Ellis
13-01-2009 om 16:04
Wanneer zorgen om spelling?
Mijn vraag is eenvoudig, vanaf wanneer moet je je zorgen gaan maken om spelling van een kind? Kind zit in groep 6 en maakt nog steeds spellingfouten als knibelt ipv knibbelt, kooken ipv koken, moken ipv mokken. Ook schrijft kind meseum ipv museum en zo kan ik nog wel doorgaan. Langere woorden en vooral onbekende woorden leest kind fout, kind husselt ze door elkaar of probeert er bekend klinkende woorden van te maken. Als kind er op gewezen wordt, dan worden de woorden bij spelling voor een gedeelte verbeterd, maar lang niet allemaal. Kind heeft iig moeite met het automatiseren van spelling(sregels).
Kind doet dit vooral in het vrije schrijven, bij diktee gaat het beter.
Is dit nou zorgelijk of iets om je helemaal niet druk om te maken?

Pippin
13-01-2009 om 21:28
Gisteren
In de agenda van mijn dochter, 12 jaar, 1 vwo: oeventoets afmaken....
Au, dat doet gewoon zeer aan je ogen! Ze schrijft ook gerust opdragt bijvoorbeeld. Ze weet wel hoe het moet, maar ze vindt spelling maar gezeur. Voor een dictee ov een repetitie kan ze het wel, maar verder...
Met lezen gaat overigens wel prima, ze heeft absoluut geen moeite met lange woorden, maar ze is dan ook 3 leerjaren verder dan jouw kind...
Misschien moet je het aan de leerkracht vragen?
Pippin

Maranmat
13-01-2009 om 22:22
Kind van deze tijd?
Misschien is ze gewoon een "kind van deze tijd" want sinds onze zoon in groep 3 lezen en schrijven leerde heb ik mij verbaasd over de methodes van tegenwoordig. Spelling wordt op onze basisschool aangeleerd dmv regels en die worden door de jaren heen aangeleerd. Zo schreef mijn zoon begin groep zes klemen ipv klemmen en het was nog goedgekeurd ook! Op mijn vraag aan de juf waarom er geen streep door stond was het antwoord dat de dubbele medeklinker bij het meervoud nu nog niet foutloos hoefde! Pas in groep 8 moest dat foutloos gebeuren! Ook opstellen barsten van de taalfouten maar volgens het onderwijzend personeel "mag je de kinderen niet ontmoedigen spontaan te schrijven door de fouten aan te strepen". In mijn tijd (ik lijk wel 80...) ging dat anders en ik heb me er nooit gedemotiveerd door gevoeld. Zo links en rechts hoor ik steeds meer klachten over de kwaliteit van de spelling, ook op middelbare scholen. Maar ja, als de basis niet goed is gelegd....
Als je vanaf het begin alle fouten corrigeerd, dan maak je toch ook niet meer zoveel fouten in de hogere groepen omdat je geleerd hebt dat het bv. mevrouw is en niet muvrauw. Dictee gaat inderdaad ook beter hier, maar misschien gaat dat met woorden die ze net die week bespoken of veel gebruikt hebben?

Maranmat
13-01-2009 om 22:26
Spellingsfout
het is natuurlijk besproken ipv bespoken. (moet nu natuurlijk niet zelf spellingsfouten gaan maken, ha, ha....)

MaximeM
13-01-2009 om 23:13
Herkenbaar
Hoi,
Het was mij inderdaad ook opgevallen dat spellingsfouten niet gecorrigeerd worden op school. Dan gaat het bijvoorbeeld om de antwoorden van een geschiedenisproefwerk dus hoeven ze blijkbaar niet op de spelling te letten. Ik vind dit ook verkeerd, want zo denkt een kind steeds dat hij het dus goed geschreven heeft terwijl dat niet zo is. De ouders van een vriendinnetje van mijn dochter (komen niet uit nederland) hadden mij daar ook eens om gevraagd, of dat normaal was hier.
Mijn kinderen hebben gelukkig een talenknobbel want zij schreven al heel snel redelijk foutloos, maar ik zie het regelmatig bij vriendinnen van mijn dochter (13 jaar) als ze briefjes of tekstjes op het schoolbord (hier thuis) voor elkaar achterlaten, dat het bij sommigen nog steeds bomvol schrijffouten zit.
Maxime

elissa
13-01-2009 om 23:32
En corrigeert
En corrigeert in plaats van corrigeerd! Sorry, ik kan het niet laten...
Verder lijkt mij dat een kind uit groep 6 een woord als knibbelt toch wel goed zou moeten schrijven. Kaart het eens aan bij de leerkracht, dat kan nooit kwaad.

Saartje
13-01-2009 om 23:48
Au mijn ogen, pippin
Au, dat doet gewoon zeer aan je ogen! : Voor een dictee ov een repetitie.
Zo moeder, zo dochter?
groet
Saar

Pennetje
14-01-2009 om 09:09
Hier ook
Ik verbaas en erger me hier ook. Dochter schrijft in een opstel dat ze later wel mjoesikalster wil worden, maar anders naar de uniefersietijd (mwah, gaat denk ik niet gebeuren). Toch haalt ze altijd voldoendes. Ik was vroeger in groep 8 (klas 6) nogal streberig wat taal betreft, want ik wilde schrijfster worden en ik baalde als de hoofdmeester ook maar één fout uit een opstel of dictee haalde. Dochter zit er helemaal niet mee. Komt misschien ook door die idiote sms- en msn-taal: ga tog ff chillu. Ik krijg ook regelmatig brieven van HBO-ers die stage willen komen lopen, bomvol fouten.

Lietje
14-01-2009 om 13:52
Andere vakken
Hoe gaat het met rekenen, is ze daar wel goed in? Onze zoon (9 groep 6) is ook heel slecht met spelling en ook wel met lezen, maar erg goed in rekenen. Hij blijkt dus zwaar dyslexie te hebben, maar door een ruim bovengemiddeld iq veel (te veel) te compenseren. Dus let daar even op. Is het gemakzucht, slechte spellingsles of toch meer.
Sterkte Lietje

Ellis
14-01-2009 om 16:14
Misschien
Misschien is het inderdaad wel iets van deze tijd, de mindere spelling, misschien ligt het accent wel op andere vakken tegenwoordig.
Ik heb contact gehad met leerkracht maar deze vindt het niet zorgwekkend. Er zijn vlgs leerkracht meer kinderen in de klas die dat hebben. Mijn intuitie zegt dat er wel iets mis is, vooral omdat er dyslexie in de familie vpprkomt, vandaar mijn vraag.
De rest doet kind prima, heeft een helder verstand, begrijpend lezen, rekenen, de rest van taal, alle vakken als geschiedenis gaan ook lekker. Kind heeft alleen moeilijkheden met automatiseren (bv tafels) en spellen en dus lange woorden lezen. Kind staat al een tijd op avi-8, haalt 9 maar niet. Ook dat vindt docent niet iets vreemds. Ik blijf bezorgd.
Misschien is het wel een tijdverschijnsel, smsén doet kind niet, wel habbo. Maar daar gebruikt kind haar gebruikelijke spelling.
Overigens werkt kind nu en dan slordig, sommige fouten zijn daar aan te wijten, maar een heleboel niet.

Moppeke
14-01-2009 om 16:59
Tip
Wij hebben precies hetzelfde met onze dochter, ook groep 6.
Maar ze heeft ineens het lezen ontdekt en leest voor het slapen gaan steevast een paar bladzijden uit een boek (en we gaan hierdoor ook veel vaker naar de bieb). Ze kreeg een leuk boek voor haar verjaardag en toen ging de knop om. En sinds haar leesgedrag zien wij ook vooruitgang in haar spelling. Lezen is ook veel de woorden zien, dus dat helpt.
Wij blijven thuis corrigeren en uitleggen wanneer ze iets verkeerd opschrijft, en hetzelfde is op school.
Misschien kun je voor je eigen geruststelling even een praatje met de juf maken?

Andrea
14-01-2009 om 17:27
Spelling, automatiseren, lange woorden lezen
Dat (kan) horen bij dyslexie. Verder nog de kloktijden (analoog/digitaal) meten/tijd/geld. Wel kunnen lezen, maar een langzamer leestempo. Verhaaltjes sommen gaan moeilijker.
Als het kind een redelijk/goed IQ heeft, dan kunnen ze die problemen lang verbergen.
Er zijn niet voor niets een hoop kinderen die pas op de middelbare school een dyslexie onderzoek krijgen. Zelfs als ze al voorbij de brugklas zijn.

kaatje43
16-01-2009 om 10:30
Bij een stelopdracht, stoepkrijt
wordt bij ons op school ook niet naar taalfouten gekeken. Hier wordt alleen maar gekeken of ze een leuk verhaal kunnen opschrijven. Bij rest van de taalopdrachten natuurlijk wel.

Ellis
16-01-2009 om 12:34
Andrea: ¨Verder nog de kloktijden (analoog/digitaal) meten/tijd/geld¨
Daar heeft ze ook erge moeite mee, met digitaal klokkijken, ze kan de knop niet omzetten van de klok naar getallen, zeg maar. Met geld kan ze omgaan als de beste: ze pot het op en telt het geregeld )
Andrea: ¨Er zijn niet voor niets een hoop kinderen die pas op de middelbare school een dyslexie onderzoek krijgen. Zelfs als ze al voorbij de brugklas zijn.¨
Is dat zo? Dat wist ik helemaal niet, misschien dat dan bij dochter ook de twijfel wegvalt.
Andrea: ¨Als het kind een redelijk/goed IQ heeft, dan kunnen ze die problemen lang verbergen¨
Dat is bij kind absoluut het geval!!

Pennetje
16-01-2009 om 14:11
Hier dus ook
Hier dus blijkbaar ook. Maar wat hierboven al eerder aan de orde kwam: dochter denkt dus dat ze het goed heeft geschreven want juf heeft het niet aangestreept. Ze kunnen toch een compliment onder het opstel schrijven over het verhaal zelf "haartstieke goet gedaan" maar wel een streepje zetten onder de woorden die fout zijn geschreven?

help
16-01-2009 om 15:48
2de of 3de taal
Onze jongste maakt nog steeds veel fouten. Ze begon zelf te lezen in de kleuterklas, had half 1st lj AVI3, half 2de AVI4 en nu half 4de AVI 8. Het vreemde is dat een voorsprong van een half jaar in het 1ste ondertussen is omgebogen naar een achterstand van 6m in het 4de. Voor schrijven geldt dat de regels wel gekend zijn, maar niet geautomatiseerd. Ook weer hetzelfde voor kloklezen, rekenen in 2de lj tot 10 en 20 bleek ook niet geautomatiseerd (nu nog steeds niet zoals zou moeten) en tafels worden snel uitgereken (gelukkig kan ze dit heel snel, waardoor niet zo opvalt dat ze er eigenlijk niet zo goed in zitten).
Naar logopedie geweest en volgens haar zou ze wel eens dislectisch kunnen zijn, alleen omdat ze 'maar' een half jaar achterstand heeft kunnen ze niet met therapie beginnen (kan pas vanaf 2j omdat ze 10j wordt deze maand).
Ze vertelde wel dat ze allicht door de mand zou vallen als ze een volgend jaar Frans krijgt of anders in het VO met Engels (Engels is een heel moeilijke taal voor dyslecten (of is het dislekten). Ik vind het heel vreemd dat ze zo veel achterstand moet hebben voor we iets kunnen beginnen.
Groetjes
Martien
Oh ja, ze scoort ook bij LVS steeds een lage C (leerkrachten zijn dan steeds verwonderd omdat ze eigenlijk goed scoort voor taal, boven het klasgemiddelde), volgens logo kunnen ze pas iets doen als ze daar een lage D of een E scoort.
BTW ikzelf heb dyslectie en zo ook 1 van m'n neefjes

Lietje
16-01-2009 om 16:36
Help
Onze zoon loopt ook maar een half jaar achter, althans bij de gewone taalcito's en had op grond daarvan ook eigenlijk nergens recht op. Maar omdat de IB-er onze andere kinderen kende, hem ook slim inschatte, heeft ze toch hem door de obd laten testen, met als uitslag, ernstige dyslexie. Op lezen een achterstand van 2 jaar, spelling een E niveau, schrijven veel te langzaam en woordvindingsproblemen. Maar rekenen is een A en begrijpend lezen is ook tot nu toe ruim voldoende. Helaas is hij van voor 2000 dus hebben we geen recht op vergoeding, want daar zou hij anders wel voor in aanmerking komen.
Lietje

Maranmat
16-01-2009 om 19:19
Precies stoepkrijt!
Als ze nu maar eens gewoon de fouten aanstrepen, zodat kind het weet dat het fout geschreven is! Gisteren heb ik bv het biologieschrift van zoon nagekeken op spelfouten. Volgende week heeft hij een repetitie. Juf kijkt de biologieschriften e.d. niet na omdat het niet om spelling gaat bij Biologie. Maar mijn zoon zit dan dus een week lang ijverig te leren met allemaal spelfouten voor z'n neus (zneller, electriechitijt etc) Met volgens mij als gevolg dat hij het verkeerd in z'n hoofd opslaat.
Terwijl volgens de juf lezen een heel goede remedie is voor het aanleren van juiste spelling:" want dan zien ze het woord in een boek staan en slaan dat op in hun hoofd." Dat werkt met die spelfouten in een schrift toch net zo lijkt mij?

Pennetje
17-01-2009 om 12:23
We zijn het helemaal eens!
Zo denk ik er precies over. Ik zal het bij juf aankaarten en vragen of ze het voortaan wel wil aanstrepen. Dochter vindt mij maar een zeur als ik haar op fouten wijs, want juf doet dat toch ook niet? En intussen slaat ze al die "vauten" op in haar hoofd. Ben benieuwd wat juf zegt. Vast iets over tere kinderzieltjes en aanmoediging of zo. Bij ons was het vroeger gewoon knetterhard fout en daar heb ik niks van gekregen.
Ik heb jaren les gegeven op een HBO en daar konden de leerlingen nog steeds niet foutloos spellen. En die moeten dan sollicitatiebrieven de wereld insturen...