Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
May

May

02-06-2012 om 14:41

Wat gaan we vragen

De kogel is door de kerk, zoon gaat naar een andere school. Ik heb afspraken gemaakt op twee scholen, en ben aan het nadenken wat ik allemaal ga vragen. Wie heeft suggesties..

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

02-06-2012 om 19:43

Volgens mij

Liep hier een paar weken geleden een draadje met hetzelfde onderwerp. Misschien kun je dit nog terugvinden.
Wat je vraagt is deels afhankelijk van je kind natuurlijk, wat vraagt jouw kind en kunnen ze dat bieden. Verder zou ik vragen stellen over bijv. pestbeleid, hoe is het toezicht in de pauzes geregeld, ouderparticipatie. En verder hoe de leerstof aansluit bij wat jouw zoon al geleerd heeft. Veel kun je natuurlijk ook al in de schoolgids lezen.
Ik meen dat ik in een voorgaand draadje heb gelezen wat er mis ging bij jouw zoon op school, ik weet niet meer precies wat. Ik vind het een dappere beslissing hoor. Wij staan hier ook mogelijk voor zo'n beslissing, afhankelijk van nog 1 gesprek met de directie a.s. woensdag. School wil Tangozoon (7) bij dezelfde juffen in de klas houden waar hij dus afgelopen jaar nauwelijks vooruitgang heeft geboekt. Zijn jaar extra kleuteren heeft dus echt niets opgeleverd. Wij willen hem absoluut naar twee andere juffen met veel meer ervaring hebben. Ook al moet hij dan w.s. bij zijn beste vriendjes weg. Komen we er niet uit met de directie dan overwegen we ook een andere school, maar ik vind dat echt lastig hoor.

May

May

02-06-2012 om 19:46

Ook lastig..

Ik vond het ook een hele lastige besissing. Maar hij blijft zitten in groep 4 en zou in een combinatieklas 3-4 komen... En dat terwijl hij toch al zo snel afgeleid is.. Ik heb er geen vertrouwen meer in dat hij het op deze manier volgend jaar wel gaat oppakken...

Tango

Tango

02-06-2012 om 23:02

O ja

Ik herinner me inderdaad nu weer dat je schreef dat hij zou blijven zitten. 3/4 combi lijkt me inderdaad niet echt prettig als hij snel afgeleid is en daarnaast ook niets om zich aan op te trekken. Weet hij zelf al dat hij naar een andere school gaat?

May

May

02-06-2012 om 23:50

Hij weet het..

vindt het niet leuk, maar begint steeds meer aan het idee te wennen...

Combi-klassen

Worden vaak geleid door leerkrachten die dat prima aankunnen en zich er extra in verdiepen om alles goed te laten verlopen. Op de BO waar mijn zoon heeft opgezeten liep de combi klas gestructureerder dan de aparte klassen. Heeft de nieuwe school geen combi klassen en gaan dat ook nooit invoeren? Het was hier in het verleden ook niet maar door allerlei redenen kan het niet meer anders.
Wat heeft de nieuwe school nog meer/extra te bieden bij kinderen met een leerachterstand? Dat lijkt me het belangrijkste. Wat kan school en welke hulp kunnen ze bieden voor thuis om het kind op het minimale niveau te krijgen? Wat zou ik nog meer willen weten: Hoe groot zijn de klassen, minder leerlingen als in de combi op de huidige school? Hoe worden langdurig zieke leerkrachten vervangen of bij bijvoorbeeld zwangerschap? Hoe gaan ze om met pesten?

Anneke

Anneke

03-06-2012 om 17:39

Combiklas

Ik begrijp niet waarom een combiklas an sich nu zo verschrikkelijk slecht is. Tegenwoordig werkt een goede leerkracht ook met 3-5 nivo's in de klas met geen uitleg, met een gewone uitleg met extra uitleg. Misschien hebben ze precies de kinderen bij elkaar gestopt die een beetje op hetzelfde nivo werken en heb je niet anders dan een gewone klas.

May

May

03-06-2012 om 19:09

Ben niet tegen combiklassen

Oudste kind vaart er wel bij... Heb alleen mijn twijfels voor zoon. Ik wil niet het risico lopen dat hij ook de tweede keer groep 4 niet redt hierdoor. Dank voor de vragen-input..

Tango

Tango

03-06-2012 om 19:26

Waarschijnlijk

Zal dit ook niet de enige reden zijn dat je voor een andere school kiest. Mijn ervaring is tenminste dat je dat niet zomaar doet. W.s. heeft school meerdere steken laten vallen. En risico's lopen wil je niet, dat begrijp ik. Wat dat betreft zitten wij echt in hetzelfde schuitje.
Omdat je schrijft dat hij snel afgeleid is zou ik op de nieuwe school zeker navragen hoe ze daarmee omgaan en welke mogelijkheden ze hebben voor kinderen die wat sneller afgeleid zijn.

May

May

04-06-2012 om 10:08

De school

heeft in groep 3 wel aangegeven dat het niet zo goed ging, maar niet dat de situatie zo alarmerend was... Toen hij overging naar groep 4 hebben ze ook niet aangegeven dat het met de hakken over de sloot was. Halverwege groep 4 moest ik op school komen en toen gaf de juf aan dat ze aan doubleren dachten en dat ik dat wel zou verwachten 'omdat hij ook al met zijn hakken over de sloot overgegaan was'. En dat was voor mij best een verrassing..Als we in groep 3 direct hadden ingegrepen, was doubleren wellicht nog te voorkomen geweest, maar ja, dat is achteraf praten.

Geen cijfers?

Geen cijfers/citovermelding in de rapporten van je kind? Wat vreemd dat je niet wist waar je kinds zwakke punten zaten. Halverwege groep 4 gaf de leerkracht aan dat ze dachten over doubleren, dat is toch niet achteraf? Wat voor extra begeleiding krijgt je kind dan nu, op school en thuis? Als je zoon doubleert krijgt hij het de 2e keer makkelijker op welke school dan ook. Maar in groep 5 kom je weer dezelfde problemen tegen als je de oorzaak niet weet en er niets aan verandert.
Als hij naar een andere school gaat komt hij dan wel in groep 5?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.