Tippylee
29-06-2011 om 13:48
Wat is in en wat is uit straks in de brugklas?
Na de zomervakantie gaat het dan gebeuren, onze zoon gaat naar de brugklas! Voor ons allen een nieuwe fase, nieuwe onzekerheden etc....
Ik wil graag van de ervaringsdeskundigen hier op het forum weten wat zeg maar 'in'is, en bv. wat not done is, zodat hij niet met een lelijke broodtrommel, of rugzak van topgear ofzo door de school loopt straks, haha......
Tippylee

Fiorucci
04-07-2011 om 08:03
Vic
Voor 30 euro heb je bij action zes tassen vol..
Woordenboeken staan hier te verstoffen.

mamsavan2
04-07-2011 om 08:52
Wibra
Liggen de schoolspullen van wibra nu in de winkel? ( Kan online geen folder vinden...) Enne, het broodtrommeltje gaat nog mee, maar de beker niet meer? Wat dan wel?
Ik had me bedacht om, nu ik deze week mijn kind een aantal dagen 1 op 1 thuis krijg, samen maar eens een flinke kameropruiming en shopping te gaan doen. Nou, dat kwam niet goed uit, want kind ging na het afscheid nog weer terug naar school om daar te gaan "helpen".
mamsa

Elisa Gemani
04-07-2011 om 14:09
Action
Ik woon in een relatief grote gemeente en wij hebben hier helaas geen Action... Maar bij het Kruidvat en de Hema kan je ook goede, goedkope spullen kopen. En online neuzen levert ook voordelige koopjes op.

Elisa Gemani
04-07-2011 om 15:29
Kaftpapier
Ik heb net aan een moeder wiens zoon vorig jaar in dezelfde klas zat als waar mijn zoon naar toe gaat gevraagd hoeveel boeken hij krijgt. Dat zijn er 20. Hoeveel meter kaftpapier moet ik dan kopen? Ik denk dat ik die Dresz dan maar niet doe; dat wordt me een beetje te duur... En waar kan je ergens uni kaftpapier kopen in zo'n 10 verschillende kleuren?

Annet
04-07-2011 om 17:20
Elisa, 20 boeken is niet hetzelfde als 20 vakken
Van een aantal vakken krijgen ze twee delen, of een werkboek en een leerboek.
Ik zou gewoon beginnen met het effen kaftpapier van de Hema in de kleuren die ze hebben. En in de loop van de tijd vind je dan vanzelf andere kleuren bij.
En desnoods kan een gestreept papiertje toch ook wel. Dat is ook herkenbaar genoeg.

Elisa Gemani
04-07-2011 om 17:23
Annet
Ze krijgen 20 vakken en voor die 20 vakken hebben ze 20 boeken nodig. Dus niet voor ieder vak een boek maar voor een aantal vakken meerdere boeken en voor andere vakken helemaal geen boeken
Ik ga idd nog maar eens bij de Hema kijken.

Annet
04-07-2011 om 18:37
Ik ben maar een beetje eigenwijs
maar welke vakken zijn dat dan?
Dochter zit op een gymnasium (dus latijn en grieks komen erbij). Zij had in de brugklas 12 vakken inclusief gym (waarvoor ze ook een boek hadden maar dat hoefde gelukkig niet mee naar school, dus ook niet gekaft te worden).
In de 2e kwam hier natuurkunde erbij. In de 3e komt er scheikunde en economie bij. Sommige scholen geven deze vakken al eerder.
Verschil is misschien dat zij beeldende vormgeving hebben, waardoor tekenenen, handvaardigheid en .... niet apart gegeven worden.
Ze hebben ook studieles maar daar krijgen ze een syllabus bij die niet gekaft hoeft te worden.
Verder O&O (Ontwerpen en ontwikkelen) maar daar hebben ze geen boek voor.
Dus mijn vraag is: welke 20 vakken worden er gegeven?

Elisa Gemani
04-07-2011 om 18:52
Annet (vakken)
Ik klapperde ook wel even met mijn oren toen ik hoorde hoeveel vakken ze krijgen in 1 Gym Hier komen ze:
Nederlands, Wiskunde, Engels, Duits, Spaans, Frans, Latijn, Biologie, NaSk (Natuur- Scheikunde), Aardrijkskunde, Geschiedenis, Tekenen, Informatiekunde, Muziek, Lichamelijke Oefening, Handvaardigheid, Drama, Techniek, Mentoraat en Steun. En dan volgt zoon ook nog het Plusprofiel Natuurtalent. Vervelen zal hij zich ig niet LOL

Elisa Gemani
04-07-2011 om 19:03
Hoeveelheid kaftpapier
Het gaat om het idee om zoveel mogelijk vakken een eigen herkenbare kleur te geven. Dan kunnen we best effen en streepjes oid mixen maar ik heb echt geen idee hoeveel kaftpapier je voor 1 boek nodig hebt. Het zou schelen als ik dat ongeveer zou weten. Zo kan ik ook kijken of het dan toch niet de moeite waard zou zijn om de rekbare kaften te kopen.

mamsavan2
04-07-2011 om 19:16
Nou
Er van uitgaande dat de meeste boeken pakweg een a4 formaat hebben... 2x pakweg 30x20 plus nog wat voor de rug en de omslag naar de binnenzijde...Zou ik gokken op zo'n lapje van 40x55 ( redelijk zuinig..) Dan kan je uitrekenen hoeveel je ongeveer nodig hebt, rekening houdende met rolbreedte en patroon... Uit een rol van ik noem eens 10 mtr x 50 cm kan je dan 18 boeken halen. Niet rekenende met verschillende kleurtjes ed.
mamsa

Foo
04-07-2011 om 19:24
Weet je dat zeker?
Elisa, weet je zeker dat je zoon al Duits en Nask in de brugkla krijgt? Is dat niet pas in jaar 2? En weet je zeker dat je zoon voor mentoraat en steun een boek krijgt? En weet je zeker dat je zoon Spaans vanaf de brugklas krijgt?
Mijn dochter volgt ook gymnasium maar Duits en Nask kreeg ze pas in de 2e en scheikunde eigenlijk pas vanaf de 3e. Spaans is bij haar op school niet te volgen in de brugklas, wel vanaf klas 2 maar dat kan op de school van je zoon weer anders zijn.
Voor vakken als mentoraat en steun kreeg ze geen boeken maar wat stencils die verzamelt werden in een snelhechter.

Elisa Gemani
04-07-2011 om 19:36
Foo
Ja, dat weet ik 100% zeker. Ik heb nl. de vakkenlijst van 1 Gym erbij gepakt En ik zeg niet dat ze dus voor al die vakken boeken krijgen; ze krijgen 20 boeken in totaal.
Het gaat trouwens om een speciale Gymnasiumklas voor meer- en hoogbegaafde leerlingen dus een Gymnasium+. Vandaar de extra vakken die al in leerjaar 1 aangeboden worden.

Elisa Gemani
04-07-2011 om 19:38
Mamsa
Ah kijk, daar kan ik wat mee, bedankt! Dan neem ik het wat minder zuinig (ik ben nl. beslist niet handig met knip- en plakwerk maar dan heb ik ongeveer een idee.

mamsavan2
04-07-2011 om 19:39
Verbaasd
1, omdat dit wel erg veel is, 2 kan dat per school zoveel verschillen? Hier wel direct duits en nat. vanaf het 2e jaar en schei vanaf 3e. Verder ook verzorging en levensbeschouwing
mamsa

Vic
04-07-2011 om 19:45
Goh
Dochter krijgt aan talen alleen Nederlands, Engels, Frans en Latijn. Duits is vanaf het tweede jaar, en Spaans vanaf het derde jaar. Als je 20 vakken hebt kom je toch helemaal niet uit met je lesuren? Het lijkt me niet dat hij 40 uur per week les krijgt. Of wisselen de vakken gedurende het jaar?

Silone
04-07-2011 om 19:52
Mwoh
drama, mentoraat en steun kunnen ook van die opvuluren zijn, die wel netjes ingedeeld staan, maar niet per definitie altijd bijgewoond hoeven worden.

Bree
04-07-2011 om 20:30
Hier ook meer talen in 1e
Hier heeft mijn dochter ook duits en spaans in de 1e klas, inderdaad allebei die vakken 2 vd 4 periodes van het schooljaar. Geen speciale hoogbegaafden gym overigens, wel 2-talig.
Ze had afgelopen jaar 16 vakken.
Voor mentorlessen hebben ze vaak een werkboek, die hoef je niet te kaften.
Als je echt veel verschillende kleuren kaftpapier wil, kan je toch bij verschillende winkels hier en daar een rolletje meenemen? Dan heb je ook verschil ertussen.
Hier ga ik trouwens voor komend jaar die stoffen kaften aanschaffen. Dochter had er afgelopen jaar eentje gekregen van Paul Frank, en ik moet zeggen dat dat het enige boek was waar nog kaft omheen zat
Weet iemand trouwens of die in verschillende maten te koop zijn? Deze ene die ze had pastte perfect om het wiskundeboek maar kan me voorstellen dat ze ook grotere nodig heeft.

Elisa Gemani
04-07-2011 om 20:44
Vic
De vakken wisselen niet gedurende het jaar. Het is wel zo dat ze hier met het zgn. 80-minutenrooster werken (blokuren). Incidenteel hebben ze 10 of 11 lesuren dus tot 16.25 of 17.05 op school.

Elisa Gemani
04-07-2011 om 20:49
Pelle
Ik snap 'm. Maar je hebt dus rollen kaftpapier van 10 meter en rollen van 1 meter heb ik gezien. Ach, ik scharrel wel wat bij elkaar en zodra we de boeken hebben kan ik precies bekijken wat we nodig hebben.

Vic
04-07-2011 om 22:20
En een nieuw onderwerp: de tas
Dochter had via haar eigen forum begrepen dat de middelgrote Easpak tas prima zou zijn voor de brugklas. Nu was ze online aan het rondkijken en zag twee rugzakken die ze leuk vond. Een van O'Neill met (volgens mij) roze en oranje ruitjes, en eentje van Paul Frank met een aapje erop. Kun je met zo'n aapje wel aankomen op het v.o. of is dat erg basisschool?

Annet
04-07-2011 om 22:44
Toch 20 boeken
Elisa, eerst zei je dat het echt 20 vakken zijn en geen 20 boeken, nu zeg je dat het 20 boeken zijn.
Je noemt inderdaad 20 vakken op (waarbij ik me afvraag of dat alleen vakken uit de brugklas zijn of ook de vakken die pas in klas 2 en 3 beginnen). Voor een aantal vakken zul je geen boek nodig hebben of in ieder geval geen gekaft boek.
Als ik jou was, zou ik gewoon een aantal kleurtjes kopen en dan gewoon afwachten wat er aan boeken op je af komt.

Elisa Gemani
04-07-2011 om 22:48
Vakken/boeken
Nog een keertje dan voor de duidelijkheid: ja, het zijn echt 20 vakken in de eerste klas en ze krijgen 20 boeken met kaft. Niet voor ieder vak boeken (voor sommige helemaal geen en voor andere werkboeken/stencils) maar in totaal 20 boeken die gekaft moeten worden.
Ik koop gewoon een paar basiskleuren kaftpapier en wacht tot 5 september als we de boeken krijgen.

Fiorucci
05-07-2011 om 07:35
Nask
Mijn zoon op vmbo-t heef ook nask gehad in de eerste! In de tweede komen duits en economie erbij.