Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
=Elena=

=Elena=

21-10-2008 om 11:16

Wat is de beste keuze? (schoolloopbaan)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Moedermavo

Inga, ik weet niet wat jouw ervaringen zijn. Ze lijken me wat beperkt gezien je opmerking:"Mijn verbazing over twee jaar in één gaat met name over de particuliere scholen die bijvoorbeeld het curriculum van 5 en 6 vwo in één jaar kunnen aanbieden. Mijn kennis en ervaring zegt dat dit onmogelijk is. Eerlijk gezegd was dit ook nog niet zo in \'mijn tijd\'."
Ik weet niet over welke tijd je het hebt en al helemaal niet of je toen in het gesubsidieerde onderwijs werkte, of op een particuliere school. Twee jaar in één bestond 30 jaar geleden al bij de moedermavo (het tweedekans onderwijs). Daar is het voor uitgevonden. Het werkt. Er is ruime ervaring mee.
Inga:"Het is moeilijk staande te houden dat het beroep dat onderwijs doet op de leerling die in een klas van dertig zich stof moet eigen maken, gelijk staat aan het beroep dat op de leerling wordt gedaan die dit doet in een klas van vijftien en bij ondervonden moeilijkheden in een één-op-één situatie extra instructie kan krijgen."
Wie houdt dat staande dan? Jij beweert het omgekeerde, namelijk dat leerlingen die het niet redden in die groep van 30 maar wel in een groep van 15 eigenlijk geen recht op het diploma zouden hebben. Daarmee zeg je dat de chaos van 30 doelbewust onderdeel is van het diplomaprogramma als een soort te nemen hindernis. Je zegt daarmee tegelijkertijd dat het gesubsidieerde onderwijs die vorm moet houden om de leerlingen aan de juiste test te onderwerpen.
Ik vind dat een rare bewering. Ik denk dat er heel wat leerlingen zijn in het gesubsidieerde onderwijs die best een diploma hadden kunnen halen, als dat onderwijs maar een beetje beter georganiseerd was geweest.
Inga:"de bevindingen van prof.dr. Dronkers, waarvan hij verslag doet in zijn wetenschappelijke publicaties;"
Dit is niet meer dan name dropping. Ik ken die naam ook en heb heel wat van zijn publicaties gelezen. Hij is fan van particulier onderwijs en verkiest het boven staatsonderwijs. Hij meent juist dat privaatrechtelijke organisaties vaker tot een betere organisatie komen.
Nu ben ik het niet helemaal met hem eens, maar dat doet er even niet toe. Welke bevinding uit welke publicatie brengt jou tot deze conclusie:"ik denk, in reactie op wat Tonny schreef, dat het heel wel mogelijk is om een leerling, die eigenlijk niet capabel is, door het vwo (of havo of vmbo of wat dan ook) heen te slepen. Veel particuliere scholen bewijzen dat."
Ik den dat zij bewijzen dat deze leerlingen het best wel kunnen, als de organisatie van het onderwijs maar duidelijk is. Sterker nog: Ik denk dat heel wat van deze vorm binnen het huidige budget overgenomen kan worden door het gesubsidieerde onderwijs en dat dat en heleboel leerlingen echt zou helpen.
Het enige punt dat nu nog overblijft is dit:"c. de door de onderwijsinspectie gesignaleerde discrepantie tussen SE- en CE-cijfers bij de meerderheid van de particuliere scholen voor voortgezet onderwijs." Maar dat klinkt toch aanmerkelijk gevaarlijker dan het is. Ik bedoel te zeggen: het is niet zo dat er enorme aantallen leerlingen zijn die door dit verschil een diploma cadeau krijgen.
Bovendien: dit verschil komt ook voor in het gesubsidieerde onderwijs en heeft daar op veel meer leerlingen betrekking. Ergo: het aantal leerlingen dat door alleen maar dit verschil een diploma haalt komt vaker van het gesubsidieerde onderwijs dan van een particuliere school.
Daar komt nog bij dat het nadeel dat kleine scholen (ook particuliere) hebben, de cijfers van één leerling hebben een groter effect op het gemiddelde, voor het gesubsidieerde onderwijs door de Inspectie zelf wordt weggepoetst.
De Inspectie schrijft:"Op sommige scholen met een grote discrepantie zitten er in de betreffende afdeling
maar weinig leerlingen in de examenklas. Hier kunnen een paar leerlingen waar de discrepantie groot is een doorslaggevend effect hebben op de totale discrepantie van de afdeling. Bij een aantal van deze scholen is of wordt dit probleem door samengaan of fusie met andere scholen opgelost."
Waarmee er dus niets verandert aan het aantal leerlingen dat mogelijk profijt heeft van dit verschil, alleen iets aan de boekhouding waardoor ze minder zichtbaar worden.
Conclusie: Wie wil profiteren van het verschil in SE en CE cijfers, doet er goed aan een gesubsidieerde grote school te kiezen, waar dit verschil zich oplost in de grote getallen en de school/leerkracht het zich dus kan permitteren je een mazzeltje te gunnen.
Partuculiere scholen met vaak maar 10 deelnemers per vak, kunnen zich moeilijk tegen dit verschil wapenen. Eén leerling heeft een groot effect op het gemiddelde. Berekenende leerlingen, ik haal het toch wel en leer dus niet of weinig voor het CE, zijn juist in die opleidingen te vinden.
Tegelijkertijd worden juist deze scholen extra op de huid gezeten door politiek en Inspectie. Zij worden wel negatief besproken ondanks het kleina aantal deelnemers per vak, terwijl gesubsidieerde scholen alle gelegenheid krijgen het verschijnsel via de boekhouding op te lossen.
Ik krijg steeds meer de indruk dat het halen van een diploma op een particuliere school een grotere prestatie is dan eentje krijgen van een gesubsidieerde.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.