Hermine
13-12-2009 om 21:46
Wel kunnen spellen, niet kunnen uitspreken
Mijn dochter van 9 heeft veel problemen gehad met leren lezen. Veel frustratie en moeilijk gedrag (BOOS!) tot gevolg.
Gelukkig hebben we haar met eindeloos geduld, humor en oefenen tot we er gek van werden kunnen laten inzien dat lezen leuk is (bedankt Vos en Haas!) Ze verslindt nu stapels bieb boeken in haar bed.
Ze heeft een ijzersterk geheugen. Topo huiswerk zit in een mum van tijd in. Maar wat zo frappant is: ze kan alle plaatsen exact spellen, maar kan ze niet uitspreken. Namen als Joure, Harlingen, ze heeft geen idee hoe je het zegt. (Wel tienen op de schiftelijke overhoringen). Tafels willen er gewoon niet in. Namen van kinderen onthouden lukt haar na lange tijd.
Als ze leest vergeet ze vaak kleine woordjes en verzint er een boel bij. Ze laat letters weg als ze schrijft. Maakt nog steeds tijdens het spreken verledentijd fouten (loopte). Ze rekent als de beste maar vraag niet hoe. Ze draait alle getallen eerst om in haar hoofd en vervolgens weer terug op papier (niet te volgen).
Ik twijfel al zo lang. Als je het mij vraagt is zij (niet ernstig) dyslectisch en heeft ze een bovengemiddeld goed geheugen. Wat is wijsheid, toch zelfstandig laten testen of niet? Wat zou testen haar opleveren?
Tirza G.
13-12-2009 om 22:58
Dit klinkt niet als
een verwerkingsprobleem met lezen, maar met reproduceren. Meer in de hoek van de afasie/dysfasie dan in de hoek van de dyslectie. Een logopedist kan hier soms wel wat mee.
Tirza
Geerke
14-12-2009 om 13:27
Ik weet het niet
Maar moeite met reproduceren en dyslexie hangt vaak samen. Het zou zeker best kunnen.
Tineke
14-12-2009 om 17:06
Beelddenken
Hermine: "Maakt nog steeds tijdens het spreken verledentijd fouten (loopte).
Dat is een contra-indicatie voor dyslexie. Het blijkt/ schijnt zo te zijn dat het een volgen van een regel is, alleen soms nog verkeerd. Dyslecten volgen de regel überhaupt niet, en maken daardoor juist minder fouten met het vervoegen van onregelmatige werkwoorden.
Ik denk dat een dyslexie-onderzoek veel te beperkt is, het moet meer gaan over taalverwerking. Is ze niet gewoon een heel sterke beelddenker?
Rosa van der Zanden
15-12-2009 om 00:08
Logopedie
Op naar de logopedie en laten testen. Kan wijzen op een auditief verwerkingsprobleem. Niet lastig, goed mee te leven, genoeg strategieën te leren. Google eens op auditieve verwerkingsstoornis en kijk bij de checklist van ik meen de Auris Groep.
emma43
15-12-2009 om 09:58
Ja, logopedie
Hier dochter,dyslexie en daardoor last van woordvindingsproblemen zoon met dyslexie en taalverwerkingsprobleem.Zoon heeft al jaren logopedie.dochter nooit gehad,maar zoon praat beter dan dochter.
Een logopedist herkent het ook wel of een kind dyslexie heeft en dan kun je laten testen.Het goed geheugen helpt je dochter wel goed.en hoe gaat ze er zelf mee om?vindt ze het lastig?Hier maakt dochter er een grapje van als ze iets fout zegt,ze kan er zelf om lachen,maar zoon raakt gefrustreerd.Je kunt inderdaad ook zoeken op beelddenken.Namen zijn hier ook lastig.sommige namen blijven moeilijk,b.v Angelique en Jacqueline,Jordy en Yoery,Robin en Bjorn.Maar de wijzer van een klok kan stokje worden.Dochter wil naar Amsterdam naar Madurodam???Ik weet het,dus denk altijd mee en weet dat ze Madame Tousseau bedoelt.Wij vinden het normaal,maar het is niet leuk als er steeds om je gelachen wordt.
Maar ik snap het verband,ze trekt het vakje bezienwaardigheden open en omdat het allebei met Ma begint pakt ze het verkeerde..Kerst kan ook Pasen worden,zitten allebei in het vakje feestdagen.Een logopediste heeft mijn zoon geleerd om eerst adem te halen goed na te denken en dan pas iets te zeggen.Meestal pakt hij nu het juiste woord.Mijn dochter ratelt ,dus pakt te snel een woord en dan vaak het verkeerde.
Hermine
16-12-2009 om 01:13
Aha!
Ben eens gaan lezen over audiologisch verwerkingproblemen maar herken haar daar niet zo in. De beschrijving van een beelddenker past haar helemaal. Ze is sterk visueel ingesteld en heeft moeite met verwoorden van gebeurtenissen en gevoelens. En ik maar willen praten met haar als haar iets dwars zit!
Het verklaart ook dat zij een woord als beeld helemaal kan beschrijven (spellend, als plaatje dus) maar daar niet meteen klanken bij vormt in haar hoofd. Dat maakt leren lezen verdraait moeilijk. Maan, roos, vis sloeg dan ook helemaal niet aan.
Verder heeft ze een goed ontwikkeld ruimtelijk inzicht. Ze wijst steevast de weg naar de geparkeerde auto en weet feilloos de weg terug naar huis. Haar vader heeft een fotografisch geheugen. Denk dat ze erg op hem lijkt.
De volgende keer als haar iets dwars is vraag ik of ze het voor me wil tekenen, dat kan ze vast. Dank jullie wel voor de reacties!