Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wat zouden jullie doen?? Advies gevraagd over het omkleden/douchen na de gymles

Beste ouders/verzorgers,

Mijn zoon zit in groep 3 en ze hebben 2 keer in de week gym.Het is de bedoeling dat ze na het gymmen gaan douchen.
Nu is mijn zoon altijd als laatste klaar en krijgt dan vele moppers van de leerkracht.
Nu hadden we bedacht om geen handdoek meer mee te geven zodat hij zich niet kan douchen en dan wel op tijd klaar is.
De gymleraar had hem al een waarschuwing gegeven dat als hij zijn handdoek niet mee zou nemen hij de volgende keer niet meer mag gymmen en dat is dus nu een feit.
Wat zouden jullie doen in deze situatie???

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groeten Pemm

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Prioriteiten

Ik zou de gymleerkracht vragen wat de functie van gymles is. Is dat dat de kinderen snel leren douchen, of is dat dat de kinderen bewegingsonderwijs krijgen?
Ik krijg de indruk dat de gymleerkracht de prioriteiten niet helemaal op een rijtje heeft.
Groet,
Miriam Lavell

mar-ank

mar-ank

12-06-2009 om 09:26

Eens

Ik denk dat ik het wel eens ben met de leraar. Alle kinderen moeten douchen, dus waarom jouw zoon niet? En als de rest op tijd klaar kan zijn, waarom hij dan niet?

Nou moet ik wel zeggen dat het bij ons op school pas vanaf groep 4 verplicht is te douchen. Ik vind groep 3 vrij vroeg, ik weet niet of mijn dochters het toen al voor elkaar zouden hebben gekregen om zichzelf af te drogen. Maar als het de afspraak is op school, vind ik dat iedereen zich er aan moet houden. Als je het er niet mee eens bent, zou ik eens met de leraar gaan praten ipv geen handdoek mee geven. Nu leg je het probleem bij je zoon, die er ook weinig aan kan doen. Bij ons op school is het ook zo; geen handdoek mee, dan niet gymmen.

Vic

Vic

12-06-2009 om 09:29

Briefje mee

Ik heb mijn dochter een briefje meegegeven waarop staat dat ze niet hoeft te douchen na de gym. Van andere ouders hoorde ik dat die ook briefjes hebben meegegeven met allerlei redenen ('wij hebben zelf een douche'), maar ik heb zelf geen reden gegeven. Het douchen stelt ook heel weinig voor. Ze mogen 10 seconden onder de douche staan, dus het is veel gedoe en weinig zinvol.

Aha!

Dan kunnen we het jou vragen ma-ank: waar is die gymles voor?
Ma-ank:"Alle kinderen moeten douchen, dus waarom jouw zoon niet? "
Nee, alle kinderen moeten gymmen.
Groet,
Miriam Lavell

Jvo

Jvo

12-06-2009 om 09:31

Waarom niet..

..tegen de leerkracht zeggen dat zoon niet hoeft te douchen van jullie?

Je kan je zoon natuurlijk ook leren om gewoon wat sneller af te drogen en aan te kleden, of gewoon zeggen dat hij het gemopper naast zich neer moet leggen. Mijn jongste is ook altijd als laatste klaar, maar die vindt de douche op school zo lekker :S. Ik weet niet of er op hem gemoppert wordt. Douchen is in principe verplicht, maar als ik tegen de juf zeg dat hij van mij niet hoeft te douchen, dan is dat geen probleem.

Een handdoek krijgt hij altijd schoon van mij mee sinds hij een keer een handdoek moest lenen van 'n vriendje omdat hij geen handdoek mee had (brrrr.. vooral omdat ik weet dat die moeder de tas véél te weinig verschoont. Halverwege het jaar zei ze ineens: Goh, hoevaak gymmen ze eigenlijk, want z'n spullen stinken zo... Ja, twee keer per week dus.)

Jujube

Jujube

12-06-2009 om 09:35

Sneu

Mar-ank: "Ik denk dat ik het wel eens ben met de leraar. Alle kinderen moeten douchen, dus waarom jouw zoon niet? En als de rest op tijd klaar kan zijn, waarom hij dan niet?"
Ehhh, misschien omdat niet alle kinderen even vlot zijn, Mar-ank? En moet een kind altijd alles doen wat anderen ook doen? Ik denk daar heel anders over
Eerst met docent praten. Valt er niet te praten, dan met directeur gaan praten. Geef ondertussen zoon gewoon een handdoek mee, maar zeg dat hij niet hoeft te douchen. Kan hij toch gewoon meedoen met gym. (Verplicht douchen, geef me geduld!).
Groet,
Jujube

Jujube

Jujube

12-06-2009 om 09:41

Goed idee, vic

Een duidelijk briefje doet 't vaak heel goed.
Hier kreeg klas van dochter (groep 7 notabene!) te horen dat ze geen 10-uurtjes met elkaar meer mochten ruilen (dochter heeft bijvoorbeeld sultana hartig in een bepaalde smaak en vriendin in andere smaak en ze wisselen daar wat van uit). Want ouders geven hun kind misschien iets mee wat ze heel gezond vinden en dan ruilt kind het voor iets minder gezonds.....
Ik heb onmiddellijk een briefje aan juf geschreven dat mijn dochter naar hartelust mag ruilen. Een aantal andere ouders heeft dat ook gedaan. Kortom: dochter en haar vriendinnen ruilen weer
Groet,
Jujube

pemm

pemm

12-06-2009 om 09:45 Topicstarter

Wat snel....wat fijn

Hallo,

Tja,mijn zoon leren om snel te douchen en aan te kleden...dit is zijn 2de jaar groep 3 dus hij heeft genoeg ervaring zou je denken.
Hier thuis gaat het net zo...hij ziet van alles en kan het echt niet...alleen als ik naast hem ga staan en continu zeg wat de volgende actie is dan lukt het hem,maar zijn we beiden heel erg gefrustreerd.
Er word in ieder geval genoeg op hem gemopperd zodat het hem verdrietig maakt.
Zo ken ik dus het verhaal (en ja alleen van hem en niet van de leerkracht) dat toen hij uiteindelijk zo ver was om onder de douche te stappen dat de douche werd uitgedraaid en dat hij dus poedelnaakt stond en de leerkracht de douche niet meer aandeed ondanks dat hij had gezegd;maar ik ben eindelijk zo ver ,doe hem nu ff 10 tellen aan.Of er word tegen hem gezegd dat hij met blote kont terug moet lopen naar school.
Nu klinkt het misschien wat onschuldig maar mijn zoon vind dit echt vreselijk.
Ik geloof dat ik idd met de leerkracht ga praten en ga vragen wat de functie van gymles is...douchen kan hij thuis en dat doet hij elke dag en staat dan gemiddeld een half uur onder de douche incl.afdrogen.

THX Paula

pemm

pemm

12-06-2009 om 09:49 Topicstarter

Hihi,daar gaat mijn pseudonaam

Groeten Pemm (hihi)

Douchen in het bo - is dit nieuw?

Raar vraagje misschien, maar is dit nieuw, dat gedouche in het bo? Mijn kinderen gaan nog niet naar school, en toen ik zelf op school zat werd daar niet gedoucht. Ik geloof dat er niet eens douches waren, eigenlijk. Waren wij toen zo uitzonderlijk, of zijn de normen naderhand gewijzigd, of wordt er nog steeds op de meeste bo-scholen niet gedoucht.... iemand een idee?

Groeten,

Temet

Jvo

Jvo

12-06-2009 om 10:00

Dat vind ik..

..geen mopperen, dat vind ik treiteren! Wat kinderachtig van die leerkracht. Hier is het mopperen waarschijnlijk in de richting van "kom kind, schiet even op... ik sta op je te wachten". Of: "zal ik je even helpen met je knopen, veters, rits".

Als douchen een verplicht 'vak' is bij jullie op school, dan moet de leerkracht hem daar dus bij helpen. En niet hem kleineren omdat hij het zelf blijkbaar nog niet helemaal kan structuren.

Jujube

Jujube

12-06-2009 om 10:04

Oud

Volgens mij is 't juist heel ouderwets, verplicht douchen. Ik ken hier geen enkele school in de buurt waar de leerlingen verplicht moeten douchen (Utrecht). Ik lees 't alleen hier weleens, op Ouders Online....
Ook op de VO scholen van mijn kinderen worden de douches niet gebruikt.
Groet,
Jujube

Jvo

Jvo

12-06-2009 om 10:08

Verplicht

Douchen is bij ons in principe verplicht, maar dat houdt meer in dat de beslissing niet bij de kinderen ligt, maar bij de ouders. Als je aangeeft dat je kind niet hoeft te douchen is dat geen probleem. In de bovenbouw wordt er amper nog gedoucht, maar daar 'moeten' ze wel een nat lapje over hun gezicht en onder hun oksels door halen... wel zo fris voor de juf. En op verzoek van de juf ook even met een deoroller aan de slag (voor de kinderen die richting pubertijd gaan).

Hoe het vroeger bij mij op school was weet ik niet meer. Op het VO heb ik wel gedoucht, maar verplicht was het niet. Ik was een van de weinigen.

Beetje cru

maar als er tegen je kind gezegd wordt dat hij dan maar in zijn blote kont terug moet lopen of wanneer de douche niet meer aangedraaid wordt..., dat vind ik op pesten lijken. Dat zijn geen dingen die je tegen een kind zegt. Hoogste tijd inderdaad om met die leerkracht te gaan praten.

Maddi.

Twee problemen eigenlijk

Pemm
Eigenlijk zijn er dus 2 problemen: hoe school op je zoon reageert en het gedrag/vaardigheden van je zoon. Misschien iets met zijn motoriek?

Volgens mij loopt het algemeen niet helemaal lekker met je zoon op school (zie je volgende draadje over zijn mogelijke dyslexie). Erkent school de problemen of zien ze het niet? Ipv akelig naar je zoon te reageren, zouden ze de problemen moeten signaleren en met je bespreken. Als zij dat niet doen, moet je dat zelf maar het initiatief nemen. Leg een link tussen de verschillende dingen die er spelen. Misschien staan ze in relatie met elkaar en is er voor school opeens wel een reden om er iets mee te doen.

Ik zou je adviseren ook naar je huisarts te gaan en zowel de dyslexie als zijn motoriek te bespreken en te laten testen.

Wat ik niet begrijp

is waarom je dit nog niet besproken hebt met de leerkracht. Met dit soort fratsen zouden ze bij mij niet zo maar wegkomen hoor. Het kind zit in groep 3!! daar is hulp krijgen toch nog heel gewoon?
Op onze basisschool wordt er gelukkig niet gedoucht na de gymles. Een heel gedoe met een slecht resultaat lijkt mij. Bij mijn zoon zou ik er nog niet zoveel problemen mee gehad hebben maar ik zie mijn dochter het douchen na de gymles nog niet tot een goed einde brengen met haar dikke lange haren die ze zelf onmogelijk nog uit de klit krijgt als ze het zelf moet wassen en verzorgen.

mar-ank

mar-ank

12-06-2009 om 13:19

Heel gewoon, toch?

Ik heb het eigenlijk altijd heel gewoon gevonden dat de kinderen na het gymmen moeten douchen. Maar dat is het dus blijkbaar niet. Zelf moest ik het vroeger op school ook, al weet ik niet meer vanaf welke klas dat was (ik denk alleen de hoogste klassen).
Na het sporten ga je toch ook douchen? Het lijkt me goed dat ze die moraal op school al meekrijgen. Maar blijkbaar denkt niet iedereen daar hetzelfde over. Ik moet zeggen dat ik er bij ons op school nog nooit klachten over heb gehoord (en als er wat te klagen valt, wordt dat bij ons op school zeker gedaan!).
En ja, natuurlijk gaat de gymles om het gymmen. Maar ik vind dat daar bij hoort dat je je na het gymmen (=sporten) even opfrist. En dat mag van mij ook met een washand.

pemm

pemm

12-06-2009 om 13:21 Topicstarter

Tja daarom vraag ik om advies...

dat is de reden dat ik het nog niet meer de leerkracht ben gegaan.
Mijn zoon kwam vorige keer al thuis met het verhaal dat hij niet meer mee mocht gymmen als hij zijn handdoek niet mee zou nemen maar ik dacht dat het mogelijk een soort van extra motivatie zou zijn om wel een handdoek mee te nemen en hem op die manier te laten inzien dat het belangrijk is ofzo.
Maar helaas heeft deze maatregel niet zo'n grote impact op mijn zoon want het boeit hem niet aldus zoonlief zijn reactie.Dan ben ik in ieder geval niet als laatste klaar !!!
Mijn zoon heeft om de week les van deze leerkracht,een speciale gymleerkracht. Dus het gaat hier om nog 1 keer gymles van die man,want over 3weken hebben de kids hier al vakantie.

Wat betreft dat het niet zo lekker gaat op school qua communicatie dat klopt wel,heb vorige schooljaren al vele discussies gehad betreft het functioneren van mijn zoon maar krijg geen respons.Of eigenlijk zijn hun van mening dat zijn sociaal en emotioneel functioneren beneden peil was.Komende maandag heb ik rapport bespreking en ben erg benieuwd naar wat ik te horen krijg.Begin dit schooljaar heb ik 2 keer informeert en kreeg te horen dat geen bericht goed bericht is.
Maar goed,dit staat natuurlijk los van het feit dat mijn zoon nu niet meer mag gymmen omdat hij zijn handdoek niet mee neemt.

Groeten Pemm

Tineke

Tineke

12-06-2009 om 13:28

Niet zo gewoon marank

Bedenk dat kinderen van een speelkwartier (of naar school fietsen) veel bezweter kunnen raken dan van een gymles (waarbij ze bijv. om de beurt mogen bokspringen).

marie

marie

12-06-2009 om 13:39

Hier ook niet

Hallo
Hier gaan de kinderen ook niet douchen na het gymmen. Ze hebben maar 1 keer in de week gym en als van dat uur ook nog tijd om te douchen af moet, blijft er immers helemaal geen tijd over om te gymmen. Daarbij komt ook nog eens dat ze met de bus gebracht en gehaald worden, dus van "leertijd" blijft er op zo'n dagdeel niet veel over.
Daarnaast vind ik het ook onzin. Wij deden dat vroeger ook niet en daar hebben wij toch ook niets van gekregen? En van spelen op het plein etc. zweten ze minsten zo erg en dan gaan ze toch ook niet douchen?
groetjes

pemm

pemm

12-06-2009 om 13:55 Topicstarter

Eigenlijk ben ik van mening....

...dat ze van douchen hier op school eerder vies worden dan schoon.
Overigens is het afspoelen want douchegel en shampoos moeten thuis blijven.

Wel douchen

Op de school van onze kinderen gymen ze 3 keer per week en daarna wordt er ook gedoucht (afgespoeld) vanaf groep 3.
Ik vind dat heel normaal omdat je idd ook na het sporten toch gaat douchen.
Wel vind ik dat de leerkracht er (zeker in de laagste groepen) rekening mee moet houden dat niet alle kinderen even snel zijn. En daar moet die leerkracht dan ook normaal mee omgaan, niet zo kinderachtig.
Ik zou daar zeker wat van zeggen.

Omslachtig

Lijkt me erg omslachtig om kinderen in groep 3 al na het gymen te laten douchen. Ik moet er niet aan denken dat dat volgend jaar als mijn oudste naar groep 3 gaat gebeurt. Ten eerste wordt het een groep van 34 kinderen (wat een gedoe allemaal douchen) en te tweede is mijn zoon zooo onhandig, hij kan zichzelf nog niet (en ik weet zeker over enkele maanden ook niet) alleen douchen, afdrogen en aankleden. Dat wordt een drama met hem.
Wat het met moraal te maken heeft, mar-ank, ontgaat mij totaal... We hebben het over kinderen van 6 - 7 jaar.
Net wat Heksenvet zegt na het buitenspelen zijn ze vaak bezweter.

mar-ank

mar-ank

12-06-2009 om 15:24

We worden het niet eens denk ik...

Wat mij betreft ging het erom dat kinderen de relatie leren leggen tussen sporten en douchen. Ik vind het belangrijk dat ze dat (ook) op school meekrijgen. Dat ze tijdens het spelen vaak bezweter worden kan best zo zijn. Daarom zet ik ze 's avonds thuis ook onder de douche. Mij ging het om de relatie sport-douchen. Ik vind het goed als ze die van jongs af meekrijgen.

Ik ben het er wel mee eens dat ik groep 3 daarvoor nog te vroeg vind. Dan zijn er nog een hoop kinderen die dat inderdaad gewoon nog niet zelf voor elkaar krijgen. Bij ons op school beginnen ze met douchen in groep 4, en dan is er een juf, stagair of hulp-moeder om te helpen als dat nodig is.
De manier waarop Pemm's zoon is behandeld vind ik écht niet kunnen. Natuurlijk is er altijd iemand als laatste klaar, en ik weet uit ervaring als hulp-moeder, dat dat vaak dezelfden zijn. Maar dat mag NOOIT een reden zijn om een kind zo toe te spreken! Dat zul je als leerkracht op een andere manier moeten oplossen.

Mar-ank

Ach, weet je. Op zich vind ik het prima als kinderen leren dat na sproten gedoucht wordt. Alleen de leeftijd... Jij geeft zelf al aan dat groep 3 erg jong is. Maar ik vind het voor groep 4 ook al een beetje overdreven.
Ik denk dat kinderen dat ook nog wel kunnen leren als ze nog wat ouder zijn. En verder heb ik het eigenlijk niet zo op douchen op school (heb er zelf nare herinneringen aan). Hygiene en persoonlijke verzorging vind ik typisch iets wat je van huis meekrijgt.

Guinevere

Guinevere

12-06-2009 om 19:13

Thuis

Op school sporten en douchen doe je lekker thuis. Hoe bezweet raakt zo'n kind nou helemaal in die 3 kwartier in zo'n gymzaaltje? Dan kun je ze inderdaad beter na het buitenspelen in de douche zetten, daar worden ze viezer van.

Leandra

Leandra

12-06-2009 om 23:12

Zijn er ook kinderen die niet willen douchen?

Mijn zoon gaat volgend jaar naar een andere school (groep 5) endaar doucht men verplicht na het gymmen. Nu wil mijn zoon absoluut niet bloot staan bij anderen. Op het kdv wilde hij al niet poepen in het bijzijn van anderen en toen hij met 5 op zwemles zat, wilde hij zich ook al absoluut niet bij de anderen omkleden. Thuis heeft hij trouwens nergens last van hoor! Hij doucht gewoon met pa/ma/broertje ed. Hij schaamt zich ook niet voor zijn lichaam o.i.d. Hij vindt het gewoon niet prettig. Als hij zich thuis omkleedt met een vriendje voor sport of daar, wil hij dat ook alleen doen. Omkleden op school met gym is trouwens geen probleem. Ik vind dat je dat moet respecteren en ik heb dit ook al op zijn nieuwe school aangegeven. Maar is hij hierin nu echt de enige??

Groetjes Leandra

Vic

Vic

13-06-2009 om 11:35

Leandra

Mijn dochter wil ook niet douchen in het bijzijn van andere kinderen. Eerlijk gezegd vind ik dat zelf ook heel onplezierig, dus van mij hoeft ze niet.

Monique D*

Monique D*

13-06-2009 om 19:34

Bij ons op school is het wel verplicht vanaf groep 3

En de kinderen van groepen 3 of 4 kunnen bij het afdrogen en het aankleden worden begeleid door een klassen- of hulpmoeder of stagiair. Dit gebeurt dan bij de meisjes. De gymleraar kan bij de jongens kijken of ze hulp nodig hebben. Douchen is verplicht, als je niet wil dat je kind gaat douchen moet je een brief van de dokter laten zien. Men vindt het belangrijk want dit valt onder lichamelijke verzorging en ze komen dan fris in de klas. Even afspoelen is meer dan voldoende.
Toen mijn dochter voor het eerst ongesteld werd in groep 5 wilde ik liever niet dat zij ging douchen. Dit omdat zij in het begin onhandig was met maandverband en omdat zij ook een van de eerste was van de klas die haar menstruatie kreeg. Het idee alleen al, de doucheruimte was een open geheel, er waren geen aparte douchecabines. Dus iedereen zag je. Ik heb dit aan haar juf gezegd en zei vond het prima, mits zij zichzelf wel opfriste (washandje over gezicht en oksels).
Vanaf groep 7 frissen ze zich alleen maar op of ze douchen helemaal niet. Er wordt daar niet zo op gelet. Wat ik mij kon herinneren van mijn zoon toen hij op de basisschool zat was dat ze gingen douchen met hun onderbroeken aan. Stel dat ze elkaars mannelijkheid zagen... en hen vertellen dat ze toch allemaal hetzelfde hadden maakte helemaal niets uit..
Als ik Pemm was dan had ik wel een gesprek aangevraagd met die gymleerkracht. Je bereikt er meer mee om hem te helpen met snel aankleden i.p.v. de douche uitdoen terwijl hij in zijn blootje staat... het duurt alleen maar langer en het is ook frusterend voor het kind.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-06-2009 om 21:44

Pemm

Het probleem ligt niet bij het douchen. Je kunt discussiëren over de noodzaak en wenselijkheid daarvan (dat blijkt wel uit de reacties). Het probleem is volgens mij dat jouw kind een bepaalde vaardigheid (nog) niet zo goed beheerst, en dat de leerkracht daar op een verkeerde manier op reageert. Dat kan volgens mij twee dingen betekenen.
- de leerkracht denkt dat het onwil van je kind is. Het gedrag valt in de categorie klieren (ofzo), dus wordt de leerkracht boos.
- de leerkracht heeft misschien wel door dat je kind hier niet goed in is, en denkt dat je met boos worden een kind iets aanleert.
In beide gevallen heeft de leerkracht het mis. Tijd voor een gesprek lijkt mij. Niet over de noodzaak of wenselijkheid van douchen, maar om te praten over de 'zwakke punten' van je kind. En wat de leerkracht kan doen om hiermee om te gaan. (wordt de leerkracht ook boos op een kind dat langzaam leest? of moeite heeft met rekenen?)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.