Bellefleur
17-01-2012 om 09:45
Wantrouwen van leraar
Afgelopen vrijdag hadden we een crematie. Mijn zoon en dochter wilden mee, en ik heb ze absent gemeld bij de school. Gistermiddag kwam mijn dochter (12, brugklas)met een bizar verhaal thuis. Ze had het huiswerk van engels niet af, omdat ze niet wist wat ze moest maken. Ze vertelde dat ze naar een crematie was geweest. De leraar Engels zei 'hoe weet ik dat ik je kan geloven?' Ze moet de rouwbrief mee naar school nemen, doet ze dat niet, dan mag ze twee uur nablijven.
Ik ben geschokt door het wantrouwen van deze leraar. En ik vind het raar dat ze de rouwbrief mee moet nemen. Nu heb ik de neiging om een brief er bij te doen. Maar ik merk dat ik alleen maar heel sarcastisch kan doen. Zoals: 'het spijt me voor u dat u een 12 jarige niet kunt vertrouwen. Of: geachte heer huppeldepup, hierbij het bewijs dat mevrouw X werkelijk is overleden. Mocht u graag willen weten hoe de familieband is, dan kunt u ons mailen'. Ik denk dat dat niet verstandig is, maar wat zet ik dan in de brief, dusdanig dat mijn dochter niet nog extra gedonder krijgt met deze leraar? Of laat ik de brief achterwege?

M Lavell
17-01-2012 om 09:58
Gewoon een briefje
Je hebt je dochter absent gemeld. In de administratie van de school staat de absentie en de reden. De leerkracht kan daar naar kijken.
Ik zou een briefje van jou meegeven.
Geachte leerkracht,
Zoals door dochter gemeld heeft zij haar huiswerk Engels niet af kunnen maken wegens een crematie op d.d. U vindt dit bovendien terug in de verzuimadministratie van de school. Ik ga ervan uit dat u hiermee over voldoende informatie beschikt.
groet,
ouder van...
Laat het daar bij. Maak er geen discussie van, dat lokt alleen maar discussie uit.
Groet,
Miriam Lavell

marie
17-01-2012 om 09:59
Contact met mentor
Hallo
Wat staat er trouwens in de schoolgids over het absent melden? Moet dat met een speciaal briefje, kan dat via de mail, of via een speciaal formulier op de site van de school (dat is hier zo).
Verder zou ik dus contact opnemen met de mentor (via de mail), die is daarvoor namelijk. Vertel gewoon wat je hebt gedaan en of dat volgens de regels was. Laat de mentor het dan maar verder regelen met de leraar Engels.
Over het niet afhebben van huiswerk i.v.m. missen van een les. Wat staat daarover in de schoolgids/website? Hier wordt gewerkt met Teletop en kunnen leerlingen (als het goed is) zien welk huiswerk ze moeten maken en wat er behandeld is in de lessen. En jullie dochter had natuurlijk ook even een klasgenoot kunnen vragen naar het huiswerk.
Maar in elk geval - neem contact op met de mentor of de coördinator van de onderbouw.
succes

M Lavell
17-01-2012 om 10:15
Zou ik niet doen
Maak het niet groter dan het is. De leerkracht wil een 'bewijs' voor het verzuim. Dat ie een 12 jarige niet gelooft, is een beetje vervelend, maar een ouder en de eigen verzuimadministratie zal hij wel geloven.
Pas als de leerkracht alsnog uit zijn dak gaat, kun je de vermoorde onschuld spelen en hulp inroepen bij de mentor. Heb het dan niet over de crematie (wie was dat dan, hoe lang duurde dat), maar over de procedure.
Je hebt absent gemeld volgend de regels die je kent. Jou is niet bekend dat daarbij een rouwbrief gevoegd moet worden. Bovendien: als er al een rouwbrief bij zou moeten, dan moet dat bij de verzuimadministratie. Niet bij een leerkracht.
Leerkrachten kunnen vermoedens van les- of huiswerkspijbelen checken met de verzuimadministratie. Dat is voldoende.
Groet,
Miriam Lavell

Bellefleur
17-01-2012 om 10:38
Dat is precies wat ik nodig heb!
Een zakelijk briefje. De steek onder water kan de leraar er zelf wel bij voelen denk ik. En ja, mijn dochter had een klasgenoot moeten bellen om te vragen naar het huiswerk. Maar niemand van ons gezin heeft daar aan gedacht! Andere dingen aan het hoofd.
En inderdaad, komt er alsnog gedonder van, dan gaat er een brief uit met 'absent gemeld volgens de regels, en ons niet bekend dat daar een rouwbrief bij moet', en dat dan bij de verzuimadministratie zou moeten.
Dankjewel voor het meedenken!

Meike
17-01-2012 om 16:16
Maar gaat het wel om absentie?
Maar uit je bericht maak ik toch op dat het niet om de absentie gaat? Ik begrijp dat het om het niet gemaakte huiswerk gaat. Ik zou, zoals iemand anders al zei, daar even de regels voor checken. Ze had moeten bellen, dat geef je zelf al aan, dus waarschijnlijk is dat het punt.
En verder vind ik het ook een hork hoor, dit is geen manier van doen. Zo'n brugklassertje heeft waarschijnlijk nog niet eens zelf bedacht dat je een crematie als smoes zou kunnen gebruiken. Die van mij tenminste niet!

M Lavell
17-01-2012 om 17:12
Ook niet in mengen
Het is de leerkracht zelf die doet alsof het argument van kind wel geldig is als er inderdaad een crematie is geweest.
Als leerkracht alsnog aankomt met 'dan had je maar even een medeleerling moeten bellen, zie de regels', dan heeft ie gelijk. Dat kan ook gewoon.
Maar het kan ook allemaal overwaaien met dat briefje.
Les voor dochter voor de volgende keer: check je huiswerk.
Groet,
Miriam Lavell

Marjolein
18-01-2012 om 12:34
Huiswerk moet altijd af
Vooraf eerst dit: Bellefleur, gecondoleerd! In zo'n nare periode komt zo'n reactie natuurlijk hard aan. Van school verwacht je dan enig begrip en dat zou je op het BO ook hebben gekregen. Maar je zit op het VO, groter en onpersoonlijker.
Voor de VO school moet huiswerk altijd af. En dat had ook gekund, op zaterdag en zondag. Ja, dat is heel weinig inlevend van school, maar daar beginnen ze gewoon niet aan.
Ik moest zelf vorig jaar als brugmoeder ook erg wennen aan de wantrouwende mentaliteit van docenten, maar eerlijk gezegd ben ik nu een jaar verder en weet inmiddels wat een idiote dingen er allemaal gebeuren op school. Ik blijf me verbazen!
Kinderen verzinnen de meest bizarre smoesjes, dus docenten geloven niets meer en stellen regels. Probeer het niet te persoonlijk op te vatten. Ik vertel mijn kinderen dat als die regels zijn ingesteld, ze zich daaraan zullen moeten houden. Het is waarschijnlijk nodig, omdat leerlingen anders misbruik ervan maken. Mijn kinderen kunnen daar heel smeuiig voorbeelden van geven: Ja, want weet je wat Pietje eens heeft gedaan? Hij....
Hier gaat het net zo cru als bij jullie: Als het huiswerk niet af is, blijf je na/ krijg je een minnetje/ moet je strafwerk maken/etc. afhankelijk van de docent. OF: je moet een briefje van je ouders hebben. Zelfs als je van maandag tot en met woensdag ziek bent geweest, hoort op donderdag je huiswerk in orde te zijn.(Bizar!)
Maar: Het werkt wel. Als er echt een goede reden is, waarom het huiswerk niet af is, geef ik een heel kort briefje mee. Voor de rest zorgen de jongens er zelf zeker voor, dat hun werk in orde is. Waarbij het huiswerk voor de docent die laat nablijven, voorrang krijgt! Want dat willen ze natuurlijk voorkomen.
Jullie veel sterkte gewenst! En ik kan me goed indenken dat het nu heel verkeerd bij je binnenkomt, maar probeer de reactie van school niet persoonlijk op te vatten.