Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

24-11-2011 om 18:39

Wat is dat toch met dat kleuteren

Hoe komt het toch dat mensen maar blijven denken dat een jaar langer kleuteren goed is voor kinderen? Ik stond vandaag bij de kleuters om mijn eigen exemplaar op te halen en er stond wéér een groepje ouders erover te praten dat het toch zo fijn was dat hun kleuter een jaar extra de tijd kreeg om te spelen. "Zo fijn, een kind kan nog lang genoeg leren in het leven.".
Ik werd een beetje vreemd aangekeken toen ik zei dat er in groep 3 nog genoeg gespeeld kan worden (lego staat bij ons tot groep 5 in de groep) en dat ik het een beter idee vond om tijdig te gaan leren lezen en schrijven.
Ben ik zo gevormd door dit forum? Zijn wij hier in het algemeen gesproken roepende in de woestijn? Ik krijg in het dagelijks leven bepaald het idee dat de meeste mensen langer kleuteren een geweldig plan vinden. Nog steeds.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
sinas

sinas

24-11-2011 om 18:48

Ja.

ik ken het, ik word ook vaak meewarig aangekeken als ik zeg dat het zittenblijven is. Vandaag nog een moeder over haar zoon, die bij mijn kind in de klas zit. Die is dus een jaar ouder dan mijn kind en toen ik zei, zeker blijven zitten, nee hoor!!
Maar dat is het dus wel

Ely

Ely

24-11-2011 om 19:49

Maar...

Even voor de duidelijkheid : ik heb me niet eerder verdiept in/ nagedacht over dit onderwerp.

Maar als de ouders het fijn vinden, het kind happy lijkt, wat zou er dan mis mee zijn?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Puck

Puck

24-11-2011 om 20:26

O ja

Toen ik ons oktober kind door wilde hebben omdat het er ook nog eens echt aan toe was, heb ik hemel en aarde moeten bewegen en in haar dossier staat dat ze versneld is doorgegaan. Verder werd er gedreigd dat als het het niet zou redden dat er geen extra hulp ingezet zou worden.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

24-11-2011 om 21:02

Ely

Omdat kleuteren keihard zittenblijven is (doorkleuteren is gewoon een gigantisch mooi klinkend eufemisme voor zittenblijven) en dat later in de schoolcarriere op veel manieren tegen je kan werken. Bijvoorbeeld bij de toelating tot de middelbare school of het behalen van de startkwalificatie.
Daarnaast staat ook in de wet dat school gewoon moet zorgen voor doorstromen tenzij er heel gegronde redenen zijn waarom een kind zou moeten zittenblijven en er geen andere oplossing gevonden kan worden.
Of een kind nou blijft zitten in de kleutergroepen of in de latere jaren, het is en blijft zittenblijven. Waarom zou een ouder in godesnaam wel van vreugde kraaien als het kind "mag" doorkleuteren oftewel blijven zitten in een kleutergroep en in alle staten zijn als datzelfde kind bijvoorbeeld groep 5 nog een keer moet doen? Het slaat werkelijk nergens op. Het heeft niks met "happy zijn" te maken. Bovendien blijkt uit onderzoek dat doorkleuteren in de meeste gevallen totaal geen positief resultaat heeft; integendeel. Het is niets meer of minder een verloren jaar.

Asa Torell

Asa Torell

24-11-2011 om 21:44

Ik heb me daar ook al vaker over verbaasd, ook de ouders van vriendjes van zoon zien het allemaal als iets heel gangbaars. Overigens ken ik dit soort redenaties (mag nog lekker kind zijn, leren kan nog lang genoeg) ook van duitsers en oostenrijkers dus het is niet alleen iets typisch nederlands. Maar ik kan me er ook bij voorstellen dat mensen het wel degelijk jammer vinden, of zich zorgen maken of het wel goed zal komen met de schoolloopbaan van hun kind. Maar dat ze zichzelf op deze manier voor de gek proberen te houden dat het niet zo erg is.

Fiorucci

Fiorucci

24-11-2011 om 21:50

Ik snap het ook niet

Mijn oudste is van juni, en was kennelijk een vroege leerling. Ik dacht: In juni jarig, dan ben je een mooi op tijd leerling, maar nee. De kleuterjuf zei met spijt ,leek wel,eind groep 2: Ja, hij is gewoon heel erg toe aan groep 3, dus er zit echt niks anders op. Hij was notabene zes jaar! Het was tot dat moment niet eens in mij opgekomen dat er de optie was van doorkleuterfrobelen. Hij had er twee volle kleuterjaren opzitten, en slim zat, dus huppetee,naar groep 3! Maar kennelijk was dat niet eens altijd vanzelfsprekend. Ik snapte er toen, 13 jaar geleden, al niks van en ik geloof ook niet dat ik het ooit zal begrijpen.

Guinevere

Guinevere

24-11-2011 om 22:04

Medewoestijnbewoners

Medewoestijnbewoners!
En toen zeiden die ouders van vanmiddag er ook nog eens bij, dat hun kind dan tenminste niet "zo jong" naar het VO hoefde te gaan, tussen al die pubers. "Tja", zei ik toen, "hoe dacht je dat die leeftijden op het VO zouden zijn als iedereen gewoon normaal naar groep 3 zou gaan?". "Ehhhhh....".

bibi63

bibi63

24-11-2011 om 22:06

Het is toch volkomen afhankelijk van het kínd?? Ergens rond de 6 jaar gaat een kind naar groep 3 en leren lezen en schrijven (maar ook een ander soort van les krijgen, anders dan in de kleutergroep). Punt is natuurlijk dat het nieuwe schooljaar in augustus begint en je dus niet zomaar een paar maandjes eerder of later doorstroomt. De datum is augustus. Dus wel of niet naar groep 3 betekent altijd een jaar eerder of een jaar later en dat is een hele tijd. Maar waarom mag een kind zich niet op z'n eigen manier ontwikkelen? De 1 is er eerder aan toe dan de ander. Wat is het punt? Kijk naar je eigen kind en heb geen oordeel over een ander kind, daar weet je nauwelijks iets van.
Gr. Bibi

Tango

Tango

24-11-2011 om 22:08

Het valt mij ook op

Dat ouders om me heen regelmatig zeggen dat het toch prima is als een kind een jaartje extra kleutert. Problemen zien ze er meestal niet in. Op het forum hoor je inderdaad vooral de andere kant.
Zelf dachten wij echt een goede beslissing te nemen om onze zoon te laten kleuterverlengen of eigenlijk echt te laten blijven zitten want hij is van september. Achteraf gezien is het volgens mij echt een verloren jaar geweest, in ieder geval een verloren half jaar. In de eerste helft van dat jaar heeft hij echt wel wat zelfvertrouwen gewonnen, maar de tweede helft heeft hij echt nagenoeg niets geleerd. Als ik zie hoe goed hij het nu doet in groep 3 kan ik me niet voorstellen dat hij het als hij een jaar eerder naar groep 3 was gegaan, het niet had gered. En dan nog, dan had ik hem achteraf gezien liever in 3 laten zitten. Maar ja, achteraf gepraat hebben we niets aan natuurlijk. Ik zou het nooit een tweede keer zo doen, maar die komt ook niet want Tangozoon is de jongste

Guinevere

Guinevere

24-11-2011 om 22:39

Begrijp mij niet verkeerd

Begrijp mij niet verkeerd, Cobi/bibi, want ik zeg helemaal niet dat iedere kleuter áltijd door zou moeten stromen. Maar het gaat mij erom dat dat idee zo in zijn algemeenheid blíjft heersen, dat het voor iedereen zo fijn is om nog een jaar langer bij de kleuters te mogen doorbrengen. Nou, zorg er dan voor dat het onderwijs in groep 3 eens goed aansluit op de behoeften van deze jonge kinderen, zou ik zeggen. Voor zover dat op veel scholen dan niet het geval is.
Dat er nog een wereld buiten OO is was mij juist weer eens opgevallen door deze historie van pratende ouders, hedenmiddag op school. Maar het is m.i. zo kritiekloos, zo ononderbouwd, zo.....
Op school sta ik kennelijk al jaren bekend als een streberouder (1 kind doorgesleurd naar groep 3). Vielen bij hen onlangs even de schellen van de ogen toen wij zeiden dat wij niet tegen een VMBO-advies voor dit kind zouden zijn! Ik bedoel, het is allemaal zó zwart/wit.

Fianna

Fianna

24-11-2011 om 22:53

Ach ja

het is allemaal zo betrekkelijk. Iedereen roept maar algemeenheden die zelden toepasbaar zijn op alle kinderen. Sommige kinderen vinden kleuteren heerlijk andere kinderen niet. Ik zit hier met een 4-jarige dochter wat eigenlijk het liefst wil leren op school en minder graag speelt. En die moet dan nog heeeel lang kleuteren voor ze echt kan 'leren', wrs te lang voor haar.

Ik vind zelf langer kleuteren zeker niet goed. Als ik kijk naar mijn 4-okt kind die op vorige school langer moest kleuteren en op nieuwe school toch in groep 3 zit en zo veel meer zelfvertrouwen heeft, plezier in school heeft en op zijn rapport allemaal g's en rv's heeft, dan weet ik het wel...Als hij nu nog had gekleuterd was hij doodongelukkig geweest. Kleuteren wordt overschat en gaat voorbij aan het feit dat soms (of vaak) kinderen verder willen leren.

Leg eens uit

Cobi:"Iedereen die een onderbouwde mening had die tegen de heersende opvatting hier inging is vakkundig van het forum weggeblaft waardoor er maar 1 mening overheerst. Wat ik in de praktijk zie is dat het kleuteronderwijs is verschraald tot een grote voorbereiding op groep 3. "
Je doet hier net alsof het een het gevolg is van het ander. Mijn mening: dat kleuterverlengen is een gevolg van verschraald onderwijs dat rigide vasthoudt aan het leerstofjaarklassensysteem en in dat perspectief voorbereidt op groep 3 (schoolrijpheid, punten halen).
Differentieer en het gat tussen groep 2 en 3 smelt als sneeuw voor de zon.
Jij doet net alsof kleuterverlengen het ultieme defferentieermiddel is. Verklaar je nader.
Groet,
Miriam Lavell

Tja

Ben hier op het forum terecht gekomen toen mijn zomerkind misschien nog een jaar groep 2 moest doen, omdat ie zo jong was... Toen kwam ik er pas achter dat de 1 oktober regel al jaren niet meer bestond. Het extra kleuteren is niet doorgegaan.
Maar ik heb ook een kind (herfstkind) dat wel die jaar gekleuterd heeft, net als een groot deel van haar basisschoolklas. Heb nog geen een keer iets meegemaakt of gehoord mbt de doemscenarios die ik hier heb gelezen. Elk kind is toegelaten tot de school naar keuze. Bij zitten blijven is geen enkel kind zomaar een niveau lager gegooit. En ze worden ook niet zodra ze 18 zijn overgeheveld naar het volwassenenonderwijs.
Heb ik ook nog een kind dat echt versneld is. Het grote voordeel van het versnellen zie ik niet zo. En als ze zo doorgaat raakt ze die voorsprong dit jaar weer kwijt.
Ach ja. Al met al ben ik tegen het strikt aanhouden van de 1 oktober grens, maar ook van de 1 januari grens. Voor sommige kinderen is het inderdaad heerlijk een jaar extra kleuteren.
Waarom mogen ouders dat niet vinden? Waar bemoei je je mee.

Fianna

Fianna

24-11-2011 om 23:07

Cobi

Ja maar cobi, dat is leuk voor jouw zoon, en fijn dat dat voor hem werkt, maar mijn zoon is juist enorm opgebloeid in groep 3. ALs hij nu nog in groep 2 had gezeten was hij echt ongelukkig geweest. Hij speelde vorig jaar zelfs al met de oudste kleuters (huidige groep 3). Ik ben zelf zo blij dat ik hem niet langer heb laten kleuteren, want 'het was goed voor hem". Dus niet, was slecht geweest voor hem.

Fianna

Fianna

24-11-2011 om 23:11

Fay

'Voor sommige kinderen is het inderdaad heerlijk een jaar extra kleuteren.

Waarom mogen ouders dat niet vinden? Waar bemoei je je mee.'

Volgens mij is het juist zo dat er vaak geroepen wordt dat langer laten kleuteren altijd beter is en dat is echt kul!
Trouwens ik ken een kind wat langer moest kleuteren van zijn ouders, zeer intelligent is, nu in groep 3 zit, en al groep 4 stof helemaal de baas is. Dat vind ik zielig, maar nee, hij moest nog kleuteren, want dat was zo goed voor hem...

Platte aarde

Fay:"Voor sommige kinderen is het inderdaad heerlijk een jaar extra kleuteren. Waarom mogen ouders dat niet vinden? Waar bemoei je je mee."
Mensen mogen van alles vinden. Dat de aarde plat is. Of dat homeopatische korrels of anders het oordeel gods je beschermen tegen polio.
Er is echter helemaal niks op tegen om deze mensen er toch op te wijzen dat de werkelijkheid een beetje anders is.
In deze kwestie geldt vooral dat mensen denken dat dat extra jaar kleuteren cadeau komt, dat je er alleen maar geluk aan overhoudt en dat het helemaal geen nadelen heeft.
Die zijn er wel. Voor individuele gevallen, maar ook voor het onderwijs als geheel. Namelijk precies dat waar Cobi zo verdrietig over is: een rigide lesstofjaarklassensysteem dat kinderen afrekent op wat ze niet kunnen, zonder rekening te houden met de enorme verschillen die er nu eenmaal zijn tussen kleuters en die binnen een half jaar ook weer heel anders kunnen liggen.
Groet,
Miriam Lavell

Fianna

Fianna

24-11-2011 om 23:40

Miriam

vooral die laatste zin ben ik het erg mee eens. Inderdaad kleuters verschillen met elkaar, maar ook alle kinderen begin groep 3 kunnen zo uiteenlopen wb hun kunnen. En ik zie echt bij mijn kinderen dat ze ook sprongen maken. Ineens kunnen ze iets, alsof ze er op broeden en het er uit komt. Ik ben heel blij dat mijn kinderen nu op een school zitten die echt naar de kinderen zelf kijkt, naar wat ze willen en wat ze kunnen. Vorige week is er nog een meisje van groep 2 naar groep 3 gezet (feb kind) omdat ze het niet meer trok in groep 2.

De aarde is rond

De aarde is aantoonbaar rond. De vreselijke gevolgen van 2,5 jaar kleuteren zie ik nog steeds niet. En nogmaals ik vind beide grenzen (1 oktober of 1 januari) strikt aanhouden niet nodig. Het is jammer als je als ouder strijd moet leveren als je je kind niet langer wil laten kleuteren. Ik heb zelf ervaren hoe rot dat is. Maar ik heb dus ook ervaring met een kind waar 2,5 jaar kleuteren wel fijn voor was. Nou ja, en dat heb ik al gezegd dus verder laat ik het daar maar bij hier.
Fijne discussie verder.

Fiorucci

Fiorucci

25-11-2011 om 07:08

Cobi

Ik ben niet rigide tegen langer kleuteren, mijn maart-zoon heeft er ook ruim tweeenhalf jaar kleuteren opzitten. Maar ik vind het wel heel apart dat als je een juni-zoon hebt die na twee jaar kleuteren gewoon klaar is voor groep 3,er door de leerkracht gesuggereerd wordt dat het apart is dat hij er eigenlijk al klaar voor is, en dat ze hem gezien zijn leeftijd,intelligentie en geboortemaand wel zullen moeten laten gaan, ze had nog net geen snik in haar stem. Ik ben niet voor of tegen. Ik hou van maatwerk, maar niet van te automatisch doorkleuteren.

Fransien

Fransien

25-11-2011 om 08:27

Kleuteren

Tsja, mijn oudste vond twee jaar kleuteren echt meer dan lang genoeg, ze is een juni-kind. Van haar had het anderhalf jaar mogen zijn. Mijn tweede is van februari, heeft een enorme voorsprong, maar kleutert 2,5 jaar omdat dat in zijn geval beter is. Hij heeft een eigen map met moet-werkjes op zijn niveau, hij leert, maar hij heeft ook nog veel behoefte aan spelen en ontdekkend leren. De derde is van maart en zal waarschijnlijk ook 2,5 jaar kleuteren, maar gezien het feit dat ze in groep 1 zit nu is dat koffiedik kijken. In een jaar kan een kind zich vreselijk snel gaan ontwikkelen.

Tineke

Tineke

25-11-2011 om 09:23

Dyslexie

P : "Er is nu minstens een jaar te laat ontdekt dat hij misschien dyslexie heeft"
Een goede kleuterjuf herkent ook (een mogelijke) dyslexie bij kleuters. Bij dyslexie helpt zittenblijven nooit. Was dat maar zo, dan hadden we het middel tegen dyslexie uitgevonden!

Isert into smoke mixture

Jongens, enlighten me please, wat is dat 'isert into smoke mixture' nou toch? Ik zie het nu al in twee berichtjes staan.

En on topic, ik zie bij ons op school ook wel ouders die doorkleuteren automatisch als een goede zaak zien, maar volgens mij hebben ze er nooit echt goed over nagedacht of dat voor hun kind ook wel echt het geval is.

Volgens mij heeft het te maken met het feit dat onze maatschappij in het algemeen een stuk prestatiegerichter is geworden. Met doorkleuteren kun je daar als ouder een beetje tegenwicht aan geven. Misschien is het wel zoiets.

Chris

Tineke

Tineke

25-11-2011 om 09:34

Ik begrijp cobi wel

Met het verdwijnen van de kleuterkweek, kwamen de basisschoolleerkrachten, en met hen deden de 'werkjes' hun intrede in de kleuterklassen. Niet leren tellen met echte appels en bananen, maar op een werkblad. Niet meer leren in betekenisvolle situaties, maar geïsoleerde lesjes. Kleuteronderwijs hoort, naar mijn idee, zo rijk te zijn (zie het voorbeeld van Cobi met de metselaars) dat alle kinderen er de volle twee jaar genoeg uitdaging hebben. Ook de hoogbegaafde kinderen. Maar ja, dat is het meestal niet, en dan kun je maar beter zo snel mogelijk naar groep 3.

Alternatief leerlingenrapport

Fay:"De aarde is aantoonbaar rond. De vreselijke gevolgen van 2,5 jaar kleuteren zie ik nog steeds niet."
Daar zijn toch andere instrumenten voor nodig geweest dan gewoon het blote oog en de menselijke bevindingen.
Op school hebben ze ook zo'n instrument uitgevonden.
Werken ze op jouw school al met het 'alternatief leerlingrapport'?
http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?template=4&actueel=0&archief=1&zoek=zittenblijven&thread=167540&forumsel=23&forum=23&post=2742049
Kind met prachtige scores, maar juf meent dat ie uitvalt. Want in het alternatief leerlingenrapport (waar alle scholen mee gaan werken) worden zijn vorderingen uitgezet tov het aantal maanden onderwijs. En zie daar: hij heeft een achterstand van 1,5 jaar.
Hij is blijven zitten namelijk.
Nu hoef je dat niet erg te vinden. Het hart van de kwestie is dat je daar als ouders niet over gaat.
Groet,
Miriam Lavell

Bestuurlijke meetlat

Kaatje:"Met het verdwijnen van de kleuterkweek, kwamen de basisschoolleerkrachten, en met hen deden de 'werkjes' hun intrede in de kleuterklassen. Niet leren tellen met echte appels en bananen, maar op een werkblad."
Ik weet niet of dat zo scherp ligt. Vergeet niet dat alle scholen een andere werkwijze hebben en dat die verschillen voor 1980 alleen maar groter waren.
Op mijn montessori kleuterschool waren er ook werkjes van blad (wie kent 'm nog, de duizendrol?). Metselen deed ik in de 2e klas (nu groep 4) op een antroposofische school.
Hoe dan ook: Cobi suggereert een verband tussen niet willen zittenblijven en de toename van dat aantal werkjes. Dat is er niet. Dat alsmaar willen testen is juist het gevolg van de behoefte bij scholen om aan dat zittenblijven vast te kunnen houden. Om het te onderbouwen op bureaucratische wijze en gespeend van elk inzicht over de ontwikkeling van kinderen.
Cobi:"Hele stadium van hakken en plakken en spellend lezen gewoon overgeslagen. Maar hij moest eind groep 2 wel dezelfde leesvoorwaardencito's maken als zijn klasgenootjes maken."
Precies.
Dat gaat nergens anders over dan over een bestuurlijke meetlat die een soort van gelijke behandeling uitstraalt: alle kinderen moeten hetzelfde in dezelfde mate kunnen om over te mogen gaan.
Niet omdat dat voor iets van belang is. Alleen maar om dat zittenblijven in bestuurlijke zin naar de Inspectie toe bevredigend te kunnen onderbouwen.
Overigens is dat hakken en plakken als leesmethode in zijn geheel op zijn retour.
Groet,
Miriam Lavell

Antwoord op de vraag

Guinevere:"Hoe komt het toch dat mensen maar blijven denken dat een jaar langer kleuteren goed is voor kinderen?"
Omdat ze denken dat het een waardevrije beslissing is. Een soort uitstel van het moeten zonder consequenties. Nog even lekker spelen, en als dat het zou zijn dan zou het ook niet zoveel uitmaken.
Groet,
Miriam Lavell

Mamvantwee

Mamvantwee

25-11-2011 om 11:31

Alsof leren niet leuk is

De kleuterouders in mijn omgeving gaan er blijkbaar onbewust vanuit dat leren niet leuk is. School moet (helaas), leren is nodig (helaas), kindje mag doorkleuteren (fijn), want hij moet nog 12 jaar lang leren (dus mooi dat hij nu nog mag spelen).

(tussen haakjes = niet mijn mening)

Leren is leuk, dat jubel ik elke dag wel een keer hier thuis. Mijn kinderen willen leren. Ik ook, we gaan dan ook allemaal graag naar school en uni om weer wat te leren.

Groet, Mamvantwee

Een moetje

"De kleuterouders in mijn omgeving gaan er blijkbaar onbewust vanuit dat leren niet leuk is. "
De kwestie is dat scholen dat ook doen en bovendien dat zelfs de grootste voorvechters van het kleuteronderwijs in dezelfde gedachtekronkel zitten.
Er bestaat in al die hoofden een harde lijn tussen leren en schools leren, waarbij dat laatste per definitie in rotten van twee en vanaf een werkblad moet. Alsof dat wat er te leren valt niet op een andere manier kan.
De beoordeling van kleuters op hun 'schoolrijpheid' gaat zowel in de harde vorm (cito-toetsen, soc-emo-volgsysteem) als in de zachte vormen, vooral over het beoordelen van dresseerbaarheid.
Zoon van Cobi moet een toets doen die voor hem niet relevant is, behalve dan dat de manier waarop hij die toets doet ook iets zegt over hoe hij zich zal gedragen bij toetsjes.
Kinderen die in opstand komen of gaan huilen van dit soort gedresseer, zijn 'jong' en mogen, wat hun capaciteiten ook zijn, niet door. Ze moeten willen moeten zonder huilen.
Nog even kleuteren is een gelukkige bezigheid als je denkt dat groep 3 alleen maar moeten is. Toetsen en opdrachten met werkbladen in de kleuterklas zijn er om 'moet bereidheid' te meten. Zelfs bij pluswerk in de kleuterklas zie je dat dat vaak eerst wordt ingevuld met meer moeten, niet eens per se meer uitdaging.
Leren is moeten op de manier van de juf (die dat weer van een blaadje heeft) in die volgorde en die tussen stapjes volkomen onderworpen aan micromanagement.
Ik ben het eens met Cobi:"Goed kleuteronderwijs moet idealiter een didactisch en pedagogische omgeving aanbieden waarin zelfontluikende geletterdheid kan opbloeien." al gaat het wat mij betreft niet alleen op voor kleuteronderwijs en zelfontluikende geletterdheid.
Het gaat op voor al het onderwijs aan jonge kinderen. Het is de verantwoordelijkheid van volwassenen dat dat wat er geleerd _moet_ worden, zo wordt aangeboden dat kinderen aanhaken. Dat er nieuwsgierigheid ontstaat. Dat de drive om wat te doen met wat je leert ontstaat.
Dat heeft helemaal niks met moeten of dresseerbaarheid te maken. Het staat of valt met creativiteit en flexibiliteit van volwassenen. Ook in groep 3 en 4 en verder.
Maar dat is er niet.
Er is de algemene aanname dat leren draait om moeten, cq gehoorzamen, cq bevelen opvolgen. Bij lesjes en toetsjes fetisjisten al vanaf groep 1 (nou ja, iemand al eens de programma's op de psz bekeken?). Bij de zachte sector (laat die kinderen toch kind zijn) in groep 3.
Beide stromingen hebben hetzelfde resultaat. Kinderen die zich niet voldoende onderwerpen aan moeten, zijn niet rijp voor groep 3 en moeten blijven zitten.
Groet,
Miriam Lavell

Fianna

Fianna

25-11-2011 om 12:34

Ja maar cobi en kaatje

'dat alle kinderen er de volle twee jaar genoeg uitdaging hebben'

Maar daar gaat de discussie toch niet om? Het gaat toch om kinderen van bijv okt, nov of dec die dus 2.5 jaar of bijna 3 jaar kleuteren en dat dat prima wordt gevonden, terwijl dat helemaal niet zo prima hoeft te zijn.

Mamvantwee

Mamvantwee

25-11-2011 om 12:37

Precies mirjam

Het dresseren en daarna meten van de "moet-bereidheid", ik zou het "volg-bereidheid" noemen, en als je kind daarvoor "slaagt", heeft het pas de juiste "werkhouding".

Groet, Mamvantwee

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.