Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Peetje

Peetje

09-03-2010 om 10:04

Wat kan je van school verwachten (rt ed)

Hallo,

Er is vast veel over geschreven en gevraagd, maar ik kan niet de antwoorden vinden waar ik nu wat mee kan, dus ik vraag het maar:
wie weet wat je nou eigenlijk van een school kun verwachten in de begeleiding van je kind. Zoon (groep 6) is zeer dyslectisch. Ook is concentratie niet zijn sterkste punt (hij hangt tegen ADD aan, is uitgebreid getest vorig jaar).
Volgens school viel het dyslectische gezien wel mee, was het alleen spelling. Vanaf groep 4 RT op school, maar dat schoot niet op. Vanaf groep 5 laten we hem prive naar RT gaan, nu ruim 1,5 jaar.

We hebben meermalen (op ons aandringen) contact met de IB-er gehad, zijn afspraken gemaakt, maar ik vind dat er van de toegezegde hulp weinig tot niets terecht komt.
Het dyslexie-protocol wacht ik nog steeds op (maar ik begrijp van RT-er dat zoiets vrij algemeen is), een eenvoudig briefje op zijn tafel (stoppen/denken/doen) komt er maar niet want juf heeft er geen vertrouwen in. Juf wil dat zoon aan medicatie gaat, want ze biedt nu al "het maximale en meer zit er niet in".

Afspraken zijn in de trant van "per taak begeleiden in de werkperiode". Maar hoe, door wie, etc, ik heb geen idee noch krijg ik antwoorden.
Wie heeft goede ervaringen op school (BO) en wil die delen met me, of sowieso een idee over hoe ik me verder op kan stellen. Ik ben het zó zat.... zie een slim, gevoelig en creatief kindje gewoon afglijden...

groeten,
Peetje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Peetje (o.t.)

Wat rot voor je, wat je beschrijft van school. Ik herken het helaas maar al te goed. Mijn IADH wonderkind heeft weer andere toestanden... (IADH=iets aan de hand, wonderkind zie draadje over leestempo hierboven).

Maar.. jij was toch degene die me wees op de Kerstopenstelling van Roberto? Ik heb net gecheckt yesyesyes 12 maart gaat ie weer open!
Dat wou ik ff melden.

Yta Chalne

Yta Chalne

09-03-2010 om 10:25

Peetje

Mijn ervaring met scholen en kinderen met iets dat van de standaard afwijkt het beste loopt via een buitenstaander. Hier hebben we bijvoorbeeld ooit de orthopedagoog die een kind had getest de 'onderhandelingen' met school laten doen. Ging ineens buitengewoon snel en doeltreffend. Argumenten als 'kind moet aan medicijnen' kunnen dan snel van tafel geveegd worden (juf is géén deskundige op het vlak kind/ medicijnen), aanwijzingen worden meteen overgenomen ipv vol argwaan bekeken.
En regelmatig tegen juf zeggen dat je het erg op prijs stelt dat ze zo haar best doet, dat helpt ook. Zonder cynische ondertoon Juffen zijn graag Nodig en Belangrijk (zoals elk mens natuurlijk), en ze daarop aanspreken werkt meestal. Maar in het uiterste geval moet je ook niet te bang zijn om een andere school te zoeken voor je kind.

Moek

Moek

09-03-2010 om 10:45

Ook niet goed

Hier ook alleen slechte ervaringen helaas. Recent kreeg ik te horen dat zoon niets meer doet en de school er ook niets meer mee kan. Huh? En het ging toch zo goed dat RT geen zin had? Vrijdag heb ik een gesprek. Ik heb wel de hele geschedenis op papier gezet, want ik ben niet zo assertief. Bij zo'n schoolhoofd die gewend is over ouders heen te lopen kan ik nooit zoveel, dus ik wilde dat mijn verhaal al aanwezig was. En een beetje dossiervoming kan ook geen kwaad.

Helaas heb je nergens echt recht op voor zover ik weet, zelfs niet als je een rugzakje hebt. De school beslist. Ik zit te denken over een andere school, maar aarzel omdat hij het hier wel fijn vindt.

Yta (o.t.)

Had jij nou laatst een goed advocaat op het gebied van familierecht aangeraden? Ik heb tevergeefs gezocht in het forum en zoals je uit het avondetendraadje al hebt kunnen opmaken ben ik dringen op zoek naar een goede advocaat in U voor de buuf...

Peetje sorry voor de inbraak.

Peetje

Peetje

09-03-2010 om 11:17

Rode beuk (roberto..)

hoi Rode Beuk,

Ja, het is bijna zover Roberto staat al op de kalender bij 12 maart... Vorige week wilde zoon heel graag mee toen peetjeman ging stemmen. Huh, sinds wanneer politieke interesse? Bleek heel simpel te zijn: 5 huizen verderop zit Roberto en zoon hoopte dat ie open was en hij z'n eerste ijsje kon scoren .

Maar wij zijn er vrijdag (oranje fiets met mand en grieprestantige moeder met 2 kinders die ónder de twee-bollen-met-slagroom zitten).
groeten,
Peetje (die jou nog steeds wil mailen over t aquarium, maar die allerhande privé-toestanden slechts 1x p w op OO is en verder aan niets, nada, noppes toekomt, sorry!!)

Peetje

Peetje

09-03-2010 om 11:21

Yta

Hai Yta,

Bedankt voor je bericht. Ik zit er inderdaad over te denken om degene die de dyslexietesten heeft gedaan een keer mee naar school te vragen.
Maar twijfel omdat tot op heden ook de aanwezigheid van de RT-er tijdens overleg geen enkele verandering teweeg heeft gebracht.

En een goed plan om juf Nodig en Belangrijk te laten voelen, nu eerst voor de spiegel oefenen, want anders wordt t erg ongeloofwaardig (gezien mijn gevoel in deze ).
Ik ga toch ook maar rondkijken naar een andere school, maar hoewel in de buurt vanalles zit, zijn er ook flinke wachtlijsten en weet ik gewoon niet welke scholen wél goed zijn met 'zorgleerlingen'.

groeten,
Peetje

Peetje

Peetje

09-03-2010 om 11:24

Moek

Hoi Moek,

Wat vervelend dat jij ook slechte ervaringen hebt. Uiteindelijk komt het toch grotendeels neer op het 'eruit halen' wat erin zit bij het kind, maar dan graag wel op een manier waarbij leren leuk blijft... En wat nou de didaktische verantwoorlijkheid van school is...
Ik hoop dat je een goed gesprek op school zult hebben. Is dat met het schoolhoofd, niet met de Intern Begeleider?

Het enige wat ik voor je kan bedenken is de antwoorden laten uitleggen en specificeren (dus niet: we gaan helpen, maar: wie gaat dat doen, wanneer en hoe. En wanneer praten we verder om te kijken of dit vruchten afwerpt).

Succes,
Peetje

Nog even perfect on topic

Ja, inderdaad. Je moet iemand van buiten halen. Wij hebben werkelijk een godsvermogen betaald aan een externe orthopedagoog omdat de school daar een voorkeur voor had uitgesproken. Hadden we een week met het gezin naar Londen van gekund (appartement en Eurostar).

En dan nog, ik vond het gesprek met de juf en de OP erbij best wel vernederend. Je zit echt te smeken naar mijn idee. De OP zei dat het nog veel erger kon, op een sjieke bijzondere school bij ons in de buurt (USV, Peetje) was het nog erger volgens haar. Dan is het dus handig om haar erbij te hebben want zelf zou ik al door de grond gezakt zijn. In een poging om mezelf te beheersen.

Nu weer. Juf zegt dat het goed gaat. Kind zegt wat anders. Moet ik weer aan de bel trekken.

Maar dat is inderdaad de weg. Zo is het nou eenmaal. Vol goede moed vooruit. Kleine stapjes per keer. Lachen en zwaaien!!

Yta Chalne

Yta Chalne

09-03-2010 om 11:42

Rodebeuk (ot) en peetje

Rodebeuk: die weet ik. Frederique Broeders, van Tijsseling Broeders advocaten. En haar nog jonge maar zeer ter zake deskundige en intelligente collega, Marieke Lenglet. Meteen ook eens een paar advocaten wat oprecht even hard werkt bij toevoeging als voor dik betalende cliënten. Aanraders!
Peetje, ik begrijp dat jij in ongeveer dezelfde scholenvijver vist als ik: er zijn geen scholen die significant beter scoren met 'probleemleerlingen' dan anderen. Wel slechter. USV noemt RB al, maar ook van de VS en de montessori ken ik veel slechte verhalen op dat punt. Het hangt ook zo af van de juiste leerkracht etc., soms gaat het een jaar perfect en is het 't jaar erop weer droevenis alom.

Yta Chalne

Yta Chalne

09-03-2010 om 11:43

Herstelposting..

..droevenis? Tijd voor ibuprofen

Moek

Moek

09-03-2010 om 12:20

Dankjewel peetje,

Dat helpt alweer een beetje. Ik laat me gewoon veel te snel met een kluitje in het riet sturen. Zal in ieder geval notuleren, dat helpt ook om mijn en hun gedachten te ordenen: wat kan ik nu opschrijven, wat is er beslist?

Het gesprek is met de hele club, dus met juf,hoofd en IB'er die nu overigens ziek is (van mij?). Ondertussen zit ik met een zeer gemotiveerde zoon die dolgraag RT wil en teleurgesteld is dat hij het nog niet heeft. Hij heeft nota bene vanaf 1 maart officieel een rugzakje, dus waar wachten ze op?? Geld kan het niet meer zijn.

Die tip van iemand van buiten is ook goed, maar daar moet de school wel mee instemmen en dat is nog niet gebeurd, met allerlei smoesjes.

Guinevere

Guinevere

09-03-2010 om 13:23

Externe, ja

Wij halen ook te pas (en te onpas ) onze eigen externe hulpverlener erbij in gesprekken met de school. Heel bijzonder dat dan alles wat wij over zoon zeggen wel opeens blijkt te kloppen, terwijl ze daarvoor in hun eigen vooroordelen blijven rondmalen.
Dus ik zou zeker nog een poging wagen, maar dan beslist niet met iemand met wie je via de school in zee bent gegaan. Kies iemand van wie je wéét dat hij/zij aan jouw kant staat.

Peetje

Peetje

10-03-2010 om 10:47

Vanalles (+ot)

Hallo allen,

Wij hebben idd al anderhalf jaar een externe RT-er (bekende van schoonma en bijzonder kundig en prettig iemand)en die bereikt dingen waar ik alleen maar van durf te dromen . Scheelt dat zij bijzonder diplomatiek is en ofwel kort door de bocht ofwel ik zeg niets meer.... En, Rode Beuk wij hadden wel met elkaar naar Londen kunnen gaan, of Nice... En ach, de USV, daar heeft Peetjeman zijn lagere schooltijd op doorgebracht. Hij vond het een gewone school, maar ik weet van vrienden dat die hemel en aarde hebben bewogen om hun kinderen daar maar op te krijgen: dat zou de enige juiste school zijn ... tot oudste dyslectisch bleek. Maar zij vinden OSM erg belangrijk, daar wordt aan gemeten of een school goed is
Zag vanochtend bij een ander kind op het talfeltje de berenmethode geplakt, daar vragen wij al ruim een jaar om. Maar "die wordt niet gebruikt in groep 6"... oooh, dat zie ik *zucht*

Yta, inderdaad dezelfde scholenvijver.)Ben nu (virtueel) aan het kijken bij de Dalton (Pieterskerkhof). Maar we twijfelen ook al langere tijd aan verhuizen, dus het wordt een soort driekhoekskeuze (deze school, andere school in omgeving of andere school ivm verhuizen). Door de jaren heen ben ik van "school die bij je kind past", flink gedraaid naar "degene die voor de klas staat", wat betreft wat het meeste invloed heeft op zowel leerprestaties als plezier in de groep.

Moeke: als je een gesprek op school hebt, hoort daat een verslag(ja) van gemaakt te worden, dat naar alle betrokkenen gaat. Desnoods maak je zelf wat aantekeningen en kopieert die (erop staat bv: 1. wie zijn bij het gesprek aanwezig; 2. Reden van het gesprek; 3. gemaakte afspraken). En dan met een briefje erbij dat als zij aanvullingen of wijzigingen hebben, ze dit binnen een week kunnen doorgeven anders zijn ze blijkbaar akkoord met de inhoud.

Guinevere: ja, bij het komende gesprek zal ook onze RT-er aanwezig zijn. En ik twijfel nog of ik een gesprek ga arrangeren met de IB-er, juf én degene van het dyslexie-onderzoek. Heb eigenlijk geen zin om nog meer geld daar aan uit te geven omdat school het allemaal wel zegt te weten en doen, maar in praktijk er dus niets gebeurt.

groeten,
Peetje

Moek

Moek

10-03-2010 om 13:06

Aantekeningen

Ik ga heel opzichtig aantekeningen zitten maken.

Overigens had zoon gisteren opeens RT, voor het eerst in zijn hele schoolcarriere...Hij zei trots dat hij dankzij de hulp zijn werk af had.

Gezellig peetje..

Dus dan zitten wij met 2 gezinnen (weet ff niet hoeveel kinderen jij hebt lopen) NIET in het British Museum of aan de Boulevard.
Wij zijn trouwens vorig jaar wél een week naar Londen geweest en het was geweldig.

Dat van de USV weet ik van de orthopedagoog na het in mijn ogen tamelijk bedel-gesprek met de nieuwe juf. Toen zei de OP dat deze juf best wel meewerkend was, en dat ze juist op scholen waar je het anders zou verwachten behoorlijk wat tegenwerking had ervaren. Zoals USV dus.
Ik zit een beetje ten zuiden van jullie vijver, en bij ons komen weer ontevreden kinderen van de Dalton... je weet nooit het hele verhaal natuurlijk, maar mogelijk is onze school dus ook nog een optie. Aan de Marislaan. Kan ook zijn dat er weer net zo veel ll de andere kant op gaan juist...
..wat een gedoe he.

Peetje

Peetje

10-03-2010 om 14:32

Rode beuk...

Hallo,

Even kort (terwijl kinderen om me heen dansen )... gaan jouw kinderen naar de -stamschool? Die school wordt nl. hier altijd genoemd als voorbeeldschool, zeker voor zorg/dyslectische leerlingen en wat betreft duidelijkheid naar ouders toe, goede afspraken mee te maken, zorgvuldigheid in nakomen afspraken. Onze R.T.-er heeft daar jaren gewerkt, begeleidt daar nog steeds kinderen en is erg te spreken over ze.

Goed, dan nu op jacht naar een Nieuwe Fiets voor zoon...,
groeten,
Peetje

Yta Chalne

Yta Chalne

10-03-2010 om 14:39

Grinnik...

't Blijft een gedoe. Wij zijn ooit op de school waar we nu zitten (aan de sjiekste baan van U.) belandt na hele vervelende ervaringen met een andere school uit de wijk, en wij zijn erg tevreden met hoe deze school achterstanden heeft weggewerkt in no-time, maar ook op de huidige school ken ik ouders die teleurgesteld zijn afgedropen. Overigens zijn we jaren een vergaarbak geweest voor ouders van de USV die te horen hadden gekregen dat hun kind hopeloos was qua leren, dan bleek het op deze school weer erg mee te vallen. (USV is nogal ouderwets, en vindt dat een kind al moet kunnen lezen voor ze in groep drie komen, anders is dat al een soort van achterstand...) Maar sinds huidige school voor het zoveelste jaar op rij de hoogste citoscore van zo'n beetje heel NL hebben is er hier een fikse wachtlijst. Nog heel even, want volgend jaar gaan we verhuizen (we rukken op richting jouw school, rodebeuk!) en dan is er weer plek zat.
Overigens, Peetje, hier had een van de kinderen eens een orthopedagoge/psychologe die gewoon door de (aanvullende) verzekering werd vergoed. Kwam dus voor een appel en een ei op school praten.

Peetje

Peetje

11-03-2010 om 09:23

Yta...

Hoi Yta,

Begrijp ik goed dat jullie kinderen op de m-baanschool zitten? Alwaar volgens "mijn omgeving" Ouderwetsch en Zeer Gestructureerd les wordt gegeven? Zou wel heel grappig zijn, want kreeg gisteren het advies om daar eens te gaan kijken (aangezien zoon lichtelijk ADD heeft, dyslectisch maar wel heel slim).

En jullie blijven dus in de stad wonen? Ik ben juist zo aan het kijken naar "buiten", met een echte tuin, geen racende bus op 20 meter... enfin een dorps-gevoel (jaja, en natuurlijk geromantiseerd, maar toch).

groeten,
Peetje

Peetje

Volgens mij gaat alleen de school van Yta verhuizen, maar ik kan me vergissen... ik was iig verbaasd over het bericht dat Yta ging verhuizen. Ik vermoed dat het gebouw van het Stedelijk Gymnasium beschikbaar komt, maar da's raden geblazen. Hoewel dat gebouw ook zeker veel potentie heeft voor al die muziek in het gezin van Yta.. ieder zijn eigen balzaal! Hmmm...

Zelf ben ik in het Gooi opgegroeid, met een echte tuin, geen racende bus op 20 meter, een dorpsgevoel... kortom daarom blijven wij in de stad. Maar ieder zijn ding!

Mijn kinderen zitten inderdaad op de school die jij bedoelt (eindigt op -mm trouwens). Ik ben niet kapot van het aanbod. In het Gooi hadden we bijzonder neutrale scholen met vakleerkrachten voor muziek en creatieve toestanden (voor gym heeft de mmschool gelukkig wel een vakleerkracht). Ook humanistisch vormingsonderwijs mis ik erg. Maar goed, de communicatie is inderdaad prima, het beleid is duidelijk en de IB-er daar loop ik een straatje voor om.. in haar richting, want het is een moordwijf. Sinds een jaar heb ik IADH-kinderen (staat voor "iets aan de hand") en ik heb wel moeten wennen. Maar dat staat misschien ook wel los van de school, dat weet ik niet. Gewoon dat je meer je vinger aan de pols moet houden en altijd weer het gesprek lopende moet houden met leerkracht en IB. Nou ja, dat loopt verder wel.

Wat ik, ook in vergelijking met het Gooi, bijzonder prettig vind aan onze school is de populatie ouders. Stadsmensen, relaxed, geen USV-types. Zitten er niet bovenop. Dat geeft een erg prettige sfeer, leuke partijtjes (worden geen helicopters voor gehuurd). En vooral heel veel rust voor het personeel om te doen waar ze goed in zijn zonder hijgende ouders in hun nek. Dat vind ik echt een groot verschil.

Yta Chalne

Yta Chalne

11-03-2010 om 12:45

Peetje

De school gaat idd verhuizen naar het USG gebouw aan de Homeruslaan. Ik blijf gewoon waar ik zit, ik ben heel gelukkig zonder grote tuin etc., ik heb eigenlijk niets met dorpen. En mijn puberella's al helemaal niet, die zien al die reistijd naar studie helemaal niet zitten
Het onderwijs op de M'school is inderdaad ouderwets gestructureerd, en vrijwel alle kinderen behalen daar goede resultaten mee. Maar de populatie is erg blank, hoogopgeleid, USV'achtig. Wat op zich natuurlijk wel een goede afspiegeling is van de wijk, dat wel Geen helicopters, maar wel een rij 4wd's om je door te worstelen 's ochtends. En duizend bakfietsen. Tja. Maar 't is een fijne school, dat wel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.