Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
15-11-2011 om 16:44
Deze week zijn we begonnen met werk van school thuis. Bij topografie merk ik dat het leren veel en veel moeizamer gaat dan bij oudste en dan durf ik nog niet eens te vragen of kind de plaatsen wil opschrijven. Met spelling is het ook een drama natuurlijk.
Kind wordt de komende weken getest, als er dan een dyslexieverklaring uitkomt: wat gaat er dan veranderen of ligt dat aan de school? Ik bedoel: wordt er minder streng beoordeeld op spellingsfouten? Bij een dictee over spelling? Bij plaatsnamen? Of gaat die verklaring daar niet over of bepaalt school alles?
15-11-2011 om 23:05
Ici
Allereerst is de dyslexieverklaring een soort 'erkenning' dat er iets aan de hand is. Een goede dyslexie behandeling begint met acceptatie en begrip. In twee zinnen heeft onze orthopedagoog uitgelegd wat er aan de hand was en dat heeft onze zoon zoveel goeds gedaan. Eindelijk snapte hij waarom hij achterbleef met lezen terwijl hij iedere dag thuis oefende...
Basisscholen hebben feitelijk geen dyslexieverklaring nodig om hun begeleiding aan te passen. Hier behandelen ze kinderen waarbij ze dyslexie vermoeden als dyslectisch. Ook bij Cito's.
Wat school ligt inderdaad aan school. Orthopedagoog of psycholoog kan zoveel aandragen wat wenselijk is, als scholen er niets mee doen dan wordt het een lang gevecht.
Met de eindCito mogen kinderen met een dyslexieverklaring gebruik maken van voorgelezen Cito's. Hoe het gaat met nog-niet-gediagnosticeerde-maar-waarschijnlijk-wel-dyslectische-kinderen weet ik niet. Maar vaak is er een soort screening in groep 7, maar ik vind het heel waardevol om het zo snel mogelijk te doen. En zo goed mogelijk (dus geen groepsonderzoek wat de screening vaak inhoudt).
Voordeel van dyslexieverklaring vind ik dat iedereen kind ziet zoals het is (alhoewel, zie draadje Petuut). Mijn kind had Citoscores voor een laag VMBO advies. De dyslexie verbloemt zijn intelligentie. Zonder dyslexieverklaring zou hij dus op VMBO terechtkomen terwijl er nu - met dyslexieverklaring en compensatie en dispensatie - VWO inzit (al ben ik daar nog heel huiverig voor, maar ik ga me er nu nog niet druk om maken).
15-11-2011 om 23:13
Hangt van school af...
Op een dyslexie verklaring staat een onderkennende, verklarende en een indicerende diagnose. De eerste omschrijft de achterstand, de tweede geeft kort aan waar de tekorten in zijn, bijv. "automatisering van lezen en spelling op woordniveau".
De indicerende diagnose begint met de zin: "op grond van deze bevindingen komt Pietje in aanmerking voro de volgende faciliteiten in het onderwijs". Daaronder staat dan een opsomming wat je kind mag gebruiken op school, zoals bijvoorbeeld: "gebruik van een Daisyspeler of voorleessoftware", "gebruik van regelkaarten en spellingslijsten" en "aangepaste beoordling van de spelling en formuleervaardigheid van het Nederlands en de vreemde talen".
Vooral die laatste is makkelijk toepasbaar, en zal dus onmiddelijk verlichting bieden voor de spellingsproblemen bij topo. (dat wordt dan "boeiuh", daar kijkt de juf niet meer naar) Het echte probleem, automatiseren, blijft helaas en dat lost niet ineens op omdat het op een dyslexieverklaring staat. Op BO mochten mijn kinderen regelkaarten gebruiken op het VO ben ik nog volop aan het strijden, zo ook over de toepassing van software en daisyspelers.