IngridT
12-09-2011 om 12:54
Wat vinden jullie van deze: mannelijke & vrouwelijke pabo studenten apart les (van nu.nl)
'AMSTERDAM - De pabo in Venlo gaat dit schooljaar mannelijke en vrouwelijke studenten gescheiden les geven. De school hoopt dat er op die manier minder mannelijke studenten voortijdig afhaken.
Het gaat om een experiment, schrijft De Limburger maandag.
De proef geldt voor de vakken rekenen en natuur & techniek. Volgens locatiedirecteur Annigje Primowees geven meisjes de voorkeur aan een andere lesmethode.
Meisjes willen graag verhaaltjesrekenen", zegt ze. "Terwijl jongens gewoon concrete lesstof willen hebben en afhaken bij die verhaaltjes. Jongens hebben ook niet zoveel met alles reflecteren."
Voor de Venlose lerarenopleiding hebben zich dit jaar opvallend veel mannelijke studenten aangemeld. Bijna veertig procent van de nieuwe studenten is man, terwijl in heel Nederland het aantal mannen dat leraar willen worden al jaren laag is.'
Ik vind het wel intrigerend. De mannelijke PABO studenten houden niet van verhaaltjessommen. Lijkt me toch dat een PABO student breed moet worden opgeleid. Hij/zij moet toch van alle markten thuis zijn, en straks wel les gaan geven aan gemengde klassen....
Of bedoelen ze eigenlijk dat de hele PABO de laatste jaren zo vervrouwelijkt is dat er voor een beetje man geen moer aan is? In dat geval vraag ik me ook af of die vrouwelijke PABO studenten wel inspirerend les kunnen geven aan jongens......
Ingrid

Vic
12-09-2011 om 13:26
Idioot
"Meisjes willen graag verhaaltjesrekenen", zegt ze. "Terwijl jongens gewoon concrete lesstof willen hebben en afhaken bij die verhaaltjes. Jongens hebben ook niet zoveel met alles reflecteren." "
In de VK van vandaag stond ook weer een artikel over de Pabo van tegenwoordig. Schijnbaar heerst daar nog steeds het idee dat competentiegericht lesgeven belangrijker is dan feitenkennis. Misschien moeten ze het maar gewoon onmogelijk maken dat MBO-meisjes doorstromen naar de Pabo?
Mijn oudste kreeg vorige week tijdens haar eerste les Nederlands op het vwo een invulboekje met tientallen rijtjes werkwoordsvervoegingen. Voor haar een eitje, dat vult ze zo in, met frisse tegenzin, maar een groot deel van de klas zat er enorm op te zwoegen. Dat hebben ze gewoon niet geleerd. Alleen de basis wordt een keertje uitgelegd, maar laten beklijven door oeverloze herhaling gebeurt niet meer. Iets dergelijks viel me ook op toen ik het rekenboekje van jongste (basisschool, groep 3) inkeek. Een kakafonie van kleurtjes en tekst, en het was echt zoeken naar een simpele 'uitgeklede' rekenopgave.
Hoe komen ze bij het idee dat meisjes de lesstof 'opgeleukt' willen hebben? Ik weet wel dat ik 25-30 jaar geleden door eindeloze rijtjes 'saaie' taal- en rekenopgaven de basisstof, beter heb leren spellen en rekenen dan de gemiddelde leerling op de basisschool nu.

IngridT
12-09-2011 om 13:47
Lol cobi....
volgens mij is dat precies wat het impliceert. Is het niet sip!?
Ingrid (op zich fijn dat een PABO zijn best doet om mannen te werven & vast te houden, maar of dit nou de manier is........)

IngridT
12-09-2011 om 14:26
Sorry cobi...
je hebt gelijk, het is te triest voor woorden...
Wel erg trouwens, zo'n afstudeertoestand.
Een vriendin van me doet de volwassenenPABO momenteel trouwens, en die wordt ook helemaal gestoord van de hoeveelheid zelfreflecterend geneuzel die ze maandelijks dient af te leveren.
En toen ik op een verjaardagsfeest van een goede vriend die docent, is een groepje redelijk jonge collega's van hem bloedserieus hoorde praten over hoe het ze uiteindelijk gelukt was om de gruwelijke en beruchte rekentoets te halen toen ben ik maar even naar de wc gegaan en me daarna verstopt in een andere uithoek vande kamer om te voorkomen dat ik het hele feest zou laten ontsporen..

Tineke
12-09-2011 om 15:05
Ingridt
"Een vriendin van me doet de volwassenenPABO momenteel trouwens, en die wordt ook helemaal gestoord van de hoeveelheid zelfreflecterend geneuzel die ze maandelijks dient af te leveren."
Haha! Ben ik dat of zit ik bij haar in de klas???

Tineke
12-09-2011 om 15:10
Verschilt enorm
Bij ons is de taaldocent erg goed, geeft vooral didactiek en is ontzettend kritisch. De rekendocent echter geeft ons vooral sommetjes uit te rekenen.
Maar ik vind het huidige competentiegerichte onderwijs met het eindeloos reflecteren over iedere stap die je zet, eigenlijk voor niemand bijzonder geschikt. Niet voor de jongens, niet voor de meisjes. Maar dat is niet alleen bij de Pabo zo, het schijnt overal mode te zijn. Ook als je een sportopleiding doet enzo.

IngridT
12-09-2011 om 15:42
Haha kaatje...(en vic)
Kaatje..nee haha, zou wel grappig zijn, maar vriendin gaat eergens in drenthe naar de Pabo. Beilen of zo? Kan dat?
En Vic...was niet mijn bedoeling om om je heen te praten of zo.
Ingrid

Temet
12-09-2011 om 22:05
Tja
"De proef geldt voor de vakken rekenen en natuur & techniek. Volgens locatiedirecteur Annigje Primowees geven meisjes de voorkeur aan een andere lesmethode.
Meisjes willen graag verhaaltjesrekenen", zegt ze. "Terwijl jongens gewoon concrete lesstof willen hebben en afhaken bij die verhaaltjes. Jongens hebben ook niet zoveel met alles reflecteren."
Ik wilde vroeger als meisje graag verhaaltjesrekenen omdat een velletje met verhaaltjessommen per saldo maar 10 rekenopgaven bevatte terwijl en gewoon vel met rijtjes wel 50 sommen kon tellen. Ik kon het alletwee wel, maar ik was liever snel klaar
Maar dat terzijde. Die aparte jongensklassen lijken me maar voor éen ding handig, dat die jongens zich niet zo allenig voelen tussen al die meiden. Steun aan elkaar enzo. Zo zou je omgekeerd ook aparte meisjesklassen in de technische hoek kunnen maken zodat de dames ook eens onder elkaar zijn. Maar dat is dan leukigheid, want verder levert het niks op. Ik krijg nou niet de indruk dat jongens afhaken op de pabo omdat ze die verhaaltjessommen vervelend vinden of niet zouden snappen, uit de verhalen van Tsjor (wier zoon op de pabo zit of zat, als ik me wel herinner) krijg je eerder de indruk dat ze het zelfreflectief geneuzel vervelend vinden. Dat vindt het gros van de meisjes vermoedelijk ook maar kennelijk kunnen die het in de regel langer volhouden. Misschien hebben ze zichzelf wel aangepraat dat het ze het als vrouw eigenlijk moeten kunnen en zelfs leuk moeten vinden (sprak zij cynisch)
Ik herhaal hier wat ik ook al riep in het draadje over naar sexe gescheiden lesgeven in het basisonderwijs: kijk nou eerst eens goed waar het probleem waarschijnlijk zit en pak dat dan aan voor alle leerlingen, niet alleen voor éen groep.
En dan inderdaad nog het andere punt: als verhaaltjessommen de manier zijn waarop rekenen in hoofdzaak wordt gedoceerd dan lijkt me dat de jongens dat ook moeten kunnen. Het zou toch voor de klas uiteindelijke niet uit moeten maken of er een man of een vrouw lesgeeft, lijkt me.
Groeten,
Temet

Iris
12-09-2011 om 22:26
Vroeger...op de pedagogische academie..
Ik las het artikel ook in de krant. Ik heb zelf de pedagogische academie gedaan en daar kregen de jongens 2 uur per week handenarbeid lessen en één uur handvaardigheid/textiele werkvormen en de meisjes kregen 2 uur handvaardigheid en 1 uur handenarbeid/ houtbewerking/techniek. Ik vond dat toen al zo oneerlijk! Ik had ook liever de handenarbeidlessen gedaan. Best vreemd nu ik erover nadenk.
Verder was er toen op de opleiding ongelofelijk veel geneuzel...wat vind je er zelf van? Hoe vond je het gaan? Dus wat dat betreft is er niet veel veranderd. En overal moest over gediscusieerd worden. 70-er jaren...
Nou ja het schijnt dat het op de sociale academies nog erger was. Ik ben ook vaak de klas uit gelopen omdat ik er geen zin meer in had, ik wilde gewoon wat leren!!
Kwam de docent naar afloop naar me toe en vroeg of ik er over wou praten en of ik problemen had. Dan zei ik dat ik gewoon juf wilde worden.
Maar...bij veel vakken moest er wel degelijk geleerd worden, vooral hoofdrekenen, nederlands, muziek en jazeker schrijven en bordtekenen. Maar dat was voor jongens en voor meisjes.
Ik dwaal af, maar het is leuk om te zien hoe het nu op de pabo's gaat. Aparte lessen voor jongens en meisjes vind ik onzin.

dirksmama
13-09-2011 om 09:20
Dan ben ik een jongen
Ik hou ook niet van als begrijpend leeslessen vermomde sommen.
Vroeger op de PA was rekenen leuk. En pittig, je merkte echt dat het voor de lichtere Havisten en doorstromers van kleuterkweek hard aanpoten was.
Didactiek. En sommen maken in andere talstelsels, zodat je weer echt moest nadenken en niet op je geautomatiseerde kennis kon terugvallen. En hoofdrekenen.
Triest als dat tegenwoordig niet meer onderwezen wordt.
Ik heb overigens op de lagere school zo gedegen grammatica gehad dat ik zowel op PA als op universiteit de tentamens met vingers in de neus haalde.

Temet
13-09-2011 om 09:41
En verder
Ik had het wel geknipt en geplakt, maar niet gelezen, de uitsmijter in het door mij geciteerde stukje "en jongens hebben ook niet zoveel met alles reflecteren"
Als die jongensklassen een reflectievrije zone worden zal het niet lang duren voor de meisjesstudenten daar op de deur staan te bonken om naar binnen te mogen. Dat zei ik in het draadje over vo ook al en dat geldt hier net zo goed. Zal mij benieuwen hoe de school dan reageert. Als die afwijzend is, zal de eerste zaak bij de Commissie gelijke behandeling niet lang op zich laten wachten.
Maar wat waarschijnlijker is, is dat jongens na de aanvankelijke euforie omdat er naar hun lijkt te worden geluisterd alsnog net zo hard afknappen. Want behalve dat ze met rekenen etc leuk bij elkaar kunnen zitten verandert er verder vermoedelijk helemaal niets. Meer rijtjessommen en minder leessommen, maar die fopspeen zal ze niet lang tevreden houden vermoed ik.
Groeten,
Temet

tonny
13-09-2011 om 20:10
Reflectie
In de oertijd heb ik de PA gedaan, examen 1979. Toen was er geen reflectie volgens mij. Ja je moest zo'n lesvoorbereidingsformulier invullen, maar na afloop schreef de leerkracht van de stageschool op een formulier wat er al dan niet geslaagd was verlopen in de desbetreffende les.
Nu is het een en al zelfreflectie op die opleiding, mijn zoon werd er helemaal simpel van.
Iedereen die op school werkzaam is, heeft een POP en een PAP. Diepe zucht. Het is goed jezelf te blijven verbeteren, maar je kunt alles overdrijven.

Henk 82
14-09-2011 om 23:16
Schaf dat gereflecteer toch af.
Misschien een gekke vraag maar: als gereflecteer het probleem is, waarom schaffen ze al dat dan gewoon niet af?
Dat geneuzel is het probleem, en niet de chromosomen van de studenten.
Dus ik zie niet in waar gescheiden klassen goed voor zouden zijn eigenlijk...