Astrid
02-07-2011 om 10:44
Wat voor school advies zou bij deze cito uitslag horen
Misschien een beetje voorbarige vraag voor een 8 jarige, maar ik stel 'm toch.
Ik zou wel willen weten wat voor advies je krijgt in gr. 8 op basis van:
A+ voor rekenen
Lage C voor begrijpend lezen
E voor spelling
E voor DMT
Ik heb begrepen dat rekenen en begrijpend lezen de doorslag geven, maar die liggen hier wel ver uit elkaar. Daarnaast heeft kind een goed werkhouding, zeer zelfstandig en is een slim kind (getest). Kan je dan nog aan HAVO denken? Ik hoop toch echt wel dat dat er in zit.

Silone
02-07-2011 om 10:58
Adem in adem uit
Laat gáán...
Je kind heeft nog jaren te gaan, te groeien in alle opzichten. Laat lekker lezen, lees zelf ook veel voor, trek op tijd aan de bel als je vindt dat school te weinig doet om het taalniveau omhoog te krijgen en vooral...relaxxxxxx.

Chippie
02-07-2011 om 11:08
Dyslexie
Is ze dyslectisch? Als je haar nog niet hebt laten onderzoeken, zou ik dat nu laten doen. Lijkt me namelijk heel aannemelijk.

erwtje
02-07-2011 om 11:11
En zoek een school die bij je kind past
Je schrijft al heel lang over je kinderen, en ik denk nog steeds, dat zeker je middelste veel beter af zou zijn op een andere school. Een school met een gemiddeld hoger niveau, waar ze andere vriendinnen kan maken. Waar presteren in de vriendengroep gewoon mag. In de stad waar je woon is echt genoeg keus.
Maar ook een school die de wenkbrauwen gaat fronsen bij de combi van deze citoscores en haar IQ. Een school die uit gaat zoeken waar het aan ligt. Een school die zich echt inspant om eruit te halen wat erin zit.
(en met deze cito-scores kan het best eens VMBO-t of nog lager worden, maken ze bij jullie op school ook nog de entreetoets? kan ook nog een goede indicatie geven)

Astrid
02-07-2011 om 11:36
Inzet school
Dit gaat over de jongste. De middelste gaat naar groep 8.
Mijn enthousiasme over deze school wordt steeds minder. De school wordt steeds kleiner (ca. 100 kinderen over 5 groepen)en bestaat nu voor 60-70% uit allochtonen kinderen. Het gemiddelde niveau van de school is niet hoog. School heeft het dus druk met kinderen met een achterstand en vindt daarom het niveau van mijn dochter niet schokkend. Ach, daar zijn er zo veel van.....Om die reden is er ook weinig plek voor RT. School geeft aan dat ze het nog een jaar aankijken (of ze weer RT krijgt weten ze nog niet) en we dan misschien aan een dyslectie test moeten gaan denken. Ze twijfelen of ze het wel heeft, ze denken van niet. Ze denken dat ze op taalgebied gewoon vertraagd is. Het is een gewoon nederlands kind, dus dat lijkt me stug.
Ik had gevraagd of ze de cito begrijpend lezen mondeling kon doen (heeft ze 1x gehad en had toen een A), maar dat doen ze niet bij C scores. Ik gok dat ze wel hoger haalt dan die C als het wel wordt voorgelezen. Maar dat kan ik wel willen, maar bij een C gebeurt dat gewoon niet. Die mogen lekker zelfstandig het doen. Ook al kan ze amper de vragen lezen.
De entreetoets wordt nog wel gemaakt. De eindcito is dit jaar voor het laatst geweest. Misschien dat hij voor de jongste nog terug komt, mocht hij verplicht gaan worden.

fryskdumke
02-07-2011 om 14:16
Testen
Dag Astrid,
Op basis van de gegevens die je mij geeft zou jou kind bij ons misschien op vmbo-t(allemaal C's) kunnen worden geplaatst. Havo( allemaal b's) zou sowieso geen optie zijn.
Wel vraag ik mij af wanneer je zegt dat het een slim kind is, hoe het dan komt dat er E-scores zijn. Ik zou dus zeer zeker een onderzoek naar dyslexie laten doen.

Moek
02-07-2011 om 14:18
Astrid
Ik vind een E we degelijk heel erg zorgelijk voor een kind met ruim bovengemiddelde intelligentie. Dan zou ik toch wel willen weten of er meer aan de hand is of dat ze inderdaad 'gewoon' een trage start maakt.
Nu heb je nog voldoende tijd voor damage control (bij voorkeur op een andere school). Als je langer wacht gaat ze met dit advies naar een niveau waar ze waarschijnlijk minder op haar plek is als op havo of vwo.

Astrid
02-07-2011 om 15:23
De voorgeschiedenis, waar het mis ging.
Ja, ik was al bang dat als dit zo door gaat er een te laag niveau uit komt. Ze heeft een IQ van 124 (verbaal en permormaal ook maar met 1 punt verschil). Voor rekenen heeft ze nu al 2x een Cito met 0 fout (dus A+) gehaald. Daar is ze weer super goed in.
Het probleem begon in groep 3. Ze hebben haar eerst laten aanmodderen. Ze zeiden zelfs dat het van zelf wel goed kwam omdat broer en zus super slim zijn (broer HB en zus AVI uit in gr. 3) en zij het dan ook wel zou hebben. Toen ik halverwege gr. 3 haar rapport kreeg en ze volgens mij een D voor spelling had zag ik pas voor het eerst dat ze opdat gebied niet mee kwam. Ze gaf zelf aan dat ze niets meer van de spelling begreep. Door de leerkrachten was dat nooit eerder benoemd. Kind zei er ook maar niks over.
Nadat rapport heb ik het hele spellingboek van school gecopieerd en flink gaan oefenen. Daar staan natuurlijk ook de 2 dictees in die bij elk hoofdstuk horen. Die woorden hebben we flink geoefend voor elk dictee. Toen ging ze keer op keer een 10 halen voor dictee (echt 10 dictees achter elkaar, heel soms 1 fout). Al stamp ik er 100 woorden in, die weet ze dan precies. Ze moet ze dan wel 2x opschrijven en zelf haar fouten er uit halen. Variaties op die woorden snapt ze echter niet. Ze kan de regeltjes niet toepassen.
Toen na de zomer kreeg ik het vriendelijke verzoek van school om te stoppen met de dictees zelf te oefenen. Het gaf een verkeerd beeld. O.k., kon ik nog wel inkomen. We gingen wel door met algemene spelling. Voor de dictees ging ze opeens vijven halen en later nog lager. Ze heeft ook weleens alle woorden fout gehad. Ze kon het gewoon nog steeds niet toepassen. In groep 4 heeft ze het 1e half jaar 1 op 1 RT gehad en daarna in een groepje van 5. Aan het einde (april of zo) van gr. 4 ging die leerkracht weg en was de RT helemaal over. Vriendelijk verzoek van school: wij kunnen het niet bieden, huur een instantie in....
Helaas tot op heden niet gebeurt (onze fout). Als nou blijkt dat ze dyslectie heeft, kijken ze dan voor het schooladvies niet meer naar spelling en DMT? We blijven natuurlijk wel oefenen. En hoe zit het met begrijpend lezen? Is school dan verplicht om voor te lezen? Ik hoop het wel, maar ik hoop wel dat ze dan beter scoort. Hopelijk veel hoger. Goed, ze heeft 1x super gescoord met een voorgelezen toets, maar dat is geen garantie dat ze dat gaat herhalen.

Astrid
02-07-2011 om 15:26
Avi niveau
Ze doen niet aan M3 of E4 e.d. Anders snappen de ouders het niet.... Maar ik denk dat de juffen gewoon niet met het nieuwe systeem kunnen (willen) werken.
Alle boekjes in de schoolbieb zijn ook nog gemerkt in AVI niveau.

fryskdumke
02-07-2011 om 15:43
Na test
mocht er eventueel dyslexie uit komen dat wordt er inderdaad minder streng gekeken naar spelling en de DMT.
Er is dan namelijk sprake van een dysharmonisch profiel met een duidelijke diagnose. Ook kan er dan op de huidige school al dyslexie begeleiding worden gestart.

pleun
02-07-2011 om 20:03
Hier
Hier een zoon met bovengemiddelde intelligentie. Hij heeft score A voor rekenen, B voor begrijpend lezen (jaren voorafgaand vooruit gegaan van D naar C en in groep 8 , B voor DMT, D voor spelling (steeds een C gehad). Hij heeft m/h advies gekregen en gaat dus naar een mavo/havo brugklas met vanaf het begin RT Spelling. Volgens ons aan de lage kant maar de school laat hem niet toe in de havo brugklas. Maar deze regio is wel erg streng met toelating. Ik zou inderdaad maar eens het woord dyslexie op school laten vallen, ookamdat jouw kind een E voor spelling en een E voor DMT heeft. Wel moet je 3 keer op rij een E hebben voor spelling wil de verzekering een onderzoek vergoeden.

Chippie
03-07-2011 om 22:29
Testen, morgen bellen
Ga aub morgen rondbellen voor een psycholoog/orthopedagoog die je kind gaat testen. Zoek even in het archief en je komt genoeg postings tegen oa van mij. Mijn zoon is HB en heeft dezelfde scores. Straks in groep 7/8 kun je - met een dyslexieverklaring - Citotoetsen voorgelezen krijgen. Bovendien kun je een NIOtoets doen waaruit uitrolt dat je dochter naar VWO kan.
Hier was de regel dat D en E kinderen (voor technisch lezen) de teksten voor begrijpend lezen kregen voorgelezen. Zoon haalde een C. Dat is snel rechtgezet: D en E kinderen en dyslectische kinderen worden voorgelezen. Dat scheelde hier ookt twee niveaus. Dat voorlezen is de moeite niet (want dat doen ze toch al), het knopje moet alleen even om. Als je dochter een dyslexieverklaring heeft dan ziet men (hopelijk) dat je dochter wel degelijk last heeft van haar dyslexie en zij heeft net zo veel recht op compensatie en dispensatie.
Dat met dictee oefenen is wel een typisch dyslectisch kenmerk. Sommige dyslecten kunnen redelijk goed een woordbeeld onthouden, maar daarmee red je het niet. Google eens op 'taal in blokjes'. Een hele logische methode die veel meer gebruikt maakt van taalregels. Als je weet hoe je ki-kker schrijft, weet je ook hoe je ri-dder schrijft. Ik zeg niet dat het dan volledig goed gaat, maar het is wel een beginnetje. Bovendien kan school dan ook bv een regel als twee-fouten-worden-geteld-als-een om haar ook succeservaringen te laten doen (steeds een vijf of lager halen is wel heel erg demotiverend).
Naar DMT kijkt men sowieso niet meer bij CITO eindtoets.
Wat ik wel raar vind is dat je wel een IQ weet, maar dat er toen nooit is gekeken naar dyslexie. Wat was toen de reden om te testen? Viel er tijdens die test niet iets op? Hier viel tijdens de Wisc al op dat zoon woordvindingsproblemen had, hij viel uit op cijferreeksen en dat was een typisch dyslectisch kenmerk en nog wat kleine dingetjes.

Elisa2
03-07-2011 om 23:18
Ga er inderdaad achteraan! teveel herkenning
Er zit iets, dat is duidelijk.
Zowel bij Chippie als bij mij gaan alle belletjes rinkelen.
En uit je toelichting van de voorgeschiedenis krijg ik ook geen goed gevoel over de school. Zorg dat je hulp krijgt door iemand die er verstand van heeft.
Is het geen dyslexie, ook goed (beter zelfs!) maar wat dan?
En mijn oudste heeft altijd voor de systeem dictees 7 en 8 gescoord en voor alle Cito's spelling E, dus ook zeer herkenbaar. Bij jongste waren we er op tijd bij en hij heeft uiteindelijk toch Spelling C gehaald.