Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Zus

Zus

04-01-2012 om 13:06

Wel of niet naar open dagen in groep 7?

Mijn dochter zit in groep 7. In februari zijn de open dagen bij de middelbare scholen. Nu zijn er mensen die zeggen dat het handig is om alvast verschillende scholen te gaan bekijken, maar andere zeggen weer dat het in groep 8 vroeg genoeg is. Ik weet het gewoon niet. De leerkracht van mijn dochter vindt dat we nog dit jaar niet hoeven kijken. Wat is nou wijsheid? Geldt de indruk die een school op je maakt anderhalf jaar later ook nog?
Ik hoor graag ervaringen! Ook als je zoon of dochter op een superschool zit. Oja, we wonen in Amsterdam.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

04-01-2012 om 13:12

In groep 7 is het doel anders

Tenminste dat was bij ons zo. De open dagen hebben we in groep 7 gebruikt om oudste te laten zien hoe een middelbare school eruit ziet, welke stap eraan zat te komen en alvast een eerste indruk van de school te krijgen. We hebben zeker nog geen keuze gemaakt toen.
We hebben 3 scholen bezocht. Bij de eerste school was oudste enorm onder de indruk van het gebouw, al die mensen, etc. Bij de derde school ging dat al veel beter. Die open dagen zijn feestjes vol met proefjes en interessante plaatjes en ervaringen.

In groep 8 zijn we ook naar de informatieavond geweest van twee scholen waarin we het meest geïnteresseerd waren. Uiteraard hebben we de open dagen weer bezocht en oudste heeft proeflessen gevolgd. Oudste was nu in staat vragen te stellen en kritisch te kijken naar elke school.

Hoeveel info

Het zal er ook vanaf hangen waar je woont. In Amsterdam heb je de kernprocedure en de open dagen van verschillende scholen zijn soms op hetzelfde moment zodat je moet kiezen. En het kan gewoon veel zijn. Wij zijn hier wel al in groep 7 begonnen met name om kind te laten wennen en om voldoende inzicht te hebben in de mogelijkheden en onmogelijkheden om een kind met autisme zich goed te laten voelen bij het onderwijs. Ik denk dat ze inderdaad het volgende jaar er zelfstandiger in staan en meer kunnen vragen.
Maar als je toch maar de keus hebt tussen 2 scholen in een provinciestadje zou ik me niet zo druk maken denk ik.
Overigens heb ik nergens meegemaakt dat er ook algemene voorlichting was over de mogelijkheden voor kinderen met een rugzakje. Wel over de zorgstructuur van een school. Afijn, alleen al voor mezelf was het nogal overweldigend, vooral om door de reclame heen te kijken.

Toke

Toke

04-01-2012 om 14:51

Oudste in groep 7

Ik ga met oudste zoon die nu in groep 7 zit, ook op twee scholen kijken. Vooral ter beeldvorming. We hebben geen idee, mijn referentiekader schiet hierin zwaar tekort en zoon heeft geen vriendjes in brugklas of hoger. We willen vooral kijken hoe het er nu aan toegaat op sommige scholen. Zodat we volgend jaar, als het er echt op aan komt, wat gerichter kunnen kijken wat we nu echt belangrijk vinden.
Er zijn hier nogal uiteenlopende vormen van onderwijs, ik heb best een beeld welk schooltype zoon zou aan kunnen, maar ik heb geen idee welke vorm het beste aansluit. Vandaar dus die oriëntatie.
Ervaringsverhaal heb ik alleen van vriendin, die spijt had ze NIET in groep 7 al was gaan kijken. Die had zich vooral geöriënteerd op het schooltype en zich niet gerealiseerd dat er enorme verschillen zijn waaruit niet elk kind even makkelijk kan kiezen. Persoonlijk denk ik dat die periode rond de Citotoets (of basistoets volgend jaar, toch?) al hectisch genoeg is. Mijn zoon vindt het fijn duidelijkheid te hebben, nou die kan ik hem zo prima bieden.

anna van noniemen

anna van noniemen

04-01-2012 om 16:02

Wel gaan

hebben wij ook gedaan met zoon, die, mede door zijn stoornis, overal beren op de weg zag. Daarom zijn wij toch een jaar eerder (toen hij nog in groep 6 zat officieel) gaan kijken. We wisten dat hij het jaar daarna van school zou gaan daar.

Digimum

Digimum

04-01-2012 om 16:46

Niet gedaan

Bij mijn oudste heb ik het niet gedaan, met als gevolg dat ik alle vijf de scholen bezocht had en toen eigenlijk op twee of die scholen nog even wilde kijken. En dat kon toen eigenlijk niet meer. Er waren ook van een paar scholen open dagen op het zelfde moment.. dat was ook niet handig.

Achteraf een beetje spijt dus, al denk ik niet dat onze keuze dan anders was geweest. Bij de jongste (nu in groep 7) gaan we niet de scholen langs, de oudste zit nu in de eerste dus alles zit er nog vers in. In groep 8 gaan we uiteraard wel met hem kijken.

Ik vond het irritant

Toen wij met oudste gingen kijken zat hij in groep 8. Bij die avonden had zeker een kwart van de aanwezige ouders een kind in groep 7. Mijn zoon kreeg niet de kans bij een proefles te zitten, die zat vol met groep 7-kinderen. Na afloop was er gelegenheid vragen te stellen maar weer kregen we de kans niet. Vervolgens was er nog een informeel uurtje na, druk bevolkt door vooral groep 7-ouders. Dat soort avonden zijn bedoeld voor kinderen die het jaar er na naar het vo gaan en niet voor groep 7.

Toke

Toke

04-01-2012 om 21:22

Huh?

dat is raar, dat een proefles vol zit met groep7leerlingen. Zou ik met groep8kind ook vervelend vinden. Op school waar wij willen gaan kijken zijn kijkavond en -ochtend voor alle kinderen en proeflessen voor groep8. Klinkt logisch.

Annet

Annet

04-01-2012 om 21:50

Hier zijn de open dagen/ avonden bedoeld voor groep 7/8

De doelgroep staat duidelijk vermeld op de informatie vooraf, dus ik zou niet weten waarom we daar niet mogen zijn als kind in groep 7 zit.
Proeflessen weet ik niet. Daar heb ik nooit naar gekeken met een groep 7 kind

Toke

Toke

04-01-2012 om 22:36

Ik bedoel

natuurlijk dat het vervelend als er zoveel g7-kinderen zitten dat er daardoor geen plek voor g8-leerlingen is. Maar als de avond bedoeld is voor allebei, tja, dan mogen ze er ook allemaal zitten.
Ik ga zelf komende maand echt voor de info; ervaring opdoen vind ik nog helemaal niet nodig, dat kan volg jaar ook en dan is het veel relevanter.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-01-2012 om 22:55

Savon

Volgens mij richt jouw irritatie zich op de verkeerde groep. Die groep 7 kinderen zijn namelijk helemaal niet het probleem. Het probleem is dat school zich niet had ingesteld op de hoeveelheid bezoekers. Ze hebben blijkbaar een programma opgesteld waar slechts voor een beperkt aantal mensen ruimte en tijd was. Tja. Da's niet erg professioneel van de school, zou ik zeggen. Een minnetje op het lijstje

Alleen voor groep 8 stond in de krant

Er waren hier in het dorp in het jaar dat mijn oudste in groep 8 zat 2 nieuwe middelbare scholen gekomen (dependances). De enige 2 middelbare scholen in het dorp.

In november was er een eerste informatie-avond en in de kranten stond ook duidelijk vermeld dat die alleen bedoeld waren voor groep 8 kinderen en hun ouders. Dan ga je daar als ouder van een groep 7 kind niet naar toe. Kinderen en ouders kregen eerst in de aula een algemene korte toelichting en toen werden de kinderen meegenomen door leerkrachten voor wat proeflessen. Mijn zoon kwam bij een Engelse les terecht omdat alle "doe-lessen" (natuurkunde, scheikunde, leuke proefjes doen) binnen no time vol waren met groep 7 kinderen. Dat vind ik dus niet kunnen. Zeker gezien er duidelijk vermeld was dat die avonden bestemd waren voor groep 8 kinderen.

Zus

Zus

04-01-2012 om 23:38

Amsterdam

In een straal van 1 km kan ik zo al vijf scholen noemen waar ik zou willen gaan kijken. Aan de reacties te zien, (waarvoor dank!) is het dus niet raar om al een orientatierondje te doen. En nog zeker geen proeflessen, dat vind ik ook echt voor de groep 8 kinderen.
Mijn dochter heeft geen zorg nodig oid, daar hoef ik niet perse op te letten. In dit stadium vooral de sfeer, wat voor docenten het zijn? Waarop kun je nog meer letten? Hoe doubleren en afstromen geregeld is misschien?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-01-2012 om 23:56

Zus

Wij zijn gestart met een lijst met alle scholen in de stad die in aanmerkingen kwamen met advies dat zoon zou krijgen. Dat waren er tien. We hadden dus de luxe om kritisch te zijn, en er viel ook werkelijk wat te kiezen. We hebben de rapportages van de onderwijsinspectie bekeken en de scholen met een onvoldoende van ons lijstje gehad. Dat waren er twee, dus we hadden er nog acht over. De gereformeerde en reformatorische school gingen ook van de lijst, daar komen we niet door de ballotage. Toen hadden er er nog zes.
Een van de scholen was erg nieuw, en werkt volgens 'het nieuwe leren'. Leek ons niets voor onze zoon, dus toen hielden we er nog vijf over. Van die vijf heeft zoon er één ongezien van het lijstje geschrapt wegens negatieve verhalen van anderen.
Naar de vier overgebleven scholen zijn we geweest. Zoon heeft zelf op alle scholen gevraagd wat deze school zo uniek maakte. En alle vier zeiden: onze geweldige sfeer! Maar verder waren er veel verschillen. Denk aan een 1-jarge brugklas versus een 2-jarige brugklas, de mogelijkheid om extra vakken te volgen (talen of juist beta), aparte locatie voor onderbouw, sportklas, wel/geen gymnasium, lengte van de lesuren etc. En verder moet je het gewoon op je af laten komen. Je krijgt vanzelf een 'gevoel' bij zo'n school. Van de vier scholen waar wij zijn geweest, vielen er twee af. Een echte reden hebben we daarvoor niet. Het gevoel was gewoon minder. Over twee scholen waren we erg enthousiast, zowel zoon als wij. En daar heeft zoon er één van gekomen; hij zit nu alweer in de derde. Over twee jaar gaan we het met jongste zoon weer net zo doen.

Thursday Next

Thursday Next

05-01-2012 om 11:34

Uniek?

Hier ook bij sommige scholen speciale open dagen voor leerlingen van groep 8. Daar gaan we (met een dochter in groep 7) dus niet heen, de school heeft ook een open avond voor iedereen. We hebben een lijst met open dagen en gaan net zoiets doen als IJsvogeltje, afsterepen en een aantal bezoeken. Hier in de buurt zijn veel scholen en dat is een behoorlijke luxe. Maar het is dus wel even kijken wat voor open dag het is, soms voor alleen ouders, soms voor groep 8, soms voor iedereen.

Hier ook

Hier staat ook op de sites van de VO scholen alleen info-avonden voor groep 8. Wilde zelf toch wel vast ergens gaan kijken met mijn groep 7 kind om de schok tzt niet te groot te maken

Annet

Annet

05-01-2012 om 14:35

Picasso

Heb je ook naar de open dagen gekeken? Die zijn weer heel anders dan de informatieavonden. Hier zijn ze rond eind januari/begin februari.

Thursday Next

Thursday Next

05-01-2012 om 14:53

Uniek nee

>> Natuurlijk staat er bij elke open avond dat het voor groep 8 leerlingen is

Hier staat dus bij sommige open dagen/avonden dat het alleen voor groep 8 leerlingen is. Er zijn van dezelfde school ook open dagen waarbij wel iedereen welkom is.

Annet

Annet

05-01-2012 om 15:52

De meeste open dagen zijn hier toch echt voor groep 7 en 8

Dat staat op de website van de scholen en in de krant.
Tijdens de open dag zijn er proeflessen waar ook de ouders aan mee kunnen doen. Dat zijn minilesjes voor de leuk. Of een testje op de pc naar je kennis van Frans.
In maart of zo zijn er meer officiële proeflessen. Die zijn alleen voor leerlingen van groep 8

Foo

Foo

05-01-2012 om 15:56

Groep 7

Ik ben met alle kinderen naar de open dagen geweest toen ze in groep 7 zaten. Inderdaad, laat ze eerst maar een keer overdonderd door alles worden, proefjes doen etc om het jaar daarop gerichter te gaan kijken.
Hier heb je open dagen op zaterdag, daar mag iedereen naar toe. En je hebt informatie-avonden met proeflessen op een doordeweekse dag, die bedoeld zijn voor groep 8 en hun ouders. Toen oudste in groep 8 zat, werden de inschrijfformulieren hiervoor uitgedeeld via de basisschool. Ook werden ze weer ingenomen door leerkracht die ze doorstuurde naar VO. Dit was om te voorkomen dat groep 7-leerlingen ook massaal zouden komen en om te voorkomen dat er geen plaats was voor leerlingen van groep 8 of dat de scholen 3 informatie-avonden zouden moeten organiseren. Bij de jongste 2 kon je je opgeven via internet. Daar werd op de open dag geen ruchtbaarheid aan gegeven, wel kwam de informatie hierover weer via de basisschool.

Annet

Ik zal eens verder zoeken, maar zag in eerste instantie alleen een open avond. Maar goed, ben nog een groentje op dit gebied

Rosase

Rosase

05-01-2012 om 22:37

Flavel

Misschien om Savon een aantal van die kinderen wel kende?

Overigens zijn hier open dagen voor iedereen, speciale informatie-avonden voor groep 8 en minilessen voor groep 7 en minilessen voor groep 8. Keus genoeg dus.

En ik maak het helemaal bond, ik ga dit jaar met mijn groep 6er alvast een kijkje nemen op de open dag (van de school van oudste).

T&T

T&T

06-01-2012 om 13:01

Mag wel, soms ook handig...

Wij zijn laatst op een open dag geweest met meiske (10 jaar, groep 7). Omdat ze een rugzakje heeft werd dit ook van de basisschool uit aangeraden om op tijd rond te gaan kijken. Voor haar is een vroege(re) aanmelding geen luxe maar noodzaak (ivm de overdracht waar weer meer papierwerk bij komt kijken) zouden wij volgend jaar gaan aanmelden, dan moet dat al net na het begin van het schooljaar, dan zijn er nog geen open dagen geweest.
Ik merk wel dat wij hier nogal uitzonderlijk zijn (is dat in limburg anders?) de meeste ouders zijn er in groep 7 nog niet zo mee bezig, wel zijn er kinderen die al "zeker weten" naar welke school ze gaan maar dat is meestal op basis van de verhalen van grote broers en zussen.
Voor ons meiske is het ook wel prettig; nu alvast rondkijken, alles een keer gezien hebben, en volgend jaar in groep 8 gaat ze ook met de proeflessen meedoen, maar dan moet de keuze dus eigenlijk al gemaakt zijn. Voor ons als ouders is het ook weer even een nieuwe wereld, er is toch veel verandert in 25 jaar )
groetjes, Tess

Jade

Jade

06-01-2012 om 16:09

Indruk...

Mijn dochter is in groep 7 met de combi-klas (7 en 8) naar een open dag geweest van het AOC. Daar werd geknutseld, men mocht dieren aaien etc. Standaard gaat groep 7 altijd mee met groep 8 en mijn dochter kwam dan ook dolenthousiast thuis: of ik die avond dan met haar naar die school wilde, want dan konden de ouders ook mee, het was zo'n leuke school, daar wilde ze persé naar toe.

Ik heb dat niet gedaan....ze zat in groep 7 en was nog niet toe aan de Middelbare School, het doel was inderdaad voor groep 7 heel anders dan voor groep 8 (zoals Annet al aan heeft gegeven).

In groep 8 ging ze dus weer naar het AOC.....vond het leuk en gezellig (de dieren waren schattig), maar naar die school gaan?? Nee, hoe kwam ik daar nou weer bij.....

Met andere woorden: ik zou het nu niet doen, niet eerder dan in groep 8.

Wel

Wij zijn al in groep 7 naar informatie-avonden en open dagen gegaan met dochter en zoon. In groep 7 kun je wat vrijblijvender kijken dan in groep 8 waar je ook echt een beslissing moet nemen. Het is een beetje snuffelen aan een "andere wereld". Tot die tijd vormt de basisschool toch een beetje het hele referentiekader. Bij zowel dochter als zoon was het leuk om te zien hoe ze reageerden op een totaal ander onderwijssysteem dat de middelbare school is.
Kortom: ik zou het doen. Je hoeft nog niets, dat maakt het wat vrijblijvender. En het opent een beetje het perspectief voor je periode ná de basisschool.
n@nny

JanetEE

JanetEE

06-01-2012 om 22:39

Hier ...

Dochter was als sinds groep 5 of 6 bezig met wat ze wilde worden (of het feit dat ze nog niet wist wat ze wilde worden). Groep 7 open dagen was wel super. Ze had een beeld van de middelbare school en wist een beetje waar het naar toe zou gaan. Hier 3 middelbare scholen om uit te kiezen. Er wordt niet expliciet uitgenodigd voor groep 7 maar het zijn open dagen. Er waren wel meer kinderen vanuit groep 7. Nu, in groep 8, zijn ze met de klas overdag bij 2 of 3 middelbare scholen op bezoek geweest. Een vierde gaan alleen degenen naar toe die redelijk zeker weten dat ze daar na groep 8 naar toe gaan. Verder in februari nog de open dagen.

Gevoel

Ik hanteer voor dit soort vragen altijd mijn eigen criteria:
- wat voel ik zelf waar ik goed aan doen.
Er is in dit geval geen goed of fout. Als je je nu al wilt orienteren doe dat dan gewoon. Als je denkt ik ziet het volgend jaar wel is dat net zo prima.

Marieke

Marieke

14-01-2012 om 14:32

Open dagen

We zijn net terug van twee open dagen en ik ben blij dat we geweest zijn. We hebben nergens aan mee gedaan, alleen rondgelopen en gesnuffeld aan de school. Hoe ziet de school eruit, wat voor leraren liepen er rond, hoe was de organisatie (meer mijn ding), hoe groot is eigenlijk zo'n middelbare school? Hoe ver is het fietsen? Bij de tweede school zei dochter: hier wil ik naar toe. Hier hangt sfeer. Volgende week nog twee scholen, een scholengemeenschap van vmbo/havo/vwo en een kleine vmbo-t school die zich nadrukkelijk mavo blijft noemen. En: we kwamen veel leerlingen uit groep 7 tegen, zo gek is het dus niet.

Marieke

Marieke

14-01-2012 om 14:32

Open dagen

We zijn net terug van twee open dagen en ik ben blij dat we geweest zijn. We hebben nergens aan mee gedaan, alleen rondgelopen en gesnuffeld aan de school. Hoe ziet de school eruit, wat voor leraren liepen er rond, hoe was de organisatie (meer mijn ding), hoe groot is eigenlijk zo'n middelbare school? Hoe ver is het fietsen? Bij de tweede school zei dochter: hier wil ik naar toe. Hier hangt sfeer. Volgende week nog twee scholen, een scholengemeenschap van vmbo/havo/vwo en een kleine vmbo-t school die zich nadrukkelijk mavo blijft noemen. En: we kwamen veel leerlingen uit groep 7 tegen, zo gek is het dus niet.

Ilva

Ilva

14-01-2012 om 22:05

Wel gaan

Wij zijn vorig jaar wel gegaan. We hebben ons eerst voorbereid via de sites van de scholen. Toen een keuze gemaakt. Drie scholen bezocht en één van de drie is afgevallen. Dit jaar gaan we dus maar 2 scholen bezoeken en kunnen we nu echt gericht gaan kijken. We weten nu al welke scholen ons aanspreken. Wat onze zoon belangrijk vind en nu ook naar de avonden voor ouders. Zoon volgt nu ook 'masterclasses' op een van de twee scholen van onze keuze. Dus ja, ga alsvast kijken maar nog niet om direct een keuze te maken maar vooral om sfeer te proeven en te kijken waar je volgend jaar tussen wilt kiezen.

Marleen

Marleen

18-01-2012 om 21:51

Zonder kind

Hoi zus,

Ik ben er toevallig net zelf ook mee bezig. Zoon zit in groep 7, heeft een rugzakje en ik wil op tijd rondkijken. Ik ben zelf van plan naar wat open dagen of info-avonden te gaan, maar zonder mijn zoon. Zo heb ik zelf in ieder geval al een beeld en hoeft niet alles volgend jaar. Ik vind het voor mijn zoon nu nog te spannend, hij gaat er dan teveel mee bezig denk ik. Ik doe het ook omdat mijn ex en ik elkaar dan volgend jaar hoop ik niet in de weg zitten, hij kan dan bijv. ergens kijken waar ik al ben geweest. Dus wel kijken, maar zonder kind. groetjes, MArleen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.