulier onderwijs en loopt vast. Want almaar op je tenen lopen gaat zijn tol eisen en heeft ook effect op het welbevinden. Dan stromen ze uiteindelijk naar praktijkonderwijs uit, terwijl ze op het sbo op niveau les hadden kunnen krijgen en misschien toch naar het vmbo hadden kunnen gaan. Speciaal onderwijs is niet het einde van de wereld en ik heb in acht jaar voortgezet speciaal onderwijs heel veel leerlingen heel goed terecht zien komen; met een baan of leuke opleiding.
Vriendelijke groet en succes met de overweging!

Mamarijke88 schreef op 26-02-2022 om 11:22:

Beste Roosje,
Ik kan me je bedenkingen goed voorstellen. En groep 6 is inderdaad laat voor verwijzing, maar dit gebeurt wel vaker. Ik zou vooral kijken vanuit het ontwikkelingsperspectief van je kind. Waar zou hij naartoe gaan als hij hier op school zou blijven en zou een school voor sbo hem op een hoger niveau kunnen krijgen? Soms blijft een kind in het regulier onderwijs en loopt vast. Want almaar op je tenen lopen gaat zijn tol eisen en heeft ook effect op het welbevinden. Dan stromen ze uiteindelijk naar praktijkonderwijs uit, terwijl ze op het sbo op niveau les hadden kunnen krijgen en misschien toch naar het vmbo hadden kunnen gaan. Speciaal onderwijs is niet het einde van de wereld en ik heb in acht jaar voortgezet speciaal onderwijs heel veel leerlingen heel goed terecht zien komen; met een baan of leuke opleiding.
Vriendelijke groet en succes met de overweging!

Leuk je advies, maar de openingsvraag is twee jaar oud, dus ik denk dat het kind nu wel een plek heeft. 

Wanneer een kind naar speciaal onderwijs moet schijnt per regio te verschillen. Op sommige plekken heb je veel (soorten) speciale onderwijs en op andere bijna geen een. Drie keer raden waar de  scholen meer open staan voor bijna alle leerlingen.

Sabrina schreef op 04-04-2020 om 23:24:

Ik vind het laat

Je zoon is 10 jaar dus dan zit hij al 6 jaar op de huidige school. Was het de afgelopen jaren niet bekend dat hij niet goed mee komt? Waarom wordt nu pas het iQ onderzocht?

Hier gaan kinderen die problemen hebben met leren veel eerder naar een sbo. Of de school van jouw zoon probeert deze leerlingen toch zo lang mogelijk bij hen te houden.

Sommige kinderen hebben een leerplafond en kunnen tot een bepaald niveau goed meekomen. Andere krijgen op latere leeftijd pas leerproblemen door bv. een scheiding van de ouders. Het kan ook zoals jij zegt dat een school leerlingen zo lang mogelijk binnen probeert te houden. Omdat het ook niet niks is om na 1-2 jaar speciaal onderwijs weer naar een andere/reguliere school te moeten omdat het probleem enkel was dat er tijdelijk meer begeleiding nodig was.


Los daarvan, het speciaal onderwijs groeit al jaren, ondanks dat de plannen waren dat het moest krimpen. Vaak is er niet eens een plek en kunnen  kinderen hoogtens op de wachtlijst.

mamadada schreef op 10-04-2021 om 15:14:

Hoi,

Ik heb eens een kinderarts gesproken toen wij voor de beslissing regulier of speciaal onderwijs stonden. Die had een mooie quote: Als je gaat wielrennen en altijd in de achterhoede van het peleton rijdt kun je wel meekomen maar moet je altijd heel hard werken om erbij te blijven. Uiteindelijk geef je het dan een keer op. Succeservaringen zijn belangrijk voor een kind om goed tot leren te komen. Als je altijd op je tenen moet lopen om bij te blijven gaat dat een keer opbreken. Ons kind is met een iq van 89 naar het speciaal onderwijs gegaan en is een ongelofelijk blij kind wat enorm op zn plaats zit omdat er begeleiding is waar nodig en zelfstandigheid waar het kan.

Maar er rijden toch altijd kinderen in de achterhoede van het peloton? Als jouw kind wegvalt rijden daar nog steeds kinderen. Dat betekent dat we op de basisschool al moeten gaan differentiëren om dat op te lossen en dan heb je nog steeds kinderen die in de achterhoede rijden. Ik vind dat een basisschool een kind met een IQ van 89 (wat vaak dan schommelt tussen 80 en 100) binnenboord moet kunnen houden. Net zoals dat een basisschool een programma moet kunnen aanbieden voor de kinderen met een IQ van 120 en (veel) meer. Anders moeten we stoppen met het concept basisschool. Jouw kind is nu wellicht de beste in de klas maar heeft daar, net zoals de slimme kinderen op de basisschool, nadeel van. Leuk al die succeservaringen maar stroomt jouw kind uit op kader? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.