Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wanneer rooster bekend?

Wanneer vinden jullie dat het rooster voor een nieuwe periode bekend moet zijn?
Meer of minder dan 24 uur voor het in gaat?

Zoon heeft nu nog geen rooster voor de periode die vandaag begonnen is. Omdat de vakken per periode wisselen weet hij ook niet welke vakken hij deze periode heeft want de info op de website is a niet actueel (schooljaar 2022/2023) en b is ook niet correct, dat was het vorig jaar ook al niet.

Toch worden ze geacht met voorbereiding op school te komen, juiste kleding mee, boeken etc.

Op het juiste tijdstip, hoe dan?


Dat kan toch niet?  Hoe dan?  Sommige scholen hebben echt de zooi niet op orde. Bij zoon zijn oude school was soms ook niet helemaal duidelijk wat er verwacht werd maar er was wel een rooster. 

Ysenda

Ysenda

08-01-2024 om 12:37 Topicstarter

Bakblik schreef op 08-01-2024 om 12:33:

Meer dan 24 uur vantevoren. Je kunt toch afspraken hebben staan? Bij de tandarts of de dokter en dat kan je niet meer annuleren dan.
Als je minder dan 24 uur vantevoren weet welke dag en uren je moet werken kan je toch niet je leven op orde houden.

Sorry ik dacht werkrooster.

Sorry, hij stond bij ouders en school.

En toen dacht ik iets meer info is wel handig.

Ysenda schreef op 08-01-2024 om 12:37:

[..]

Sorry, hij stond bij ouders en school.

En toen dacht ik iets meer info is wel handig.

Heb mijn post aangepast. 

Ja als de school niet communiceert hoe laat je voor welk vak in welk lokaal moet zijn, dan wordt het wel lastig. Slaat nergens op dit en ik snap niet dat een school dit zelf niet inziet. Dat zijn dan de mensen die jouw kind dingen moeten leren...

MamaE schreef op 08-01-2024 om 12:42:

Dat zijn dan de mensen die jouw kind dingen moeten leren...

Dat zijn het niet, roostermaken is echt een vak apart. 

Ik heb op diverse scholen gewerkt, 1x ergens meegemaakt dat het niet op orde was op de dag dat het in zou moeten gaan. Verder was het altijd eerder bekend, van enkele dagen tot enkele weken ervoor. 

Kan het niet zijn dat het oude rooster nog geldt? Op de meeste plekken begint een nieuwe periode pas eind januari/begin februari. Anders is het natuurlijk niet mogelijk ergens goed voorbereid te zijn. 

Ysenda

Ysenda

08-01-2024 om 13:03 Topicstarter

Bananenbrood schreef op 08-01-2024 om 12:52:

[..]

Dat zijn het niet, roostermaken is echt een vak apart.

Ik heb op diverse scholen gewerkt, 1x ergens meegemaakt dat het niet op orde was op de dag dat het in zou moeten gaan. Verder was het altijd eerder bekend, van enkele dagen tot enkele weken ervoor.

Kan het niet zijn dat het oude rooster nog geldt? Op de meeste plekken begint een nieuwe periode pas eind januari/begin februari. Anders is het natuurlijk niet mogelijk ergens goed voorbereid te zijn.

Nee, rooster in het systeem is leeg. Er moet een wijziging komen omdat een docent met verlof is en die geeft 30-40% van de lessen aan deze groep en die wordt niet 1 op 1 vervangen.

Te belachelijk voor woorden natuurlijk dit. Maar ja, wat doe je eraan? Gaan klagen zal vast niet helpen. En hij wordt toch verwacht, kan waarschijnlijk ook nog rekenen op een vorm van straf als hij niet zou komen...
Sterkte voor je zoon, lijkt me best frustrerend om zo het nieuwe jaar te moeten starten.

Overigens, hier zoiets met het werkrooster bij jongste. Die hoort al tijden nog geen week van tevoren wanneer ze geacht wordt te komen werken (manager is overspannen en zelf roosteren mag niet van de regiomanager). Kun je toch ook niet maken? Alsof die medewerkers hun hele leven on hold zetten omdat ze wellicht moeten werken. Vandaag stond er een tandartsafspraak. Of ze die niet kon verzetten, want er werd op haar gerekend. Nou kan ze gelukkig prima voor zichzelf opkomen, dus het antwoord was gewoon NEE. Dan ben ik heel trots op haar, op haar leeftijd had ik dat zeker niet gekund en had ik zelf een nieuwe tandartsafspraak gemaakt. Maar ja, die kan ook pas over een maand of 2, want de tandarts zijn agenda zit ook vol. Maar slecht/niet/te laat roosteren is dus niet voorbehouden aan scholen.

Ysenda schreef op 08-01-2024 om 13:03:

[..]

Nee, rooster in het systeem is leeg. Er moet een wijziging komen omdat een docent met verlof is en die geeft 30-40% van de lessen aan deze groep en die wordt niet 1 op 1 vervangen.

Dat is echt heel gek. Kan hij vandaag een andere docent bereiken? Dan heeft hij hopelijk in ieder geval duidelijkheid over morgen. Al zou ik het ook gek vinden als er geen algemeen bericht is gekomen. 

Ga je er algemeen vanuit dat ze :

Toch worden ze geacht met voorbereiding op school te komen, juiste kleding mee, boeken etc.

Op het juiste tijdstip, hoe dan?

of is dit heel specifiek zo gecommuniceerd? Als docent ga je toch niet heel streng doen als die kinderen hun rooster niet weten? Dat weet je als docent dan ook niet. 

Ysenda

Ysenda

08-01-2024 om 15:55 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 08-01-2024 om 15:17:

Ga je er algemeen vanuit dat ze :

Toch worden ze geacht met voorbereiding op school te komen, juiste kleding mee, boeken etc.

Op het juiste tijdstip, hoe dan?

of is dit heel specifiek zo gecommuniceerd? Als docent ga je toch niet heel streng doen als die kinderen hun rooster niet weten? Dat weet je als docent dan ook niet.

Natuurlijk worden ze op de juiste plek verwacht, daar zijn ze vrij streng in.

Zoon kreeg een mail van 1 docent dat hij ze morgen verwacht. Geen tijd of locatie genoemd. School heeft er meerdere maar wel met behoorlijk verschillende aanreis tijden /routes.

Ik heb het idee dat deze docent zelf niet weet dat de studenten, het is mbo, nog geen rooster hebben.

Ysenda

Ysenda

08-01-2024 om 15:55 Topicstarter

Bananenbrood schreef op 08-01-2024 om 14:56:

[..]

Dat is echt heel gek. Kan hij vandaag een andere docent bereiken? Dan heeft hij hopelijk in ieder geval duidelijkheid over morgen. Al zou ik het ook gek vinden als er geen algemeen bericht is gekomen.

Daar zijn ze allemaal heel hard mee bezig. 

Ysenda schreef op 08-01-2024 om 15:55:Ik heb het idee dat deze docent zelf niet weet dat de studenten, het is mbo, nog geen rooster hebben.


Dat zou zomaar kunnen. Ik werk in het hbo maar het rooster maken is een proces dat volstrekt buiten ons om loopt. We mogen (!) niet eens weten wie de roosters maken, om te voorkomen dat die mensen rechtstreeks bestookt worden met verzoeken. Alles gaat via een contactpersoon per opleiding. 

Studenten gaan er begrijpelijkerwijs vanuit dat wij het verzinnen dat ze van de ene locatie naar de andere moeten rennen, en andere zaken. Maar ik ben vaak net zo flabbergasted als zij.

Kortom, ik zou aanraden een beleefd maar feitelijk mailtje te sturen dat ze nog geen rooster hebben. En dat ze graag op tijd willen zijn maar dan wel de informatie nodig hebben over waar ze wanneer verwacht worden, en zo niet dat ze hopen op enige coulance van de docent.

Ysenda schreef op 08-01-2024 om 15:55:

[..]

Natuurlijk worden ze op de juiste plek verwacht, daar zijn ze vrij streng in.

Zoon kreeg een mail van 1 docent dat hij ze morgen verwacht. Geen tijd of locatie genoemd. School heeft er meerdere maar wel met behoorlijk verschillende aanreis tijden /routes.

Ik heb het idee dat deze docent zelf niet weet dat de studenten, het is mbo, nog geen rooster hebben.

Oh, dan zou ik die docent maar heel snel mailen dat de studenten nog geen rooster gehad hebben. Is trouwens niet voor het eerst dat ik hoor dat in het mbo roosters heel laat bekend worden (docenten weten het blijkbaar soms ook maar heel kort van tevoren, lekker voorbereiden is dat dan). 

Ysenda schreef op 08-01-2024 om 15:55:

[..]

Natuurlijk worden ze op de juiste plek verwacht, daar zijn ze vrij streng in.

Zoon kreeg een mail van 1 docent dat hij ze morgen verwacht. Geen tijd of locatie genoemd. School heeft er meerdere maar wel met behoorlijk verschillende aanreis tijden /routes.

Ik heb het idee dat deze docent zelf niet weet dat de studenten, het is mbo, nog geen rooster hebben.

Als de docent niet weet dat ze nog geen rooster hebben is het vrij logisch dat hij communiceert dat hij verwacht dat ze er zullen zijn. Leerlingen kunnen dan het best in ieder geval die docent mailen dat het rooster nog niet bekend is en dat ze nog helemaal niks weten van plaats, tijd en benodigdheden. 

Hebben ze op het mbo nog een mentor? (Ik heb in een ver verleden een blauwe maandag op een roc gewerkt en daar was er wel zoiets)

Ysenda

Ysenda

08-01-2024 om 18:35 Topicstarter

troelahoep schreef op 08-01-2024 om 18:12:

[..]

Oh, dan zou ik die docent maar heel snel mailen dat de studenten nog geen rooster gehad hebben. Is trouwens niet voor het eerst dat ik hoor dat in het mbo roosters heel laat bekend worden (docenten weten het blijkbaar soms ook maar heel kort van tevoren, lekker voorbereiden is dat dan).

Daar is de groep van zoon al de hele dag mee bezig.

In het studentenstatuut staat dat het minimaal 5 dagen van te voren bekend moet zijn.

Dus dat had voor de vakantie al moeten zijn aangezien iedereen daar 2 weken vrij was.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.