Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wat doen?


Flair12

Flair12

13-07-2023 om 15:37 Topicstarter

BritgetJones007 schreef op 13-07-2023 om 06:35:

[..]

Dat is echt een enorm verschil.

Hoe ziet de leerkracht haar als hij kijkt naar haar dagelijks presteren in de klas?

Ziet hij jullie conclusie terug?

Deze school is dus psygisch een blokkade voor dit meisje. Is ze HB en presteerd ze onder?

Dat vind ik lastig om te zeggen. Dat ze onderpresteert, daar zijn wij van overtuigd. School gaf aan dat ze dus wel goed weet hoe rekenen werkt maar dat ze dat niet tijdens toetsen doet. Dat ze alle spellingsregels heel goed kent maar dan niet toepast in een toets. Dat ze niet weten wat er speelt of wat ze nou precies doet. Bij de rt klas kon ze het ook. Voorheen werd ze ook snel weer uit zo'n groepje gezet omdat ze dachten dat ze het kon. Ik heb eigenlijk geen duidelijk antwoord van school gekregen. Ze zeiden letterlijk dat ze handelingsverlegen op het moment. 

Flair12

Flair12

13-07-2023 om 15:42 Topicstarter

MamaE schreef op 12-07-2023 om 12:07:

Dit is echt wel vreemd. Als je kind avi uit is, de stof lijkt te begrijpen tijdens uitleg en toch volledig uitvalt op toetsen is er iets anders aan de hand, dus dan moet dat uitgezocht worden. Extra instructie helpt ook niet als iemand de stof wel beheerst.

Ik vind het wel vreemd dat school de bal volledig bij jullie legt. Waarom doen ze zelf niks om erachter te komen wat er mis gaat als dit al meer dan een jaar speelt?

Als je kind zich zo onveilig voelt op school dat ze al een periode thuis heeft gezeten zou ik z.s.m. een andere school zoeken. In een onveilige omgeving komt een kind niet tot leren/presteren. En thuis zitten is geen oplossing, maar eerder een probleem erbij.

Een andere omgeving kan echt wel het verschil maken. En ja, dat is zeker een risico, maar door blijven modderen op deze school net zo zeer.

Ja wij vinden het ook vreemd. Ze gaven aan niet bevoegd te zijn. Dat een psycholoog een plan moet opstellen en dat voeren zijn dan wel uit. Zij zijn hier niet voor. Zij geven alleen les aan kinderen. Ze deden alles al, instructie tafel en rt en meer is er niet. Ik dacht dat school iemand moest inschakelen. Volgens hun gebeurd dit niet tenzij ze opdracht krijgen van een psycholoog.  Wij vinden het erg verwarrend en waarom heb je dit niet eerder gezegd denk ik dan. Ik heb het idee dat ze hebben gedacht dat ze vanzelf wel beter zou scoren en dat ze nu pas inzien dat er wat meer is.

Flair12

Flair12

13-07-2023 om 16:06 Topicstarter

ArianneH schreef op 13-07-2023 om 06:07:

Breed onderzoek lijkt zinvol.
Is ze misschien hoogbegaafd? Wel de stof snappen maar niet de vragen en de daarop gewenste antwoorden, omdat ze anders denkt?
Ik herken dat van een kind uit mijn omgeving, haalde ook op de middelbare school erg lage cijfers, maar als de docenten een keer een mondeling examen afnamen bleek hij het heel goed te snappen. Haalt inmiddels op de uni achten, negens en tienen, maar is op basisschool en middelbare school jarenlang een drama met de toetsen geweest.
Maar is uiteindelijk dus goed gekomen.

Of zit het meer in afleiding bij toetsen in de klas of inderdaad faalangst?

Ik wil je wel geruststellen. Zelfs al zou ze in groep 6 nog laag op de cito scoren, maar je dan geen zorgen. Als in groep 6 ontdekt wordt waar het aan ligt en ze vervolgens in groep 7 en 8 op niveau scoort, dan zal groep 6 niet zo zwaar tellen.

Onze zoons scoorde in groep 6 een III en in groep 7 een V voor begrijpend lezen (rekenen altijd I of I+) en na wat oefenen met mij (en daarbij zien waar het mis ging bij hem) in groep 8 een I voor begrijpend lezen. Is naar VWO gegaan en heeft dat ook gehaald.

Tot slot: hebben jullie haar schooltoetsen gezien om te kijken wat voor soort fouten ze maakt? Is er een analyse? Meten is weten.

Oftewel, ik zou het zeker laten onderzoeken en kijken wat je kunt doen zodat het beter gaat, maar maak je nog niet teveel zorgen. Sterkte ermee.

Fijn om te horen dankjewel. Ik weet niet of ze begaafd is. Ik heb daar weleens aan gedacht eerlijk gezegd, meer hoe ze zich gedraagt thuis, heel autonoom, alert als jonge baby, snel met alles. Maar dat zie je helemaal niet terug waardoor ik denk, dat kan niet, lijkt mij sterk.  

We hebben een afspraak om alles nog in te zien, dat lukt alleen niet meer dit schooljaar. Waarom scoorde diegene uit jouw omgeving ook heel slecht, was daar een reden voor?

Gewoon een vraag. Met wie had je het gesprek op school? Met de leerkracht of ook met de IB-er?
Want in mijn ervaring kan dat nog wel eens een verschil maken. Leerkrachten onderzoeken zelf niet verder, dat doet de IB vaak wel 
En is er een didactisch gesprek geweest? Met andere woorden heeft de IBer gekeken wat je dochter wel kan. Als de toetsen zo ver afleggen van wat ze zien in de klas, wil je het eigenlijke niveau weten. Dus zonder dat de toetsangst kan meespelen. 
Zo kan er al beter gekeken worden waar  het probleem kan liggen.
Daarbij werken scholen ook vaak samen met schoolbegeleidingsdiensten. Die dan een onderzoek kunnen afnemen.

 Als school handelingsverlegen is zouden ze advies moeten vragen bij het samenwerkingsverband waar ze onder vallen. Ik zou daarop aandringen. https://www.samenwerkingsverbandenopdekaart.nl/ Zelf zou ik trouwens me ook alvast oriënteren op andere mogelijke scholen. Want ik vind dat deze school wel erg veel het probleem bij jullie neer legt.

Flair12

Flair12

13-07-2023 om 17:29 Topicstarter

Lotte78 schreef op 13-07-2023 om 16:14:

Gewoon een vraag. Met wie had je het gesprek op school? Met de leerkracht of ook met de IB-er?
Want in mijn ervaring kan dat nog wel eens een verschil maken. Leerkrachten onderzoeken zelf niet verder, dat doet de IB vaak wel
En is er een didactisch gesprek geweest? Met andere woorden heeft de IBer gekeken wat je dochter wel kan. Als de toetsen zo ver afleggen van wat ze zien in de klas, wil je het eigenlijke niveau weten. Dus zonder dat de toetsangst kan meespelen.
Zo kan er al beter gekeken worden waar het probleem kan liggen.
Daarbij werken scholen ook vaak samen met schoolbegeleidingsdiensten. Die dan een onderzoek kunnen afnemen.

Ib en leraar allebei tegelijk. Nee de ib is juist diegene die niks doet. Elke jaar heeft ze een andere lerares gehad die dan op het einde zei, nou volgend jaar komt dat wel goed. Ook nu zei de ib dat ze niks kon doen. Apart toetsen met haar heeft niet geholpen, ze was ook wel wat slordig maar dat kon ook niet helemaal dit verklaren. Nee, ze heeft geen didactisch gesprek. Wij hebben echt doorgedrukt met de vraag is er niks wat je kan doen. Iemand inschakelen, methode om haar te ondersteunen. Nee ze kan niks doen,  behalve rt en instructie tafel en dat is echt alles wat zij kunnen. Dus geen extern buro. Ze vroeg ook aan ons wat verwacht je dan dat wij doen. Alsof we een hele rare vraag stelden. Vond haar toon negatief en niet meedenkend. Ik begrijp ook niet zo goed dat hier dat wordt gevraagd. Alsof het op andere scholen wel gebeurd.

Flair12

Flair12

13-07-2023 om 17:31 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 13-07-2023 om 16:52:

Als school handelingsverlegen is zouden ze advies moeten vragen bij het samenwerkingsverband waar ze onder vallen. Ik zou daarop aandringen. https://www.samenwerkingsverbandenopdekaart.nl/ Zelf zou ik trouwens me ook alvast oriënteren op andere mogelijke scholen. Want ik vind dat deze school wel erg veel het probleem bij jullie neer legt.

Dat heb ik gezegd. Zij zijn niet bevoegd totdat er een plan komt van een psycholoog. Ook is een samenwerkingsverband er alleen voor een leraar niet voor het kind. Dat is er alleen zodat een leraar weet hoe ze met het kind moeten omgaan. Dat is wat de intern begeleider zei. 

Flair12 schreef op 13-07-2023 om 17:31:

[..]

Dat heb ik gezegd. Zij zijn niet bevoegd totdat er een plan komt van een psycholoog. Ook is een samenwerkingsverband er alleen voor een leraar niet voor het kind. Dat is er alleen zodat een leraar weet hoe ze met het kind moeten omgaan. Dat is wat de intern begeleider zei.

Maar ze  weten toch niet hoe ze met haar moeten omgaan? Dus moeten zij het samenwerkingsverband inschakelen. Ik zou daarop aandringen. Maar goed als school niets wil zou ik toch echt om me heen kijken, genoeg alternatieven (of je moet heel afgelegen wonen).

Verder als de IB'er helemaal niets doet, is er ook nog een directeur. Heb je die al gesproken?

Ik begrijp niet zo goed waarom je idd niet extern onderzoek laat doen. School is er niet om onderzoek uit te voeren. De ib'er is er niet om onderzoek uit te voeren. Maar wel om je in de juiste richting te wijzen en om te ondersteunen bij de onderzoeken. Door je adressen te leveren en vervolgens de gevraagde vragenlijsten in te vullen en delen uit het LVS aan te leveren. 
In dit geval, waarbij niet heel duidelijk is in welke richting gezocht moet worden, is een breed onderzoek een logische stap, met oa een capaciteitenonderzoek daarin.

Ik herken wel wat. Hier een slim kind dat standaard IV en V scores haalde op cito's. 
Kind werd enorm onzeker en faalangstig. Uiteindelijk uitgebreid laten testen (op eigen initiatief -en kosten) en toen bleek kind HB te zijn en ADHD te hebben. Een lastige combi waarbij het ene het andere maskeert en compenseert, waardoor je dus niet snel duidelijk krijgt wat er nou precies aan de hand is. 
Lang verhaal kort: halverwege groep 7 begonnen met medicatie. Daarna al snel naar vrijwel uitsluitend I scores op de cito's en zonder problemen VWO advies gekregen.
Dus ook van hier uit het advies: laat je kind uitgebreid testen! 

Mugs schreef op 13-07-2023 om 22:58:

Ik herken wel wat. Hier een slim kind dat standaard IV en V scores haalde op cito's.
Kind werd enorm onzeker en faalangstig. Uiteindelijk uitgebreid laten testen (op eigen initiatief -en kosten) en toen bleek kind HB te zijn en ADHD te hebben. Een lastige combi waarbij het ene het andere maskeert en compenseert, waardoor je dus niet snel duidelijk krijgt wat er nou precies aan de hand is.
Lang verhaal kort: halverwege groep 7 begonnen met medicatie. Daarna al snel naar vrijwel uitsluitend I scores op de cito's en zonder problemen VWO advies gekregen.
Dus ook van hier uit het advies: laat je kind uitgebreid testen!

Dit is weer zo'n voorbeeld van hoe belangrijk een uitgebreid onderzoek is. Fijn zeg, Mugs, voor jullie kind.

En mijn advies is: Hou dat júist in eigen hand. School heeft hier onvoldoende verstand van. Bovendien ben je dan zelf eigenaar over het rapport en kun je beslissen om bijvoorbeeld alleen de adviezen met school te delen (als je dat fijner zou vinden).

Dus vraag wel advies aan school, of zij onderzoeksbureaus kennen waar ze positieve ervaringen mee hebben, maar ga vooral ook naar je huisarts en vraag daar advies.

En hoewel ik de toon die je beschrijft van de IB-er naar vind, snap ik wel wat ze zegt. Zij hebben verlengde instructie aangeboden en RT en apart toetsen afnemen. Dan zijn de reguliere mogelijkheden van school ook wel uitgeput. Wat ik gek vind is dat ze jullie niet concreet de weg wijzen voor verder onderzoek. Maar dat er extern onderzoek nodig is, ben ik wel met hen eens.

Flair12 schreef op 13-07-2023 om 17:31:

[..]

Dat heb ik gezegd. Zij zijn niet bevoegd totdat er een plan komt van een psycholoog. Ook is een samenwerkingsverband er alleen voor een leraar niet voor het kind. Dat is er alleen zodat een leraar weet hoe ze met het kind moeten omgaan. Dat is wat de intern begeleider zei.

Maar ze zeggen toch juist dat ze handelingsverlegen zijn? Dus de leraren hebben die tips toch juist nodig. Dat zou ik nog terugkoppelen. 


Verder hebben de meeste scholen wel een orthopedagoog in dienst die ook onderzoeken kan doen. Het kan juist ook fijn zijn om daar een extern bureau voor in te schakelen. Het kan wel handig zijn om op school tips te vragen waar zij goede ervaringen hebben.

Ik heb niet alles helemaal gelezen, maar herken wel wat, onze dochter deed het heel goed in groep 1 t/m 3 en daarna zakten de cito scores behoorlijk, van alles een I naar III en IV. Ze had een drukke combinatie klas, dus ook elk jaar een andere combinatie, ze zei vaak dat het te druk was om zich te concentreren. En toen kwam corona, voor haar een zegen, school heeft dat vanaf dag 1 heel goed opgepakt met online lessen en thuiswerk, dochter vond het thuiswerken heel fijn en haar resultaten schoten omhoog. Waar in groep 7 nog een voorzichtig Havo advies kwam werd dat na de eindcito en ruim vwo advies. Nu heeft ze de brugklas vwo gehad en ze is met mooie cijfers over naar de tweede, dat hadden wij nooit verwacht. Wat ik met mijn stukje wil zeggen is dat ze zich misschien niet kan concentreren en veel afgeleid wordt in de klas en zo niet kan laten zien wat ze kan. Bij dochter op de basisschool zaten meerdere kinderen met een koptelefoon op te werken om zo het achtergrond geluid uit te schakelen, dochter heeft dit in groep 7 en 8 ook vaak gebruikt.

hmm, is het een idee om haar naar een andere school te doen? Want op deze school weten ze het niet meer en in de klas zijn de patronen ook al vastgesteld (weet niet zo goed hoe ik dat moet omschrijven).
Op een andere school kan ze "opnieuw" beginnen en durft ze zich misschien wel te uiten. En treft ze misschien een leerkracht die er wel uit kan halen wat er in zit?
Want zo te horen blijft het op deze school in elk geval "aanmodderen".

Verder is een Sova-training wellicht een idee of een Sterkamp?
https://www.stichtingdester.nl/kampen/

Ook zou je eens kunnen kijken op de site van Stichting Balans, wellicht kun je met die info verder:
https://balansdigitaal.nl/

In elk geval, zoals het nu gaat werkt het niet. En mijn ervaring is dat dingen regelen met scholen heel lang kunnen duren (meestal te lang).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.