Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tippylee

Tippylee

29-06-2011 om 13:48

Wat is in en wat is uit straks in de brugklas?

Na de zomervakantie gaat het dan gebeuren, onze zoon gaat naar de brugklas! Voor ons allen een nieuwe fase, nieuwe onzekerheden etc....
Ik wil graag van de ervaringsdeskundigen hier op het forum weten wat zeg maar 'in'is, en bv. wat not done is, zodat hij niet met een lelijke broodtrommel, of rugzak van topgear ofzo door de school loopt straks, haha......
Tippylee

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Een met pelle

Zo min mogelijk mee bemoeien heb ik me voorgenomen. Ook mijn zoon gaat na de zomervakantie naar het brugjaar. Kijk, straks heeft hij de "juiste" broodtrommel maar de verkeerde trui. Of de juiste fiets maar wel een fout regenpak.
We gaan lekker winkelen over enkele weken en hij mag zelf kiezen. Eigenlijk interesseert het hem bar weinig. Dat is dan wel weer jammer. Ik vind het zo gezellig die vrolijke schriften. Waarschijnlijk wil hij de zwarte van de Action...."Lekker belangrijk, als ik er maar in kan schrijven en de broodtrommel die ik nog heb is toch prima?" Hahaha. Veel plezier met de brugklasvoorbereidingen!!!

Foo

Foo

29-06-2011 om 14:22

Tippylee

Dat is per plaats en zelfs binnen die plaats per school verschillend. Even je zoon alles laten bestuderen en dan pas grote dingen aanschaffen. Hij weet dan misschien zelf ook beter wat hij wil.

Nely

Nely

29-06-2011 om 14:34

Straks ook

een zoon die naar de middelbare school gaat. Zijn schooltas, een rugtas, heeft hij een tijd geleden al uitgezocht en kleinere dingen zoals schriften heb ik gisteren meegenomen bij het kruidvat. Hij was erg blij met de spullen maar het boeit hem op zich weinig of hij zwarte of blauwe schriften heeft, wel zo gemakkelijk.

Tja

Een hele foute tas, of gezondheidssandalen maken je ws niet erg populair, maar je kunt de druk ook opvoeren door over kleuren schriften te bakeleien. Tas en agenda waren hier erg belangrijk, verder diende alles zo basic mogelijk te zijn. Goed stevig kaftpapier zonder franje, simpele action schriften en pennen die lekker schrijven. Simpele stevige etui waar voldoende in kan. Action broodbakje en petflesje met schroefdop gevuld met ranja.
Ik begreep ook niet waarom de groep=8=ers ineens allemaal een omafiets moesten, want dat was vast 'in' op de nieuwe school. Volgens mij rijden alleen brugklassers er op, daarna is de fiets kapot en rijdt iedereen gewoon op een stationsfiets.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-06-2011 om 21:25

Brugklas

Hier ook een zoon die na de zomer naar de brugklas gaat. Het interesseert hem echt niet qua spullen zolang het maar basic is dus ik heb zelf maar vast wat aangeschaft.
Ik heb een speciale schoolplanner voor kinderen met ADHD gekocht; een A4-agenda zonder plaatjes en poespas. Als rugzak had ik nog een oerdegelijke doch hippe zwarte Kipling die ik zelf een paar keer heb gebruikt toen ik nog een opleiding volgde (hartstikke duur ding dus mooi dat die nog nuttig blijkt te zijn. Schriften, pennen, plakstiften, ringbanden etc. gewoon basic spul van de Hema en het Kruidvat. Kaftpapier wacht ik nog mee want we krijgen de boeken pas op de eerste schooldag. Maar dat wordt ook gewoon effen spul; ieder vak een eigen kleur.
Broodtrommel is gewoon een Tupperware-bak en verder een flesje Spa dat steeds met vers water gevuld wordt. En op alles zit een etiketje met zijn naam want hij raakt altijd alles kwijt...
Kortom, hier geen poespas. Tzt blijkt wel wat echt wel en wat echt niet kan

Astrid

Astrid

29-06-2011 om 22:29

Voor elisa

Zoon kreeg hier een tas (zwart met groene bies) die over de bagagedrager kan. Hij was net 11 toen hij naar de brugklas ging. Of het cool was boeide hem niet.
Zoon heeft van af de brugklas ook voor elk vak een eigen kleur. Ik heb dat nog meer doorgevoerd. Dus kaft rood, dan rood schrift en rode mapjes. Kost je wat schriften en pakpapier, maar je doet er jaren mee. Nu gaat hij naar de 3e en we gaan er nog steeds mee door. Werkt echt super! Heeft hij bv. engels, wat rood is, dan pakt hij gewoon de hele stapel rode spullen. Zit hij altijd goed. Zou zelfs voor mij handig zijn!
Ga misschien nu wel over in van die kantenklare stoffen hoezen voor de boeken, maar die moet ik dan wel eerst vinden in al die kleuren. Zoon is nl zo slordig dat het kaftpapier na 6 weken al er half af hangt en dan verstevig ik nog elke hoek.
Vakken houden gedurende z'n schoolloopbaan dezelfde kleur. Wat wij ook nog hebben is voor elk vak in de kast een tijdschriftenbak, gewoon allemaal zwarte bakken, met daarop de kleur van het vak + bv. duits. Lekker overzichtelijk. Boeken, schriften dus per vak in een aparte bak. Gaat hij een vak doen, dan pakt hij die bak. Zie je ook meteen wat er ontbreekt. Eerst deden we het zonder die bakken, maar dan was er telkens van alles kwijt. Moet het vak in de tas, dan kiept hij gewoon de bak om. Ook dit werkt fantastisch voor mijn net 13 jarige AD(H)D/ autistische/ chaotische puber.

O, ja, koop alvast 5 geodriehoeken, extra pennen, fineliners etc. Die zijn ook om de paar weken zoek. En laat de fietssleutel, huissleutel en kluissleutel straks 3x namaken. Ook die raken kwijt, vooral 's morgens.....

Bezig Bijtje

Bezig Bijtje

29-06-2011 om 23:03

Welke tas- tips?

Hier een dochter die naar het VO gaat.
Spannend hoor.Ik vraag me af wat nu een goede rugtas is.
Hebben jullie tips? Best lastig nog, hij mag niet te groot zijn en niet te klein...wat is een goed merk?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-06-2011 om 23:19

Astrid

Supergoeie tips!! Ik was al van plan om idd. ieder vak zijn eigen kleur te geven dus kaftpapier, schrift, ringband etc. voor ieder vak in dezelfde kleur. Het is alleen lastig om zoveel verschillende kleuren ringbanden, schriften en vooral stevig kaftpapier te vinden. Zeker omdat we nog geen boekenlijst hebben en ik geen idee heb hoeveel boeken hij krijgt. Wat zijn die kant-en-klare stoffen hoezen waar je het over hebt? Ik vrees nl. ook dat gewoon kaftpapier er binnen no-time af ligt...
Dat van die bakken is ook een geweldige tip; daar had ik nog niet aan gedacht. En ja, pennen, geodriehoeken, plakstiften etc. heb ik allemaal alvast in veelvoud gekocht Zijn sleutels heb ik ook al bij laten maken. Aan zijn tas een hanger met naam + adresgegevens en dus overal etiketjes erop met zijn naam, zelfs op de plakstiften.
Als je nog meer tips hebt hou ik me ten zeerste aanbevolen!! Wat ik nog wilde vragen is hoe het LGF bij jouw zoon op de middelbare school wordt ingezet? Volgende week heb ik een gesprek met de ambulant begeleidster van de basisschool; zij regelt de warme overdracht naar de zorgcoordinator toe van de middelbare school maar ik ben wel benieuwd wat er nu zoal mogelijk is als extra hulp/begeleiding met het rugzakje op het VO.
Hartstikke bedankt Astrid! Ook namens mijn zoon

Mamadd

Mamadd

29-06-2011 om 23:57

Grappig astrid!

Mijn zoon volgt een cursus voor IADH kinderen ter voorbereiding op de overstap, en daar wordt exact die tip gegeven, alles van een vak in een kleur, zo goed als letterlijk, tot aan de tijdschriftenbakken aan toe .
Ze raden ook nog aan het rooster in dezelfde kleuren uit te voeren, zodat je in een oogopslag kunt zien welke spullen je die dag mee moet nemen.
Spannend he, zoon heeft er (gelukkig) heel veel zin in.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-06-2011 om 09:07

Pelle

Pelle bedankt; ik zal ook eens bij de V&D gaan kijken. En breed plakband heb ik ook nog liggen

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-06-2011 om 09:09

Rugtas

Als ik die Kipling van mij niet had gehad was het een Eastpak Padded 'R geworden. Dat is zo'n beetje de standaard rugtas voor het VO ("instapmodel"). Niet te groot en niet te klein en degelijk.

Annet

Annet

30-06-2011 om 12:07

In plaats van open bakken (per vak een bak)

hebben wij ladenkastjes die de Aldi geregeld verkoopt.
Er zitten vijf laadjes in een kastje, dochter heeft er 4 staan. Eén laadje per vak werkt prima.
Dochter heeft geen ADHD maar is wel erg slordig.

Agenda

zijn hier nog mensen die de citruspers agenda, 1blik agenda of schoolplanner hebben aangeschaft?

marie

marie

30-06-2011 om 12:29

Agenda brugklassers van school

Hallo
Hier krijgen de brugklassers een agenda van school (zit bij boekenpakket). Dit is de gewoon de goedkoopste van de Hema en die moeten ze verplicht gebruiken.
Verder heeft oudste hier een Eastpak rugtas.
Groetjes

Nely

Nely

30-06-2011 om 12:50

Handige tips

die van Astrid, zeker om elk vak zijn eigen kleur kaftpapier, schriften ed te geven. En die sleutels bij laten maken ga ik zeker ook doen.

Wilma

Wilma

30-06-2011 om 13:44

Effen kaftpapier (stevig)

hebben ze ook bij de Action. Aan twee kanten te gebruiken, bijvoorbeeld de zwarte is grijs aan de andere kant. De turquoise is groen aan de andere kant en de paarse is roze aan de andere kant. Dat zijn al zes vakken (of vijf als de roze not-done is bij de heren).

En vergeet de onbreekbare geodriehoeken van de Action van 0,20 cent niet(heb ik vorig jaar als afscheid in groep acht uitgedeeld, misschien een tip voor een jarige in groep acht die nog uitdelen moet. Ze waren er weg van!).

Agenda kregen ze hier in de brugklas van school.

Wat vliegt de tijd, vorig jaar maakte ik me net zo druk als jullie en nu is 't brugklasjaar al om en hangt mijn lieve puber hier op de bank van z'n vakantie te genieten.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-06-2011 om 14:28

Schoolplanner

Ja, ik heb de schoolplanner voor zoon gekocht. http://www.schoolplanner.nl/

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-06-2011 om 14:52

Dresz boekenkaft

Iemand die de Dresz rekbare boekenkaft heeft? Is dat wat? Ik vind het wel erg duur... En hoe weet ik in vredesnaam hoeveel kaftpapier ik moet kopen als we de boeken pas 5 september (eerste schooldag) krijgen??
En wat jammer zo te lezen dat we hier geen Action hebben...

cqcq

cqcq

30-06-2011 om 18:06

Dresz

Hier gaan de dresz kaften nu hun derde jaar in. De investering kost wat, maar dan heb je ook wat. (en als ze echt zes jaar mee gaan, dan scheelt het in de prijs met kaftpapier niet heel veel volgens mij). Aan het eind van het jaar gaan ze in de was, en dan kunnen ze straks weer om de nieuwe boeken.

Nadelen: etiketten plakken niet altijd goed en ze zijn niet bruikbaar voor boeken met slappe kaften (of dan moet je karton op maat knippen en dat er bij in schuiven (is vast heel goed voor 't behoud van het boek, maar dat vind ik te veel werk).

Jade

Jade

30-06-2011 om 19:21

Astrid,

dat van die bak vind ik een goeie. Dochterlief is zo slordig.......*Goddegoddegod*.....niet best zo nu en dan

Ik heb nog een stapeltje geodriehoeken in de kast liggen (zoonlief "verslond" ze als ontbijt volgens mij, dus die hoef ik niet meer aan te schaffen.

Vic

Vic

30-06-2011 om 22:37

Hemeltje

Wat zijn jullie al ver! Ik kan morgen pas via de website van de boekenleverancier spullen bestellen voor school. Ik was van plan om voor schriften, pennen e.d. in augustus, als ik vakantie heb, naar de schoolcampus van V&D te gaan. De agenda is wel al in huis.

Fiorucci

Fiorucci

01-07-2011 om 08:26

Vic

Schoolcampus is DUUR....koop daar nou geen pennen enzo, de hema heeft ook leuke schoolspullen. 25 pennen voor een paar euro, dat betaal je bij schoolcampus voor drie pennen....

Hier 1blik agenda

Wij hebben de 1 blik agenda. En vinden het een uitkomst. Zoon heeft ontzettend veel moeite met leesbaar schrijven, zeker als er gauw gauw aan het eind van het uur even wordt gezegd wat het huiswerk is.
In deze agenda schrijf je het huiswerk op bij de dag dat je het op krijgt. Dus bijvoorbeeld: Op maandag 3 paragrafen voor vrijdag. Dat noteert hij dan min of meer leesbaar (gelukkig zijn Toetsen en SO's hier op de website met inlogcode te volgen.)
Eenmaal thuis bekijken we samen wat is er bij gekomen en dan schrijft hij het rustig op op vrijdag met een kleurtje (rood dan moet het af) en dan plannen we het in in de ruimte per dag voor planwerk. Is het planwerk af, dan kleur je het groen. Haal je het niet, maak je het geel. Zo is in 1blik duidelijk wat je die dag moet doen, zonder je eigen krabbels steeds weer te moeten ontcijferen (groen is al af).
Hij vindt het prettig, zijn klasgenoten hebben het bij hem gezien en hebben het nu ook besteld.
Ik heb er nu al twee in huis voor aankomend schooljaar, ook voor mijn tweede brugpieper. Ja, hij is wel saai, maar dat is voor ons juist goed. En je kunt plaatjes in de kaft hoesjes doen, en ook de dyslexie kaart zit daar altijd in.

Fiorucci

Fiorucci

01-07-2011 om 09:12

Tja, wat is in...

Is maar net aan wie je het vraagt. Mijn stoere metalzoon heeft veel waardering voor een klasgenoot die wars van alle ins en outs een Nick en Simon tas heeft. Omdat die jongen dus sch*t heeft aan alles wat al dan niet in zou zijn, net als mijn zoon.

Jemig...

iedereen al met kaftpapier voor volgend jaar bezig???! Hier begint de vakantie pas over 3 weken...whaaaah!

Ingrid (zal zoon op kaftpapierjacht sturen als jullie koters alweer in de klas zitten, da's dan weer een voordeel!)

Fiorucci

Fiorucci

01-07-2011 om 09:57

Ingrid

Hier is de vakantie begonnen en de boeken zijn al besteld.

Wilma

Wilma

01-07-2011 om 10:01

Beperkte aanschaf schoolcampus

Hier ook niet alles van de schoolcampus, jeetje, wat is 't daar duur. Dezelfde onbreekbare geodriehoek van 20 cent bij de Action is daar bijna twee euro!
Hier een compromis. Afgelopen jaar bijvoorbeeld simpel zwart kaftpapier van de Action met daarop de SouthPark-etiketten van de schoolcampus. En SouthPark-etui en goedkopere pennen (zoon zweert bij de vierkleurenpennen (van de Wibra voor vijftig cent) omdat je dan niet op zoveel pennen hoeft te letten .

Nu wel 't foldertje van de schoolcampus op tafel, gewoon om door te struinen en nieuwe compromissen te maken voor 't volgend jaar.

En Fio, dat heb ik dus ook, zoals jij schrijft met die Nick en Simon-tas. Behoed je kind een béétje als je merkt dat hij dat wíl ("zou ik op teenslippers naar school kunnen, mam?"), maar verder ... láát ze lekker!

Groetjes,
Wilma

Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-07-2011 om 13:21

Vic

De vakantie begint hier ook pas over drie weken maar ik wil gewoon alvast zoveel mogelijk schoolspullen in huis hebben dan hoef ik straks in de -vakantie- niet te stressen En die Schoolcampus van V&D is echt idioot duur. Bij het Kruidvat en de Hema kun je goedkoop en net zulk hippe spullen kopen.

Vic

Vic

01-07-2011 om 13:50

Elisa

Ja, maar het is zo leuk. Echt traditie, want ik ging vroeger met mijn moeder al naar de schoolcampus. Bij de V&D in Haarlem Centrum is die echt heel groot. Stressen doe ik niet, want ik ben in augustus vrij. Nou een beetje stress wel, als ik lees dat iedereen al alles in huis heeft nog voor de vakantie begint

Fiorucci

Fiorucci

01-07-2011 om 14:42

Zo....

Twee tassen met schoolspullen gehaald, bij action, voor nog geen tientje!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.