Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mamaa

Mamaa

04-11-2018 om 21:51

Wat voor VO-advies?

Hoi,

Binnenkort krijgen wij het voorlopig schooladvies van zoon die in groep 8 zit. Zouden jullie eens willen meekijken wat we kunnen verwachten?

Dit zijn zijn scores van groep 6 en 7. De scores worden op deze school nog met letters aangegeven.

Begrijpend lezen: 4x een B
Rekenen: M6 een B, E6 een C, M7 een (hoge) B, E7 een C
Spelling 3x een B, laatste keer een A

In de klas heeft hij een hele serieuze werkhouding en doet goed mee aan de lessen, onthoudt veel van bijv de zaakvakken in de les, waardoor hij voor die toetsen nauwelijks meer hoeft te leren. Hij leert ook gemakkelijk voor bijv topo en Engels. De cijfers voor die vakken zijn allemaal goed.

We moeten hem wel aan zijn huiswerk zetten, maar de laatste tijd merk ik meer zelfstandigheid als hij eenmaal aan de slag is.

Hij heeft ADD en gebruikt hier medicatie voor, wat erg goed gaat.

Ik ben benieuwd wat anderen met ervaring op dit gebied, hiervan denken. Wij denken zelf dat het een Havo kind is; zitten we dan goed?

Pluk

Pluk

04-11-2018 om 22:00

Havo

Claudine

Claudine

04-11-2018 om 22:03

Erg veel B’s en C’s

Ik zie in je bericht dat je zoon voornamelijk B’s en C’s haalt. Ik ben geen docent maar is havo dan niet wat hoog gegrepen? Uit zijn scores blijkt dat hij de toetsen op de basisschool toch vrij pittig vindt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-11-2018 om 22:04

Mavo/havo

Ik zie daar een advies voor een dakpanklas TL/havo in ivm die c’s voor rekenen.

Vivi

Vivi

04-11-2018 om 23:26

MAVO/HAVO

Ik zou ook zeggen MAVO/HAVO. B is doorgaans HAVO en C MAVO. Bl en rek zijn het belangrijkst.

Hier moet je een 6,8 halen om vanuit brugklas MAVO/HAVO naar 2e klas HAVO door te stromen. Met een goede werkhouding gaat dat vast wel lukken.

Let wel op doorstroomcriteria zijn overal anders. Er zijn ook plaatsen waar je een 7,5 nodig hebt om door te stromen naar de HAVO. Scholen mogen dit zelf bepalen en dit is dus overal anders. Bij het kijken naar scholen is dit wellicht iets om rekening mee te houden.

Irisje

Irisje

04-11-2018 om 23:48

Vivi

Klopt. Hier in de schoolgidsen staat dat je een 6,5 moet hebben om van Vmbo/havo naar havo 2 te gaan of van Havo/vwo naar of naar vwo 2. En geen onvoldoende op Nederlands, Engels en Wiskunde.

Bij zus in de randstad is dit een 7,5. Ik zou idd goed kijken naar de eisen van individuele scholen. Dit verschilt kennelijk erg.

Triva

Triva

05-11-2018 om 07:19

Cijfers

zeggen niks als je niet weet hoe het zit. Soms geeft de school les op het hoogste niveau maar zijn de cijfers op het laagste niveau zodat de kinderen op het lagere niveau niet constant onvoldoendes halen.

wendy

wendy

05-11-2018 om 09:03

dakpanklas

Ik zou inderdaad ook dakpanklas vmbo t / havo zeggen omdat rekenen geregeld een c is.

braam

braam

05-11-2018 om 09:30

scholen

Begrijpend lezen is echt het belangrijkst, dat is continu II, en rekenen schommelt wat maar is niet consequent laag, dus wat dat betreft zou ik havo denken. Maar wat wij denken/vinden zegt niets, het hangt er echt vanaf wat de instelling van de leerkracht is.

Let wel op die dakpanklassen. Het maakt zo uit hoe cijfers gegeven worden. Ik heb ervaring met twee middelbare scholen en een werkstuk dat op de ene school zeker een 8 zou zijn, was op de andere een 6,3. Dat is niet handig als je een 6,8 moet halen om op te stromen en je juist had gehoopt met het werkstuk je cijfer wat omhoog te halen. Dit soort dingen hoor je nooit op open dagen (en hangt ook nog van de docent af). Maar het is wel de moeite waard om te kijken wat de instelling van de school is. Vinden ze opstromen eigenlijk maar onzin, want "er is niets mis met vmbo", of proberen ze uit kinderen te halen wat er in zit.

braam

braam

05-11-2018 om 09:34

letters

Ik zie dat ik II schreef, maar dat het B was. Als die B's op begrijpend lezen lage B's zijn heb je wel meer kans op een vbmo-tl advies. Het is best raar dat jullie basisschool nog steeds met die letters werkt.

Mamaa

Mamaa

05-11-2018 om 10:04

Bedankt

Voor de reacties. Inderdaad goed om op te letten hoe de middelbare scholen omgaan met cijfers en opstromen.

De B's van begrijpend lezen: het is 3x een hoge en 1x een lage B.

We zullen het gaan zien.

Vivi

Vivi

05-11-2018 om 17:38

Triva en Braam

Klopt. Dat is op elke school anders.

Op de school van mijn kinderen wordt op het hoogste niveau lesgegeven en ook op het hoogste niveau cijfers gegeven. Het 'doel' is de leerlingen zo hoog mogelijk uit te laten stromen. Vanuit MAVO/HAVO klas gaat ongeveer 60-70% naar HAVO. Na de MAVO stroomt ook ongeveer de helft door naar 4 HAVO.

Op de school van mijn collega krijgen ze ook op het hoogste niveau les. Maar daar krijgen ze 2 cijfers een MAVO en een HAVO cijfer. Doorstroom naar HAVO is 40%. Doorstroom van MAVO naar HAVO doen eigenlijk maar 4 of 5 leerlingen per jaar.

De scholen staan nog geen 5 km uit elkaar en dan al zulke verschillen. Ik zou er goed op letten.
Natuurlijk zijn ddorstroomcijfers niet alles. Het is ook belangrijk dat je kind gewoon op de goede plek zit en leuke klasgenootjes heeft.

@mamaa. Met zo'n goede motivatie en werkhouding komt het vast wel goed met je zoon. Op welk niveau dan ook. Succes met het kiezen van een school alvast!

VMBO-T

Als ik het zo lees, is de motivatie in elk geval aanwezig. Het schooljaar is echter nog niet voorbij, er is nog tijd om aan veel te werken voordat het advies gegeven dient te worden. Mijn advies zou nu dan VMBO-T/HAVO zijn, waarbij de nadruk ligt op vmbo-t. Dit gezien de scores, die eigenlijk toch wel II-niveau zouden moeten zijn. Ik zou de eindtoets dan afwachten, en indien daar HAVO gescoord wordt en de motivatie aanhoudt tot bij de uitslag eindtoets, overgaan naar havo-advies, mits jullie als ouder hier achter blijven staan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.