fryskdumke
04-12-2011 om 19:51
Wat te doen; beschermen of niet?
Situatie, dochter 5 zit in groep 2. Normaal kind waar verder weinig problemen mee zijn. Ze zit op zwemles en daar is het een en ander voor gevallen met klasgenootje. Ze is door dat meisje tegen haar hoofd geschopt, met haar hoofd onder water geduwd, en wordt flink onder druk gezet. Dit alles zie ik in de 10 minuten dat wij per zwemles mogen kijken. Op zwemles heb ik met de instructrice gesproken en zijn er nu oplossingen.
Afgelopen week heb ik geholpen met koekjes bakken in de klas. Dochter zit bij het bewuste klasgenootje in de werkgroep. Binnen 10 seconden dat ik dit werkgroepje meenam wil klasgenootje even gaan regelen wat dochter moet doen. Gelijk afgekapt door uit te leggen dat ik diegene ben waarna geluisterd wordt.... Juf vertelde ook nog even heel duidelijk dat juffen en moeders de baas zijn.....
Thuis hebben wij het er met dochter over en wat ze kan doen als er dingen gebeuren die zij niet leuk vindt. Dochter benoemt ook regelmatig het baasje spelen van klasgenootje en dat ze dit niet leuk vindt.
Na aanleiding van het incident, hoofd onder water duwen, bij zwemles is de maat bij mij vol qua gedrag van klasgenootje. Als ik dit elke week wel niet in 10 minuten zie wat gebeurd er in de klas dan wel niet? Moeder van klasgenootje accepteert veel, en zegt er werkelijk niets van. Zo is klasgenootje nu eenmaal. Ik wil eigenlijk dinsdag met de juf gaan praten en vragen hoe zij vindt dat het tussen dochter en klasgenootje gaat. Qua werkgroepje zou ik het niet erg vinden als dochter in een ander groepje wordt geplaatst alleen vind ik dat dochter ook moet leren omgaan met dit soort types, want in het grote mensenleven kom je die ook tegen.
Omdat ik niet al te beschermend over wil komen is mijn vraag: Vinden jullie dat ik overdrijf door met de juf te willen spreken??

Annet
04-12-2011 om 20:25
Ik denk dat je best kunt praten met de juf
Maar dan niet over jouw wensen en ideeën t.a.v. maatregelen. Wel over datgene waar jij bezorgd over bent, namelijk wat jij meerdere keren gezien hebt, wat heb je niet gezien, hoeveel gebeurt er op school. Wat kan de juf hierover vertellen? Hoe kun je jouw dochter helpen. Hoe kan juf helpen?
Samenvatting: veel vragen stellen

fryskdumke
04-12-2011 om 20:31
Annet
ik wil ook niet praten over mijn wensen-maatregelen maar hoe het op school gaat en haar idee hierover.

Vic
04-12-2011 om 21:27
Ja hoor
Ik zou dit zeker bij de juf aankaarten en dan ook gelijk vragen wat ze van plan is eraan te doen.

Jet
05-12-2011 om 00:42
Wel aankaarten
Wat er op zwemles gebeurt kan echt niet en ik ben blij voor jullie dat er maatregelingen genomen worden. Ook op school is het belangrijk om haar juf op de hoogte te stellen van je bevindingen.
Soms hebben de juffen geen idee wat er achter hun rug om speelt. Hier een kind met astma waar een klasgenootje het "leuk" vond om een borstel van het schoolbord onder zijn neus uit te kloppen en dan zeggen tegen het kind zo krijg jij het maar lekker benauwd!. En dat in groep drie!. En dat gebeurde dan als de juf even de klas uit was. Nou de juf schrok zich rot toen ze dat hoorde en het kind is goed aangepakt en heeft het nooit meer gedaan!. Dus gewoon alles aankaarten!.

dc
05-12-2011 om 14:40
Beide
Ik zou het inderdaad aankaarten, maar ook bespreken met mijn kind en dmv rollespelletjes verschillende manieren oefenen om op bazig gedrag te reageren. Je kunt niet vroeg genoeg leren om "nee" te zeggen