Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
sandra

sandra

05-11-2009 om 10:35

Wegens familieomstandigheden buiten schoolvakantie op vakantie

Wegens omstandigheden willen wij in januari buiten de reguliere schoolvakantie op vakantie.
Afgelopen zomer is onze vakantie niet door kunnen gaan omdat mijn moeder plotseling ernstig ziek is geworden. Ze is pas 61 jaar en speelt een belangrijke rol in ons gezin, wij hebben moeilijke tijden gehad omdat mijn vader 3 jaar geleden een einde aan zijn leven heeft gemaakt. Wij hadden met hem ook een hele hechte band en onze oudste dochter heeft mede daardoor emotionele problemen ontwikkeld.

Gelukkig is er voor mijn moeder nog een behandeling mogelijk, haar ziekte is echter niet te genezen. Om de ziekte terug te dringen krijgt ze net voor de kerst een stamceltransplantatie en naar verwachting zal ze 3-5 weken in het ziekenhuis moeten verblijven en daarna veel hersteltijd nodig hebbben.

We wilden graag met het gezin op wintersport maar de kerstvakantie is niet mogelijk omdat ze dan midden in de behandeling zit. De voorjaarsvakantie valt ook af omdat mijn broer dan al weg is en ik niet tegelijk met hem weg wil zijn als mijn moeder nog niet is hersteld.

Dit is dus kort samengevat de reden dat we buiten de vakantie weg willen. Ik vind het een moeilijk verzoek omdat ik niet wil zeuren zeg maar. Aan de andere kant hebben we als gezin veel behoefte aan vakantie.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Groet Sandra

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

05-11-2009 om 10:40

Ik denk

Als je deze uitleg in een brief zet aan de directie en daarbij aanvult dat je bereid bent iets van huiswerk mee te nemen dat er dan een goede onderbouwing is om vrij te krijgen.

En verder: heftig voor jullie! Heel veel sterkte.

reina

reina

05-11-2009 om 12:39

Gewoon

Eerlijk aangeven wat er aan de hand is. Sterkte!

mar-ank

mar-ank

05-11-2009 om 12:45

Prima

Dit lijkt mij een prima reden om vrij te vragen. Zou mij verbazen als daar moeilijk over wordt gedaan, ik heb wel mindere redenen gehoord waarom mensen buiten de vakantie toch vrij kregen! Dit zijn volgens mij precies het soort situaties waarvoor die mogelijkheid er is.

Sterkte met alles, en ik hoop dat jullie een fijne vakantie hebben in januari, met heel veel sneeuw!

Succes

Gewoon open op tafel leggen. Uitleggen. En vragen wanneer de leerlingvolgsysteemtoetsen zijn, omdat je niet in die week weg wilt zijn. Dat doet het goed, daar ben ik van overtuigd! En je helpt de juf en meester ook erg mee door niet precies in die week weg te zijn!

Janeway

Janeway

05-11-2009 om 22:40

Uitleggen waarom

Onze zomervakantie hebben we na 2 dagen ook moeten onderbreken omdat mijn schoonvader ernstig ziek werd en een week later overleed. De zomervakantie voor de kinderen was dus als vakantie voorbij. Daarom gaan we in januari naar Euro Disney buiten de schoolvakantie.. Met dit verhaal ook naar school gegaan. Geen probleem, de kinderen zijn gewoon die dagen vrij. We hoefden het niet eens uit te leggen.
Sterkte voor jullie

Doen!

Hoi,
idd aanvragen en reden aangeven. Je zit in een emotionele achtbaan. Je zeurt niet!! Je hebt maar 1 moeder!

Ik heb mijn moeder vorig jaar verloren na een lang ziekbed. Ze heeft door zo'n stamceltransplantatie nog bijna 2 jaar kunnen leven. De transplantatie helpt (tijdelijk) heel goed, maar het is wel heel ingrijpend en ze moet er inderdaad eerst van herstellen. Direct na de transplantatie wordt je moeder waarschijnlijk doodziek. Je inschatting dat de hersteltijd ook langer kan duren is heel reeel (mijn moeder heeft er uiteindelijk 9 weken gelegen). Er is een speciale verpleegafdeling voor waar je kinderen niet op bezoek mogen komen. Jullie gaan nog een zware tijd tegemoet. Je verdient een vakantie en jij en je kinderen hebben bovendien de energie nog heel hard nodig.

Sterkte!

reina

reina

10-11-2009 om 10:30

Lisselot (ot)

"je mag zelfs je kinderen thuis houden als je dat wilt.
Heerlijk die vrijheid!"
Helaas zijn er landen waar dat vooral gebeurt omdat de kinderen moeten werken, dan is die vrijheid even niet zo leuk meer... Sorry, het is ot, maar ik moest daar wel gelijk aan denken.

Welnee

Reina, je overdrijft. In beschaafde landen is beschaafd overleg tussen school en ouders mogelijk, ook over vakantie buiten de schoolvakanties.
Liselot overdrijft ook. Maar ja, die woont in Canada
Groet,
Miriam Lavell

reina

reina

10-11-2009 om 13:27

Miriam

Miriam, even goed lezen , ik overdrijf niet, ik schrijf ook helemaal niet over welke landen het gaat, ik schrijf alleen waar ik aan moest denken.

Je overdrijft

Lisselot, je overdrijft (net als Reina trouwens).
Dat Sandra geen zekerheid heeft of kan krijgen over de vraag of haar verzoek gehonoreerd wordt, dat is van de gekke. Ze weet het pas als ze een afwijzing of toestemming krijgt.
In beschaafde landen is er overleg en weet je vooraf (wet) wat je moet doen om wel toestemming te kunnen krijgen. In die beschaafde landen staat op het zonder toestemming thuishouden ook een boete.
Dat is op zich niet zo gek.
Groet,
Miriam Lavell

Millenia

Millenia

10-11-2009 om 17:11

Hier zojuist

"en weet je vooraf (wet) wat je moet doen om wel toestemming te kunnen krijgen." schrijft Miriam. Hier zojuist vrij gevraagd voor twee dagen ivm familieding. De onderwijzer van de jongste: "Oh, daar heeft u recht op hoor. Daar krijgt u verlof voor. Hier is het formulier". Dus hoe zit dat? Ik moet het op twee scholen aanvragen. Ik ben wel bereid om het tot en met de rechter uit te vechten als we het niet krijgen op 1 van de scholen. 't Is aantoonbaar iets waar het verlof echt voor nodig is. Ik kan bewijzen dat de gebeurtenis op de gevraagde dag zal plaatsvinden. Ik heb een rechtshulpverzekering die voor de kleinste dingetjes tot het gaatje gaat. Dus ik zie het wel voor me, mocht het misgaan. Er is zoiets als aperte onredelijkheid bij niet-verlenen. Daar vind ik Sandra ook wel een gevalletje van. Wat een verhaal, namelijk.

Geen paniek

In de praktijk is toestemming krijgen best mogelijk. Maar een recht is het niet. Je kunt wel naar de rechter, maar die gaat jou geen vervangende toestemming geven. Die zegt hooguit dat het schoolhoofd een nieuw besluit moet nemen, maar zelfs een rechter kan een schoolhoofd niet dwingen om toestemming te geven. Een rechter kan achteraf wel besluiten om geen boete op te leggen.
"Er is zoiets als aperte onredelijkheid bij niet-verlenen. Daar vind ik Sandra ook wel een gevalletje van. Wat een verhaal, namelijk."
Ja, gedoe. Ik gun Sandra haar vakantie van harte en jou je twee familiedagen. Maar het gebeurd regelmatig dat het niet wordt toegekend. Je kunt vooraf niet weten wanneer of bij wie. Elk schoolhoofd beslist er helemaal zelf over. De een is akelig precies (allemaal niet is ook allemaal gelijk), de ander is coulant.
Groet,
Miriam Lavell

Chantelle

Chantelle

10-11-2009 om 21:03

Voor de zekerheid....

Voor de zekerheid zou ik het woord 'vakantie' niet noemen. De schooldirecteur kan wel vrij geven voor 'zwaarwegende situatie'. Maar voor vakantie alleen als je in het gehele schooljaar niet als gezin samen op vakantie kunt omdat één van de ouders dan moet werken. Je maakt het de directeur makkelijker als je het woord vakantie niet noemt.

Mooi land

"Nederland is volgens mij het enige land met schoolplicht andere landen hebben alleen leerplicht."
Je hebt ongelijk. Duitsland en Griekenland hebben ook schoolplicht, al stamt dat in beide landen nog uit een dictatoriaal verleden. Nederland is het enige beschaafde land dat in een beschaafde tijd schoolplicht heeft ingevoerd (1969).
"Nee, je krijgt hier geen boete als je buiten school vakantie op vakantie gaat, er wordt gewoon niet moeilijk over gedaan. Je verteld de docent wanneer je gaat, je hoeft geen toestemming te vragen."
Tja, je kan wel zoveel zeggen over dat mysterieuze land van jou. Maar ik vrees dat je slecht geinformeerd bent. Mooi land, Canada.
Groet,
Miriam Lavell

Maakt niet uit

Chantelle:"Voor de zekerheid zou ik het woord \'vakantie\' niet noemen. "
Dat maakt in dit geval niet uit. De enige verlofregeling die een nauwkeurige omschrijving kent, is de vakantieregeling. De situatie van Sandra voldoet daar niet aan. Op die grond kan geen verlof verleend worden. Maar daarmee is het niet onmogelijk om toch voor vakantie verlof te krijgen. Het schoolhoofd kan dat doen op grond van gewichtige omstandigheden. Daarvoor moet hij de mening zijn toegedaan dat er hier sprake is van gewichtige omstandigheden. Me dunkt eigenlijk, tenzij het schoolhoofd meent dat dit gezin niet aan vakantie toe is of het ondanks de omstandigheden wel een jaartje zonder kan doen.
Aan die mening kun je niet zoveel veranderen. Tegelijkertijd:Knappe jongen die ijskoud 'nee' zegt in zo'n geval.
Groet,
Miriam Lavell

Canada

Is de trol uit Canada terug van vakantie ?

Puck2

Puck2

14-11-2009 om 22:33

Shonagh en trollenvanger: of zou...

... de trol, voorheen Toosje uit het feuilleton toch niet schijnzwanger zijn geweest, maar heeft ze nu een nazaat?

Puck2 (ot)

Heb het feuilleton niet gevolgd, maar aan de manier van schrijven te lezen, is het de "orginele".

Puck2

Puck2

16-11-2009 om 09:33

Shonagh (o.t.)

En jij bent vast ook een bekende forummer die vroeger onder een andere naam postte. Oooooo, ik ben altijd zo slecht in die nickwijzigingen, ik kom er slechts zelden achter wie nu in wie getransformeerd is. Zo ergerlijk

Toosje

Toosje

26-11-2009 om 06:59

Puck2

Ik lees nog altijd mee op het forum van OO, maar nu stuit ik op jouw berichtje. Wat vreemd om mij te vergelijken met iemand anders, terwijl ik toch nooit over een (schijn)zwangerschap heb gesproken! Ik heb mij nooit anders voorgedaan dan wie ik ben, ook omdat ik onder mijn echte naam ook op het forum schrijf, onder dezelfde inlognaam en hetzelfde e-mail adres. Dus om mij nu neer te zetten als trol...

Groetjes,
Toosje

amk

amk

26-11-2009 om 09:10

Toosje

in het feuilleton kwam een Toosje voor die trol is en schijnzwanger. Puck verwijst naar het feuilleton, niet naar jou persoonlijk.

Toosje (aanvulling amk)

Kennelijk heb je het hele verschijnsel feuilleton gemist. Het was gewoon een grappig verhaal, waarbij iedere dag een aflevering verscheen van de hand van steeds een andere forummer. In dat feuilleton kwam een huisdier voor, een zogenaamde huistrol, die haar naam wilde veranderen in Toosje. Meer is het niet

Puck2

Puck2

26-11-2009 om 20:11

Toosje, met dank amk en genista

Toosje, het is precies zoals AMK en Genista al zeggen. Het was gebaseerd op het feuilleton en zeker niet op jou persoonlijk. Ik zou niet weten waarom ik jou persoonlijk een trol zou noemen. Maarre, lees het feuilleton eens, je hebt écht wat gemist en niet alleen omdat jou naam erin voorkomt (wat je eigenlijk als een soort eer moet zien)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.