Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Miepie

Miepie

09-03-2019 om 08:22

Wel of geen overstap

Hoi, ik weet niet meer zo goed wanneer doe je het goed.

Ik loop vast eigelijk op school. Mijn dochter 9 jaar zit nu in groep 5 en loopt al vanaf groep 3 op haar tenen. Ze kan niet goed mee en heeft veel moeite met alles te automatiseren. Ze valt uit op taal en rekenen. We lopen al vanaf dat ze 3 jaar is met kleine tussenpozen bij de logo. Cito 's scoort ze helemaal niet maar je ziet wel dat haar eigen lijn minimal stijgt. Ze loopt echt op haar tenen en heeft 100000% inzet maar haalt geen successen. In groep 3 ging ze over. Groep 4 dyslexie onderzoeken aangevraagd en school ging er helemaal vanuit dat ze dyslexie zou hebben en daarom toch de keuze naar groep 5 want als ze dyslexie heeft kunnen we ons daarop gaan aanpassen. Helaas sept de uitslag gehad geen dyslexie maar waar komen dan haar leerproblemen vandaan... Nog geen step verder dus. Nu ben ik verder gaan zoeken waar kan ik hulp krijgen/onderzoeken waar komt het dan vandaan.. Hierbij ben ik terrecht gekomen bij opdidakt. Hun hebben alles bekeken en zeiden meteen we moeten beginnen met de basis wat is haar kennen/iq. Want misschien ligt hier het probleem. En ja hoor ze heeft een iq van 82, valt erg uit op oorzaak en gevolg en heeft een zwak werkgeheugen. Visueel is ze sterk ingesteld wat we al wisten. Nu doet ze dus al 3 jaar onderwijs wat te moeilijk is.. Zowel taal en rekenen valt ze hierop uit. Ze heeft geen kloof. Alles is gewoon laag...
School heeft nooit de moeite genomen of verder te kijken waarom lukt het haar niet. Ze kreeg soms extra hulp uit de klas met een groep van 10 kinderen en in de klas zit ze aan de instructie tafel.
Nu loop ik er tegen aan dat school weinig heeft gedaan voor mijn dochter en ze willen nu gaan uitzoeken (gaat rt'er doen) waar ligt het niveau van rekenen en dan terug te gaan naar de basis en met taal/spelling krijgt ze hulpbladen met de spellingregels. Maar we hebben eind januari de uitslag gekregen en nu is der nog steeds niets gebeurt. Als ik vraag om verslagen van wat hun gedaan hebben, krijg ik geen gehoor. Nu is der wel iemand van speciaal onderwsij mee aan het kijken van het rekenen maar krijg ik te horen we zijn ermee bezig... Ik loop een beetje tegen een muur aan. Ik merk dat het bij mijn dochter een punt komt dat ze aan het opbreken is. Ze heeft sociaal wenselijk gedrag maar thuis niet dus hé.. En dan kan ze goed in de put zitten want zij is anders en kan het niet allemaal en haalt geen voldoendes..
Maar nu twijfel ik of we niet moeten gaan overstappen naar een andere school. . Ik ben nu aan het rond kijken bij andere scholen naar het beleidsplan ivm passend onderwijs. Maar je raakt wel wat het vertrouwen kwijt is het een mooi verhaal op papier wat ze aanbieden of bieden ze het echt aan.
Met deze gegevens is het niet meteen zo dat ze naar speciaal onderwijs kan. En willen andere scholen met een kind met een grotere zorgvraag...

Bedankt voor het lezen


Miepie

Wat een drama voor je kind. Helpt het om op school een datum te gaan noemen: wanneer moeten ze klaar zijn met 'ermee bezig zijn', omdat je daarna naar een andere school wil kijken? Of is er informatie te krijgen over scholen die goed kunnen omgaan met kinderen met een laag IQ?

Tsjor

Tesah

Tesah

09-03-2019 om 08:48

Cluster 2?

Wat vervelend dat je je zoveel zorgen maakt om je dochter en dat school niet mee lijkt te denken. Ze loopt bij de logopediste zeg je. Wat zijn daar de resultaten van de testen die jaarlijks gedaan worden? Waarom is ze bij de logopediste, alleen voor articulatie of zijn er zorgen om haar communicatieve redzaamheid; woordenschat, zinsbouw, verhaalopbouw, wederkerigheid etc? Vraag anders eens via school advies bij een cluster 2 instelling. Ik weet niet in welke regio je zit maar bijvoorbeeld Kentalis, Auris, Viertaal of Vitus Zuid. Deze instellingen kunnen je weliswaar niet met de leervaardigheden (rekenen spelling) helpen maar als er sprake is van een taalontwikkeingsstoornis (TOS) dan zou dat een deel van de problemen kunnen verklaren. Google anders even ‘heeft Jos een tos’ . Ook op de website van Kentalis kun je veel informatie vinden.

Groet en succes
Tesah

Miepie

Miepie

09-03-2019 om 09:28

Logo

Hey
Mijn dochter heeft geen tos. Ze is begonnen bij de logo ivm niet alle letters uit te kennen spreken. Toen omdraaien b/d/p en nu eigenlijk om te helpen met de spellingregels. Aniek loopt bij haar 6 maanden achter op de testen van zou moeten op die leeftijd/onderwijs. Ze laat daar wel een groei zien maar echt op haar eigen lijn..
Woordenschat is wel groot.

Ik had voor de vakantie weer mails gestuurd dat ik datums wil voor nieuwe afspraken maarja daar wacht ik nog steeds op. Ze hebben een mooi plan gemaakt maar of dit realistisch is ivm uitvoeren in een volle klas...?? Als blijkt dat er meer 1 op 1 nodig is

Triva

Triva

09-03-2019 om 09:33

Maar

Bij de dyslexietest hoort óók een IQtest. Wat kwam daar uit?

Maria

Maria

09-03-2019 om 09:39

onderwijsconsulent

Ik zou onmiddellijk een onderwijsconsulent voor het primair onderwijs inschakelen.
Ik weet niet welke regio je woont maar als je op google bovenstaande zoektermen intypt + de regio waarin je woont, kom je vast een eind. Onderwijsconsulenten zijn er om je te helpen met je zoektocht.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-03-2019 om 09:41

Idd

Ik heb dezelfde vraag als Triva. Bij een dyslexieonderzoek hoort ook een iq-test.
Wat voor een onderzoek heeft je kind gehad?

Iq 82

Je zou via de huisarts een verwijzing naar een kinderpsycholoog kunnen vragen om breder te kijken naar haar gedrag en mogelijkheden dan alleen dat dyslexie onderzoek via school. Met een verwijzing worden deze onderzoeken betaald via de gemeente. Ik denk dat overplaatsen naar een andere normale basisschool niets voor haar gaat opleveren. Ik zou toch in gaan zetten op speciaal onderwijs. Iq 82 zeg je, dat is laag. Is dat niet laag genoeg voor speciaal onderwijs? Daarvoor moet school zich wel handelingsverlegen verklaren. Dit houdt in dat ze meer nodig heeft dan een reguliere school haar kan geven. Een rapport van een psycholoog kan daarbij helpen om haar ook de goede begeleiding te geven.

Triva

Triva

09-03-2019 om 10:38

annaniem

82 is niet eens laag genoeg voor praktijkonderwijs (<80).

Het zijn maar cijfertjes die ook zo een stuk hoger of lager kunnen uitvallen. Er moet gewoon goed gekeken worden waar ze zit, wat ze gemist heeft en hoe dat zo snel mogelijk op te pakken. Lastig dat daar niet gewoon iemand voor is. Ik heb wel goede ervaringen met de logopedist voor ik wist dat mijn zoon dyslexie had (toen dacht school ook dat hij een lage intelligentie had): Taal in blokjes. Voor rekenen kun je ook gewoon opnieuw beginnen. Vreemd dat school geen moeite doet, juist dit moet school oppakken.

Miepie

Miepie

09-03-2019 om 11:08

Dyslexie

Hey
Bij het dyslexie onderzoek wat via school uitbesteed wordt uitgevoerd door bco en hun doen alleen 3 onderdelen en bij niet drastisch uitvallen laten hun het erbij.. Beetje erg raar vond ik al want ik hoor overal dat de gehele iq moet weten om een beeld te krijgen maarja dat weet je dan nog niet...

Taal in blokjes lukte haar goed op papier maar mondeling werd al moeilijker omdat ze het niet zag. Ze schrijft nog steeds vaak zoals je woorden zegd.

Ik ga eens op Google kijken voor een onderwijs consultant bedankt voor de tip!

Triva

Triva

09-03-2019 om 11:46

hmm

Dat klopt niet, dan heet dat geen dyslexieonderzoek, ik zou daar niet zomaar op vertrouwen. Juist IQ neem je mee om te weten of het dyslexie is.

Triva

Triva

09-03-2019 om 11:48

Ja mijn zoon van 17 schrijft ook nog steeds vaak zoals je woorden zegt, die heeft een gigantische vorm van dyslexie...

Maar goed, dat gaat je niet helpen, zij moet hulp krijgen. Kun je ook zelf doen, elke dag 30 min taal en 30 min rekenen. Als ze dyslexie had was je die tijd ook kwijt geweest. Je kunt ambrasoft kopen om je te helpen of squala of wat dan ook zolang je maar bij het begin begint. Daarnaast natuurlijk hulp zoeken voor op school.

Er is een plan

'Ze hebben een mooi plan gemaakt maar of dit realistisch is ivm uitvoeren in een volle klas...??' Oké, dus er is wel een plan, maar je twijfelt of de school het kan uitvoeren.
'Als blijkt dat er meer 1 op 1 nodig is'. Wanneer en hoe zou dat blijken?

Tsjor

Miepie

Miepie

09-03-2019 om 11:52

Triva

Ja dit hoor je nadien... Daarom zelf verder onderzoek gaan doen wat nu.. En school heeft hierin niets gedaan en blijven maar zeggen dadelijk in groep 6 kan alles op niveau.. Ja dan pas mijn kind heeft dadelijk echt wel een trauma voordat die in groep 6 zit. Dus krijg een beetje het idee dat school niets kan met kinderen die niet mee kennen met de rest. Dus zit er bovenop en sta elke week zo wat bij de juf maar denk dat ik als vervelende moeder wordt bestempeld!

Kinderpsycholoog ook geweest en die zei ze heeft geen laag zelfbeeld hoor kijk maar dit heeft ze allemaal woorden/plaatjes neer gelegd over zichzelf.. Nouja ze weer heel veel niet eens te benoemen en met onderzoeken kwam meteen het sociaal wenselijk gedrag naar voren omdat ze het voor iedereen goed wil doen

Miepie

Miepie

09-03-2019 om 11:58

Triva

Ambrasoft kunnen ze van school uit thuis op werken. Dit vind aniek heel leuk maar we moeten aniek hierin even los laten want de vraag is ivm sociaal wenselijk gedrag voor wie gaat aniek op ambrasoft thuis. Ze wil te graag en legt ze hierdoor ook thuis de druk op mama kijk ik ben weer voor school bezig!

Ik ben gaan rondkijken naar andere scholen wat hun bieden in het onderwijsplan. Ik heb nu info over een school die meer doen met kanjerklassen, en rots en branding training. Kindercoach aanwezig. Ik denk dat als niveau op maat is en aniek meer begeleiding krijgt ze weer beter in der vel zit.

Triva

Triva

09-03-2019 om 12:00

hoezo

Waarom kan iets wel in groep 6 en niet in groep 5? Nu weer niets doen leidt tot een nog grotere achterstand. Jouw doel is om jouw dochter naar vmbo basis te krijgen. School zal haar naar praktijkonderwijs sturen als haar achterstand op rekenen en taal 3 jaar is. Je moet dus zorgen dat ze half groep 8 op niveau half groep 6 zit met rekenen en taal. Als ze pas over een half jaar starten heeft ze dus nog maar 2,5 jaar om dat niveau te halen. Gaat niet lukken zo.

Miepie

Miepie

09-03-2019 om 12:07

Triva

Ja daarom krijg ik zo me twijfels bij deze school... En ze valt dadelijk van die berg en dan. Krijg ik die niet meer zo makkelijk terug om haar te blijven motiveren.. Want dit blijft ons zo verbazen dat ze dit vast blijft houden ondanks geen successen halen. Ze heeft nog plezier op school terwijl ze met de onderzoeken duidelijk aan heeft gegeven 75% niet prettig te voelen op school. Dit doet je Moeder hart gewoon z'n pijn

Leren is geen straf

Als je kind graag thuis werkt aan schoolse taken zou ik dat beslist voortzetten. Je dochter snapt blijkbaar dat het haar helpt om beter mee te komen in de klas en dat is wat ze wil.
Daar kan geen rots- en-water training of wat je verder aan velgoedmateriaal in de aanbieding hebt tegenop.

Als je kunt zou ik haar thuis helpen met haar werk. Voorbereiden waar ze op school mee bezig zijn, helpen met huiswerk, helpen met door school geconstateerde hiaten.

Niet om haar op te jagen, maar om haar met plezier te laten leren en zelfvertrouwen te geven en het vertrouwen dat jij er voor haar bent.

Miepie

Miepie

09-03-2019 om 12:17

Annej

Hey dit doe ik ook met haar. En maak der leuke spelletjes van. Kiezen bewuster spelmateriaal met dubbelen werking zoals kaarten en monopolie.
Maar thuis ze vaker gefrustreerd omdat ze lat al de hele dag hoog ligt.
En die trainingen kan ze misschien wel helpen met situaties omgaan.

Triva

Triva

09-03-2019 om 12:54

Hmm

"Voorbereiden waar ze op school mee bezig zijn, helpen met huiswerk, helpen met door school geconstateerde hiaten."

Nee, meisje moet beginnen bij de basis en dat kan heel goed thuis. Zet een beloningssysteem op voor alles wat ze haalt bij ambrasoft/squala of weet ik veel wat. Dát gaat haar helpen.

Huisdieren of sport

Voor ontspanning zou ik eerder denken aan een eigen huisdier, wij hadden hier katten waar dochter een speciale relatie mee had, en ze ging naar paardrijden wat haar veel goeds bracht.
De school bleef een drama, dat ging hier pas goed toen dochter naar het speciaal onderwijs ging, toen was het dramagedoe thuis ook over. Het thuis afreageren van de opgelopen frustraties op school kostte hier ook heel veel emotionele energie.
Vooral ook van mijzelf.

Niet belonen

Belonen zou ik hier zeker niet doen. De dochter wil leren en wat haar niet lukt komt niet door gebrek aan inzet maar door onvermogen. Dan ga je toch niet belonen?
Haar beloning is dat ze het kan en dat ze zichzelf helpt om mee te komen. Andere beloningen kunnen daar zelfs van af leiden.

Triva

Triva

09-03-2019 om 13:15

belonen wel

Thuis werken kun je heel goed belonen, dat moet je niet zien als een soort omgekeerde straf. Een kind op dit niveau 'belonen' met thuis werken helpt je mee te komen werkt niet want dat is een enorme lange termijn. Een korte termijnbeloning is dan wel prettig. Ik had voor mijn zoon (1,5 dyslexiebegeleiding thuis) een beloningssysteem met oude muntjes: voor elke dag dat hij niet met extreem gemopper naast mij kwam zitten om te werken kreeg hij er eentje. Hij mocht ze inwisselen wanneer hij wilde: 1 muntje voor x, 2 muntjes voor y, 3 muntjes voor z etc.

Miepie

Miepie

09-03-2019 om 13:25

Belonen

Wij hebben nu een hond na jaren weer. En dit is ook wel echt haar vriendje.
Belonen is wel z'n dingetje want de inzet is 100000% alleen het kennen en onthouden is echt een probleem. Bijv met rekenen lijkt het soms of ze de logische dingen gewoon niet ziet. Het verspringen van de 10tallen. Bij 13+8 dat je dan naar de 20 moet gaan. Telramen en hondervelden genoeg in huis.. Maar elke x opnieuw beginnen. Verbaal sommen een ramp. En dan elke x opnieuw beginnen en alles tekenen wij uit.

esther

esther

10-03-2019 om 11:58

jeugdteam

Is je dochter al bekend bij het jeugdteam?

Miepie

Miepie

10-03-2019 om 19:55

Zorgteam

Nee wat zouden die kunnen betekenen dan?

Miepie

Miepie

10-03-2019 om 19:56

Jeugdteam

Oeps verkeerd getypt

@triva

Waarom moet mijn nichtje met een TIQ van 93 dan naar het praktijkonderwijs? Ze heeft autisme en zit op het speciaal onderwijs maar haar achterstand is blijkbaar zo groot dat ze niet naar een VMBO basis mag.

Ik had het bij een IQ van 82 ook niet over praktijkonderwijs maar over speciaal basisonderwijs. Waar meer ruimte is om haar te begeleiden en of er dan in groep 8 vmbo of praktijkonderwijs uitrolt, is nu nog niet aan de orde.

Miepie

Miepie

11-03-2019 om 12:31

Annaniem

Wij zitten ook in twijfel wanneer doe je het goed. Maar met dit geweten heeft ze nog niet meteen de indicatie voor speciaal onderwijs. Ik zou hier wel achter kennen staan.

Middelbare school komt straks wel een x en ons maakt het niet uit. Ze moet straks een beroep doen waar ze met haar handen moet gaan werken en dan komt het goed. Hopen we 😏

Onderzoek

Ik probeer uit voorgaande berichten te destilleren wat er nou eigenlijk aan onderzoek gedaan is bij jouw dochter. Als ik het goed begrijp zijn er logopedische gegevens: uitslag geen TOS. Er is een IQ bekend van 82 (is dit een volledige test geweest of alleen samengesteld uit de drie onderdelen die bij de dyslexietest zijn gedaan?) Verder is bekend dat ze geen dyslexie heeft en haar zelfbeeld lijkt intact hoewel jij je twijfels hebt.
Ik denk dat er nog te weinig bekend is. Ik zou toch echt een volledig capaciteitenonderzoek laten doen in combinatie met onderzoek naar aandacht, geheugen en concentratie. Nog vollediger is aanvullend didactisch onderzoek en/of neuropsychologisch onderzoek. Dit laatste vooral als ze dingen doet die echt afwijkend zijn, of als er gedacht wordt aan epilepsie. Zijn haar ogen en oren nagekeken? Wanneer alles bekend is en het gaat op de basisschool echt niet goed dan kun je een stap naar Speciaal Basis Onderwijs overwegen. Maar dan heb je niets laten liggen van wat op de basisschool of elders nog aangepakt kan worden. Misschien weet de logopediste een goed onderzoeksbureau in de buurt. Of de huisarts. Veel succes.

op niveau... maar wel graag samen met anderen

Ik zou bij het beoordelen van de huidige school en bij het kijken naar nieuwe scholen vooral kijken in hoeverre ze samen met anderen dagelijks instructie kan krijgen, op een niveau dat ze kan volgen.

Nu krijgt ze wel die dagelijkse instructie (klassikale instructie + verlengde instructie), maar kan ze het niet volgen. Misschien dat het met aanvullende 1-op-1 instructie (pre-teaching voorafgaand aan de klassikale instructie) of met extra hulpmiddelen (tafelkaart, optelkaart, etc) wel gaat lukken om haar met de klas mee te laten doen. Ik heb niet de indruk dat alles al geprobeerd is. Maar 1-op-1 instructie moet aanvullend zijn; het moet er voor zorgen dat het kind in staat is om zinvol met de dagelijkse instructie van de klas (of een speciaal groepje) mee kan doen. Want een zwakke leerling moet veel, uitgebreid, en dagelijks instructie krijgen in de kernvakken, en dat kan gewoon niet allemaal individueel, dat moet grotendeels in een groep gebeuren.

Als de school zegt "vanaf groep 6 gaat het op eigen niveau", wat bedoelen ze dan? Bedoelen ze dan dat ze vanaf dat moment een apart groepje met een eigen leerlijn (1F) maken dat dagelijks instructie krijgt in die leerlijn? Dat klinkt positief, hoewel de vraag dan blijft: als zij nu al niet mee komt, en die andere potentiele 1F-kinderen kennelijk wel meekomen, komt ze dan volgend jaar wel aansluiten bij het niveau van dat groepje? Of bedoelt de school: vanaf groep 6 krijgt ze haar eigen 1F methode, maar daar moet ze dan zelfstandig in werken, en daar krijgt ze één keer per week begeleiding in. Dat laatste is dus niet goed. Dan zal ze nog meer stagneren dan ze nu al doet.

Een half jaar achterstand in groep 5 valt nog best mee. Dat is nog niet eens 25% achterstand. Ter vergelijking: bij praktijkonderwijs is sprake van een achterstand van 50%, bij vmbo-basis met lwoo zijn er achterstanden van 25% tot 50%. Speciaal basisonderwijs zou mooi zijn, maar volgens mij zijn er ook een hoop basisscholen die genoeg leerlingen op een dergelijk niveau hebben om daar goed onderwijs voor te organiseren. Op de basisschool van mijn kind zou een meisje zonder externaliserende gedragsproblemen met zo'n achterstand echt hartstikke welkom zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.