Petuut
01-07-2011 om 13:04
Wat is wijsheid (voor toekomstige kleuter)
Onze jongste mag na de zomervakantie naar groep 1.
Leek hem eerst wel leuk, maar nu blijkt dat je pas in groep 3 echt gaat lezen en rekenen, wil hij (bij vlagen) naar groep 3. Hij leest al korte woordjes, herkent de 'oe' al. Hoe het zit met getalsherkenning weet ik niet, nog niet uitgeprobeerd.
Nu hoeft het van mij allemaal niet zo snel, maar met de IB-er van de onderbouw heb ik wel besproken dat hij dus al best veel letters herkent, ook hakt en plakt en zo dus 'leest'. Zij gaf aan dat er in groep 1 eigenlijk niet echt iets gedaan wordt met beginnend lezen, da's meer van groep 2, maar dat ze wel aansluiten bij wat een kind kan. Dus als hij vraagt naar lezen, dan springen ze daar op in.
Ik hoop dat ze de 'window of opportunity' gebruiken. Nu vindt hij het leuk en interessant om te leren, waarom daar geen gebruik van maken?
Maar een moeder die ik vanmorgen sprak zei dat in groep 1 echt niet zal gebeuren (haar ervaringen met groep 1 zijn recenter dan die van mij). Zij vertelde dat het wellicht handig was om hem al vroeg in het schooljaar 'door te testen' om te kijken of hij wellicht beter past in groep 2. Na de herfstvakantie gaan ze daar met letters en zo in de weer.
Ik weet van de peutertoetsen (jaja, ook daar zijn ze niet veilig) dat hij overal super hoge A-scores heeft gehaald.
Ergens vraag ik me af in hoeverre je mee moet/mag/kunt gaan met de natuurlijke interesse die hij nu heeft om met letters te werken (in de klas). En als je dat niet doet, heeft ie er dan wel zin in als hij dat over anderhalf jaar aangeboden krijgt in groep 2? Maar als je het wel doet, en hij pikt het snel op (daar lijkt het nu wel op namelijk), dan is het nog een lange rit naar groep 3 en wat moet hij daar dan nog leren?
Ik wou dat ik een glazen bol had.....
Is het een plan om de juffen hem eens door te laten toetsen om te kijken wat ie al kan/beheerst, of komt dat wel heel erg streberig over?
Met onze andere kinderen hebben we gemerkt dat niet helemaal meegaan met hun interesse kan resulteren in wegzakken van motivatie.. ('hoogbegaafd is ook motivatie, drive om iets te willen' zei de IB-er.. ja, die drive hadden ze wel, maar is er gaandeweg wel uitgedingest).
Jammer genoeg hebben we geen 1/2 combi op school, we hebben voor ieder leerjaar een eigen groep, behalve 0/1.
Petuut

Petuut
01-07-2011 om 13:31
Sociaal emotioneel
zal dan wel weer het struikelblok zijn/worden, want het is natuurlijk wel een jonge leerling....
(hij kleutert precies 2 schooljaren, wordt de laatste vakantiedag 4)

Vic
01-07-2011 om 13:57
Tja
Mijn oudste is ook gunstig jarig (mei), en een slimme meid. Door het kijken naar Sesamstraat had ze alle cijfers al geleerd toen ze nog een peuter was, en ook met veel letters kon ze prima uit de voeten. Toch heeft zij zich opperbest vermaakt in groep 1 en 2. Ze had gelukkig een juf die haar heel veel ruimte gaf om haar eigen projectjes te regelen als de verplichte werkjes af waren. Groep 3 was wel een beetje afzien. Het was niet zo dat ze erg voorliep (hoewel ze wel kon scrabblen, bedenk ik net), maar het ging allemaal zo langzaam. Maarja, dat houd je toch met slimme kinderen. Het tempo is nu eenmaal niet zo snel op de basisschool.

Vic
01-07-2011 om 13:58
En wijsheid
Ik denk dat je je niet op voorhand zorgen moet maken over hoe het verder gaat. Eerst kijken hoe lang het duurt voor je kind zijn draai vindt in de klas, en dan tegen de kerstvakantie is het vroeg genoeg om verdere stappen te nemen.

Wilma
01-07-2011 om 14:14
Niet alleen schrijven en lezen zijn vaardigheden
Stil blijven zitten, op je beurt wachten, tekenen, kleien, plakken en knippen, samen spelen, delen, etc.
Er zijn nog zoveel andere dingen die belangrijk zijn, zeker dus ook voor kleuters. Dat moeten ze vaak ook nog leren. Ik zou eerst zeker groep 1 doen en dan tegen kerst kijken hoe het gaat.
Groetjes,
Wilma

Lisa76
01-07-2011 om 14:20
Precies wilma
dat wil de ik dus ook zeggen. Ze moeten al zoveel laat ze toch lekker even nog kleuter zijn. Lekker spelen!
lisa

Petuut
01-07-2011 om 14:55
Thx!
@Vic, onze jongste is niet gunstig jarig, althans niet volgens school: eind augustus, dus een jonge leerling. De andere 2 waren late leerlingen (eind november) die wij niet in groep 0 wilden laten, dus die volgens de normen op school versneld zijn. We zijn dus al blij dat ie 'normaal' 2 jaar zal kleuteren, zeker gezien wat hij nu al laat zien. Toen onze oudsten in groep 0/1 zaten, was daar weinig/geen plek voor extra werkjes. Toen er sprake van was dat onze kinderen lang in groep 0/1 zouden moeten blijven (dus eerst bijna een jaar instromen en daarna een volledig jaar groep 1) en wij vroegen wat ze dan zouden bieden qua letters enzo (omdat ze daar al wel veel mee bezig waren, als bijna 5-jarigen) zeiden de juffen dat ze wel eens een werkje uit groep 2 konden halen. 1x per week of zo, want ja, uiteindelijk zaten ze wel in groep 1.. het is niet de bedoeling dat je dan de werkjes van groep 2 al allemaal gaat doen. Als ze die insteek nog steeds hebben (het zijn dezelfde juffen als destijds), dan voorzie ik weinig ruimte voor eigen projectjes.
Ik denk dat ons kind best 'gedwee' mee zal doen met wat hem aangeboden wordt, dus wellicht niet laat zien dat ie letters wel erg interessant vindt (hij zit nu de Superdierenkaartjes van zijn broers te 'ontcijferen', voor zover dat gaat natuurlijk, maar de wolaap en de poema komt ie uit, hahaha). Zijn broer was ook zo, volgens de juffen te speels om door te gaan, omdat hij nog zo graag in de bouwhoek zat of buiten speelde. Dat zou hij nu ook nog het liefste doen denk ik als je het hem vraagt, maar mag gewoon naar groep 6.
Ik heb ook wel eens gelezen dat een kind het best leert als ie er een natuurlijke nieuwsgierigheid naar heeft. Dat heeft jongste nu naar lezen. Moeten we daar dan geen profijt van trekken, denk ik dan.
Ik maak me ook geen zorgen hoor, maar vroeg me af of we er 'iets mee moeten', zeker omdat er geen combiklassen zijn bij ons.
@Wilma, de dingen die jij opnoemt heeft hij inmiddels ruim een jaar geoefend op de peuterspeelzaal. Dat gaat hem best aardig af, al vervalt hij soms nog wel eens in 'huilen' als hij zijn zin niet krijgt of als het niet volgens zijn plan verloopt. Klein gedrag? Sociaal emotioneel nog niet rijp genoeg? Vast wel, maar zijn andere broer die naar groep 6 gaat doet hetzelfde.
We gaan ook gewoon lekker starten in groep 1, er is sowieso een evaluatiemomentje na 6 weken school gepland voor de nieuwe kindjes, dus daar kunnen we deze dingen allemaal aankaarten. Onze insteek is ook helemaal niet dat ie snel door moet, maar wel graag ECHT aansluiten bij waar hij op dit moment staat. Dus wellicht toch handig om daar een toetsinstrument aan te hangen dat school zelf gebruikt? En dan wellicht doortoetsen. De scorelijsten van zoonlief was ook erg leuk om te zien.. grafiekjes met de E,D,C,B en A-lijnen en hoog boven de A-lijn stonden zijn scores, bij alle getoetste onderdelen.

Petuut
01-07-2011 om 15:03
Lisa
We typten tegelijk.
Uiteraard mag hij lekker spelen, knippen, plakken, kleien en noem maar op, maar onze ervaring op deze school is wel dat als je zelf niet ergens achteraan gaat, er niet veel meer gebeurt dan het standaard programma. Dan is het wel handig om een vinger aan de pols te houden.
Overigens kreeg ik deze link van de week per mail toegezonden (onze oudste scoort een HB-iq en is dyslectisch vandaar):
http://www.bibliotheek.nl/thema/opvoeding-en-onderwijs/hoogbegaafdheid/14315.hoogbegaafd-en-dyslectisch.html
Iets om rekening mee te houden bij de jongste? Ik weet het niet.
Ook hoorden we destijds bij onze oudsten dat het niet handig is als kinderen iets verkeerd aangeleerd krijgen (door ouders, anderen dan leerkrachten) dat de leerkrachten er later weer uit moeten trainen. Ok, maar bied ze dan de goede training aan als ze aangeven eraan toe te zijn.

Maylise
01-07-2011 om 15:18
Vrij normaal
Ik heb het idee dat het vrij normaal is dat 4jarigen al met letters en cijfers bezig zijn of zelfs al kunnen lezen. Veel speelgoed voor peuters is ook gericht op letterherkenning. Er zijn ook zoveel boekjes, liedjes over het alfabet en getallen voor die leeftijd. Nog afgezien van cartoons zoals Dora waar dat soort dingen ook naar voren komen. Een kind wat met 4 jaar al een beetje kan rekenen, lezen of zelfs schrijven is redelijk gangbaar. Veel scholen springen daar inderdaad nog niet echt op in. Voor de meeste kinderen is dat ook niet perse noodzakelijk. Die komen de kleutertijd wel door met spelen en gaan vervolgens thuis aan de slag met boekjes. Ik zou het wel wat vinden als ze in groep 1 al wat meer met letters en getallen zouden doen maar de meeste scholen doen dat gewoon niet. Ik zou me er niet echt druk om maken verder. Ik zou gewoon eens aan zien hoe het loopt op school. Misschien vermaakt kind zich prima met spelen en heeft er geen bezwaar tegen om het lezen voor thuis te bewaren.

Digimum
01-07-2011 om 15:24
Ach
Mijn oudste kwam lezend (goed, vlot en op toon.. hakken en spellen heeft hij nooit gedaan) op school, met een even grote voorsprong in rekenen, en toch heeft hij zich uitstekend vermaakt bij de kleuters, twee jaar lang zelfs En met behoud van voorsprong.
Wij hebben altijd gezegd: als hij niet meer lekker in z'n vel zit dan pas trekken we aan de bel. Maar dat moment is nooit gekomen. Hij heeft dus gewoon 8 jaar over de basisschool gedaan, en daarbij vooral heel veel dingen kunnen doen die hij leuk vindt.

Petuut
01-07-2011 om 21:19
Nogmaals thx
Mijn eerdere ervaringen hebben de kleutertijd nogal gekleurd merk ik, hahaha.
We gaan gewoon met frisse moed het eerste jaar in en kijken hoe hij zich voelt.
Bedankt voor de input allemaal.

Nanda
02-07-2011 om 09:46
Petuut
Leren naar school gaan is inderdaad heel belangrijk. Maar dat is belangrijk voor àlle kinderen. Een slim kind heeft vaak ook al in groep 1 meer nodig. Bij ons op school krijgen de kinderen die meer nodig hebben dat ook gewoon. Mijn zoontje zat dit jaar in een instroomgroep en daar werd heel goed ingespeeld op wat hij nodig had. Hij was ook niet de enige. Hij leest nog geen woordjes, maar heeft wel heel veel belangsteling voor letters en rekenen. Hij vindt woordjes klappen geweldig, net als spelletjes als 'wat is de eerste letter van,' of hak- en plakspelletjes. En hij kan dat dus allemaal, als net vierjarige. Aan hem en aan de anderen die meer nodig hebben merken ze ten eerste dat het hen goed doet om - net als andere kinderen - op school iets te leren. Plus dat mijn zoontje als zijn hersens niet aan het werk gezet worden een heleboel energie over heeft en dat uitleeft in de klas. Ze hebben hem heel even alleen maar laten spelen en daar zijn ze heel hard van teruggekomen. En hij is dus zeker niet de enige voor wie geldt dat als hij cognitief niet aan zijn trekken komt hij daar niet bepaald gelukkiger op wordt.
Ik vind dat hier wel heel makkelijk gepraat wordt. Volgens de cijfers van Zwijssen (weet de bron niet meer) is in groep 3 ongevee 10% een zonkindje. En dan ben je dus TWEE jaar verder. Als je kind al echt begint met lezen, echt snapt waar het mee bezig is dan loopt hij heel ver voor op dat gebied. Op onze school, die bekend staat om de extra aandacht voor meer- en hoogbegaafde kinderen zit in de instroomgroep één kind dat kan lezen. Wel een stuk meer die letterwerkjes willen doen, die normaal voor groep 2 zijn. Of rekenwerkjes voor die groep, of allebei. En die krijgen ze dus ook.
De vraag is gewoon hoe groot de voorsprong is, op welke gebieden en wat de behoeften van je kind zijn en hoe school daarmee omgaat.
Zelf ben ik een groot voorstander in het volgen van de natuurlijke interesse. En een tegenstander van remmen. Je gaat ook niet de zijwieltjes op een fiets laten zitten als een kind kan fietsen zonder.
Het kan goed gaan, maar je hebt ook kans op een kind dat gaat onderduiken, niet gaat laten zien wat het kan of zich helemaal niet gelukkig gaat voelen. Het gaat namelijk niet alleen om het lezen. Je hebt een behoorlijke kans dat alle werkjes die hij aangeboden gaat krijgen voor hem helemaal niet interessant zijn omdat ze veel te makkelijk zijn. Maar hij wordt op een gegeven moment wèl geacht ze te doen, en anders wordt er gezegd dat hij geen werkhouding heeft, en dat is belangrijk. Maar ja, een gebrek aan werkhouding kweekt een school wel zelf.
Lees eens Mijn kind in groep 1 en 2. Dan krijg je een idee wat ze verwachten van kleuters en wat ze aanbieden. Gaat je kind hier gedijen? Wat voor type kind is het? Kinderen die houden van van knutselen, veel spelen en schilderen kunnen met genoeg cognitieve uitdaging thuis het best leuk hebben. Maar kinderen die echt verder willen, echt willen leren, en die niet van knutselen houden kunnen het zwaar hebben in de kleuterklassen.

Petuut
02-07-2011 om 10:40
Pelle en nanda
We 'lezen' ook al met hem, is niet te stoppen, hahahaha.
Ik doe wel braaf ah i.p.v. aa.
De IB-er van de onderbouw geloofde niet dat hij de letters herkende als zodanig, maar dat doet hij echt.
Wat jullie schrijven over 'leren naar school te gaan', wat bedoelen jullie daar precies mee? Ik kan me daar niet zo goed iets bij voorstellen. Het zitten in de kring, wachten op zijn beurt en zo doet hij (woorden van de peuterjuf) voortreffelijk.
Dat verkeerd aanleren hebben we juist weer niet zulke goede ervaringen mee. Onze tweede had geen goede pengreep (mede door te weinig kracht in zijn hand). Halverwege groep 3 verzuchtte zijn juf dat ze dat maar niet veranderd kreeg. Jammer maar helaas. Toen heb ik zelf online schrijfhulpjes gekocht, verschillende, om uit te proberen welke hem het beste hielp, en binnen een maand of 2 was zijn pengreep wel goed. Maar dus niet dankzij school.
De kleuterjuffen hoeven hem niet te leren lezen. Dat gaat zo spelenderwijs thuis dat ie daar ook wel aan zijn trekken komt. Tuurlijk is werkjes uit groep 2 halen geen leren lezen, maar ik denk dat die werkjes (in elk geval nu) wel beter aansluiten bij wat ie leuk vindt. En ja, hij vindt verven, kleien, computeren ook leuk.
Bij ons in groep 2 stempelen ze woordjes na, doen ze aan schrijfdans en dat zijn nu juist de dingen waar hij nu wat aan zou hebben: hij is nu (met hanenpoten) zijn eigen naam en die van zijn broers aan het schrijven.
En zoals gezegd: ergens vind ik het jammer als daar helemaal niets mee gedaan wordt (in groep 1). Ijzer smeden terwijl het heet is...
Mijn ervaringen in groep 0/1 en die van de moeder die ik gisteren sprak, maken ook dat ik niet verwacht dat er uitdaging geboden zal worden. Zeker niet omdat het een jonge leerling betreft, die moeten eerst maar eens rijping laten zien (yep, is bij ons op school wel een groot goed).
Wat Nanda ook aangeeft: volg je natuurlijke interesse. Dat is momenteel lezen en schrijven, maar 'onze' groepen 1 doen daar niet aan, tenminste dat is mijn eerdere ervaring.
Onze oudere kinderen (nu dus naar groep 6) laten behoorlijk onderpresteren zien. Pas bij hun laatste rapporten nu lijken ze een beetje te laten zien van wat ze in huis hebben. In groep 0/1 is maar een beetje aangemodderd vinden wij, vooral omdat de juffen bij de oudste aangaven om hem (na zittenblijven) als een echte groep-1-er te willen gaan behandelen. Pardon? Wat hebben jullie dan dit schooljaar gedaan? Er van uitgegaan dat hij na groep 0 groep 1 nog wel zou doen en op grond daarvan werkjes aangeboden....
In groep 3 en 4 bleek dat ze niet zo snel lazen, maar dat kwam volgens school vooral door hun jong-zijn, nog niet schoolrijp geweest achteraf. We moesten ze maar laten zitten, dan zou je zien dat het sneller ging.
Op basis van hun IQ's (zijn van beiden in groep 4 bepaald) zouden ze in de plusklas passen, maar daarvoor kwamen ze niet in aanmerking: moesten ze eerst maar eens op niveau lezen.
Een paar maanden geleden bleek dat ze dyslectisch zijn en dysorthografie hebben (wat school niet gelooft, omdat hun spellingsscores nog behoorlijk zijn).
Het loopt met de oudsten dus niet op zijn soepelst, zullen we maar zeggen.
Vandaar dat ik er wellicht iets meer dan nodig/gewenst bovenop wil zitten, om dit bij de jongste te voorkomen.