mar-ank
02-07-2009 om 22:27
Wanneer op zoek middelbare school?
Onze oudste dochter gaat volgend jaar naar groep 7. Het einde van haar basisschooltijd komt in zicht, en we beginnen langzaamaan te kijken naar de tijd die daarna komt. Zal ze inderdaad naar de HAVO kunnen, zoals wij haar inschatten? Of denkt de school daar anders over (gaan we volgende week bij 10-minuten gesprek maar eens vragen). En naar welke school zal ze dan gaan.
Wij wonen in een redelijk grote stad, met vele verschillende middelbare scholen. Probleem is dat we hier nog maar kort wonen en die scholen helemaal niet kennen. En we kennen ook nog nauwelijks mensen waarvan de kinderen al naar de middelbare school gaan. En de kinderen die al wel gaan, gaan naar Gymnasium en VMBO, en wij denken daar dus tussenin uit te komen. Daarom vraag ik me af of het slim is om al in het komende schooljaar naar open dagen te gaan om een beeld te krijgen van de mogelijkheden. Of is dit wel erg vroeg en kunnen we toch beter wachten tot ze in groep 8 zit. Dan komen verschillende (maar lang niet alle) middelbare scholen op school een verhaaltje houden, en kunnen we natuurlijk ook naar open dagen gaan.

Pennetje
03-07-2009 om 08:49
Wel al in groep 7
Wij hebben dit jaar al wat scholen bezocht. In groep 7 is de druk ook nog niet zo hoog, je kunt er immers nog een jaartje over nadenken. We hebben dus alvast lekker rondgekeken. Dochter scoort hoog maar is erg gemakzuchtig, ik verwacht een havo/vwo advies, maar zal blij zijn als ze zonder kleerscheuren door de havo heenfietst. We hebben niet echt heel veel keus in de buurt, maar iets verder weg is ook wel een optie.
Je kunt wel ook vast rondvragen op de basisschool van je dochter welke scholen er bekend staan om welke eigenschappen. Hier bijvoorbeeld een prestatiegericht lyceum waar de kinderen alvast netwerken voor 'later' (aldus de school zelf). En er is een meer kindgerichte scholengemeenschap verderop. Als je dat weet kun je alvast een afweging maken wat voor jouw dochter het meest geschikt is. En je kunt dan op de open dagen gerichtere vragen stellen.
Wij gaan komend jaar (in groep 8) gewoon nog een keer naar de scholen die dochter het meest aanspraken en maken dan een keuze.

ijsvogeltje
03-07-2009 om 09:11
Kan prima
Wij hebben tot groep 8 gewacht, vooral omdat zoonlief zelf nog geen enkele interesse had om scholen te bezoeken. Maar zelf denk ik dat het niet zo gek is om al wat eerder te beginnen. Hier ook vrij veel keuze (kind met havo/vwo advies kan in de stad op tien scholen terecht). Al je die allemaal wilt bezoeken, dan lukt dat amper in een schooljaar. Open dagen zijn soms op dezelfde momenten, er zijn kennismakingslessen voor kinderen, vaak zijn er aparte avonden voor specifieke klassen (sportklas, beta-klas), soms is er naast de open dag een aparte ouderavond etc. Wij hebben 'maar' vier scholen bezocht, maar het was behoorlijk tijdrovend en intensief.
Bedenk ook vooral waarop je wilt selecteren. Wij zijn begonnen met de rapporten van de onderwijsinspectie.

ijsvogeltje
03-07-2009 om 09:16
Oeps te snel
ik was nog niet klaar...
Wij zijn begonnen met de rapporten van de onderwijsinspectie. Natuurlijk kun je discussieren over de waarde van die inspecties, maar wij vinden dat een school toch in ieder geval een voldoende moet kunnen scoren. De scholen met onvoldoendes vielen af. Ook de gereformeerde en reformatorische school hebben we geschrapt (daar komen we niet door de ballotage). Dan is er een school met 'het nieuwe leren'. Leerling is zelf regisseur van zijn leerplan, die insteek. Voor sommige kinderen vast ideaal, maar niet voor ijsvogelzoon. Toen bleven er vijf scholen over, waarvan zoon er zelf nog een heeft geschrapt (door verhalen over roken, drinken, blowen etc.)

mar-ank
03-07-2009 om 14:34
Waarom niet?
Ik had er al rekening mee gehouden dat de juf/school geen antwoord op de vraag zou geven hoe ze onze dochter inschatten. Maar vragen kan toch geen kwaad? Nee heb je, ja kun je krijgen denk ik altijd maar. En bij een kind wat zich tot nu toe stabiel ontwikkeld heeft (nooit rare uitschieters naar boven of beneden op haar rapporten) zal in die laatste twee jaar toch niet zo veel veranderen? Dus volgens mij moeten ze al best een idee hebben, en ik zie eerlijk gezegd niet in waarom wij dat als ouders dan niet zouden mogen weten.
Bovendien; als wij open dagen willen gaan bezoeken in groep 7 moeten we toch een idee hebben over wat haar mogelijkheden zijn? Anders gaat ze zich straks op iets verheugen (of het omgekeerde) en blijkt ze helemaal niet naar die school te kunnen omdat wij haar te hoog of te laag hebben ingeschat.
Eerlijk gezegd was mijn plan om te zeggen dat we volgend jaar open dagen willen gaan bezoeken, en dat wij haar op HAVO inschatten en dat we goede verhalen hebben gehoord over een bepaalde school, en wat denkt de juf daarvan. Als we er dan helemaal naast zitten kan ze toch moeilijk doen alsof ze van niets weet lijkt me.

wil40
03-07-2009 om 16:20
Ook scholen kijken
Onze zoon gaat ook naar groep 7 en het lijkt me best leuk volgend jaar eens naar een info avond te gaan. Ik vind het niveau nu nog niet echt van belang. De meeste keuze zit in scholengemeenschappen en die bieden diverse niveau`s.
Als jouw dochter idd naar de Havo kan dan blijft de vraag: VMBOT/HAVO of HAVO/VWO. Kijk, en daar zijn nou net groep 7 en 8 nog voor nodig....Dus ook al geeft de leerkracht een antwoord, je kan er nog niets aan verbinden.

mar-ank
03-07-2009 om 17:33
Mijn onzekerheid
Mijn onzekerheid over of het Havo wordt zit er in dat ze op haar rapport bijna alleen maar goed-jes heeft (is het hoogste wat je kan halen) en de rest ruim-voldoende (een nivo lager). Maar haar cito's zijn B's en C's. Ieder jaar krijgen we weer te horen dat de cito een beetje tegen valt, maar dat we ons daar geen zorgen over hoeven maken; ze doet het toch goed in de klas. Maar wij zijn dus bang dat ze straks in groep 8 de 'echte' cito ook onder nivo zal maken. En wat dan? Daarom wil ik graag weten waar ze haar op inschatten.
Ik heb zelf vroeger ook zoiets meegemaakt. Volgens mijn cito mocht ik naar de mavo. Maar gelukkig had ik een leerkracht die zei; mavo, nee hoor, ze kan wel naar het vwo. Maar daar wilde de middelbare school toen niet aan, en het werd (dankzij veel gepraat door ouders en school) havo. Gevolgd door vwo trouwens, met twee vingers in de neus zogezegd.

Paula B
03-07-2009 om 22:21
In twee stappen
Bij oudste zoon hebben wij het in twee stappen gedaan. Zelf naar de ouderinformatieavonden (scrabble...) toen hij in groep 7 zat. Toen hadden we nog weinig beeld van zijn niveau, vermoedden wel dat het havo of vwo zou worden. Aangezien de meeste scholen diverse niveaus hebben, maakte dat weinig uit.
Die eerste ronde hebben we vooral gebruikt om zelf weer beeld te krijgen van het middelbaar onderwijs en wat daarin nu speelt. En van de sfeer op de diverse scholen en wat ze belangrijk vinden.
Het jaar daarna konden we gerichter op niveau kijken. Door de eerste orientatie hadden we zelf ook meer beeld wat we belangrijk vonden. Er vielen een paar scholen af maar er bleven er nog heel wat over. Met zoon zijn we toen naar de leerlingendagen gegaan en zelf naar de ouderavonden, gewapend met gerichte vragen en criteria. Heel anders dan het jaar daarvoor!
Hij heeft net z'n cijfers voor zijn eindrapport van de eerste klas gekregen. Conclusie: de keuze was goed en het was een geweldig goed jaar voor 'm .

Denver
04-07-2009 om 08:03
Groep 8 pas i.v.m. drukte
Wij zijn pas dit jaar met dochter (groep 8) gaan kijken. Het was er mega-mega-druk en dat kwam vooral omdat er zo vreselijk veel groep 7, en zelfs groep 6, kinderen rond liepen. Een middelbare school uitzoeken doe je in groep 8 en als ook echt alleen groep 8 kinderen met hun ouders gaan kijken dan hadden wij misschien dit jaar iets kunnen vragen. We hebben ons uiterste best gedaan, maar kwamen er niet tussen. Ik vond dat heel frustrerend. Je zag ook duidelijk dat groep 7 kinderen eigenlijk nog helemaal de interesse niet hebben, de ouders leken het vooral interessant te vinden. Niet zo vriendelijk misschien naar alle ouders toe, maar het was ècht niet leuk. Vier scholen bezocht en op alle vier hetzelfde verhaal.

Denver
04-07-2009 om 12:23
Nee
ik vind dat je in groep 7 helemaal nog niet op de middelbare school hoeft te kijken. Hier zijn 3 middelbare scholen en ongeveer 10 basisscholen. Stel dat er per basisschool gemiddeld 40 kinderen in groep 8 zitten. Dat zijn dus 400 basisschoolverlaters waarvan zo'n 50% op een bepaalde middelbare school gaat kijken. Dat zijn er dan al 200 (excl. ouders), als er dan ook nog eens groep 7 kinderen met ouders gaan kijken zijn dat er gewoon te veel. In groep 8 is het vroeg genoeg!

martine
04-07-2009 om 18:04
Wij gaan wel
Ook ons kind gaat naar groep 7 en wij hebben als ouders net besloten om wél alvast naar open avonden te gaan. En dan in groep 8 in ieder geval dié scholen die ons en zoon het meest aanspraken nog eens bezoeken. Wij denken dat je dan een beter beeld krijgt. Wel moet het noodgedwongen in groep 7 wat ruimer (omdat je inderdaad niet weet of je kind HAVO of bijv. VWO of Atheneum advies gaat krijgen) dan in groep 8, als je al gerichter kunt zoeken. Maar met meer keren kijken heb je een beter beeld.
Dat het bij Denver op de scholen druk was en dat haar dat frustreert snap ik, maar we willen nu eenmaal graag een gefundeerde keuze maken.
Martine

Paula B
04-07-2009 om 22:30
Denver, ouders vs kinderen
Denver, jij hebt het over de drukte van groep 7-kinderen op de informatiedagen. Ik neem aan dat je het dan hebt over de dagen die voor de leerlingen worden georganiseerd, en dan ben ik het van harte met je eens dat je daar pas met je achtstegroeper naartoe moet gaan.
Maar er zijn ook informatieavonden voor ouders. Juist die vond ik in groep 7 al heel interessant, omdat je dan als ouders je kennis van het middelbaar onderwijs van nu bijspijkert en een voorselectie van scholen kunt maken.
Dan kun je in groep 8 gerichter met je kind op de leerlinginformatiedagen gaan kijken. Loop je niemand voor de voeten. Ik ben 't ook met je eens dat kinderen in groep 7 nog niet echt actief geinteresseerd zijn in de schoolkeuze, in het algemeen.

Denver
05-07-2009 om 09:41
Paula
Nee, ik heb het over de informatiedagen voor ouders en leerllingen. Op een van de scholen hier was er vorig jaar november een eerste informatie-avond. In de aula was niet genoeg plaats voor iedereen, het gevolg was dat een kwart van alle mensen moest staan, let wel de kinderen kregen een aparte rondleiding, het ging dus alleen om ouders. Van onze school (groep 7 heeft 35 leerlingen) telde ik 15 ouders met kind uit groep 7, dat zijn 45 mensen. Dat vind ik raar. Ik voorzie dat over een paar jaar de tendens is dat je al in groep 6 gaat kijken naar middelbare scholen.

Jvo
05-07-2009 om 10:21
Raar?
Ik vind het raar om zo'n belangrijke beslissing te baseren op één open dag.
Als wij een middelbare school gaan kiezen, dan gaan we in groep 7 naar de open dagen, daarna gaan we er een jaar over nadenken, we praten met mensen met kinderen in die leeftijd/op die scholen, lezen op internet, gaan in groep 8 naar een selectie van open dagen (de scholen die nog niet zijn afgevallen) en op basis daarvan beslissen we. Ik ga zeker niet af op een enkele open dag.
Voor de jongste (twee jaar jonger) hoeven we pas in groep 8 gaan kijken. Dan kennen we immers de scholen in de buurt al en kunnen we ons direct beperken tot de scholen die we bij hem/ons vinden passen.
Jammer dat er mensen bij de open dag hebben moeten staan :?, maar dat vind ik niet opwegen tegen het gewicht van deze keuze voor ons. School kan natuurlijk meer stoelen huren of het programma anders indelen. De vraag naar informatie is er duidelijk wel al in groep 7!

ijsvogeltje
05-07-2009 om 15:35
Denver
Aan de ene kant deel ik je mening, en met drie scholen is het ook allemaal prima te doen in groep 8. Aan de andere kant: iedereen maakt dit soort keuzes op zijn eigen manier, en in zijn eigen tempo. Als het te druk is tijdens zo'n open avond, dan moet dat geen verwijt zijn naar de ouders van leerlingen uit groep 7, maar naar de betreffende school. Zij bieden blijkbaar te weinig capaciteit. Ze kunnen ook kiezen voor een extra open dag (hier hebben de meeste scholen meerdere open dagen). óf ze moeten leerlingen uit groep 7 de toegang weigeren (maar dat zullen ze niet doen).
De manier waarop jij het schetst, klinkt voor mij een beetje als 'het is zó vreselijk druk op de camping in het hoogseizoen, en dat komt daar al die mensen die zonder kinderen tóch zo nodig in juli of augustus op vakantie willen.'

Geerke
05-07-2009 om 17:00
Net als jvo
Veel ouders die ik ken vanuit mijn werk op een basisschool doen het net zoals Jvo.

Annet
05-07-2009 om 17:42
Ook bij klein aantal vo-scholen al beginnen in groep 7
In groep 7 zijn we naar de open dagen geweest zodat wij konden zien welk aanbod er was (waren we nog niet bekend mee) en dochter kon zien wat een middelbare school was. We zijn naar drie scholen geweest.
In groep 8 waren er twee scholen over (één school viel af door het niveau). Gelukkig waren we in groep 7 al geweest want beide scholen hadden hun open dag op dezelfde ochtend. Dat werd dus een zeer gejaagd dubbel bezoek.
Maar ook zonder die rare planning van de scholen, waren we erg blij met het opknippen van de keuze. En gezien het aantal groep 7 kinderen dat hiervoor kiest in Denvers woonplaats, is er blijkbaar behoefte aan.
In onze woonplaats waren er maar weinig groep 7 kinderen bij de open dagen.
In groep 7 zijn we niet naar de informatieavonden geweest. Dat vonden we toen nog niet zinvol.

Maylise
05-07-2009 om 18:33
Ook in groep 7
Wij wonen in een stad met een behoorlijk aantal middelbare scholen. Ik kom oorspronkelijk niet uit deze stad en ken de scholen hier dus niet van huis uit. Toen we hier kwamen wonen zat mijn dochter in groep 6. Ik ben in groep 7 al scholen gaan bekijken. In eerste instantie zonder haar. In groep 8 nam ik haar mee naar de scholen hoewel we toen eigenlijk al de keuze al deels van te voren hadden gemaakt (dochter wou naar zelfstandig gymnasium en daar heb je hier maar twee van).
Het jaar daarop zat mijn zoon in groep 7 en ben ik toch ook alvast een paar scholen afgedaan. Hij zou namelijk naar een scholengemeenschap gaan en bovendien had ik bij hem andere eisen dan bij dochter. Hoewel ik sommige scholen dus al een keer had bezocht ging ik er nu met een ander uitgangspunt heen. In groep 8 heb ik wederom samen met hem en met man de scholen bezocht.
Bij de zoon die daarna kwam ben ik pas in groep 8 gaan kijken. Ik kende inmiddels de verschillende scholen door mijn open dag ervaringen met de oudere kinderen. Bovendien kende ik inmiddels ook mensen die hun kinderen op de verschillende scholen hadden zitten waardoor ik ook daar ervaringsadvies kon vragen. Kortom, in groep 8 gaan was voldoende.
Met mijn dochter die dit jaar naar de middelbare school gaat ben ik op haar eigen verzoek in groep 7 met haar naar een paar open dagen geweest. Zij wilde graag een beeld krijgen van de scholen en bovendien gingen veel van haar vriendinnetjes ook kijken. Daardoor konden we dit jaar alleen de scholen bezoeken die vorig jaar een positieve indrukking hadden achtergelaten (+ nog een andere school) en hebben we op basis daar van onze keuze gemaakt.
Ik vind groep 7 een mooi jaar om te gaan kijken, zeker als er veel scholen zijn om uit te kiezen. Het is toch een eerste oriëntatie.
Maylise

Monique D*
08-07-2009 om 23:59
Voorzover ik weet waren er geen 7-groepers..
..of een paar leerlingen van groep 7 bij de open dagen van de middelbare scholen die ik bezocht toen mijn zoon in groep 8 zat.
Het is een goed idee om alvast te oriënteren op een goede VO-school als je kind in groep 7 zit. Ga zonder kind als jouw zoon/dochter nog niet geïnteresseerd is in het vervolgonderwijs. Het is voor hem of haar nog zo ver weg! Als het kind in groep 8 is dan kan je het samen met het het kind de scholen uitzoeken die belangrijk voor jullie zijn om dit verder uit te werken.
Mijn dochter gaat dit jaar naar groep 8 en zij is er nog niet zo mee bezig. Zij ziet het wel. Ik zal in januari(?) samen met haar de open dagen bezoeken. Dan komt het wel dichterbij.
Afhankelijk van het schooladvies/cito zal zij bij haar broer op school komen (al vindt broer het niet zo leuk als zusje op zijn school komt, want hij is daar anders dan thuis), maar dat zal wel loslopen. De schoolkeuze wordt dan voor ons wel erg makkelijk. Maar als dit anders zal lopen (bijvoorbeeld een lager schooladvies dan is voorspeld) dan zal ik mij moeten oriënteren op scholen met een lager niveau. De kans is klein dat dat zo zal gaan, maar het is altijd goed om een paar van die scholen te bezoeken. En het onderwijsrapport er op na te slaan is ook goed, want een open dag is ook niet alles.
In eind groep 6 kan men niet voorspellen naar welk vervolgonderwijs het kind zal gaan. Men heeft wel een idee na de entreetoets in groep 7, maar dat kan nog veranderen. In groep 8 ontvangen de leerlingen in januari het schooladvies. Dat kan men, samen met de uitslag van de CITO, zien als een toegangsbewijs voor de vervolgopleiding. Het schooladvies is gebaseerd op welke manier het kind heeft gefunctioneerd vanaf groep 1 tot en met groep 8 en het beeld die de leerkrachten van het kind hebben. Wat kan het kind, waar is het goed in, houdt het kind van studeren, studeert het zelfstandig of moet het flink aangemoedigd worden? Ook wordt er bij ons op school een IQ-test afgenomen. Aan de hand daarvan wordt het schooladvies bepaald. De Citotoets is een momentopname. Maar mijn ervaring is toch dat het VO de uitslag hiervan wel kan laten meetellen bij de selectie.