thein
29-01-2012 om 07:29
Wat kan een kleuter van 5 (en 4 maand)
Ik vroeg me af wat "gewoon" is voor een kleuter van 5.
Ik probeer namelijk in te schatten of mijn zoon zich verveeld in de kleuterklas. Ik vind dat ze leuke en goede werkboekjes geven en vorige week hoorde ik dat hij een groep 3 werkje moest doen.
Toch heb ik een vermoeden dat hij niet genoeg uitdaging krijgt. Ik denk dit omdat hij ontzettend druk en onrustig gedrag thuis vertoond. Hij zit duidelijk niet lekker in zijn velletje.
Ik vind hem persoonlijk cognitief best ver. Hij kan optellen en aftrekken onder de 10 zonder ook maar te hoeven na te denken, hij geeft direct het antwoord. Hij kan al veel woorden lezen en boekjes van de 1e avi niveau leest hij zo door. En tot mijn ontdekking kwam ik er achter dat hij sommige lange woorden zo uit het hoofd kan opschrijven, zoals olifant (dan wel met een v) en wereldbol (wel een letter vergeten van wereld) probeert hij zo uit het blote hoofd op te schrijven.
Hoe kan ik nu ontdekken of hij meer uitdaging nodig heeft?
Of zou het zo zijn dat hij cognitief erg hoog zit maar sociaal/emotioneel er nog helemaal niet aan toe is, waardoor hij dit gedrag vertoond?

Rafelkap
29-01-2012 om 08:25
Wat ik denk
Cognitief zit hij niet (te) hoog, volgens mij heeft dat er niks mee te maken. Maar hoe is hij in de klas, hoe is hij met andere kinderen/vriendjes en is hij niet gewoon moe na een hele dag school? (met misschien nog clubjes/naschoolse opvang) Praat eens met de juf over dat hij thuis niet lekker in z'n vel zit, misschien zit hij dat op school wel.

ayla
29-01-2012 om 09:21
Mijn ervaring
Is dat het cognitieve voorlopen niet altijd iets zegt over gelukkig zijn, geleerd na twee slimme kinderen. Mijn oudste liep in de kleuterklas niet mega voor, een rasaanpasser. Maar ze was wel diepongelukkig. Er waren kinderen die verder waren dan haar maar die prima in hun vel zaten. Mijn jongste(4 in groep 1) loopt ook voor, kan cijfers t/m 1000 herkennen, leest woordjes, kan sommen maken. Maar hij ziet prima in zijn vel.
Ik moet wel zeggen dat ik dat hele sociaal emtionele gedoe vaak een vage reden vind. Jongste mocht niet naar groep 2 want hij was nog jong in gedrag. Tja als ik dan naar oudste kijk dan denk ik dat hij dat nog wel even blijft
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Annet
29-01-2012 om 09:30
Zelf uitproberen
Je schrijft dat je zoon het 1e aviniveau zo doorleest. Heb je ook hogere avi's geprobeerd? Het zou kunnen dat hij al verder is, ook gezien het kunnen schrijven van lange woorden.
Ik schat dat hij minimaal zo ver is als het gemiddelde groep 3 kind op dit moment. En misschien dus verder.
Wat je kunt doen is thuis een paar dagen extra uitdaging bieden, bijvoorbeeld rekenbladen zoeken op internet of woordspelletjes. Mijn oudste knapte daar enorm van op (zij werd chagrijnig bij verveling). Dan heb je een idee of de oorzaak bij verveling op school ligt.
Ik zou sowieso met juf gaan praten over het groep 3 werkje, hoever zij denkt dat je zoon is, wat school met kinderen doet die voorlopen, etc.

rodebeuk
29-01-2012 om 09:43
De helft van de kinderen loopt voor
..op het gemiddelde.
Dus ik zou vooral de vinger aan de pols houden bij de juf. Je moet het samen doen.

Vic
29-01-2012 om 13:22
Nog een paar maanden
Wat zou je willen? Hij krijgt nu al extra werkjes omdat de juf schijnbaar inziet dat hij meer aan kan. Over een half jaar gaat hij naar groep 3, dan kan hij daar direct aan de slag met de zonboekjes en rekenpluswerk. Mijn dochter liep ook ver voor in groep 2. Ze had haar eigen werkjes in de kast waarmee ze aan de slag kon. Nu in groep 3 heeft ze het goed naar haar zin. Soms wat minder, en dan moet ik weer even met de juf om de tafel om te kijken wat we daar aan kunnen doen.

Maylise
29-01-2012 om 15:06
Redelijk normaal
Wat Rodebeuk zegt; de helft loop voor en de helft loopt achter. Het is mij altijd opgevallen dat met name op de kleuterschool het niveau enorm uiteenloopt.
Kunnen lezen op de kleuterschool is niet zo heel apart. Ik weet nog van mijn kinderen dat in hun klas altijd wel wat kinderen waren die al goed konden lezen.
Mijn eigen kinderen liepen op de kleuterschool ook voor ten opzichte van dat gemiddelde. De meesten hebben met 4/5 leren lezen. Net als simpele woorden schrijven en rekensommen doen. Toch werd die voorsprong in de loop van de basisschool vanzelf minder. Mijn jongste dochter die op de kleuterschool nogal achterliep gaat nu heel goed op school en heeft die achterstand ingehaald.
Ik denk dat het heel moeilijk is om over kleuters echt voorspellende uitspraken te doen.
Ik zou vooral goed kijken na of je zoon het redelijk naar zijn zin heeft op school.
Wat zijn niveau betreft kan je natuurlijk thuis wat met hem oefenen en testjes laten doen om te kijken wat hij kan. Dat kan je dan vergelijken mijn die werkboekjes. Loopt het niveau nou enorm uiteen kan je altijd met de juf overleggen om te zien of er moeilijker boekjes beschikbaar zijn.

Annet
29-01-2012 om 17:16
Volgens mij wil thein weten
of het gedrag van haar zoon door een gebrek aan uitdaging kan komen.
En om het effect van uitdaging te weten, zul je het niveau moeten weten waarop van uitdaging sprake is.

Rafelkap
29-01-2012 om 18:21
maar dat kan dus ook tal van andere oorzaken hebben. Ik dacht er nooit aan mijn kind te testen wat voor niveau het had als hij een lastige periode had. Kleuters hebben altijd wel lastige perioden.

Temet
29-01-2012 om 20:47
Praten met juf
Ik zou inderdaad praten met juf. Of het haar ook opvalt dat hij niet lekker in zijn vel zit. En of zij een idee heeft waar dat door kan komen. Hij kan natuurlijk ook gewoon problemen hebben met een paar klasgenoten ofzo, het hoeft niets met het niveau van het werk te maken te hebben.
Groeten,
Temet

thein
30-01-2012 om 14:39
De oorzaak
ik vermoed dat ik de oorzaak weet, helemaal zeker is het nog niet maar de onrust en huilen komt indd wel van school af. Het hele weekend totaal geen probleem met hem gehad en tussen de middag was het 2 keer aan toe instorten en huilen. Er is 1 jongetje die hem constant plaagt en hij heeft hier overduidelijk last van. Hij kwam hier regelmatig mee maar vond dat hij het eerst zelf moest oplossen nu na het huilen kwam hij er weer zelf mee dat het jongetje hem geplaagd had. Ik vermoed dat daar de onrust nu vandaan kwam, want ik vroeg ook over de werkjes en hij zei dat ze makkelijk waren maar dat vond hij prima.
Hij heeft het ook een keer gehad in groep 1 ook die onrust dus ik denk indd dat ik de oorzaak ergens anders moet zoeken.
Ik ben al in gesprek geweest met de moeder van het jongetje en de volgende stap wordt dus juf. Helaas kan ik vanmiddag mijn zoontje niet ophalen dus we gaan morgen direct een afspraak maken met de juf.
Bedankt voor het meedenken hoor en die uitdagings tips ga ik zeker thuis toepassen, is zeker goed voor hem!

Vulmaarin
02-02-2012 om 21:28
Nou nee....
Ik denk dat je zoon wel degelijk ongelukkig is omdat hij geen aansluiting vindt. Gepest worden? Mijn kind zat in een klas waar hij niet geaccepteerd werd en niet mee mocht doen. Waarom? Omdat hij anders is en dus niet geaccepteerd werd. Nu zit hij op een andere school met meer hoogbegaafde kinderen in de klas (ongeveer 7 kinderen!) Nou mooi dat hij helemaal opgebloeid is en helemaal niet gepest wordt. Het grappige is dat hij de andere slimme kinderen als vriendjes uitkiest.... Dit vond ik zelf erg opvallend! Ik ben zelf trouwens niet hoogbegaafd maar herken het inmiddels wel omdat ik 3 hoogbegaafde kinderen heb. Ik weet hoe ongelukkig mijn kleuter was en ben blij dat ik mijn gevoel heb gevolgd en een oplossing (andere school) heb gezocht. Dit ondanks dat de juf mij probeerde te overtuigen dat mijn kind wel voor liep maar dat dat heel gewoon was want veel kinderen kunnen al lezen en rekenen in groep 2. Toch voel je als ouder (kijk ook naar je familie) dat het kind toch meer dan voorloopt namelijk gewoon anders denkt. Succes