Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Hilde

Hilde

19-02-2010 om 10:42

Warm eten op school


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hilde

Hilde

22-02-2010 om 13:48

Nog even

Ik maak ook bijna nooit gebruik van de mogelijkheid om mijn kinderen op school warm te laten eten, maar heel af en toe wel. Het technieken zijn idd al veel verbeterd, maar meestal vinden ze het eten thuis toch lekkerder.
Het feit dat het kan, vind ik handig. Het is jammer dat warm eten op sommige scholen - en in NL blijkbaar bijna nergens - geen optie is.
Want eten in de ochtend bereiden voor 's avonds zodat je om 18h aan tafel kan zitten, is niet handig als je uit werken gaat

Hilde

Hilde

22-02-2010 om 20:08

Sinilind (ot)

2 x warm eten per dag? Dat doe ik in België ook niet hoor. Is dat in Frankrijk dan wel de gewoonte? Als we 's middags warm eten, dan zijn het 's avonds boterhammen. En als ik 's avonds kook, dan nemen we 's middags boterhammen mee naar school of naar het werk.
Enne, dat slaperig worden bij 's middags warm eten heb ik ook, maar ik denk dat het dan meestal is omwille van wat ik bij het eten drink

Ouderwets

Zo'n 50 jaar geleden werd er (vooral op het platteland) in Nederland nog veel warm tussen de middag gegeten. Daarom heb je nu nog steeds streken waar mensen de warme maaltijd 'middageten' noemen.
Toen ik op de lagere school zat ging om 12 uur de fluit van de werf en zwermden alle arbeiders op de fiets naar huis waar de piepers en de karbonades klaar stonden.
In de arbeidersgezinnen werd in die tijd nog tussen de middag warm gegeten, maar in de gezinnen waarvan de vaders op kantoor of zo zaten allang niet meer.

Die lange lunchtijd (5 kwartier) op Nederlandse scholen en het tussen de middag naar huis gaan zijn nog een restant uit die periode.

Logistiek gezien lijkt het me op de meeste Nederlandse scholen onmogelijk een warme maaltijd te bereiden. Laat staan een warme maaltijd te verorberen. Boterhammetjes kun je in de klas in de kring of zo eten. Dan zie ik niet gebeuren met een bordje soep.

Hebben alle Belgische scholen dan keukens en eetzalen en zo?

Pippin

Pippin

23-02-2010 om 09:26

Precies dirksmama

Dat vraag ik me ook altijd af. Ik weet wat voor een gedoe het is om voor gezinsvervangende tehuizen, bejaardenhuizen enz. een goede maaltijd voor de bewoners te verzorgen. Het is echt duur om een kok in dienst te hebben. De maaltijden worden vaak ingekocht bij een centrale keukenorganisatie, ingevroren en ter plaatse weer opgewarmd. Niet echt lekker.
Geef mij maar een boterham met kaas!

Katrien

Katrien

23-02-2010 om 09:44

Dirksmama

Ik kan natuurlijk niet spreken voor alle scholen in België, maar alle scholen die ik ken (waar dochter gaat, waar ik zelf ben geweest, waar kinderen van familie en vrienden gaan, enz) hebben allemaal een eetzaal. Ik denk dat alleen de kleine methodescholen (freinet, steiner, ...) niet altijd een eetzaal hebben omdat deze vaak in gewone huizen zijn.

Op de middelbare school waar ik ging, kon je 's middags ook warm eten als je dat wou. Er was een keuken en een kok. Het eten werd ook altijd vers bereid.

Op de school van mijn neefje (een klein dorpsschooltje) is er ook iemand die iedere middag komt koken. Ook daar is het eten vers.

Natuurlijk zullen er ook scholen zijn waar er met opgewarmde of geleverde maaltijden wordt gewerkt. Maar over het algemeen zijn de scholen voorzien van minstens een eetzaal en vaak ook een keuken.

Katrien

Hilde

Hilde

23-02-2010 om 10:24

Zoals bij katrien

Ook ik heb alleen ervaring met scholen met eetzaal en/of keuken. Ook de boterhammen worden in een eetzaal opgegeten, soms in shifts (vb eerst de kleinere kinderen, daarna de oudere kinderen, omdat er niet voldoende zitplaatsen zijn). De andere kinderen kunnen intussen lekker buiten spelen.
Ook toen ik naar school ging, hadden we een refter om warm te eten en een refter om boterhammen te eten.
Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik (persoonlijk en met mijn kinderen) enkel ervaring heb met katholieke scholen. Die waren vroeger meestal aan een kloosterorde verbonden en er waren vroeger ook nog vaak "nonnetjes" in het klooster. Die moesten natuurlijk ook eten!
Of zit de Bourgondische achtergrond in Vlaanderen hier voor iets tussen?
Overigens heb ikzelf vroeger nooit warm gegeten over de middag, maar ik ging wel thuis brood eten (woonde niet zover van school). Mijn moeder was blijkbaar niet zo ouderwets Zij kookte gewoon 's avonds.

Rembrand

Rembrand

23-02-2010 om 10:32

Kijk naar engeland.

Onlangs zag ik een uitzending over de kantinemaaltijden op de Engelse scholen waarvan mijn haren me ten berge rezen ! ( het ging o.a over de strijd van Jamie Oliver tegen het ongezonde en vette eten ).
Dan maar liever warm eten thuis ! Toen Jamie het gezondere eten introduceerde op de scholen waren er zelfs ouders die hun kind via het hek Mac Donalds maaltijden kwamen toestoppen !
M. ( die ook jarenlang warm at tussen de middag, zelfs nog op de middelbare school naar huis fietste daarvoor ).

Katrien

Katrien

23-02-2010 om 12:06

Rembrand

Toch vreemd. Ik vertel over hoe het hier bij ons is met het warme eten op school. Het kan dus ook gewoon anders.

En toch wordt er steeds naar engeland verwezen om warm eten op school af te wijzen?

Waarom niet eens kijken in andere landen waar het wél beter geregeld is en warme maaltijden op school gewoon van goede kwaliteit zijn?

Katrien

Engelandvaarder

Engelandvaarder

23-02-2010 om 13:16

Op onze engels school

Op onze school zitten bijna 700 kinderen waarvan misschien een derde tot de helft warm eet op school en dat gaat inderdaad aan lange tafels a la Harry Potter. Dit zijn opklapbare tafels met krukjes eraan vast die opgezet worden in de grote hal, waar op andere momenten voorstellingen ed worden gehouden. Het kost echt nog geen 5 minuten om die op te zetten.
De kwaliteit is hier prima, er worden gezonde maaltijden geserveerd bereid met verse ingredienten. Het is dat mijn kinderen zulke zeurpieten zijn met eten, die zouden alleen wat rauwkost en stokbrood eten (salade mogen ze onbeperkt zelf opscheppen) anders zou ik ze zeker op school warm laten eten. En net als in Frankrijk wordt er vaak thuis nog een keer warm gegeten, hoewel dat vaak een wat lichtere maaltijd is.
Overigens mogen de kinderen hier voor hun pauzehap alleen maar fruit mee en krijgen alle ouders twee keer per jaar een brief waarin ze eraan herinnerd worden dat er geen chocola, koek of chips in de lunchbox hoort. Natuurlijk zijn er genoeg ouders die dat toch doen, maar het beeld dat in Jamie Oliver's programma werd geschetst klopt niet met wat we hier zien.
Jose

Katrien

Katrien

23-02-2010 om 13:49

Pelle

Ik ging naar een school met bijna 1000 leerlingen. Er waren drie ruimtes waar gegeten werd: de echte eetzaal waar het eerste en tweede jaar 's middags at en waar diegenen die warm aten op school, ook aten. De keuken lag er langs. Een 'polyvalente' ruimte die dienst deed als eetzaal, maar waar ook andere activiteiten werden georganiseerd. Daar aten de leerlingen van het derde en vierde jaar. En tot slot aten de leerlingen van het vijfde en zesde in de keldereetzaal. Ik schat dat zo'n 90% van de leerlingen bleef eten 's middags, al dan niet warm. Maar goed, dat was een grote school op een groot terrein met ook nog eens sporthal erbij.

Maar de middelbare scholen hier in de nabijgelegen stad zijn allemaal grote scholen (750-1000) leerlingen en hebben toch allemaal gewoon eetzalen (refters) waar de leerlingen kunnen eten. Soms wordt er wel in shiften gegeten, dat was vroeger bij ons op school ook vooraleer de polyvalente ruimte er kwam.

Ik denk dat het verschil is dat hier blijven eten op school zo doodnormaal is dat bij de planning van nieuwe schoolgebouwen er gewoon ruimte voor een eetzaal wordt voorzien. Ik denk dat men hier er gewoon van uit gaat dat bij een school een eetzaal hoort waar de leerlingen hun boterhammen kunnen opeten (of warm kunnen eten als dat wordt aangeboden).

De scholen die ik ken en die vrij grote scholen zijn (750-1000) leerlingen, hebben toch allemaal één of meerdere eetzalen/refters.

Maar goed, zo is het hier geregeld. Als er bij jullie geen vraag is naar warm eten, is het niet nodig om dat te voorzien. En als er geen vraag is naar aparte ruimtes waar de kinderen hun boterhammen kunnen eten, moet dat natuurlijk ook niet voorzien worden.

Katrien

Martien

Martien

23-02-2010 om 13:54

Polyvalente ruimtes

De refter wordt niet enkel voor het middagmaal gebruikt. Ook hier (België worden die ruimtes vaak gebruikt voor toneel, het oudercafe bij oudercontacten, vergaderzaal voor leerkrachten, oudercommité, naschoolse opvang (door de scholen zelf georganiseerd) gaan erin door, schoolfeesten (meestal met diner), bij middelbare scholen ook examens, ea
Bij oudste (die nu op een kleine middelbare school zit van +-450 leerlingen) is er geen refter. Er is wel een polyvalente inkom hal. Kinderen kunnen daar in zetels of stoelen of buiten op banken hun meegebrachte boterhammen of via school bestelde belegde broodjes eten. Warme maaltijden gaan door in de leraarskamer (gezellige boel is het daar). De maaltijden worden door de stad georganiseerd die al haar scholen bediend (niet de katholieke of gemeenschapsscholen in de stad), creches die aan het stad verbonden zijn, gemeentepersoneel,... Ze worden 's morgens vers bereid (zeer strenge normen) en worden gebracht (geleverd tussen 11 en 11u30) in vacuumverpakking die aubain-marie verwarmd worden.
Jongste zit in een kleine gemeenteschool in de randstad. De school koopt maaltijden aan van een grootkeuken. Om 9u geven zij hun bestelling door en dit wordt vers geleverd. Ook deze worden vacuum geleverd en worden op school gewarmd met hetzelfde systeem.
De oudste wil niet warm eten en bestelt meestal een broodje, jongste haat belegd brood die al een halve dag in de brooddoos zit (eet gewoon al niet graag brood) en wil altijd warm eten. Natuurlijk smaakt het eten thuis beter dus eet ze 's avonds gewoon nog eens warm mee.
Bij vele grotere werkgevers wordt de gelegenheid gegeven om warme maaltijden op het werk te nemen. Ook die zijn meestal grootkeukens en de ene is al lekkerder dan de ander.
Ik vind de keuze gewoon een groot gemak (vb als we 's avonds op reis vertrekken eet iedereen gewoon warm op school of op het werk en snel een boterham thuis, hup de wagen in en genieten)
Groetjes

Katrien

Katrien

23-02-2010 om 14:13

Aha

Zo leer ik nog eens iets. Ik ben het zo gewoon dat scholen een eetzaal hebben, maar blijkbaar is dat toch niet altijd zo.

Katrien

Hilde

Hilde

23-02-2010 om 14:19

Katrien en martien

"Toch vreemd. Ik vertel over hoe het hier bij ons is met het warme eten op school. Het kan dus ook gewoon anders.
En toch wordt er steeds naar engeland verwezen om warm eten op school af te wijzen?
Waarom niet eens kijken in andere landen waar het wél beter geregeld is en warme maaltijden op school gewoon van goede kwaliteit zijn?"
Precies, dat dacht ik ook net. Ik heb dit draadje opgestart n.a.v. een gesprek met mijn vriend en mijn ongeloof dat het in Nederland blijkbaar niet bestond. Ik was ook wat ontgoocheld dat hij (en op dit forum blijkbaar ook) hier nogal stug in was: "Het is nu eenmaal (niet) zo." Ik die dacht dat Nederlanders zo ondernemend waren en bereid tot actie (en neen, Puck, dit is niet ironisch bedoeld.

Net zoals Martien vind ik het net makkelijk dat de keuzemogelijkheid er is, ook al zou ik daar maar één keer per jaar gebruik van maken.

Hilde

Hilde

23-02-2010 om 17:04

Pelle

"Ok wij moeten blijkbaar op de barricaden omdat we iets moeten krijgen wat we blijkbaar niet willen of maar 1x per jaar?"
Neen hoor, je hoeft helemaal niet op de barricaden

"Zoveel geld voor zaken terwijl ik eigenlijk gewoon eerst eens een normaal continurooster wil. Realiseer je je wel dat we dat niet eens hebben?"
Euh, neen, want ik zou niet eens weten wat een continurooster is. Ik hoor wel eens verhalen over lesuren die wegvallen enzo, is het dat wat je bedoelt? Dan snap ik dat je dat belangrijker vindt, zou ik ook doen.
Mijn zoon (13) heeft ook wel eens een lesuur dat wegvalt (omdat de leerkracht ziek is ofzo), maar dan blijven de leerlingen op school en krijgen ze een studieopdracht voor dat vak.
Er zijn dus hopen verschillen tussen VL en NL, zo blijkt maar weer eens. Het houdt ook mijn relatie fris en vol leven

Puck

Puck

23-02-2010 om 20:59

Op school niet, maar de bso

Ik zou ook geen behoefte hebben aan een warme maaltijd voor de kinderen op school, maar misschien is er voor de bso meer animo bij de ouders. Dan tref je de kinderen waarvan de ouders overdag buitenshuis zijn en dus na thuiskomst nog moeten gaan koken. Ik zou het persoonlijk wel fijn vinden als de kinderen op de bso-dagen thuis komen met een maaltijd al achter de kiezen. Komt wel goed uit met de avondtrainingen.

Pelle: geen continurooster

Pelle,

Je begrijpt het niet of je leest niet goed: bij de genoemde buitenlandse voorbeelden is GEEN sprake van een continurooster, maar wel van goede maaltijdvoorzieningen. De ouders/kinderen kunnen kiezen om thuis te eten, warm te eten op school, brood mee te nemen naar school of ev. brood te bestellen op school. Er is dus geen verplichting om op school te eten. Maar er zijn wel heel goede voorzieningen voor degenen die wel op school eten. Dit lijkt mij het beste van twee werelden!
Het probleem in NL is dat de discussie blijft hangen in wel/geen continurooster maar dat in beide gevallen de maaltijdvoorzieningen ronduit slecht zijn.
Jammer dat jij zo op het continurooster blijft hameren en meegebracht brood aan het schooltafelftje eten goed genoeg vindt, en voorgeeft voor alle Nederlandse ouders te spreken. Ik ben ook een Nederlandse ouder en ik zou heel graag goede maaltijdvoorzieningen op school of BSO willen hebben. Werkende ouders zouden juist blij moeten zijn met een goede maaltijd op school: het haalt veel stress van de avond af en is gezond voor de kinderen.
Continurooster heeft als nadeel dat het een verplichting voor alle ouders/kinderen is en er daardoor weinig meer te kiezen valt. En dat is zeker een probleem als de maaltijd zo slecht geregeld is. En met een continurooster gaat de school nog eerder uit - wat heb je daar aan als werkende ouder?!

amk

amk

23-02-2010 om 23:50

Ervaring met een warme middagmaaltijd bij de bso

en ik vind het heerlijk.
Dochter van 4 heeft op donderdag zwemles van 5 tot 6. Ze hoeft daarna alleen nog een krentenbol achterop de fiets en ligt op haar gewone tijd in bed.

Ze eet 3x per week warm bij de bso, tussen de middag. De kinderen worden opgehaald van school eten op de bso locatie en worden weer terug gebracht nadat ze daar nog buiten gespeeld hebben.
Dat vervoer gebeurt met busjes of auto's vanwege het redelijk korte tijdsbestek. Maar 's middags lopen ze gewoon.

Om 3 uur krijgen ze uit school drinken en fruit, om 5 uur nog een kleine snack en weer drinken. En de kinderen die tussen 6 en 7 nog aanwezig zijn krijgen dan nog een broodmaaltijd.

Als je al die transporttijd er nog tussen uit zou kunnen halen door de warme maaltijd mogelijkheid op school te hebben zou het ideaal zijn.

Hilde, helaas!

Hilde, helaas is er vrijwel niets geregeld voor eten op school in Nederland. De normale gang van zaken is dat kinderen brood van thuis meenemen en dat op school in een kwartier tijd in hun klaslokaal aan hun schooltafeltje opeten. Ik vind dat onsmakelijk, niet netjes, en geen goede opvoeding.
Hier gaat de discussie vooral over wel of geen continurooster, zie bijv. dit draadje:
http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?template=4&actueel=0&archief=1&zoek=continurooster&thread=153046&forumsel=23&forum=23&post=2470747
Continurooster betekent dat alle kinderen op school moeten overblijven, verplicht, en dat daarvoor slechts ca. drie kwartier wordt uitgetrokken, waarvan een kwartier om te eten en de rest van de tijd om te spelen. Op scholen zonder continurooster is de pauze langer (ca. 5 kwartier) en gaan sommige kinderen naar huis om te eten en gaan andere kinderen "overblijven" op school of bij de buitenschoolse opvang. Bij het overblijven op school eten de kinderen meestal meegebracht brood in de klas, in een kwartier, vaak onder begeleiding van vrijwilligers (ouders) en/of deels van leerkrachten. Het verschil tussen wel of geen continurooster is de lengte van de middagpauze en het al dan niet verplicht zijn voor alle kinderen. Ook zijn bij een continurooster de leerkrachten meer betrokken bij het overblijven.
Ik ben op zoek naar een school voor mijn zoon (hij is nu 2,5 jaar) en het verbaast mij dat het op de scholen hier in de buurt (Amsterdam) allemaal ongeveer op dezelfde manier gaat. Er is dus weinig te kiezen wat dit betreft. Ik vind het ontzettend jammer dat de schoolmaaltijden in Nederland niet beter geregeld zijn. Een goede warme maaltijd is natuurlijk prachtig, maar ik zou al heel blij zijn als de kinderen met elkaar aan een eettafel zitten, niet in het klaslokaal, en gezamenlijk een "aangeklede" broodmaaltijd eten.
Waarom gaat het in NL zo? Ik kan verschillende oorzaken bedenken:
- de traditioneel geringe arbeidsparticipatie van moeders;
- de traditie om om 18.00 (of zelfs 17.30!) uur gezamenlijk als gezin warm te eten; dit lijkt mij alleen goed mogelijk als een van de ouders niet of parttime buitenshuis werkt en de werkende ouder regelmatige werktijden en weinig reistijd heeft - het lijkt mij niet van deze tijd maar het is in NL nog wel degelijk de realiteit;
- de tendens dat Nederlanders relatief weinig geld aan voedsel uitgeven (vergeleken met de omringende landen). Een veel genoemd bezwaar tegen maaltijden op school is dat het "duur" zou zijn. Nou lijkt mij dat gezamenlijke maaltijden heel efficient, en dus relatief goedkoop, te maken moeten zijn en wat belastingvoordeel zou ook helpen. En zelf zou ik er wel geld voor over hebben
Mij lijkt het voor kinderen gezonder om tussen de middag goed te eten. Veel kinderen zijn nl. 's avonds te moe om goed te eten. Het aanbieden van een goede maaltijd tussen de middag haalt de stress van de avondmaaltijd, voor zowel ouders als kinderen. Ik zou daar zeker geld voor over hebben.
Wat goed dat zich nu een paar "buitenlanders" in de discussie mengen en laten zien dat het in de omringende landen wel degelijk beter kan! En verbazingwekkend hoeveel weerstand dat bij sommigen oproept, alsof het niet zo mag zijn...

Hilde

Hilde

24-02-2010 om 11:02

Hoera!

Hennah:"bij de genoemde buitenlandse voorbeelden is GEEN sprake van een continurooster, maar wel van goede maaltijdvoorzieningen. De ouders/kinderen kunnen kiezen om thuis te eten, warm te eten op school, brood mee te nemen naar school of ev. brood te bestellen op school. Er is dus geen verplichting om op school te eten. Maar er zijn wel heel goede voorzieningen voor degenen die wel op school eten. Dit lijkt mij het beste van twee werelden!"

Hoera, het is in België zo slecht nog niet
Wat leuk om dit te lezen!

Hilde

Hilde

24-02-2010 om 11:14

Hennah en pelle

Hennah, dankjewel voor je uitgebreide uitleg. Ik begin meer en meer te snappen hoe een en ander praktisch geregeld is in Nederland. Je geeft ook een aantal dingen aan (oa geringe arbeidsparticipatie bij vrouwen in NL) die ik me ook bedenk, maar waarover ik het met mijn vriend niet meer durf hebben. Op de een of andere manier trap ik dan op zere tenen, alsof ik beweer dat het hier allemaal zoveel beter zou zijn. Helemaal niet, maar ik stel wel graag de dingen in vraag en blijkbaar ligt dat bij hem gevoelig.

Ik snap nu ook wat een continurooster is. In België gaan ook veel kinderen buiten de school eten, vooral in de basisschool, maar vaak is dat toch ook bij de grootouders, omdat die dat leuk vinden, en omdat de ouders allebei uit werken zijn. In het middelbaar blijven bijna alle kinderen op school. Ze kunnen voor en na het eten buiten spelen, of in de bib zitten, of in de speelzaal vb tafelvoetbal spelen (bij mijn zoon op school). Dat het eten in een ander lokaal dan het klaslokaal gebeurt, lijkt me toch een minimum. Even verandering van locatie, even rondlopen en intussen kan het klaslokaal verlucht worden (!).
Het toezicht in de refters gebeurde bij mijn kinderen door leerkrachten (beurtrol), of door opvoeders (geven geen les, maar worden op school wel ingeschakeld voor toezicht, studiebegeleiding e.d.). Ook het toezicht op de speelplaats voor en naschool en tijdens de pauzes wordt door leerkrachten (basisschool) gedaan of door de opvoeders.

Vera*

Vera*

24-02-2010 om 11:29

Hennah

Als ik al jouw berichtjes zo lees vind je het lunchgebeuren zo belangrijk dat de school zelf ondergeschikt gemaakt wordt. Zelf kies ik voor de beste school en als ik keuze heb het beste lunch/overblijfgebeuren, maar niet andersom.

Vera

"Als ik al jouw berichtjes zo lees vind je het lunchgebeuren zo belangrijk dat de school zelf ondergeschikt gemaakt wordt. Zelf kies ik voor de beste school en als ik keuze heb het beste lunch/overblijfgebeuren, maar niet andersom."

Vera, waar lees je dat ik het "lunchgebeuren" ondergeschikt maak aan alle andere aspecten van de school? Dit draadje gaat over maaltijdvoorzieningen, vandaar dat we het erover hebben. Natuurlijk baseer ik (we) de schoolkeuze op de school als geheel, waarbij wat en hoe er geleerd wordt heel zwaar weegt (gelukkig zijn er hier in de buurt verschillende goede scholen wat dat betreft). Maar bij de zoektocht naar scholen kijk ik niet alleen naar het lesprogramma en de methodes, maar ook naar de zaken eromheen, zoals het schoolplein, de sfeer, etc. Ik was ook nieuwsgierig hoe de scholen het tegenwoordig doen met de lunchpauze, en ik schrok! Het is bij alle scholen hier in de buurt min of meer hetzelfde geregeld, dus het middageten kan niet eens een rol spelen in de keuze...
Het belang van de lunchpauze betreft niet alleen het middageten, maar het kan ook een teken zijn voor hoe er voor de leerlingen gezorgd wordt en hoe de dingen in de school geregeld zijn. Ik kijk bijv. ook of douchen verplicht is na het gymmen. Waarom vind een school het nodig om dat in de schoolgids verplicht te stellen, vraag ik me dan af. En als ik hoor dat ze Kanjertraining geven, dan schrik ik, want daar heb ik nare dingen over gehoord. Natuurlijk bepaalt dat niet of je wel of niet voor een school kiest, maar het zegt wel wat over hoe er met leerlingen omgegaan wordt. En op basis van al dat soort dingen bij elkaar probeer je dan een school te kiezen, moeilijk hoor! En natuurlijk weegt uiteindelijk het onderwijs het zwaarst bij de schoolkeuze. Maar ik vind het heel jammer en zonde dat het middageten zo slecht geregeld is, bij vrijwel alle scholen.

Vraag buitenlanders (katrien, engelandvaarder, e.a.): begeleidin

Buitenlanders, hoe is bij julle het toezicht tijdens het de middagmaaltijd en de middagpauze geregeld? Door wat voor soort mensen gebeurt dat? Hoeveel werk doen zij voor de school op die dag?
En hoe doen de leerkrachten het zelf met hun middageten en pauze? Eten zij met de leerlingen mee of apart? Hebben zij een pauze voor zichzelf, zonder leerlingen?
Dit zijn nl. problemen waar men in NL tegenaan loopt bij de lunchpauze. De lunchpauze is te kort om er professionals voor in te schakelen (wil wil er midden op de dag twee uur werken?), en de leerkrachten moeten zelf ook pauzeren. Vandaar dat men vrijwilligers (ouders met een korte cursus) inschakelt. Het is interessant om te zien hoe men dit in het buitenland oplost.
Omdat (?!) de vrijwilligers een vrijwilligersvergoeding ontvangen waar geen belasting over wordt geheven, is er geen subsidie voor de overblijfkosten voor de ouders. Daarom kan er weinig ouderbijdrage worden gevraagd en is er weinig geld beschikbaar voor het overblijven, waardoor de mogelijkheden maar zeer beperkt zijn. Enzovoorts!

Zuid-europa

Wij wonen in Zuid-Europa en ik kan niet anders zeggen dan dat het hier perfect is geregeld met de lunch. Kinderen gaan van 9-12 (kleintjes) of 9-13 (oudere kinderen) en van 3-5 naar school. Ze kunnen tussen de middag op school warm eten, wat de overgrote meerderheid dan ook doet. Er is een keuken en een eetzaal, waar ze in 'shifts' eten. Daarna kunnen ze buiten spelen. Het eten is prima, voorgerecht, hoofdgerecht met salade en nagerecht. Het weekmenu hangt op de koelkast en er staan zelfs suggesties in voor het avondeten. Hier is het niet gebruikelijk dat men brood tussen de middag eet, de lunch is de hoofdmaaltijd. 's avonds wordt dan meestal ook nog warm gegeten, maar minder uitgebreid (een soepje ofzo). En dan om een uur of 8. Het is een hoop minder stress 's avonds. Het is gewoon een cultuurverschil. Maar ik vind het ideaal.

Toezicht

Wat betreft het toezicht: tussen de middag hebben de leraren pauze. Ze kunnen dan naar huis gaan om te eten of op school eten. Andere professionals zijn belast met het toezicht op de kinderen in de eetzaal en daarna bij het buiten spelen. Ze doen ook activiteiten met de kinderen.

Katrien

Katrien

24-02-2010 om 14:37

Hier

Bij Dochter op school:

Er is een uur lunchpauze. In dat uur houden de leerkrachten toezicht op hun eigen jaar. De leerlingen eten in shiften. De groep die eerst eet, eet in aanwezigheid van de leerkracht (die zit mee aan tafel), na een half uur gaan zij buiten spelen. De leerkrachten hebben dan ook nog een half uur pauze. De leerlingen van de tweede groep spelen eerst een halfuur en gaan dan samen met hun leerkracht (die dan eerst een half uur pauze heeft) aan tafel.

Er zijn 2 jaren waar er twee klassen zijn (en dus 2 leerkrachten). Eén van de leerkrachten zit met het jaar aan tafel, de andere leerkracht houdt mee toezicht buiten. Dat zijn dus al 2 toezichters. Dan is er nog de gymjuf, de kinderverzorgster en 2 schoolassistenten (die ook busbegeleiding doen enz). Zij houden toezicht op de speelplaats. De twee schoolassistenten staan een uur op de speelplaats (zij werken niet voltijds, hebben geen lunchpauze op school), de 4 anderen afwisselend een half uur. Dat betekent dat er altijd 4 toezichters zijn op het speelplein. Dat is hier ruim voldoende.

In de twee andere lagere scholen hier in het dorp gaat het er hetzelfde aan toe (scholen horen tot dezelfde scholengemeenschap).

Vroeger bij mij op de lagere school werd het toezicht gehouden door de Zusters. De school waar ik ging hoorde bij een klooster en het toezicht tijdens de middagpauze werd door de kloosterzusters gedaan. Ik denk dat er nu nog maar héél weinig scholen zijn waar dat nu nog zo is, maar vroeger was dat redelijk gewoon. Ik ben naar twee verschillende lagere scholen geweest en zo ging het in beide scholen.

Op de middelbare school was er veel minder toezicht. In de eetzaal (waar toch een paar honderd leerlingen aan tafel zaten) liepen een viertal toezichters rond. Dat waren geen leerkrachten, maar "opvoeders" (tenminste, zo noemden wij, de leerlingen, ze, ik weet niet wat hun officiele functietitel was). Zij liepen ook rond op het schoolplein tijdens de pauzes.

Katrien

Hilde

Hilde

24-02-2010 om 15:33

Hier

Ik schreef hierboven al hoe het er op de scholen van mijn kinderen aan toe ging/gaat.

Toen ik - in een vorig leven - nog zelf voor de klas stond in het basisonderwijs, was er ook een beurtsysteem voor het toezicht: 's morgens,tijdens de pauzes en over de middag deden alle leerkrachten toezicht op de speelplaats en in de refter. Dat zat gewoon in je werkuren. Voor een bepaald deel van de middagpauze kon je je vrijwillig opgeven en werd je apart betaald door de gemeente. Als leerkracht had je dus elke middag een deeltje toezicht, maar daarnaast ook ruim tijd om zelf te eten of in de klas nog een en ander te doen. In sommige scholen aten de leerkrachten samen in een lokaaltje, in andere scholen zat elk in zijn eigen klas. Dat hing een beetje af van school tot school.
Ook het toezicht na school en de avondstudie werd/wordt door leerkrachten gedaan die zich hiervoor vrijwillig opgeven. Meestal worden ze hiervoor wel extra vergoed (door de school zelf, meen ik).

Pelle: liever professionaliseren

"Is het niet eerst belangrijk om genoeg mensen te krijgen? Hoe meer ouders er allebei werken rond lunchtijd hoe meer kinderen er overblijven, hoe meer overblijfkrachten je nodig hebt maar hoe minder er beschikbaar zijn."

Pelle, ik vind het dan ook bizar dat de overblijf gerund moet worden door ouders. Onlogisch, want als ouders hun kinderen laten overblijven omdat ze werken, kunnen ze dus ook niet als overblijfkrachten ingezet worden. Nog afgezien van de klachten dat de overblijfouders niet goed kunnen optreden tegen pesten e.d. Ik ben er dan ook voor om de overblijf te professionaliseren. Jij toch ook? Dat is toch jouw belangrijkste argument voor het continurooster, dat professionals (de leerkrachten) dan mede het overblijven begeleiden?
Overigens vindt ik het verschil dat jij tussen TSO en continurooster schetst niet zo groot: in het eerste geval worden de overblijvers begeleid door een professionele kracht van de BSO samen met vrijwilligers (ouders), in het tweede geval door leerkracht(en) samen met vrijwilligers (ouders). Ik snap ook niet wat de lengte van de middagpauze daar mee te maken heeft.
Jij beweert dat het niet mogelijk zou zijn om professionals (anders dan leerkrachten) voor het overblijven te krijgen, omdat het maar om een korte werktijd gaat midden op de dag. Maar kijk, in het buitenland is er geen verplicht continurooster, wel een goed georganiseerde overblijf met maaltijd en begeleid door professionals (leerkrachten + anderen), en hebben de leerkrachten ook nog eens een goede pauze voor zichzelf. De "overblijfbegeleiders" hebben daar buiten de middagpauze andere werkzaamheden. Waarom zou dat dan in Nederland niet kunnen?! Het lijkt mij meer een kwestie van goed organiseren en voldoende geld beschikbaar stellen (of eerder: met geldpotjes schuiven), waar een wil is is een weg, zoiets.
Ik vind het jammer dat jij al bij voorbaat de toekomstige mogelijkheden inperkt daar te blijven hameren op de status quo. Zo verandert er nooit wat.

Wat eet mijn kind

Ik bepaal liever zelf wat mijn kind eet.
Dus maak ik hun lunch klaar, en hun avondeten.
Ik heb totaal geen vertrouwen in massakeukens voor mijn kinderen.
Als ik lees dat in Belgie ook al de maaltijden centraal aangeleverd worden en aubainmarie verwarmd...dat is toch om te rillen, da's bejaardenhuiseten waar iedereen over klaagt!

Nog even afgezien van de enorme logistieke rompslomp die het zou opleveren. Nederlandse scholen zijn niet op dit soort grapjes gebouwd. En wie gaat het betalen?

Internationale school

Mijn kinderen zitten op een internationale school hier in Indonesië. Eens per week wordt er warm gegeten als de kinderen dat willen. Daarvoor moeten de moeders bij toerbeurt op komen draven. Die moeten voor het eten en het toezicht zorgen.
De andere dagen is er bij toerbeurt toezicht tijdens het eten (op de gang aan lange tafels) door één leerkracht per keer. Best weinig, waardoor de regels voor gedrag erg streng zijn.
Op de nationale school is het beter geregeld, die hebben een eigen keuken en kantine met personeel, maar je ziet tegen lunchtijd toch veel pembantu's of moeders met een rantang voor hun kind naar school komen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.