Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wat doen?


Flair12

Flair12

11-07-2023 om 15:37 Topicstarter

troelahoep schreef op 20-02-2023 om 13:26:

[..]

Daar had ik ook al moeite mee. Je kan niet zo goed leren op school, dus dan kom je nergens?? Als je die gedachte ook naar je kind uitstraalt wordt het vanzelf de waarheid... maar dat ligt dan niet aan een eventueel laag cognitief niveau of een praktische opleiding later.

M.a.w. kan het zijn dat je kind gewoon dit niveau heeft, of denk je dat je een redelijk intelligent kind hebt dat veel hoger zou moeten uitkomen dan IV scores? Of maak je je vooral zorgen om de daling van de scores? Heb je al een gesprek erover gehad met de leerkracht, of verwacht je dat die er zelf mee komt (dat zal niet zo snel gebeuren denk ik)

Wij denken dat ze intelligent is en dat het hoger zou moeten uitkomen. De laatste toetsen is allemaal een v. 

Wij hebben gesprek gehad. Maar meer dan een instructietafel komt er niet uit.

Flair12

Flair12

11-07-2023 om 15:42 Topicstarter

kenfan schreef op 20-02-2023 om 15:29:

De kloof tussen wat ze thuis presteert en op school laat zien is wel erg groot. En bij zulke lage scores zou ik me als ouders ook zorgen maken. Er kunnen een aantal oorzaken zijn die buiten het kind om liggen waardoor ze zo matig presteert. Hoe is het met de kwaliteit van het onderwijs die ze krijgt dit jaar in vergelijking met groep 3 en 4. Functioneert juf of meester misschien ondermaats. Was er veel uitval? Zijn er veel wisselingen geweest, veel tijdelijke invallers? Gaat het misschien om een drukke klas, die de leerkracht amper aan kan? Zijn ze misschien op een andere begrijpend lezen methode overgestapt? Zo eentje waar het vooral gaat om verwijswoorden en grammaticale structuren in plaats van om inhoud en tekstbegrip?

Een kind nog met extra onderwijs belasten na schooltijd ben ik ook geen voorstander van. Maar misschien is het mogelijk dat ze een paar middagen schoolonderwijs kan vervangen door thuisonderwijs.

Dat bijles is kort en tijdelijk geweest. Meer als middel om te kijken wat doet ze hier. Ze heeft een moeilijke klas. En we hebben natuurlijk corona gehad en veel uitval. Nee methode is hetzelfde. En ze is nu avi uit. Maar toch weer een v cito en onvoldoende op school. 

Flair12

Flair12

11-07-2023 om 19:16 Topicstarter

Thy schreef op 20-02-2023 om 22:28:

Wat bedoel je met:
'toen waren haar score's voor spelling en rekenen ll (thuis).'?
Je kind heeft thuis toch geen CITO-toetsen gemaakt?
Verder denk ik dat het belangrijk is om zicht te hebben in hoeverre je kind in staat is om onderwijs te volgen in een groep. Eén op één begeleiding kan ook een vertekend beeld geven ( Maar het hoeft niet ).
Ik heb tijdens de periode van thuisonderwijs in coronatijd mede-ouders gezien en gesproken die er van overtuigd waren dat hun kind op school veel beter kon, want dat zagen ze nu toch met eigen ogen. Daar zag ik bijvoorbeeld het volgende: ( kind maakt een som ) 'Wacht even, kijk nog eens naar die som. Nee, stapje voor stapje, lees de som nog eens. Luister, ik lees de som. Wat moet je nu doen? Het is eigenlijk een keersom toch? Dus 16 x 12? Nou, hoe ga je dat uitrekenen? Nee, niet uit je hoofd! Op papier, onder elkaar. Hier is je papiertje, schrijf maar op. Ho, wacht eens even, reken dit nog eens een keer uit, dit klopt niet helemaal. Ja, zo klopt het. Schrijf het antwoord maar op. Nee, niet bij vraag 13, dit is vraag 17. Goed gedaan, zie je wel dat je het snapt!'
Wellicht een wat overdreven voorbeeld ( maar wel echt gezien! ), maar het maakt denk ik wel inzichtelijk waardoor een kind het samen met iemand wel kan en alleen in een groep niet.
Misschien ligt het aan de executieve functies van je kind, misschien aan hoe de lesstof wordt aangeboden of misschien is dit gewoon wat je kind kan. Je kind is timide en ervaart snel angst op school. Ze gaat naar school én volgt bijles, ik trek dan de conclusie dat ze haar best doet en hard werkt.
Denk alsjeblieft toch niet dat je kind nergens gaat komen. Waar wil je haar hebben dan? En wat is nergens? Is dat een baan in de verzorging of als laborant? Onderwijsassistent, meubelmaker, evenementtechnicus, maritiem officier, kok of beveiliger? Dit zou je kind kunnen bereiken met de huidige resultaten.
Ga naast haar staan, spreek je vertrouwen uit en zeg: Je doet het prima, jij komt er wel. En als je ons nodig hebt, dan zijn wij hier voor je.

Ik bedoel niet dat ze nergens gaat komen. Ik bedoel te zeggen dat zo er niet uit komt wat ze kan. En dus op de verkeerde plek gaat belanden. En ja een bijles juf heeft haar apart getest om te zien hoe de thuis situatie haar zou beïnvloeden in de cito. En dit was een heel groot verschil rekenen 1 en begrijpend lezen 2.  Dat is nogal een verschil waar wij dan duidelijk aan zien dat het niet goed gaat op school. 

Flair12

Flair12

11-07-2023 om 19:17 Topicstarter

Pinokkio schreef op 21-02-2023 om 00:55:

[..]

Waarom vind je dat niet wenselijk MamaE?

Het is duidelijk dat het niet goed met dit meisje gaat op school. Ik zou niet weten waarom het geen goed idee zou kunnen zijn om haar wat meer één-op-één les te geven. Het meisje is angstig op school en haar niveau keldert omlaag. Natuurlijk is een laag niveau óók helemaal prima. Maar ze scoorde niet voor niets eerst ll voor bl, dat is dan blijkbaar toch haar potentieel.

Ik zou me ook zorgen maken. En ja, overstap naar andere school zou ik ook overwegen. Maar niet heel makkelijk bij een timide, angstig meisje.

Juist dat durven wij niet te doen. Wat als het nog erger wordt. En dan bedoel ik dat ze emotioneel in de knoop komt te zitten. 

Flair12

Flair12

11-07-2023 om 19:26 Topicstarter

We hebben net een gesprek gehad op school. En ze zeiden dat ze qua toetsen inderdaad heel slecht scoort. Ze snappen zelf ook niet goed waarom. Ze leggen nu de bal bij ons neer dat wij via een psycholoog dan moeten vragen wat zij moeten gaan doen. Dan kunnen ze een plan maken. Nu weten ze het ook niet. Dat het wel lijkt dat ze dingen goed beheerst maar het er helemaal niet uit komt als het moet. Ze geven al rt en extra uitleg in een groepje. En dan beheerst ze het wel. Maar het komt er niet uit. Het ligt volgens hun niet bij hen maar bij een psycholoog die dan maar moet kijken wat er nou is met haar. Daar komen ze nu mee eind groep 5. Volgend jaar gaan ze al toetsen meetellen wat zij niet kan maken. Dus eigenlijk precies waar wij bang voor waren. Ze erkennen nu ineens wel dat ze dit wel moet kunnen. En snappen zelf de uitslagen ook niet. Dit hadden ze niet verwacht.

Frustrerend maar wel duidelijk.
Zorg dat je als de wiedeweerga wordt verwezen naar een goede plek. Er zullen wachttijden zijn.
Wat je nodig hebt is een breed psychologisch en didactisch onderzoek. Intelligentie maar ook faalangst, executieve vaardigheden, specifieke leerstoornissen.
Hier in de buurt zit Chinski, zie website.
Hele goede verhalen over gehoord.
Zoiets moet je hebben volgens mij (maar dan in jouw regio). juist omdat het specifiek om het leren op school gaat, is een gewone psychologenpraktijk misschien niet specifiek genoeg.
Zo’n onderzoek kan verklaringen en handvatten bieden. Ik zou daarna pas evt een schoolwissel overwegen.
en je kan haar altijd groep 6 nog laten doubleren als er tegen die tijd zinvolle ideeën zijn over wat ze nodig heeft zodat dat jaar zinvol gebruikt wordt.

Flair12 schreef op 11-07-2023 om 15:26:

[..]

Dit jaar niet zo. Ze heeft veel angst ervaren en is daardoor wel een tijdje thuis geweest. Ze voelde zich niet veilig op school.

Dat kan echt alles uitmaken voor de schoolprestaties. Ik begrijp nu helemaal je zorgen rondom de citoscores en dat dit niet goed kan zijn. 

 Wordt ze gepest, of is ze zijdelings slachtoffer in een onveilige groep? Is ze in andere situaties dan op school ook angstig en timide? Of speelt er thuis nog iets wat haar angstig maakt? Als ze buiten school om een tamelijk vrolijke meid is zou ik voor een schoolwissel gaan, evt. gecombineerd met gesprekken bij een psycholoog. Soms werkt een school of klas gewoon niet voor je kind; en deze lijkt niet te werken omdat ze nu ineens erkennen dat je dochter toch wel een intelligent kind is, maar ze zijn alsnog handelingsverlegen. Dan heeft iemand toch de ogen in de zakken gehad of te druk geweest met andere zaken. 

 Een van mijn kinderen heeft jaren in een sociaal onveilige en onrustige groep gezeten. Hij redde zich wel in die groep, maar echt leuk was het niet, en bovendien hadden de toestanden in zijn klas wel degelijk invloed op de schoolprestaties. Niet zo extreem als bij jouw kind (tenminste niet op alle vlakken), maar wel halverwege groep 4 een achteruitgang. Corona heeft in die zin wel geholpen, want door de rust van het thuis leren (denken we) gingen de scores flink vooruit. Van een klasgenootje van hem ken ik een soortelijk verhaal als het jouwe, kind scoorde op alles het laagste en school meende dat het kind het einde van groep 8 niet kon halen (bleek naar onderzoek bij orthopedagoog wat de ouders zelf hadden geregeld een bovengemiddelde intelligentie te hebben, en zit nu op de havo). 


Alles V maar Avi uit in groep 5.


Dat valt mij op. Je hebt dus een slim kind, de meeste kinderen zijn niet Avi uit in groep 5.

Weet je waar ze precies angstig voor is op school?

Dit is echt wel vreemd. Als je kind avi uit is, de stof lijkt te begrijpen tijdens uitleg en toch volledig uitvalt op toetsen is er iets anders aan de hand, dus dan moet dat uitgezocht worden. Extra instructie helpt ook niet als iemand de stof wel beheerst. 

Ik vind het wel vreemd dat school de bal volledig bij jullie legt. Waarom doen ze zelf niks om erachter te komen wat er mis gaat als dit al meer dan een jaar speelt?

Als je kind zich zo onveilig voelt op school dat ze al een periode thuis heeft gezeten zou ik z.s.m. een andere school zoeken. In een onveilige omgeving komt een kind niet tot leren/presteren. En thuis zitten is geen oplossing, maar eerder een probleem erbij. 

Een andere omgeving kan echt wel het verschil maken. En ja, dat is zeker een risico, maar door blijven modderen op deze school net zo zeer.

Breed onderzoek lijkt zinvol.
Is ze misschien hoogbegaafd? Wel de stof snappen maar niet de vragen en de daarop gewenste antwoorden, omdat ze anders denkt?
Ik herken dat van een kind uit mijn omgeving, haalde ook op de middelbare school erg lage cijfers, maar als de docenten een keer een mondeling examen afnamen bleek hij het heel goed te snappen. Haalt inmiddels op de uni achten, negens en tienen, maar is op basisschool en middelbare school jarenlang een drama met de toetsen geweest.
Maar is uiteindelijk dus goed gekomen.

Of zit het meer in afleiding bij toetsen in de klas of inderdaad faalangst?

Ik wil je wel geruststellen. Zelfs al zou ze in groep 6 nog laag op de cito scoren, maar je dan geen zorgen. Als in groep 6 ontdekt wordt waar het aan ligt en ze vervolgens in groep 7 en 8 op niveau scoort, dan zal groep 6 niet zo zwaar tellen.

Onze zoons scoorde in groep 6 een III en in groep 7 een V voor begrijpend lezen (rekenen altijd I of I+) en na wat oefenen met mij (en daarbij zien waar het mis ging bij hem) in groep 8 een I voor begrijpend lezen. Is naar VWO gegaan en heeft dat ook gehaald. 

Tot slot: hebben jullie haar schooltoetsen gezien om te kijken wat voor soort fouten ze maakt? Is er een analyse? Meten is weten.

Oftewel, ik zou het zeker laten onderzoeken en kijken wat je kunt doen zodat het beter gaat, maar maak je nog niet teveel zorgen. Sterkte ermee.

Flair12 schreef op 11-07-2023 om 19:16:

[..]

Ik bedoel niet dat ze nergens gaat komen. Ik bedoel te zeggen dat zo er niet uit komt wat ze kan. En dus op de verkeerde plek gaat belanden. En ja een bijles juf heeft haar apart getest om te zien hoe de thuis situatie haar zou beïnvloeden in de cito. En dit was een heel groot verschil rekenen 1 en begrijpend lezen 2. Dat is nogal een verschil waar wij dan duidelijk aan zien dat het niet goed gaat op school.

Dat is echt een enorm verschil.

Hoe ziet de leerkracht haar als hij kijkt naar haar dagelijks presteren in de klas?

Ziet hij jullie conclusie terug?

Deze school is dus psygisch een blokkade voor dit meisje. Is ze HB en presteerd ze onder?

Thy

Thy

13-07-2023 om 06:48

S.ndra schreef op 12-07-2023 om 10:42:

Alles V maar Avi uit in groep 5.


Dat valt mij op. Je hebt dus een slim kind, de meeste kinderen zijn niet Avi uit in groep 5.

Weet je waar ze precies angstig voor is op school?

Technisch lezen zegt eigenlijk juist niets over je intelligentie. Het is niet ongewoon dat kinderen met een lagere intelligentie prima kunnen lezen, maar geen idee hebben waar de tekst over gaat.

Flair12

Flair12

13-07-2023 om 12:56 Topicstarter

Trijsje schreef op 11-07-2023 om 20:03:

Frustrerend maar wel duidelijk.
Zorg dat je als de wiedeweerga wordt verwezen naar een goede plek. Er zullen wachttijden zijn.
Wat je nodig hebt is een breed psychologisch en didactisch onderzoek. Intelligentie maar ook faalangst, executieve vaardigheden, specifieke leerstoornissen.
Hier in de buurt zit Chinski, zie website.
Hele goede verhalen over gehoord.
Zoiets moet je hebben volgens mij (maar dan in jouw regio). juist omdat het specifiek om het leren op school gaat, is een gewone psychologenpraktijk misschien niet specifiek genoeg.
Zo’n onderzoek kan verklaringen en handvatten bieden. Ik zou daarna pas evt een schoolwissel overwegen.
en je kan haar altijd groep 6 nog laten doubleren als er tegen die tijd zinvolle ideeën zijn over wat ze nodig heeft zodat dat jaar zinvol gebruikt wordt.

Zo'n bureau wat jij beschrijft is dat niet iets wat school moet inschakelen. Wij staan nu ingeschreven bij een psychologen praktijk maar niet echt gericht op school. Ik ga zo bellen of zulke onderzoeken doen.

Flair12

Flair12

13-07-2023 om 15:28 Topicstarter

S.ndra schreef op 12-07-2023 om 10:42:

Alles V maar Avi uit in groep 5.


Dat valt mij op. Je hebt dus een slim kind, de meeste kinderen zijn niet Avi uit in groep 5.

Weet je waar ze precies angstig voor is op school?

Ze is van jongs af aan bang om te spreken. Daarbij is ze heel onzeker en bang om te falen. Voor het niet praten als jong kind hebben we toen hulp gevraagd. Dat ging daarna beter maar ze is nog heel verlegen en vaak onzeker. Dit zit wel in haar karakter.

Flair12

Flair12

13-07-2023 om 15:30 Topicstarter

troelahoep schreef op 12-07-2023 om 09:55:

[..]

Dat kan echt alles uitmaken voor de schoolprestaties. Ik begrijp nu helemaal je zorgen rondom de citoscores en dat dit niet goed kan zijn.

Wordt ze gepest, of is ze zijdelings slachtoffer in een onveilige groep? Is ze in andere situaties dan op school ook angstig en timide? Of speelt er thuis nog iets wat haar angstig maakt? Als ze buiten school om een tamelijk vrolijke meid is zou ik voor een schoolwissel gaan, evt. gecombineerd met gesprekken bij een psycholoog. Soms werkt een school of klas gewoon niet voor je kind; en deze lijkt niet te werken omdat ze nu ineens erkennen dat je dochter toch wel een intelligent kind is, maar ze zijn alsnog handelingsverlegen. Dan heeft iemand toch de ogen in de zakken gehad of te druk geweest met andere zaken.

Een van mijn kinderen heeft jaren in een sociaal onveilige en onrustige groep gezeten. Hij redde zich wel in die groep, maar echt leuk was het niet, en bovendien hadden de toestanden in zijn klas wel degelijk invloed op de schoolprestaties. Niet zo extreem als bij jouw kind (tenminste niet op alle vlakken), maar wel halverwege groep 4 een achteruitgang. Corona heeft in die zin wel geholpen, want door de rust van het thuis leren (denken we) gingen de scores flink vooruit. Van een klasgenootje van hem ken ik een soortelijk verhaal als het jouwe, kind scoorde op alles het laagste en school meende dat het kind het einde van groep 8 niet kon halen (bleek naar onderzoek bij orthopedagoog wat de ouders zelf hadden geregeld een bovengemiddelde intelligentie te hebben, en zit nu op de havo).


Nee ze wordt niet gepest. De klas is wel druk en dat heeft wel invloed op de concentratie. Ze is wel bang om gepest te worden of uitgelachen en loopt vaak op te tenen om maar niet gezien te worden. Buiten school is het een pittige dame die niet zomaar iets aanneemt, heel eigenzinnig. Ik ga het uit laten zoeken, ik hoop dat ze haar dan nog op tijd hiermee kunnen helpen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.