Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
maria36

maria36

07-10-2011 om 13:21

Wat te doen met juf die oa spelfouten maakt?

1 van mijn kinderen zit sinds dit schooljaar op een nieuwe school in groep 6.
Zojuist kwam mijn kind thuis met diverse schoolwerkjes. 1 daarvan was ontzettend slordig geschreven, hoofdletters tussendoor gebruiken, schots en scheef ed door kind gemaakt. Juf had het verbeterd maar vol met zelf spelfouten makend waaronder "nassi" ipv nasi, "maccaroni" ipv macaroni, "televiezie" van kind niet juist verbeterd etc etc Ook schijnt juf volgens kind niets gezegd te hebben van het slordige schrijven.

Helaas is dit niet het 1e met deze juf: oa heeft mijn ex een heel onplezierig gesprek met haar gehad waarbij hij zich totaal niet begrepen voelde.

Verder heeft kind al 2x van voor haar gevoel voorvallen verteld waarbij kind zich naar behandeld voelde door juf.

Kind heeft 2 juffen en bij andere juf is dit niet.

Heel moeilijk omdat ik er zelf niet bij ben geweest, het maar net is hoe je iets beleefd etc.

Vwb de spelfouten vind ik heel concreet en echt niet kunnen, net zoals niets doen aan dat slordige schrijven.

Ik wil niet als zeurkous te boek komen te staan of achter jufs rug om naar directie stappen echter zit het mij totaal niet lekker.

Graag hoor ik wat jullie zouden doen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Spelfouten

nu maak ik zelf ook behoorlijk wat spelfouten hier (verdere correspondentie check ik waar mogelijk) maar een leerkracht die het over televiEzie heeft had van mij dat werkstukje met de door mijzelf gecorrigeerde woorden weer terug gekregen, in een envelop met briefje erbij over de hoeveelheid fouten die zij maakt.

Verder hoeven ze je op school niet aardig maar wel redelijk en concreet in een gesprek vinden. Als jij als een halve wilde binne de school binnen rent dan wordt er een stempeltje op je hoofd geparkeerd natuurlijk. Ik zou een gesprek aanvragen en haar vragen naar de dingen die zijn gebeurd, dus de 'nare' ervaringen van jouw zoon of zij daar een uitleg bij kan geven. Stel een open vraag en laat haar helemaal uit spreken, een pratende verdachte moet je niet onderbreken (quote R.

Als het door blijft gaan zou ik wel naar directie gaan. Ik hoef niet aardig gevonden te worden als mijn kind maar met plezier naar school gaat en daar de aandacht krijgt die ze nodig heeft om te ontwikkelen.

dus wel iets doen.

suus36

suus36

08-10-2011 om 08:26

Eerst naar juf

hoi Maria,

Ik zou in dit geval niet naar de directie gaan. Heb je de juf hier al over gesproken? Want dat is natuurlijk stap 1. Eerlijk gezegd dacht ik ook dat nassi met 2 x een n is. Dat vind ik geen schokkende spelfout waarschijnlijk is er slordig nagekeken. Maar dat kun je toch bespreekbaar maken bij de juf? Ook voorvalletjes van je dochter. Gewoon even langsgaan en dan valt er vast over te praten. Als dat niet werkt, kun je altijd nog naar de directie.

Ik heb ook wel eens dat mijn dochter thuis komt met verhalen waar de stoom van uit mijn oren komt. Soms laat ik het, maar soms vraag ik het even na. Meestal blijkt het mee te vallen.

Groetjes,
Suus

Tirza G.

Tirza G.

08-10-2011 om 11:21

Ho ho ho

Spelfouten bagatelliseren op een forum vind ik helemaal prima, maar *niet* in het correctiewerk van een docent. Wij zitten hier gewoon een beetje gezellig te leuteren, de school/juf heeft de pretentie dat ze aangeboden werk van een kind corrigeert - verbetert dus. Beter maken. Het was niet goed, en na de correctie is het wel goed.
Iemand in haar positie kan het zich niet permitteren om in *correctiewerk* dit soort fouten te maken. Kijk, schrijft ze even snel een briefje dan is het weer anders. Alhoewel. Ook dat zou foutloos moeten kunnen. Kom op zeg. Het is het mens d'r vák. Als ik docent was zou ik het willen weten, je hebt toch je beroepseer?

Tirza

maria36

maria36

08-10-2011 om 14:07

Reaktie

Dank jullie voor het reageren en Tirza, bedankt voor je "bijval" want ik zou anders net zo gereageerd hebben: Frederique, ik begrijp dat je het als grapje bedoeld maar zoals Tirza zegt is het juf haar taak foutloos te kunnen spellen en dat zo ook mijn kinderen te leren. Ik ben (gelukkig!)geen juf.
Ik heb besloten juf aan te gaan spreken hierover wat helaas pas eind komende week kan omdat ze er niet alle dagen is.

+ Brunette +

+ Brunette +

08-10-2011 om 23:43

Zorgwekkend.

Een juf hoort te kunnen spellen, punt uit. Het lijkt wel alsof de nadruk tegenwoordig op didactische vaardigheden ligt en spellen maar een bijzaak is. Ze hoort een dictee te kunnen geven met écht moeilijke woorden. Maccaroni, jeetje, dat vind ik wel erg. Dat ze een spelfout over het hoofd ziet, ach, daar stap ik overheen, kan de beste overkomen.

maria36

maria36

11-10-2011 om 22:51

Reaktie (heel lang)

Er is zoals gezegd veel meer voorgevallen en morgen gesprek met beide juffen: kind vraagt al week om benodigde bladen toets en krijgt deze steeds maar niet, heeft een x half uur staan wachten hierop toen juf zei kind even te moeten wachten en vervolgens in gesprek ging met andere ouder. Kind begreep er niets van en is maar naar huis gegaan. Volgende dag weer gevraagd aan juf en deze zei dat het een misverstand was maar hoe en wat begreep kind niet (geloof me: ik heb een intelligent kind). Ander kind in de klas heeft problemen thuis en pest en kwetst daardoor anderen, in de klas laat iedereen "probleemkind" links liggen. Mijn kind is echter nieuw en kind stortte zich op mijn kind om het vervolgens ook te gaan pesten. Hierover ad bel getrokken bij juffen en zou weken terug opgelost zijn door gesprekje met kinderen. Echter nu blijkt stoken en pesten weer voort te zetten en heeft kind dus bij juf aangegeven waar juf op reageerde met dat ze met kind zou praten maar vervolgens niet op terugkomt bij mijn kind.
Ik heb juffen gemaild met dat ik mij er via die weg inmeng omdat er en een misverstand met benodigde toetsbladen is ontstaan (kind had er daarna ook bij andere juf om gevraagd en deze had gezegd dat ze die maar van anderen moest kopiëren maar hoe dat te doen was mijn kind onduidelijk en kreeg geen kans dat te vragen)+ mijn kind geen veilig gevoel op school ivm aanhoudend pesten "probleemkind" die ook aan haren van mijn kind heeft getrokken, duwt ed.
Juf mailde terug dat ze dit soort dingen niet per mail behandelen waarop ik terug mailde dat te begrijpen maar gezien de urgentie deze wijze en aktie verwacht in de vorm van mijn kind eindeijk de toetsbladen gaan geven + terugkoppelen pestgedrag ander kind.
Juf heeft kind vandaag zonder enige toelichting van toetsbladen voorzien + aangesproken dat moeder (ik dus)haar heel veel had gemaild (1x!!) over dat ze zo gepest zou worden en pester zelf zoveel problemen heeft en daarom dat gedrag naar anderen vertoont maar geen pesten is. Kind heeft stamelend gezegd tegen juf dat dat wel meeviel en met staart tussen de poten afgedropen.
Ik ben laaiend want ik vind dit zeer ernstig en pure intimidatie. Ik ga morgen met de 2 juffen (hadden zelf voorgesteld met hen beiden gesprek aan te gaan)dan ook gesprek aan dat ik verwacht van school dat er duidelijkheid heerst, een veilig klimaat waarin kinderen zich geborgen voelen en warmte, dat de kwetsingen en getreiter van probleemkind onacceptabel zijn en niet goed gepraat dienen te worden en al helemaal niet op een intimiderende wijze. Ik ben heel benieuwd wat julie hiervan vinden. Uiteraard laat ik uitslag gesprek weten maar kan even duren (as weekend waarschijnlijk) ivm omstandigheden.

maria36

maria36

14-10-2011 om 12:55

Drommels

Bedankt voor je reaktie en tips.
Ik heb de te bespreken punten inderdaad geordend en op papier gezet.
Het gesprek is goed verlopen: na eerst weerstand en lijkende boosheid van juffen leek er vervolgens begrip te komen, misverstanden uit de wereld geholpen en zijn er afspraken gemaakt. Vervolgens is dit zowel door mij thuis als met juffen met kind besproken en weet die zodoende ook waar aan toe te zijn, voelt zich opgelucht en veilig.
Het spelfouten hebben gemaakt kwam door haastig nakijken van juf; een leermoment voor haarzelf lijkt me en haar dan ook niet mee om de oren geslagen maar uiteraard op geattendeerd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.