Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Liane68

Liane68

12-06-2018 om 22:10

Wat dragen jullie bij aan studerend kind op kamers?


Liane68

Liane68

17-06-2018 om 11:23

Flanagan

"Oef, dat is een gevoelige uitspraak. Doe je het als ouder dan verkeerd wanneer je je kind meer dan een andere ouder helpt, in welke vorm dan ook? Worden ze zo minder zelfstandig/zelfredzaam?
Ik dacht dat dit een open draadje was, vrij van kritiek over de wijze waarop een ouder de student begeleidt. Iedere ouder handelt uit liefde."

Jammer als je in mijn vorige post kritiek op anderen leest. Ik wil alleen aangeven dat hoe WIJ het altijd gedaan hebben en gaan doen met bijdragen aan de studiekosten juist vanuit liefde is (en dus niet vanuit egoïsme om zelf meer geld te kunnen spenderen) Ik zeg daar helemaal niet mee dat anderen (die het anders doen of zouden doen als ze meer geld hebben) het verkeerd doen.

En overigens, dat over die liefde schreef ik, omdat ik van sommige reacties hier de indruk krijg dat zij vinden dat ALS je geld hebt ook meteen ALLES moet betalen voor je kinderen. En daar ben IK het (uit liefde voor mijn kinderen) niet mee eens.

Triva

Triva

17-06-2018 om 12:04

ach

Als mijn oudste op kamers zou gaan had hij ook veel meer zelf moeten betalen (eten voor 1 persoon alleen al is veel duurder dan hier aanschuiven) en gelukkig hoeft en wil hij dat niet. Ik betaal nu in principe alles maar veel minder dan als je als ouder ook nog de kamerhuur betaalt. Is het een dan echt werkelijk beter of slechter dan het ander?

Mijn mening is vooral dat ik mijn kind niet wil leren dat je geld moet lenen ook al is het tegen een lage/geen rente als je dat niet nodig hebt. Ja ik weet dat je daar geld mee kan verdienen maar ik ga dat niet stimuleren of zo.

Liane, (ot)

Het was ook niet persoonlijk bedoeld; ik richtte mij daarom ook niet tot jou persoonlijk.
Je opmerking ‘ juist uit liefde’ kwam zo verdedigend over alsof je je op de kast gejaagd voelde. Je hoeft geen uitleg te geven waarom je evt kiest voor een schenking na einde studie.
Je was van begin al aan duidelijk in je vraag; tot hoever gaan ouders en zijn er nog zaken waar ouders rekening mee kunnen houden..

Mijn excuus als je mijn reactie anders opvatte dan ik voor oog had.
Ik had beter niet je woorden kunnen herhalen. Sorry.

in lijn van opvoeding

De norm van het Nibud heb ik altijd veel te hoog gevonden. We hebben altijd zuiniger geleefd en als gevolg daarvan een huisje kunnen oversparen. Studerende zoon woont dan gratis, maar is wel medeverantwoordelijk voor beheer en helpt mee als er geklust moet worden.
Daarnaast betalen we de studiekosten (dus collegegeld) en mag hij boeken declareren. Hij is echter zuinig mbt aanschaf en leent soms over en weer aan/van medestudenten de boeken. Het komt er op neer dat de studiekosten zo'n 190 per maand zijn (dus inclusief collegegeld).
We betalen contributie om lid te worden bij een studenten(sport)vereniging omdat we belangrijk vinden dat hij naast de studie ook student is en niet willen dat hij dat uit bezuinig achterwege laat. Komt neer op 25 euro per maand. Alle extra kosten ook binnen de vereniging betaalt hij zelf.
Hij is verzekerd (ook aanvullend ivm bril) bij verzekering van vader, de extra 15 euro per maand passen we bij.
Voor extra gemaakte reiskosten (hij heeft alleen weekend vrij reizen) en telefoon abonnement wordt ook betaald door ons. Komt neer op 12,50 per maand. (telefoon abonnement heeft hij zelf van 10 euro naar 7,50 laten bijstellen omdat hij berekende met minder bel minuten toe te kunnen).
Voor alle andere kosten (dus eten/vrije tijd/cadeaus/kleding/vakantie) heeft hij 200 euro per maand.
Het idee is dat hij de rest zelf bijverdient, maar hij komt tot nu toe heel goed uit met dit bedrag dus de noodzaak is er niet. Hij werkt wel heel af en toe voor de ervaring en spaart daarvan. (technische studie vraagt veel tijd en ook veel college uren). Nu komt hij vaak in het weekend nog naar huis en eet dan natuurlijk gratis mee. Verandert dat in de loop der tijd zal hij misschien wel meer gaan werken.
Ondanks dat hij zuinig leeft is, geniet hij en is ook royaal naar zijn vrienden.

Op een rijtje;
leefgeld: 200 euro
studiekosten: 190 euro
aanvullende zorgkosten: 15 euro
contributie: 25 euro
telefoon en reizen: 12,50
Totaal: 442,50 euro

Als voor wonen ongeveer 350 euro gerekend zou worden dan zouden de totale kosten voor hem op minder dan 800 euro neer komen!

Het huidige leenstelsel is echt niet zo slecht

Veelal wordt gereageerd vanuit ‘n onderbuikgevoel ipv dat men gaat doorrekenen. Zie hierna. Reagerend op de OP:

Wij hebben voor onze dochters de KBS 18 jaren apart gelegd. Dat geeft ‘n bedrag van ong 8500 euro, goed voor (bijna) 4 hbo/wo studiejaren. Verder betalen we de oudste 150 euro pmnd als ondersteuning. Wij wonen in Amsterdam, ze is hier geboren en getogen en studeert hier. Ik zie dus geen noodzaak elders te gaan wonen, anders dan de aloude mantra’s van: het is goed voor ze, ze worden er zelfstandig van, tijd van je leven / wi je niet missen enz. Weet wel dat haar extern wonen nu wel 1000 euro pmnd kost (560 kamerhuur). Ik zou haar zo graag ‘n onbezorgd leven thuis gunnen, waarbij ze dan die 1000 euro pmnd uitspaart. En ja, ze werkt en verdient daar zo’n 400 euro pmnd mee. Ze zal dus ca 250 - 450 pmnd moeten lenen. Daarover nu meer:

In tegenstelling tot wat ik vorig jaar hier riep, is mijn mening ondertussen 180 graden gedraaid. Vorig jaar was ik absoluut tegen lenen en spoorde haar toen ook al aan thuis te blijven wonen. Edoch geschiedde anders en woont ze inmiddels al anderhalf jaar op div kamers in de stad. Ze leent nu maximaal elke maand 1040 euro. Waarbij ik haar op het hart druk zoveel mogelijk te bezuinigen zoals ‘n “echte student” dat zou moeten leren, want is goed voor je vorming. Ik adviseer max 240 euro te besteden en 800 euro apart te zetten. Nu nog op ‘n gewone spaarrekening, maar we zijn zoekend naar ‘n andere vorm (anders dan beleggen, te risicovol).

Puur hypotetisch, voor het begrip en wat inmiddels vele studenten al doen:
Stel, je gaat (bewust) max 7 jaar over je studie doen ipv 4 jaar. Je leent maximaal, elke maand. Je gebruikt daar niets van (ik schreef eerder, hypotetisch). Na 7 jaren heb je 90 duizend euro staan. Je hebt 35 jaar (!) om je studieschuld af te lossen. Tegen zeer gunstige voorwaarden. Huidige rentestand is 0%, maar wisselt per student per 5 jaar. Rente is door de jaren heen nooit hoog geweest (google). Gunstige voorwaarden:

- Aflostijd van 35 jaar
- Mogelijkheid tot 5 jaar pauzeren, ongeacht de reden (rente loopt door)
- Aflossen naar draagkracht (max 4% van inkomen boven draagkrachtvrije voet)
- Zie rekenmodule DUO https://www.duo.nl/apps/rekenhulp-terugbetalen/index.html#/terugbetalend/profiel
- Start aflossen mag 2 jaar na behalen diploma
- Schuld wordt kwijtgescholden bij overlijden (vergelijk premie overlijdensrisicoverzekering)
- Na 420 maanden aflossen van het maanbedrag naar draagkracht, wordt de restschuld automatisch kwijtgescholden. Zie rekenmodule, de melding onderaan het scherm en nog beter, de betreffende wettekst.

Geluiden die op internet rondzerwen:
- Ja, maar hypotheek wordt lager # Dan breng je toch gewoon je eigen geleende spaargeld in!
- Ja, maar mentaal heel lastig van het spaargeld af te blijven # Eens. Dat is ook ‘n dingetje waar je je tegen moet wapenen. Door lang vastzetten bijvoorbeeld.
- Rente gaat omhoog # Dat is per 2020, voor de nieuwe lichting studenten. En dan nog is deze regeling behoorlijk gunstig.
- Ja, maar 35 jaren aflossen, je hele werkende leven is wel heel lang # Vergelijk het met ‘n hypotheek. Is ook nog veel hoger, dus die aflossing van DUO naar draagkracht gaat echt wel lukken.

Berekening:
Stel, na 7 jaren studie 90 duizend euro. Ik ga nu uit van ‘n single situatie. Als koppel kan ook, maar wordt het aflosbedrag wat hoger, afhankelijk of partner ook ‘n studieschuld heeft en uiteraard het inkomen. Ik ga uit van ‘n dikke baan, maar wel parttime, dus inkomen lager. Zeg 50 duizend euro op jaarbasis. Als gemiddelde rekenrente neem ik 1.39% (is realistisch).

Ze zou dan in 420 maanden met rente per maand 270 euro moeten aflossen. Is meer dan die oorspronkelijke 90 duizend euro. Echter met 50 duizend per jaar inkomen (niet echt heel slecht) hoeft ze maar 99 euro pmnd af te lossen (naar draagkracht). Als je nu 420 mnd x 99 euro doet, kom je op 42 duizend euro. Het restant van 48 duizend euro (!) wordt na 35 jaar kwijtgescholden. Ik herhaal: €48.000,- (!)

Nogmaals, hypotetisch. Slechts weinigen zullen de volle 90k sparen. Maar pak gewoon de DUO rekenmodule erbij en ga variëren met andere bedragen en zonder en met partner en diverse inkomens. Echt, door de lage aflossing pmnd is dit heel goed te doen.

De ouder studiebeurs van vroeger was dan wel ‘n gift, maar de aanvullende beurs moest gewoon terugbetaald worden. In 15 jaar ipv 35 en met een veel hogere rente. Dat was echt geen 99 euro pmnd!

Al met al, maximaal lenen loont, hoewel met hogere bedragen meer dan lagere. En ik adviseer om maximaal ¼ te gebruiken en de rest veilig apart te zetten voor starten eigen bedrijf, aankoop huis enz. Zoals je bij DUO kan lenen, lukt dat nergens. Als dat lukt, moet je als student dus alsnog keuzes maken, soms alleen brood eten, eens niet 'n weekend op stap en geen kleding kopen. En 'n periode low budget leven, vind ik 'n goede zaak!

Ik vergat nog wat:

En mocht het allemaal wat heet onder de voeten worden, geen enkel probleem. Je kunt het hele bedrag, in één keer, boetevrij, op elk willekeurig moment terugstorten. Daarbij geldt wel: Eenmaal teruggestort, ben je het kwijt en kun je het niet meer lenen.

Net zoals je dit studiejaar, alleen vanaf september met terugwerkende kracht kunt lenen. Van het jaar daarvoor niet meer. Ik adviseer dus: In plaats van dat je het geld bij DUO parkeert, kun je het beter op je eigen spaarrekening parkeren. Rente momenteel immers 0%.

O zeker Charliefox

Twee bedenkingen.

https://www.onderwijsincijfers.nl/kengetallen/hbo/studenten-hbo/prestaties-studiesucces-in-het-hbo
Niet alle kinderen halen ook hun diploma/bul na 4-7 jaar.

En ook met diploma/bul gaat niet iedereen een bloeiende carriere tegemoet.

https://www.scienceguide.nl/2018/09/renteverhoging-op-studieschuld-gaat-studenten-duizenden-euros-kosten/

De rente gaat weer stijgen.

Desondanks, wederom nderbuikgevoelens ...

Overigens wel dank voor de tabellen en grafieken. Ik heb het in mijn post puur over de rekenkundige onderbouwing van de gunstige voorwaarden van het huidige leenstelsel. Dat r meer uitval is, dan wel, minder gediplomeerden kan ook heel andere oorzaken hebben. Ook onderbuikgevoel: Bijvoorbeeld de veelheid aan studies tov voorheen. Veelal onder 'n Engelstalige fancy naam, met veel overlap tussen de studies. En sowieso al de algehele flexibilisering van de maatschappij, waardoor switchen van studie veel meer dan voorheen, algemeen gebruikelijk is. Ja, ook hier thuis. Kijk naar de baan voor het leven, het percentage verbroken relaties (33%).

En al genoemd:
Studenten die miv 2015 'n studielening hebben afgesloten, blijven dat doen onder die geldende voorwaarden. Ook wat betreft de rente stijging. Dat gaat gelden voor de studenten vanaf 2020, is de verwachting. Bel DUO maar (wachttijd ca 'n half uur) en is ook all over the place op het www te achterhalen. En dan nog|: het zal gaan over 'n stijging in 35 jaar van ca 5000 euro. Uitgaand van 4 jaar studietijd en 'n schuld van 20.000 euro. Valt allemaal nog best mee. Zie nogmaals de aflos-voorwaarden.

Liane68

Liane68

22-12-2018 om 18:07

Charliefox

Charlie, interessant jouw berekening.

Maar klopt het dat je als student vooral voordeel hebt als je heel lang (en dus heel veel) hebt geleend?

Als een student slechts 3 jaar bachelor doet, dan spaar je een stuk minder (zelfs als je maximaal leent) en red je het dus denk ik wel om alles in 35 jaar af te lossen.

Overigens, begrijp ik dat een student in zeg juni 2019 nog kan beslissen om met terugwerkende kracht vanaf september 2018 het volle bedrag te lenen tegen 0% rente?

En begrijp ik jou goed dat het rentetarief van 0% zo blijft voor studenten die al begonnen zijn? Dus ook als studenten elke maand vol blijven lenen, blijft voor elk maandbedrag 0% gelden?

Dat heb je niet ergens op een site gevonden? Is alleen telefonisch door DUO bevestigd? Is dat betrouwbaar? (er wordt wel vaker wat door call center medewerkers gezegd, belastingdienst staat er bekend om)

Rente kan gaan stijgen

https://www.scienceguide.nl/2018/09/renteverhoging-op-studieschuld-gaat-studenten-duizenden-euros-kosten/

"In de toelichting op de nieuwe wet schrijft de minister dat de rente op studieschuld voortaan gekoppeld gaat worden aan de tienjaarsrente op staatsschuld en niet meer zoals nu op de lagere vijfjaarsrente. .................

In de wet is nu geregeld dat de rente op studieleningen gelijk is aan de vijfjaarsrente op staatsobligaties. Omdat deze rente negatief kan zijn is ook bij wet bepaald dat de rente op studieleningen nooit lager kan zijn dan 0%. Dat de rente kan verschillen blijkt ook wel uit het historisch overzicht. Was de vijfjaarsrente in 2010 nog 2,34% nu is die inmiddels -0,5%. De rente op de tienjaars lening is momenteel bijna 0,5%. Echter zeven jaar geleden was deze nog bijna 4%."

Miv 2020 voor nieuwe studenten.

Sas

Sas

22-12-2018 om 18:46

Het grootste voordeel zit in het niet opmaken van de lening

Daar gaat de berekening van Charliefox ook vanuit.
En dan maakt de rente ook niet zoveel uit. Als de rente omhoog gaat, gaat de spaarrente ook omhoog. En dan blijf je een leuk bedrag hebben aan het eind van de studie om te gebruiken als eigen geld voor een hypotheek of voor studiekosten in het buitenland.
De studielening terugbetalen is veel gunstiger dan een hypotheek afbetalen.

En als de lening wel opgaat, is het afbetalen goed te doen. Want altijd afhankelijk van je inkomen. In dat geval kan het wel invloed hebben op de hypotheek die je kunt krijgen.

Reply

AnneJ: Zie mijn uitvoerige posts. Bekend! En idd ingecalculeerd.

Sas: Zo is het idd. Tip: Stort het op 'n Dela spaarverzekering!

Lianne68:
Zo is het. Hoe meer lenen, hoe hoger het resultaat (kwijtschelding). Misschien niet fair, aar zeker niets illegaals. Met dit systeem (ook vanaf 2020) wordt de langzame student dus beloond, versus zij die snel afstuderen en versneld aflossen en wél alles netjes terugbetalen.

Yep, lenen kan met terugwerkende kracht terug tot en met de 1e maand van het schooljaar. Log maar eens in de DUO omgeving in.

Het is 0% dit jaar. Maar wordt per kalenderjaar bijgesteld. In de aflosfase per 5 jaar. Staat allemaal op DUO en ook overige sites. Na inloggen DUO nog meer info.

Nabrander:

Huidige formule hier (dochters) is momenteel:
Zo min mogelijk gebruiken van het maximale leenbedrag van 1040 per maand en zoveel mogelijk wegzetten. Gaat niet helemaal op, want ze wonen buitenshuis (wat van mij overigens niet hoeft, maar thuis wonen is stom, hun woorden). Ze werken uiteraard ook bij en wij dragen nog 150 pp bij. Momenteel gaat 800 pmn pp naar de spaarverzekering. Voordeel is dat ze dan toch, zoals elke student dat zou moeten leren, moeten bezuinigen en budgeteren. Soms droog brood om rond te komen, als het ware, eind van de maand. 'n Goede zaak!

Lianne68

Lianne68

24-12-2018 om 08:35

rente

Charliefox, dank voor je reactie.

Ik zit m.n. nog met die rente.

Ik heb begrepen dat de rente wel gaat stijgen. Begrijp ik dat jij zegt dat die op 0% blijft voor de studenten die nu al studeren (sept 2018 begonnen) en dat die voor hun hele schuld (ook voor bedragen ontvangen na , zeg 2020, ontvangen) zo laag blijft? Dus dat de hogere rente (volgens mij na 2020) alleen gaat gelden voor studenten die dan beginnen met hun studie?

Ik kan niet inloggen op DUO (kind niet in de gelegenheid daarmee te helpen).

Kan je hier niet teksten (citaten) en linkjes zetten waar dat uit blijkt?

Sas

Sas

24-12-2018 om 20:27

Charliefox, en anderen

De mogelijke voordelen van maximaal lenen snap ik, zeker als je een groot deel spaart. Dat biedt kansen.
Ik snap ook dat het uiteindelijke voordeel afhangt van hoeveel je gaat verdienen, en hoeveel je daardoor moet aflossen. Maar je komt niet in de problemen als je meer of minder gaat verdienen, niet wat aflossen betreft. Want de aflossing blijft afhankelijk van je inkomen.

Mijn bezorgdheid zit in de mogelijkheden en voordelen/nadelen qua hypotheek.
Ik heb een voorbeeldberekening gemaakt voor mijn zoon met een veronderstelde studieschuld, salaris, opgebouwd spaarbedrag en de hypotheek. En dan vind ik de eventuele voordelen laag.
Willen jullie meedenken?

Uitgangspunt: Kind gaat 5 jaar studeren, leent maximaal (1.000 euro per maand), heeft maar 300 euro per maand nodig. Spaart dus 700 euro per maand.
Na 5 jaar is er 60.000 euro studieschuld, 18.000 euro is verbruikt, 42.000 staat op de bank.

Stel kind wil enkele jaren na afronding van de studie een huis kopen. En heeft een inkomen van 50.000 per jaar.
Ik heb op de site berekenhet uitgerekend wat de mogelijkheden zijn qua hypotheek, bij dit voorbeeld.

Stel kind wil een huis kopen t.w.v. 150.000 euro. En er zijn twee opties. optie 1 is: er is een studieschuld van 60.000 euro met 42.000 euro gespaard geld. Optie 2 is: er is geen studieschuld.

Bij optie 1 kom ik uit op een hypotheek van 108.000 euro. En een eigen bijdrage van 42.000 euro. Ik ben uitgegaan van 2% hypotheekrente.
De netto maandlasten van de hypotheek komen uit op 360 euro per maand (annuïteiten hypotheek, lasten eerste jaar). Daarnaast moet de lening afbetaald worden, bij een inkomen van 50.000 per jaar is dat 100 euro per maand. Totale netto maandlasten 460 euro.

Bij optie 2 kom ik uit op een hypotheek van 150.000 euro. Er is geen eigen bijdrage. De netto maandlasten komen uit op 485 euro per maand.

Degene met het eigen geld door maximaal lenen komt 25 euro per maand gunstiger uit. Maar dat verschil vind ik laag gezien de risico's. Als het inkomen hoger is, moet er meer betaald worden. Dat geldt ook als er een partner is met inkomen.

Het gespaarde geld kan ook op een andere manier uitgegeven wordt, dat is het voordeel van een flexibele toepassing. Maar stel dat het geld naar een dure buitenlandstudie gegaan is. Dan moet de totale lening van

Bij een duurder huis is de rek er al snel uit qua hypotheek voor iemand met een grote studieschuld. De volledige schuld telt mee bij het berekenen van de potentiële hypotheek. De reguliere aflossingen per maand tellen niet mee, extra aflossingen wel.

OND

OND

26-12-2018 om 19:43

Hoeveel kost het jaarlijks inschrijvingsgeld

aan een universiteit daar eigenlijk? Of hanteren die allemaal verschillende tarieven?

Collegegeld

http://student.uva.nl/content/az/collegegeld/collegegeldtarieven.html

Over het algemeen zo'n 2.000,- euro per jaar. Voor WO en HBO.

Er is een douceurtje om eerstejaars aan te moedigen toch te gaan studeren, ondanks het leenstelsel, het eerste jaar is het collegeld de helft.

Er kunnen soms wat verschillende kosten zijn aan materiaalkosten of boeken, afhankelijk van de opleiding. Vanaf ongeveer 250,- tot ongeveer 1.000,- euro, soms meer, per jaar.

Er zijn ook wat particuliere opleidingen, waaronder Nyenrode, die hebben een eigen financiering. Nyenrode kost met een vergelijkbare studie zo'n 20.000 euro per jaar.

Beetje mosterd na de maaltijd

Heb zelf uitwonende studerende dochter en thuiswonende zoon van 14. Dochter krijgt haar collegegeld vergoed, boeken, 150 euro per maand extra en we betalen haar sport. Ze mag met ons mee op vakantie en dan kost haar dat niks. We zouden best meer kunnen betalen maar we doen het bewust niet. Ze mag best leren dat leven geld kost en dat je keuzes moet maken. Als ze straks gaat werken lost ze als ze slim is die lening zo snel mogelijk af. Ze leent zo’n 400 euro per maand en heeft een baantje. We betalen het collegegeld voor de minimale duur waarin ze de studie af kan ronden, vijf jaar in haar geval. Loopt ze vertraging op mag ze dat zelf oplossen, tenzij ze natuurlijk ziek is of er andere problemen zijn.
Verder heb ik mijn

Ik heb mijn eigen studie ook zelf betaald, ik werk hard voor mijn geld en mijn man ook en we houden graag geld over voor de dingen die we zelf graag doen. Drie van mijn vriendinnen zijn de afgelopen jaren overleden dus ik doe niet aan al te veel uitstel. Als ik zo ruim zat dat ik duizenden euro’s over had per maand betaalde ik misschien wel alles. Maar ik denk het eigenlijk niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.