Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waterschade boek van dijk

Mijn zoon had een boek gekregen van van dijk. Het was een nieuw boek maar er is beetje water gevallen. Alleen de laatste witte bladzijden zijn beschadigd niks anders. Dus de overige hoofdstukken en belangrijke stof is nog top te lezen. Begin dit jaar kreeg hij ook 2 boeken van van dijk, gebruikt. Dat waren economie en natuurkunde en als ik vergelijk zijn[zogenaamd beschadigd boek] met die natuurkunde en economie  is het nog niet zo erg. Heeft iemand ervaring krijg ik toch een boete voor zo kleine schade. 

Graag een reactie tegenmoet

Groet

P.S

Hebben andere ouders hier ervaring mee, Dat je bij zo'n kleine schade toch wel een boete krijgt of niet.


Je kunt er niets aan doen dus gewoon inleveren, dan merk je het wel. Tenminste: volgens mij is er geen andere optie dan inleveren? Of wil je een schatting misschien van de boete? Daar is misschien in de voorwaarden van Van Dijk iets te vinden?

groet,

Angela

Anoniem1234

Anoniem1234

03-07-2021 om 14:15 Topicstarter

Beste Angela,

IK weet de prijs van de schade namelijk 52.25 euro. Maar dat lijkt mij ontzettend onnodig voor 3 witte bladzijden. 

Ik denk dat het verdienmofel er in zit dat de eerste schadeclaim ook meteen de laatste is op een boek zodat ze winst maken bij kleine schades (dan kan het boek nog lang mee maar hebben ze die claim al binnen) en geen verlies maken bij  boeken die al heel vroeg grote schade hebben.

Dus in die zin is het risicovol als er een gloednieuw boek bij de levering zit. Dan heb je grotere kans dat je de pineut bent.

gr Angela

Er is niet alleen fysiek schade van de drie bladzijden maar er zijn ook afhandelingskosten en dat zijn personele kosten. Daar wil ik een grote boete ook niet mee goed praten, maar dit kost geld.

Staat er helemaal niets op de pagina? 
Misschien kan je ze er netjes uitsnijden met een stanleymes, grote kans dat ze het dan niet eens in de gaten hebben.

Anoniem1234

Anoniem1234

03-07-2021 om 14:23 Topicstarter

beste 1968,

Daar zit ik dus ook aan te denken dat doe ik als ik helemaal geen opties meer heb

Van Dijk heeft een monopolie dus je hebt gewoon pech, je moet voor een beschadigd boek betalen en je kind krijgt bij het volgende pakket weer boeken die er nog erger aan toe zijn.

Eis dus wel het boek terug of lever het gewoon niet in als je ervoor moet betalen ("oh dat hebben we al vernietigd" betekent: het gaat gewoon in het boekenpakket voor de volgende).

Zelf heb je misschien ook niks aan het boek maar je zou het op marktplaats kunnen zetten (in bv particulier onderwijs moeten mensen de boeken zelf kopen) of gewoon uit nijd houden omdat  je er immers voor betaald hebt en het Van Dijk niet gunt.

Anoniem1234

Anoniem1234

03-07-2021 om 14:33 Topicstarter

Beste wendel,

Is dit geval u zelf ook overkomen?

Tip voor de toekomst!

Als je volgend schooljaar een boek hebt dat nat geworden is door wat voor oorzaak dan ook:

Leg het boek in de koelkast te drogen. Duurt lang maar de schade is dan niet meer te zien. Echt waar!

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

03-07-2021 om 15:24

Er valt geen zinnig woord over te zeggen. Wij hebben ook weleens boeken met waterschade ingeleverd, nooit een rekening gezien. Maar ik hoor van anderen ook verhalen dat zelf een ezelsoor als schade aangemerkt wordt.
Van Dijk is redelijk soepel, maar het hangt ook deels af van degen die het boek inneemt. Hier waren dat altijd studenten, en die boeide het niet zo (tenzij het boek van ellende echt uit elkaar viel).

Anoniem1234

Anoniem1234

03-07-2021 om 15:26 Topicstarter

Beste coreopsis,

Jouw reactie gaf mij iets meer hoop. 

bedankt

Nog een tip voor volgend jaar, meldt elke minuscule beschadiging van de boeken die je binnenkrijgt. Van Dijk stopt altijd een kaart in de doos waarop staat dat je alles moet controleren en dat je moet melden als er iets mis of beschadigd is. 

Ik ben leermiddelencoördinator op mijn school en word elk jaar weer niet goed van alle leerlingen die in de laatste schoolweek melden dat ze dat boek van hun inleverlijst nooit ontvangen hebben of dat het al beschadigd was.

Boeken die we beschadigd ontvangen (wij krijgen van Iddink, maar dat komt denk ik op hetzelfde neer), daar maak ik gelijk een foto van - mocht er achteraf gedoe komen, dan heb ik dat in ieder geval.

Wij hebben ooit 1x schade moeten betalen, maar toen waren de boeken ook echt niet goed (flinke waterschade), verder nooit iets betaald, ook niet als ik zelf wel vond dat je kon zien dat de boeken flink gebruikt waren en niet echt zorgvuldig mee omgegaan.

5x boeken ingeleverd, meerdere keren gevreesd voor een flinke (terechte) rekening, maar nooit hoeven betalen.

Anoniem1234

Anoniem1234

04-07-2021 om 11:43 Topicstarter

Iedereen bedankt voor jullie reacties,

Ik zit met mijn handen in mijn haar. Het[beetje beschadigde boek] eerlijk inleveren en afwachten. Of de laatste 3 bladzijdes wegsnijden met een standy- mes zoals 1968 zei.

Wat moet ik nu doen?

groet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.