Tippylee
29-06-2011 om 13:48
Wat is in en wat is uit straks in de brugklas?
Na de zomervakantie gaat het dan gebeuren, onze zoon gaat naar de brugklas! Voor ons allen een nieuwe fase, nieuwe onzekerheden etc....
Ik wil graag van de ervaringsdeskundigen hier op het forum weten wat zeg maar 'in'is, en bv. wat not done is, zodat hij niet met een lelijke broodtrommel, of rugzak van topgear ofzo door de school loopt straks, haha......
Tippylee

Silone
01-07-2011 om 17:16
Ingrdit
Hier begint de vakantie pas over 3 weken...whaaaah
Ja, rein theoretisch, ja! Misschien moet je toch eens navragen aan zoon hoeveel lesuren hij nog daadwerkelijk heeft. Zonen hier zijn vrijwel klaar nu. Nog wat lolligheid, kamp en leukigheid, maar verder is het schooljaar wel zo'n beetje voorbij.

Fiorucci
01-07-2011 om 18:00
Ingrid
Ik was dus bij action vandaag, en er werd grof ingeslagen bij de schoolspullen...!

Tippylee
01-07-2011 om 18:30
Single lady
Ik ben gewoon graag voorbereid, zo zit ik nu eenmaal in elkaar! Maar hij heeft er zin in hoor.
Samen hebben we de Dresz kaften uitgezocht via internet, hij heeft een hele simpele agenda van € 5,-, maar nu ik de schoolplanner en de 1blik agenda heb gezien lijkt me dat wel wat voor hem. Hij schrijft namelijk niet zo duidelijk. Hij wil nog wel een leuke functionele broodtrommel, maar geen beker, gewoon een flesje en dat is prima. De rugzak is moeilijk, ik vind ze best wel duur, misschien moet hij voorlopig maar eerst met zijn oude naar school.
Ik heb graag bijna alles al in huis, hou niet van het gestress op het laatste moment dan vergeet ik namelijk te veel.
Thanks allemaal
Tippylee

Tirza G.
01-07-2011 om 20:02
Stress
Komt bij jullie nog wel dames, want alles is opppppppp in augustus. Traditiegetrouw leveren wij de boeken in en gaan dan meteen door om de spullen voor het nieuwe jaar te kopen. Dan is het maar alvast klaar. Dit jaar hoefde zoon niks.
Tirza

Fiorucci
02-07-2011 om 08:31
Maar
Maar dat lijkt me regioafhankelijk. Als de scholen nog bezig zijn, hol je nog niet naar de campus,lijkt mij, dus is het ook minder snel uitverkocht. Los daarvan is mijn ervaring wel dat juist de goedkopere spullen weg zijn, als school bijna begint.

Tirza G.
02-07-2011 om 13:57
Die schoolvakantie-regio's
Daar stoort V&D zich écht niet aan hoor (om maar even de grootste te noemen). Hier hebben de basisscholen nog geen vrij, we moeten nog een week, maar de schoolcampus start gewoon op 15 juni - of daaromtrent. En da's gewoon landelijk.
En Vic: ja, echt waar. Ik deed dat in de brugklas ook, het leek me zo'n leuke vakantie-afsluit-hoera-iets-nieuws-activiteit met dochter. Nou, dat viel zwaar tegen. Hier hebben vrijwel alle scholen een kennismakingsochtend/middag voor de nieuwe smurfen en heel veel ouders grijpen die dag aan om de zooi meteen maar in te gaan slaan.
Als ik op boeken-inlever-dag over de schoolcampus loop, ben ik echt echt echt niet alleen hoor En dat was afgelopen week, school start eind aug pas weer. Bijna drie maanden verder. Ik zou het écht eerder plannen wil je voorkomen dat je misgrijpt. En ja, zo houden we het met z'n allen in stand
Tirza

Fiorucci
02-07-2011 om 14:34
Tirza
Dat weet ik, maar het wordt dan pas later echt druk, als je laat vakantie hebt in een regio.

Vic
02-07-2011 om 14:50
Tja
Ik ken mezelf. Ik moet niet op een zaterdag in Haarlem centrum gaan lopen, daar word ik niet blij van. Ik wil er geen extra vrij voor gaan nemen, maar als ik op een maandag ga heb ik ook mijn kleuter bij me. Ook dat is bewezen onsuccesvol, winkelen met kleuter. In augustus ben ik vrij, oudste ook, en gaat jongste naar de BSO. We gaan het zien, of dan alles op is. Ik hoop het niet. Ze zullen toch nog wel iets te kiezen hebben dan. Volgens mij begint de vakantie in die regio ook pas eind juli.

Maylise
02-07-2011 om 14:55
Maar
pennen, papier, schriften, multomappen en kaftpapier kan je toch het hele jaar door gewoon krijgen? Dat is niet seizoens gebonden. Agenda's zijn tot ver in de herfst nog te krijgen maar de keuze is wel beperkt. Ik laat mijn kinderen meestal aan het begin van de vakantie de agenda uitzoeken. Mijn dochter maakt daar altijd een hele studie van voordat ze een keuze maakt. Die koopt ze dus aan het begin van de vakantie of zelfs nog voor het schooljaar is afgelopen.
De rest halen we de week voordat de school weer begint. In al die jaren nooit misgegrepen of iets niet kunnen vinden.
Maylis

Vic
02-07-2011 om 14:58
De agenda is dus wel al een maand in huis. Dochter weet waar de prioriteiten liggen

IngridT
02-07-2011 om 17:10
Silone...
Ja, dat weet ik. Maar toch, om nou al nieuw kaftpapier te gaan scoren VOOR je ueberhaupt de oude boeken ontkaft & ingeleverd hebt...hmm, nee, ik geloof niet dat dat in oudste opkomt. En ik zie er zelf het nut ook niet echt van in, van die haast.
Ingrid

Silone
02-07-2011 om 18:48
Haha!
Nee, wij zijn ook niet zo georganiseerd. Volgens mij heb ik zelfs nog ergens kaftpapier liggen van toen oudste naar brugklas ging. Iets te veel ingeslagen...

Vic
02-07-2011 om 18:53
Hoeveel dan?
Volgens mij krijgen wij de verplichte (gratis) boeken pas twee weken voor het nieuwe schooljaar. Dat is dus half augustus. Op de website van de boekenleverancier (Ruiter en Fanoy) kan ik nergens een lijstje vinden van de boeken, en ik heb dus geen idee hoeveel kaftpapier ik nodig heb. Hoe weten jullie dat, of koop je op de gok?

Fiorucci
02-07-2011 om 19:23
Vic
Wij moeten ze zelf bestellen via van Dijk. Ik haal meestal drie rollen, en dat is vaak teveel, maar altijd handig, een rol extra, tussendoor sneuvelt er weleens een kaft.

Foo
02-07-2011 om 20:10
Hier
Hier 3 rollen kaftpapier want net als bij Fiorucci's kinderen moet hier ook wel eens tussendoor een boek gekaft worden. We gaan dit jaar ook een paar rekbare boekenkaften proberen (via Van Dijk valt de prijs ietsje mee) dus worden het 2 rollen, denk ik. Wat teveel is, gebruiken ze het jaar erop wel weer. Zelfde geldt voor schriften.
Hier krijgen de kinderen trouwens een bedrag van ons. Daarvan moet alles gekocht worden. Dus ze hebben meestal een mengeling tussen goedkoop en duur(der). Kwestie van keuzes maken.

Fiorucci
03-07-2011 om 07:55
Tip!
Komende week bij wibra en digros stapels schoolspullen voor weinig in de aanbieding.

Tirza G.
03-07-2011 om 13:37
Wacht even
Rollen kaftpapier hebben verschillende meters op de rol! Als je van dat hele hippe leuke (dure) met een in de mode zijd figuur er op koopt, zit er soms maar amper 3 mtr op de rol (2,75 om precies te zijn). Dan red je het echt niet met drie rollen. Het is eigenlijk meer inpakpapier
Koop je die unikleur in degelijk stevige uitvoering, dan zit er soms wel 10 meter op de rol. Je kunt gerust wat teveel kopen, dat komt volgend jaar dan wel weer. Of, wat ik bij mijn eigen kinderen zag en zie: in de bovenbouw wordt dat allemaal steeds onbelangrijker en maken ze alle restjes op. Nu (zoon gaat naar de 6e joechei bijna klaar) koop ik niks meer
Tirza

Fiorucci
03-07-2011 om 14:02
Klopt tirza
Het zal zoons een worst zijn, we scharrelen even de restjes bij elkaar en dat is misschien al genoeg. Al moet ik niet met geel of roze aankomen hoor..
Als mijn dochter aan de beurt is, volgende zomer, dan kan ik mijn lol op,vrees ik.

Vic
03-07-2011 om 14:20
Meters
Begrijp ik goed dat ik dan 20 meter nodig heb?! Als ik dochter een beetje inschat gaat ze voor de hippe printjes. Het uitzoeken van de agenda is al een onderneming op zich En een multomap mocht ik ook niet bestellen bij de boekhandel, die moet met zorg worden uitgezocht.

Elisa Gemani
03-07-2011 om 15:09
Kaftpapier
Ik vraag me ook af hoeveel kaftpapier/Dresz kaften ik nodig zou hebben. We krijgen de boeken dus pas op de eerste schooldag. Het gaat om boeken voor 20 vakken in totaal. En dan voor alle vakken in een verschillende kleur; help!!

Vic
03-07-2011 om 15:30
2 rollen
Hierboven werd gezegd dat ik twee rollen nodig had, en eentje voor de zekerheid. Vervolgens zei Tirza dat dat dan wel rollen van 10 meter moesten zijn. Ik heb geen idee hoor. Ga maar eens kijken hoeveel vakken dochter volgend jaar krijgt. Jij zegt 9, Elisa heeft het over 20. Dat scheelt nogal

Vic
03-07-2011 om 15:34
Volgens mij zijn er 12 vakken waarvoor boeken nodig zijn. Tekenen, handvaardigheid, muziek en gym heb ik daarbuiten gelaten.

Elisa Gemani
03-07-2011 om 16:16
Pelle
O ja natuurlijk krijgt hij niet voor elk vak boeken. Maar dan zou ik toch wel ongeveer moeten uitgaan van zo'n 14 vakken waar hij boeken voor krijgt. Hoeveel meter kaftpapier heb ik dan nodig? Ongeveer?

Vic
03-07-2011 om 16:29
En ook: budgetvraag
Wel handig dat iedereen al zo ver is Ik wil dochter een budget gaan geven voor haar schoolspulletjes. Ik dacht aan 30 euro voor pennen, potloden, schriften, multomap, etui, kaftpapier. En dan de tas apart (50 euro?). Redt ze dat of is het te veel/weinig?

Elisa Gemani
03-07-2011 om 17:05
Budget
Ik heb tot nog toe zelf uitgegeven aan schoolspullen:
25 euro aan schrijf- en papierwaren, schriften, tabbladen etc. bij de HEMA.
20 euro voor de rekenmachine
20 euro voor de agenda (schoolplanner)
10 euro voor de USB-stick
15 euro voor het verplichte schoolsportshirt.
Etui en rugtas had ik nog maar anders was het zo'n 50 euro geworden voor de Easpak Padded'R.
De tekendoos gaat 40 euro kosten via school (normaal 60 euro) en dan moet ik alleen nog het kaftpapier hebben Wat een geld; en dan nog de schoolkosten van 600 euro...

Vic
03-07-2011 om 17:11
Inderdaad
Of je een emmer leeg gooit. De verplichte niet gratis boeken en materialen (atlas, rekenmachine e.d.) kwamen al op zo'n 150 euro. Schoolbijdrage is ca. 350 euro. En dan nog kaftpapier en de hele handel. Gelukkig bespaar ik 50 euro per maand voor de bso

Astrid
03-07-2011 om 20:28
Nieuwe atlas en woordenboeken?
Ik heb geen nieuwe atlas gekocht. Zoon had rond z'n 8e een nieuwe bosatlas (volwassen model) gehad en die lag toen hij naar de brugklas ging helemaal uit elkaar. Letterlijk stuk gelezen. Hij gaat nu naar 3 VWO en hij doet het met nog steeds dezelfde. Zelfs als Atlas gek hoeft hij niet de nieuwste versie. Ik vind dat je alleen er 1 moet kopen als je echt niks in huis hebt. Woordenboeken heb ik ook niet gekocht. We hadden nog oude. Hele oude! Ze doen toch alles via internet. Volgens mij kijkt zoon nooit een woordenboek in.
Ik heb wel de verplichte rekenmachine gekocht, maar die was slechts rond de 10,=
Een doos potloden heb ik al wel 2x gekocht. En de schriften heb ik het 1e jaar zo massaal ingekocht (gewoon effen, maar wel in 10 kleuren) dat hij daar nog steeds mee doet. Moet alleen een paar kleuren bij kopen i.v.m. nieuwe vakken.

Elisa Gemani
03-07-2011 om 20:44
Atlas en woordenboeken
Zoon doet het hier maar met de atlas, woordenboeken en andere naslagwerken die ik nog heb van toen ik op het Gym zat zo'n 28 jaar geleden Ik heb zelfs nog alle andere boeken bewaard van mijn middelbare schooltijd. Soms grijp ik daar nog naar terug voor het opzoeken van bepaalde dingen; super handig! Van oma heeft hij wel de laatste uitgaves van De Spellingwijzer, Schrijfwijzer en Het Groene Boekje gekregen. Ik vind het mooi zo; het kost toch allemaal klauwen vol geld...

Vic
03-07-2011 om 21:24
Atlas
Ik had me erg verheugd op de Atlas en was blij dat hij op de lijst stond. Normaal gesproken zou ik het een te grote uitgave vinden alleen om in de kast te hebben, maar nu moest het wel. Woordenboeken heb ik alleen Frans en Engels gekocht. Mijn Nederlandse woordenboek is uit 1992, dus dat kon nog wel. Frans en Engels waren uit 1984 ofzo, toen ik naar de brugklas ging. Volgens mij ben ik wel duur uit, want ik heb ze (uit gemakzucht) bij de schoolboekhandel besteld. De rekenmachine (22 euro) mocht alleen maar dat model zijn. Ik ga toch eens kijken waar die Action nu precies zit. Iedereen hoor ik erover en ik ben er nog nooit geweest.