Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Doen43

Doen43

20-11-2022 om 08:43

Wat te doen?


Je weet meer, maar je weet beslist nog niet wat "haalbaar" is en op welke manier.
 Een voorbeeld van een jongen in mijn omgeving, in groep 3 kon hij meekomen, maar gezien z'n ADHD werd er gezegd dat hij zeker zou vastlopen in groep 4, die is nu in de laatste jaar van z'n master, met mooie cijfers, zonder zittenblijven. 
Twee zusjes in m'n omgeving, de ene zeer serieus op de basisschool, veel lezen, echt vwo leerling. Todat de puberteit inzette, heel haar kont tegen de krib, moeilijk moeilijk. De andere had een lastige start op de basisschool, maar liet zich door de puberteit niet in de war brengen en zonder omwegen door de school.

Ik begrijp je eerste reactie over speciaal onderwijs echt heel goed. Dan was mijn reactie destijds ook. 
De juf heeft vast diverse tips van de orthopedagoog gekregen om toe te passen op je dochter. Vergeet alleen niet dat de juf niet alleen altijd die tijd heeft om ze uit te voeren. Er zijn meerdere kinderen in een klas en meer zullen er een gebruiksaanwijzing hebben en dan 32 kinderen. Ik zou eerst de tijd nemen om te kijken hoe het dan gaat en nauw contact onderhouden met de juf. Ze kan een koptelefoon op, tussendoor een rustmoment als in even tekenen of rondje om het plein rennen om te ontspannen en te ontprikkelen. Werkjes bij de ib’er maken, werk meer zelf doen ipv op de ipad wat veel scholen gebruiken. Je kind kan op school heel anders zijn dan thuis. Op school moeten ze van alles en thuis is het vrijheid.

Je geeft aan dat Volgens de orthopedagoog je dochter hoog gevoelig is en heeft last van prikkelverwerking. Ze kan goed geconcentreerd werken als het rustig is in de klas, maar raakt afgeleid als er drukte is en stopt dan met werken. Hierop kan je kind enorm vastlopen in regulier onderwijs als je niet oppast. Welke onderwijsmethode hanteren ze. vaak past een strak type onderwijs het beste bij dit soort kinderen, niet te vrij want dan verzuipen ze.

Mijn kind is uiteindelijk op speciaal basisonderwijs terecht gekomen, maar wat ben ik daar blij mee achteraf(!) gezien. Ze is daar net als thuis, komt veel uitgeruster thuis, hoofd zit minder vol en ze wilt weer leren. Qua niveau is het net als een normale basisschool van gemiddeld tot hoogbegaafd, maar dan 12 kinderen in de klas en juffen met oneindig veel geduld en positiviteit. Hoe zij er nu bij zit gun ik echt elk kind.

Succes met alles. Het is heel moeilijk.

Doen43

Doen43

20-11-2022 om 18:27

JannaGreen schreef op 20-11-2022 om 16:30:

Ik begrijp je eerste reactie over speciaal onderwijs echt heel goed. Dan was mijn reactie destijds ook.
De juf heeft vast diverse tips van de orthopedagoog gekregen om toe te passen op je dochter. Vergeet alleen niet dat de juf niet alleen altijd die tijd heeft om ze uit te voeren. Er zijn meerdere kinderen in een klas en meer zullen er een gebruiksaanwijzing hebben en dan 32 kinderen. Ik zou eerst de tijd nemen om te kijken hoe het dan gaat en nauw contact onderhouden met de juf. Ze kan een koptelefoon op, tussendoor een rustmoment als in even tekenen of rondje om het plein rennen om te ontspannen en te ontprikkelen. Werkjes bij de ib’er maken, werk meer zelf doen ipv op de ipad wat veel scholen gebruiken. Je kind kan op school heel anders zijn dan thuis. Op school moeten ze van alles en thuis is het vrijheid.

Je geeft aan dat Volgens de orthopedagoog je dochter hoog gevoelig is en heeft last van prikkelverwerking. Ze kan goed geconcentreerd werken als het rustig is in de klas, maar raakt afgeleid als er drukte is en stopt dan met werken. Hierop kan je kind enorm vastlopen in regulier onderwijs als je niet oppast. Welke onderwijsmethode hanteren ze. vaak past een strak type onderwijs het beste bij dit soort kinderen, niet te vrij want dan verzuipen ze.

Mijn kind is uiteindelijk op speciaal basisonderwijs terecht gekomen, maar wat ben ik daar blij mee achteraf(!) gezien. Ze is daar net als thuis, komt veel uitgeruster thuis, hoofd zit minder vol en ze wilt weer leren. Qua niveau is het net als een normale basisschool van gemiddeld tot hoogbegaafd, maar dan 12 kinderen in de klas en juffen met oneindig veel geduld en positiviteit. Hoe zij er nu bij zit gun ik echt elk kind.

Succes met alles. Het is heel moeilijk.

Hi Janna, ik ben blij dat jij zulke positieve ervaringen heb. Ergens hoop ik dan wel dat mijn kind erover heen groeit, maar dat is wellicht ijdele hoop. Ik had het er vandaag nog met vriendinnen over, en dat is dan fijn. 

Ik hoop gewoon dat ze haar plekje vindt, waar ze tot haar recht komt. 

"Alleen werd er in de conclusie gezegd en volgens mijn vriend is dat niet benoemd in het gesprek, dat de conclusie eventueel kon zijn dat mijn dochter eventueel beter op haar plek zou zijn op het speciaal basisonderwijs waar ze met kleinere klassen werken"

Los van wat er verder gezegd wordt of als tip wordt gegeven vind ik zo'n opmerking in het dossier die niet is besproken met de ouders niet oké.
Ik zou daar zeker op terugkomen bij de juf/orthopedagoog. Ik vind het een heftige conclusie, het riekt naar een andere agenda dan die van jullie. 
Ik ben achterdochtig, door schade en schande helaas, en het is geen oordeel over SBO. Maar een suggestie om van school te wisselen, hoe marginaal en vaag ook, daar moeten de ouders vanaf het begin bij betrokken worden. 

Dat begrijp ik. Mijn kind kan gewoon zich niet concentreren in grote groepen, terwijl er met haar intelligentie echt niks mis is. Ze slaat dicht. Ik zag dat ze vast liep. Verhalen van haar vorige school en observatieverslagen herkende ik mijn kind totaal niet in en dan is dat heel lastig. Ik ben er de eerste weken echt verdrietig van geweest. Ik begrijp je zo goed.

Ik zou nog wel het gesprek aangaan als er speciaal onderwijs is genoemd. Ze zeggen het niet zomaar en de orthopedagogen zijn echt wel wat gewend. Een aantal scholen hebben ook observatietrajecten. 

Ik had haar liever op regulier onderwijs gehad, maar dan had ik mijn kind te kort gedaan. Dan zou ze elke dag met zichzelf in gevecht zijn. Ze is snel overprikkeld en alles koste op haar vorige school zoveel energie en nu heeft ze energie over. Ze komt nu zo gelukkig uit school. 

Doen43

Doen43

20-11-2022 om 20:48

JannaGreen schreef op 20-11-2022 om 20:08:

Dat begrijp ik. Mijn kind kan gewoon zich niet concentreren in grote groepen, terwijl er met haar intelligentie echt niks mis is. Ze slaat dicht. Ik zag dat ze vast liep. Verhalen van haar vorige school en observatieverslagen herkende ik mijn kind totaal niet in en dan is dat heel lastig. Ik ben er de eerste weken echt verdrietig van geweest. Ik begrijp je zo goed.

Ik zou nog wel het gesprek aangaan als er speciaal onderwijs is genoemd. Ze zeggen het niet zomaar en de orthopedagogen zijn echt wel wat gewend. Een aantal scholen hebben ook observatietrajecten.

Ik had haar liever op regulier onderwijs gehad, maar dan had ik mijn kind te kort gedaan. Dan zou ze elke dag met zichzelf in gevecht zijn. Ze is snel overprikkeld en alles koste op haar vorige school zoveel energie en nu heeft ze energie over. Ze komt nu zo gelukkig uit school.

Hi janna, dat is super mooi. Dat gun ik mijn dochter ook. Thuis is het een levendig kind dat veel fantasie heeft, samen speelt met haar broertje van twee, leuk samen speelt met vriendjes. Ze is leergierig. Ze houdt erg van knuffelen. Veel humor. En als ik dan zo’n observatie lees, dan heb ik echt het gevoel dat ik een observatie van een ander kind lees.  



Doen43 schreef op 20-11-2022 om 20:48:

[..]

Hi janna, dat is super mooi. Dat gun ik mijn dochter ook. Thuis is het een levendig kind dat veel fantasie heeft, samen speelt met haar broertje van twee, leuk samen speelt met vriendjes. Ze is leergierig. Ze houdt erg van knuffelen. Veel humor. En als ik dan zo’n observatie lees, dan heb ik echt het gevoel dat ik een observatie van een ander kind lees.



Dat is ook heel lastig als moeder zijnde. Maar de thuis situatie en de schoolsituatie zijn beide hele andere situaties waarbij de setting anders is en er andere dingen verwacht worden van je dochter. 

Doen43

Doen43

21-11-2022 om 13:47

Gingergirl schreef op 21-11-2022 om 08:56:

[..]

Dat is ook heel lastig als moeder zijnde. Maar de thuis situatie en de schoolsituatie zijn beide hele andere situaties waarbij de setting anders is en er andere dingen verwacht worden van je dochter.

Ja, dat had ik me nooit zo gerealiseerd. Daar kom ik nu achter. Voor mijzelf werkte de school setting erg goed. Dan ga je ervan uit, en dat is heel slecht van mij, dat dat voor je kind ook zo is. 

Jammer dat de klassen zo groot zijn, waardoor er weinig individuele aandacht gegeven kan worden. Particulier onderwijs is dan echt een verademing. Helaas kost het zo veel

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.