Sona
15-05-2012 om 19:26
Weinig engels op basisschool
Mijn kind zit in groep 8. Vanaf groep 7 hebben ze 'zogenaamd' Engels, maar in de praktijk stelt dit echt totaal niets voor. Kind kan tot 10 tellen, wat kleuren benoemen en hallo zeggen en dat dan nog slecht (oké ik chargeer, maar erg veel meer is het ook niet). Nu gaat kind na de zomer naar het vwo en ik ben bang dat daar toch echt wel een zekere basis kennis wordt verwacht. Dus ik dacht om kind dan thuis maar wat te laten doen. Maar wat? Heeft iemand ideeën over een leuke cursus, of leuke sites of iets anders, waar we mee aan de slag zouden kunnen??

Dorry1
15-05-2012 om 19:47
Been there , done that
Wij zaten in hetzelfde schuitje vorig jaar. Ondanks aandringen van mijn kant is er niets meer gedaan aan engels op school dan er al gedaan was.
Uiteindelijk zijn we zelf engels gaan aanbieden door engelse tijdschriften te kopen die haar interesseerde en boeken in het engels. Ook hebben we wat films uitgezocht die we zonder ondertiteling bekeken hebben.
En praten in het engels thuis. Geef je kind opdrachten in t engels.
Achteraf beginnen ze bij nul in de brugklas, tenminste dat deze ze hier. Het tempo ligt wel direct heel hoog.
Dorry

Wiske71
15-05-2012 om 19:49
Mijn ervaring
Dochter had ook nauwelijks engels gehad op de basisschool, maar zelf al een hoop opgepikt van de tv/films met ondertitels en de PC.
Maar op het VO(ook vwo) begonnen ze doodleuk weer bij het allereerste begin, met groeten, tellen en kleuren. Alleen in een veel hoger tempo. Met kerst was het niveau voorbij alles wat de leerlingen op de verschillende basisscholen hadden gehad. Dus maak je niet druk, geniet straks van de zomer en gewoon goed aanpakken en het werk bijhouden als het VO begint.

bibi63
15-05-2012 om 21:47
Poe
Hier in de brugklas (heterogeen) gingen ze er direct volop in! Nou, dat was erg lastig voor dochterlief. Niks tellen, kleuren en dat soort zaken. Nee gewoon alsof je al een heel behoorlijke basiskennis Engels hebt (niet dus). Probleem.
Maar, nog erger, dochter van een vriendin zit in 4 Gym (gymnasium school). Vanaf klas 1 tot nu toe ALLEEN maar boeken lezen. Ja, daar leer je van. Maar dat is alles! Ze heeft geen idee van de veel voorkomende onregelmatige werkwoorden, geen idee van welke basiskennis dan ook. Ik snap er echt niets van. Ik vroeg haar voor de grap: hoe gaat het onregelmatige werkwoord 'to go' (go/went/gone). Ze had echt GEEN idee. Hoe kan ze ooit een werkstuk, brief of wat dan ook in het Engels schrijven. Ik herinneren me uit met brugklas dat we dat soort zaken erin gestampt hebben, en ik ben het NOOIT vergeten.
Ik geloof dat dat Engels op het VO toch echt ander aangepakt moet gaan worden.
Gr. Bibi

Mea Proefrok
16-05-2012 om 08:04
Bibi
Dat verhaal over dat meisje in 4 gym is nauwelijks voorstelbaar gezien de strenge Europese richtlijnen voor wat betreft het onderwijs in de Engelse taal. Ik denk dat dat meisje eenzijdige informatie geeft over de lessen Engels op haar school.

Brianna F
16-05-2012 om 08:47
Nouhou
Mijn dochter geeft bijles Engels aan 1 en 2e klassers VO en verbaasd zich over de slechte basis die de kinderen hebben. Als ze de eerste keer bij haar komen dan is ze alleen maar bezig met de meest elementaire regels van de grammatica. Dat wordt helemaal niet meer uitgelegd op school. Niet op de bs, ook niet op het VO. Dus je kunt veel of weinig woordenkennis hebben, als je geen eenvoudige zinnen kunt opbouwen, dan kom je ook niet verder.

M Lavell
16-05-2012 om 09:22
Gelukkig (ot)
Ha die P. Ik had je gemist. Was je zonder toestemming op vakantie?
Groet,
Miriam Lavell

Ilva
16-05-2012 om 09:22
Hier juist goed
Mijn zoon, ook groep 8, straks ook naar het VWO, spreekt al geweldig engels. Engelse tekenfilms vertaald hij voor z'n kleine broertje in rap tempo. Soms zelfs sneller dan ik het kan. Niet altijd helemaal perfect maar het snap het heel goed. Praten doet hij ook maar liever niet met mij, dat vind het stom. Maar als hij iemand tegen komt die geen nederlands spreekt dan spreekt hij engels. En best goed voor een bijna 12 jarige.

Tango
16-05-2012 om 09:35
Hier ook
Hier op school krijgen ze Engels vanaf groep 6, maar stelt dus ook bedroefend weinig voor. In groep 7 zou het wat meer worden, maar nog steeds niet veel hoor. Vooral weinig aandacht voor de uitspraak. Ik kwam er laatst achter dat Tangodochter niet eens wist hoe je de th uitspreekt in het Engels. Dat was toch zo ongeveer wat wij als eerste leerden vroeger? Ik vind het wel jammer want Tangodochter is veel met zingen bezig en heeft dus veel moeite met Engelse teksten zingen.

Vic
16-05-2012 om 10:31
Tempo
Bij mijn dochter in de brugklas zijn ze ook op 0 begonnen, maar daarna ging het razendsnel. Ik heb natuurlijk geen zicht op haar klasgenoten, maar dochter had al een behoorlijk aanvangsniveau en toch moet ze wel bij blijven. Ik vind trouwens dat het tempo bij alle vreemde talen ontzettend hoog ligt. Volgens mij was dat vroeger niet zo. Het Engels dat op de basisschool wordt gegeven is te verwaarlozen. Veel moeilijker moet het ook niet worden, want anders kunnen de leerkrachten het niet meer geven.

Sona
16-05-2012 om 11:02
Geruster
Oke, ik ben iets meer gerustgesteld. Misschien ook maar gewoon afwachten hoe het straks gaat. En ik geloof dat kind toch al niet heel erg staat te trappelen om door mij aan het werk gezet te worden... Maar ik dacht:misschien weet iemand wel leuke spelletjes op de computer waarbij kind toch terloops nog wat meer Engels oppikt.

M Lavell
16-05-2012 om 19:33
Punten? (ot)
Jemig nee, hou op schei uit. Wat moet ik nu toch met punten. Wij deden het toch met turfjes?
Groet,
Miriam Lavell (is de tel kwijt)

Marjolein
18-05-2012 om 11:26
Sona,
het hangt van je kind af. Pakt het Engels snel op, denk je?
Hier heb ik bij de tweede veel gehad aan het voorbereiden in de zomervakantie. Er zijn heel veel dingen die bekend verondersteld worden en anders "even" bijgeleerd moeten worden voor hoofdstuk 1 in de brugklas.
Zoals: Alle maanden, alle dagen, alle kleuren, ook telwoorden en rangtelwoorden.
Succes!