Moeilijk geval
16-03-2010 om 11:41
Wat zouden jullie in mijn geval doen? betreft pesten
Alle ouders van de groep van onze zoon zijn gevraagd om een gezamenlijk gesprek aan te gaan op school i.v.m. pesterijen en scheldpartijen. Vorige week ben ik al naar school geweest om te vragen of onze zoon daarbij betrokken is zodat wij richting zoon en eventuele gepeste kinderen actie kunnen ondernemen. Hij blijkt er vanaf de zijlijn bij betrokken te zijn, hij was er al eens door juf op aangesproken en heeft zijn leven daarin gebeterd volgens haar, en verdere actie van ons uit was niet nodig. Ze liet niet veel los maar wel dat de meiden gepest worden door de jongens. Vanochtend had ik een van de meidenmoeders aan de telefoon en heb ik gevraagd of zij wist wat er aan de hand was. Haar dochter blijkt er ook bij te zijn betrokken en zij hebben samen met 6 andere ouders aan de bel getrokken. School had met hen de afspraak gemaakt dat ze de ouders van de pesters op gesprek zouden vragen en daarna een klassikaal gesprek wilden houden. Deze afspraak is school niet nagekomen met als gevolg dat volgende week in ieder geval 1 ouderpaar geconfronteerd wordt met het feit dat hun zoon een pester is, de andere ouders zullen niet zo vreemd opkijken gezien de geschiedenis van het kind. Ik heb die moeder gevraagd om een eerlijk antwoord te geven op mijn vraag of onze zoon daar ook bij betrokken was. Haar dochter had gezegd dat dat niet zo was, hij had weleens wat gezegd maar dat was niet als kwetsend ervaren door haar.
Ik heb vanochtend een niet zo'n prettig gesprek(pittige discussie waar we niet uitkomen) gehad met de moeder die nog niet weet (of verwacht) dat haar zoon een pester is. Zouden jullie haar, ondanks het vervelende gesprek, toch inlichten over wat ik nu weet? Of zouden jullie niets zeggen en ze voor een voldongen feit laten staan volgende week? Zij is wel van het type: dat doet mijn zoon niet! Ik weet niet of het verstandig is dat ik haar inlicht, wij zijn er in principe niet bij betrokken als zijnde ons kind wordt gepest door hem. Daarbij komt dat zij misschien ook wel zal denken dat ik een lange neus naar haar maak, ze voelt zich namelijk heel snel aangevallen door mij omdat ik zeg wat ik denk. Aan de andere kant; ikzelf zou het heel prettig vinden als ik van tevoren deze informatie zou krijgen, dan kun je actie ondernemen richting "slachtoffertjes" en ouders voordat je klassikaal voor een voldongen feit wordt gezet.
Wat vinden jullie? Want eigenlijk is dit niet mijn taak maar die van de school of van de betrokken ouders.
Moppeke
16-03-2010 om 12:18
Taak van de school
Wat Ardennen zegt, ben ik het mee eens.
Buiten dat het misschien enorm sociaal zou zijn, het is een taak van de school. Die moet dat oplossen.
Overigens, of ze het pesten op school zo gaan oplossen lijkt me zeer de vraag. Als ze bepaalde afspraken al niet nakomen.... de aanpak is niet echt geweldig zoals je het beschrijft.
Ook al staat je zoon op de zijlijn, in de klas heerst blijkbaar een pestklimaat. Dat zou zsm uitgebannen moeten worden. Hoe langer dit suddert hoe slechter. En daarbij, als het ook onder ouders gaat sudderen is het hek helemaal van de dam.
Moeilijk geval
16-03-2010 om 22:23
Oke
Naar aanleiding van jullie antwoorden ben ik vanmiddag eens gaan nadenken en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik het beter aan school kan overlaten. Mede doordat ik al op slechte voet sta met de ouder die volgende week onaangenaam verrast wordt met het nieuws dat haar kind een pester is. Als ik nu sociaal ga doen richting haar dan denk ik dat me dat niet in dank word afgenomen, zij zal waarschijnlijk zwaar in de verdediging schieten en gaan denken dat ik het verzin om haar een hak te zetten.
Bedankt voor het meedenken.
Pennetje
19-03-2010 om 16:32
Trouwens...
Als die ouder denkt dat haar kind niets doet, zal ze het van school ook niet geloven. Dan is haar kind 'erin geluisd' door klasgenoten of heeft de leraar 'de pik op hem'. Bij mijn dochter zat ook zo'n kind in de klas. Het was nooit zijn schuld, zelfs al was het overduidelijk. Die ouders kun je toch nooit overtuigen. Het is aan de school om daarmee om te gaan.
Moeilijk geval
21-03-2010 om 13:16
Stoepkrijt
Daar heb je helemaal gelijk in. Communiceren is heel erg moeilijk met haar, het is eenrichtingsverkeer. Ze is momenteel ook helemaal van overtuigd dat zij een vervelende situatie, die ons aangaat, ontzettend correct heeft aangepakt. Daar ga ik dus geen energie meer aan verspillen.