picobello
22-06-2010 om 21:44
Wat doen jullie kinderen nog op school
hier zijn mijn kinderen klaar met hun eindejaarstesten en zijn al 2 dagen spelletjes aan het doen.Oudste heeft nog sportdag vrijdag, maandag gaan ze met de hele school naar een speeltuin wandelen en bbq-en, dan nog een dag school? en de laatste dag ( woe) worden ze eigenlijk niet geacht meer om te komen omdat de juffen de school gaan opruimen.
De middelste heeft het ondertussen wel gehad met het spelen en verveeld zich. Van de juf hoeft ze niet meer te komen als ze niet wil.Ik vind het maar raar.
Doen ze bij jullie nog veel?
bibi63
22-06-2010 om 21:53
Van alles
Hier ook nog anderhalve week. Er is gewoon school met toetsen en huiswerk (gr. 7) en al. Maar natuurlijk ook wat leuke activiteiten.
Gr. Bibi
angela
22-06-2010 om 22:03
Groep 3
hier groep 3 en daar wordt gewoon nog gewerkt. Ook wordt er gewerkt aan afscheid dingen van 2 juffen die weggaan en wordt er voorbereid op nieuwe klassen indeling dus gaan ze bij elkaar op bezoek.Dat soort dingen.
Guinevere
22-06-2010 om 22:09
Hier
Een verjaardag van alle juffen, een afscheid van een juf, het schoolfeest... kortom, bikkelen en afzien.
Bastet
23-06-2010 om 07:53
Gewoon les
gewoon les,mijn dochter heeft wel sportdag vandaag,maar bijvoorbeeld as vrijdag nog gewoon een toets!
Nog wat kinderen hebben een spreekbeurt,de rekenles moet nog af....genoeg te doen dus!donderdag 1 juli is hier de laatste schooldag.
Het opruimen van de lokalen doen leerkrachten hier samen met de kinderen.
Bastet
Anneque
23-06-2010 om 09:06
Hier in groep 3
is er gewoon les. Vorige week schoolreisje, volgende week sportdag en tussendoor gewoon les.
Mach
23-06-2010 om 09:10
Gewoon les op de basisschool
Laatste lesdag is 9 juli.
En op de middelbare school proefwerkweek tot en met volgende week dinsdag.
koentje
23-06-2010 om 09:27
Ik begrijp
die verhalen over enindeschooljaar-perikelen niet zo goed eigenlijk. Ik heb de indruk dat bij mijn zoon op school gewoon het normale programma gedraaid wordt en dat ze net zo veel of zo weinig leren als op andere momenten in het jaar. Mijn zoon vertoont ook geen enkele vorm van weerstand om naar school te gaan. In tegendeel zou ik zeggen, hij heeft het prima naar zijn zin. Hij vindt het wel altijd erg moeilijk om na de vakantie weer naar school te gaan; maar dat heeft vooral te maken met nieuwe juf, nieuwe l.l. nieuw lokaal enz. Wennen!
vlinder72
23-06-2010 om 10:05
Hier ook gewoon les
Mijn zoon in groep 4 heeft nog gewoon les. Ook krijgt hij nog iedere dag toetsen. Volgens mij doen ze dagelijks een spellingtoets en soms ook nog een rekentoets. Maandag had hij nog een taaltoets. Dus niets rustig aan doen. Wel vieren de kinderen vandaag de verjaardag van de juf. Mijn kinderen in groep 1 en 2 zijn ook nog gewoon bezig. Bovendien gaat groep 2 deze week twee keer wennen in groep 3. De rest van de school gaat volgende week wennen in de nieuwe groepen. Pffff, nog 1,5 week. Ik ben echt toe aan vakantie (en de kinderen ook geloof ik).
Jade
23-06-2010 om 13:30
De 1 wel les,
de ander nauwelijks (meer dagjes weg of voor de musical repeteren, volgende week heeft ze een sportdag).
Oudste daarentegen (Middelbare School) wordt "overstroomd" met toetsen.....:-/
Wilma
23-06-2010 om 14:16
Groep acht vrij weinig, de rest gewoon les
Hier heeft onze school deze week een weekje vrij, om de lange ruk naar de zomervakantie te doorbreken. Na deze week moeten ze nog vier (!) weken.
Groep acht doet eigenlijk al een tijdje niet heel veel meer, behalve bij een één-dag-in-de-week-juf die niet zo lekker in de groep ligt, die geeft gewoon les. Wel oefenen ze nog erg veel voor de musical.
De rest van de school heeft gewoon les. Wel is er nog een keer sportdag en de laatste schooldag hebben ze meestal een feestdag.
Groetjes,
Wilma (regio Zuid)
pieternel
23-06-2010 om 16:25
Nog veel
Wij hebben nog een maand te gaan tot de vakantie, oudste dochter een week minder. De jongste 2 zijn nog druk bezig: rekenen, taal, maken van werkstuk etc en vandaag toevallig sportdag.
Oudste dochter heeft het erg druk, in aanloop naar de proefwekrweek krijgt ze nog veel proefwerken en overhoringen en sommige van die overhoringen hebben nog een proefwerkomvang. Raar eigenlijk dat het zo druk is op weg naar de proefwerkweek. Zij is dus nog erg druk maar dat duurt niet lang meer, na de proefwerkweek is het boeken inleveren, rapport ophalen etc.
Marjoleine64
23-06-2010 om 20:14
Ook hier regio zuid
en dus nog ruim 4 weken te gaan. Oudste in groep 8 doet niet veel anders meer dan voorbereiden van de musical en leuke extra's zoals een EHBO-cursus (wel met echt examen). Jongste in groep 7 zit nog volop in de CITO-entree deze week, en die gaan ook gewoon door tot vrijdag 23 juli. Groep 8 sluit het jaar af op maandag 19 juli.
Marjoleine
picobello
25-06-2010 om 11:04
Verbazing
met verbazing zag ik dat een zeer groot aantal kinderen uit de klas van de oudste ( groep 7) al op vakantie zijn.De eindtoetsen waren vorige week al klaar, herkansen doen ze niet aan, dus komen ze niet meer.
Gisteren kon ik de toetsen en resultaten van de kinderen inzien ( om 14H) en daarna mochten de kinderen mee naar huis.De jongste doet ook niet meer dan buitenspelen en wandelen.(kleuterschool)
Wat een verschil met nl, als ik zie of hoor dat de inspectie loert op elke ll die een dag eerder vakantie wil.
Maar ik denk dat de school hier ook niet echt repressentatief is voor alle scholen in be.Hoewel ik al veel kinderen hier op straat zie lopen.
Caroro
25-06-2010 om 15:27
Spanje
Van de week gehoord van vrienden die in Spanje wonen: zoon (8 jaar oud) heeft vanaf nu vakantie tot... half september! Dat is bijna 3 maanden!
Het valt bij ons dus best wel mee ![]()
Astrid
26-06-2010 om 11:43
Oudste al een week vrij, andere nog 4 dagen les
Mijn brugklas zoon had afgelopen week vrij, de week daarvoor 1 dag proefwerken, de andere dagen sport (maar 2 uurtjes per keer), een uurtje een voorstelling, paar uur dierentuin etc. Hij verveelt zich nu al en de eigenlijke vakantie moet nog beginnen. Hij heeft de hele week ook alleen thuis gezeten, want wij moesten wel werken. Maandag moet hij nog boeken inleveren en gaan ze met de klas naar het strand en woensdag even rapport ophalen. Uiteindelijk heeft hij, op een dag na, bijna 10 weken geen les.
Dochters hebben t/m donderdag nog gewoon les. Vrijdag zijn ze vrij. Ik heb de indruk dat ze nog gewoon schooldingen doen, zeker die in gr. 3.
Massi Nissa
26-06-2010 om 16:36
Ik begrijp het niet
Hoe doen die scholen dat toch, tien weken vakantie met de duizendurennorm? Bij ons hebben ze welgeteld vier hele dagen eerder vrij dan de docenten. Tijdens de toetsweek hebben ze vier uur per dag les (naast de toetsen). Alle vergaderingen zijn nu na schooltijd, want we moeten die duizend uur halen. Hoe kan het dan dat de zoon van Astrid (en mijn broertjes op het VO) alweer wekenlang thuis zitten terwijl de vakantie pas eind volgende week ingaat? Ik begrijp dat niet. Zijn wij bij ons op school te streng in de leer? Hoe reeel is de kans op een boete?
Groetjes
Massi
Massi Nissa
26-06-2010 om 16:42
En on topic
Wij geven gewoon les tot en met de laatste schooldag. De meeste zorgleerlingen zijn gebaat bij een vastliggende dagstructuur en hebben de neiging om op de een of andere manier op hol te slaan als er ineens heel andere dingen op het programma staan (ook als dat best leuke dingen zijn). Wel probeer ik altijd wat meer spelelementen in de lessen aan te brengen, en laat ik wel eens een doos ijsjes halen als het erg warm is.
Ik vind het niet bemoedigend wat ik hier lees over basisscholen. Waarom heb je leerplicht als het kind voornamelijk onzin voorgeschoteld krijgt in die laatste paar weken? Ik zou de neiging hebben om een goedkope, vroege vakantie te boeken en dan bij trammelant met de lpa een zorgvuldig bijgehouden schema voor te leggen van alle activiteiten waarmee de laatste weken werden opgevuld.
Groetjes
Massi
reina
26-06-2010 om 23:44
Massi
Ik begrijp ook nooit hoe het kan dat sommige scholen zo vroeg vrij geven of alleen nog maar weken draaien waarin de kinderen een uurtje ofzo naar school komen voor iets fluttigs als boeken inleveren etc. Onze leerlingen zijn een dag eerder vrij dan de leerkrachten. De laatste week wordt er geen gewoon les meer gegeven (die dagen hebben wel de normale schooldag-lengte), er is een ander rooster, waar o.a. sportdag in opgenomen is etc., van mij hoeft dat trouwens ook niet, maar dan kunnen al wel de boeken, kluissleutels etc ingeleverd worden, omdat er geen gewoon les meer gegeven wordt, zodat alles opgeruimd en verwerkt is voor de vakantie begint.
Kaaskopje
27-06-2010 om 13:07
Onzin weken
Ik spring er zomaar in hoor, maar ik lees de zin van Massi over onzin in de laatste weken, maar dat is toch van alle tijden? Wij, en dan praat ik over zo'n 40/30 jaar geleden (ahhh wat lang geleden!!!
), deden de laatste week ook niet veel zinnigs meer. De boeken werden opgeruimd, de klas werd leeggehaald en dan was het zaak om met niets de les te vullen. Dan deden we spelletjes, keken tv, enz.. Man vult nog aan met dat ze op de fiets of wandelend activiteiten deden. Tijdvulling dus tot aan de vakantie. Ik begrijp die ergernis niet zo als 'school' de tijd vult met iets anders dan droge leerstof. Alsof je als ouder dan meer recht op de tijd met je kind hebt dan de school. Ik ben misschien van een ander soort correct/braaf, dan dat ik vind dat er les gegeven moet worden. Ik accepteer dat het schooljaar van dan tot dan duurt en in die periode boek ik geen vakantie, of vind ik niet dat mijn kind wel thuis kan zijn. Als ik merk dat mijn kind in de laatste week spelletjes doet valt dat onder die acceptatie van het feit dat het schooljaar nog niet om is.
Ik vind het wat verwarrend. In het algemeen wordt het als wenselijk gezien dat school tot het laatste gaatje les geeft, tegelijkertijd wordt de school verweten dat men de kinderen niet van school mag halen voor een paar dagen eerder vakantie of riskeert men er bewust een boete mee.
Wat ik persoonlijk wél wat onzin vind is als leerlingen niet op vakantie kunnen omdat ze nog boeken moeten inleveren en een rapport op moeten halen. 2 keer een uurtje op een hele week en daarvoor thuis moeten blijven...
Massi Nissa
27-06-2010 om 14:46
Anna legt het goed uit
Films kijken kunnen ze thuis ook. Nou ja, eigenlijk kan alles thuis, mits je ouders enige opleiding hebben genoten, maar het principe blijft.
Anna, onze leerlingen zitten op 35x45 minuten = 26 en een kwart uur per week. De 1000 uur halen ze in 38,5 week. Vandaar dat er weinig tussenuit kan vallen voor we onder die norm zakken. Meer uren lesgeven kan niet met deze doelgroep (svo), een ander rooster ook niet in verband met de busjes. Tussenuren hebben we niet, zelfstudie-uren evenmin. We zitten dus vast
.
Groetjes
Massi
Tirza G.
27-06-2010 om 16:35
Weekje?
Was het maar een weekje! Officieel heeft het VO hier tot en met 16 juli les (ook al raar, het BO moet tot 23 juli). Zoon heeft een toetsweek achter de rug (naar school voor 1-2 toetsen en dan weer naar huis), aankomende week is het ook nog toetsweek.
Maandag 5 juli cijfers halen, woensdag 7 juli boeken inleveren, vrijdag 9 juli rapport halen. Nou, die zijn dan dus sowieso al een week eerder klaar, plús dat de drie voorgaande weken gevuld zijn met tralala.
Maar zo is het nou eenmaal in NL: kinderen hebben schóólplicht. Geen leerplicht. Ze móeten op school zijn, als ouder heb je niets te zeggen over de invulling van de tijd (of die nuttig is of niet). Anders zouden scholen het toch ook niet in hun bolle hoofd halen om voetbal te kijken tijdens de lessen? Wordt allemaal gewoon geboekt als lestijd.
Tirza
Kari1
27-06-2010 om 17:22
Anna n, urennorm
Heeft jouw dochter iedere week 32 klokuren les? Dat vind ik vrij fors. Dat was hier gemiddeld 32 lesuren per week van 50 minuten. Dan kom je aan de ruim 26 uur waar Massi het over heeft.
Kari
Kari1
27-06-2010 om 18:50
Anna
Drukke weken hoor! Dan kan er idd wel wat meer vakantie af, da's alleen maar eerlijk.
Kari
Kaaskopje
27-06-2010 om 19:58
Tirza zei het al
In Nederland heb je schoolplicht en geen leerplicht. School is niet verplicht de laatste dagen met nuttigheden te vullem, maar de kinderen zijn wel verplicht te gaan. Maar goed... misschien moeten de scholen er maar eens mee gaan experimenteren. Zijn de boeken uit, dan mogen de leerlingen naar huis.
Bastet
27-06-2010 om 20:04
Tirza (ot)
Dan ben ik wel blij met het vo van mijn jongste zoon,die kregen,omdat ze een week voor de toetsweek door de stof heen waren,de week voor de toetsen gewoon wat oefentoetsen,geen tralala dus.
Astrid
27-06-2010 om 23:34
Zoon 38 les uren per week
Zoon (brugklas) heeft 38 uur les per week. Een uur is 50 minuten. Volle dagen en geen extra weken vrij. Volgend jaar zijn het slechts 37 uren. Zou het 'm daar in zitten? Geloof ik niet, want andere afdelingen op deze school hebben ook al onofficieel vrij en die hebben veel minder les uren. Verder zie ik op de basisschool van dochters elke dag ook nog oud leerlingen die op een andere school dan zoon zitten rondzwerven. Beetje helpen en zo. Blijkbaar doen ze op die scholen ook niks meer.
Manlief is docent op weer een andere school en die heeft een soort halve werkweek nu. Beetje vergaderen, wat oudergesprekken e.d. Soms is hij ook een dag thuis. Hij gaat zo nog deze week door.
Zoon is autistisch en sinds dag 1 dat hij vrij is al uit z'n ritme, dus ik had liever gezien dat hij nog wat weekjes door ging.
Wilma
01-07-2010 om 12:17
Groep acht leert vooral góed kaarten
Die hebben nu al zóveel uren mogen kaarten, of Donald Ducks lezen, de afgelopen weken. En ze moeten nog drie weken school !!
't Rapport is sinds gister binnen.
Groep zes en zeven heeft hier nog cito's.
Groetjes,
Wilma
Bastet
01-07-2010 om 17:11
Wilma
Doen ze geen musical in groep 8?daar zijn ze hier de laatste vier weken alle uren mee zoet!
Ook omdat ze zelf decors maken,etc.
Bastet
Engelandvaarder
02-07-2010 om 15:26
Enterprise project
ze hebben hier nog een paar weken te gaan, maar er wordt niet meer aan het standaard lesprogramma gewerkt. De afgelopen twee weken stonden in het licht van een enterprise projekt. Elke klas heeft een bedrijfsmatigroject opgesteld, de hogere klassen inclusief marktonderzoek, pitchen a la Dragon's Den en geld lenen van de school om te investeren.
Er waren ook masterclasses door mensen uit het bedrijfsleven en door een van de deelnemers aan the Apprentice).
Vanmiddag wordt er handel gedreven, en de klas die de meeste winst maakt mag de winst houden (de rest gaat naar een goed doel).
De kinderen vinden het echt geweldig en hebben er ontzettend veel van geleerd.
Poppy
02-07-2010 om 21:30
Engelandvaarder
Welke apprentice was bij jullie op school? Een van de serie van vorig jaar was mijn collega en hij doet veel lezingen geven etc.