Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Zus

Zus

04-01-2012 om 13:06

Wel of niet naar open dagen in groep 7?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
pooh bear

pooh bear

19-01-2012 om 09:23

Wij wel

Mijn dochter zit ook in groep 7. Ze is heel gevoelig en vind dit soort dingen erg spannend. Daarom willen we nu alvast gaan kijken zodat ze het allemaal al een keer gezien heeft. En het volgend jaar makelijker voor haar is.

We zijn nu op 2 scholen geweest en ze was heel erg onder de indruk. Maar ze vond het ook wel leuk.
Wat ik wel flauw vond was dat de kinderen een afteken kaart kregen waarmee ze wat opdrachtjes konden doen als ze die inleverde kregen ze een tasje met een folder en een usb stick. Toen mijn dochter het tasje op ging halen vroeg de vrouw die de tasjes uit deelde in welke groep ze zat toen ze zei dat ze in groep 7 zat haalde ze de usb stick uit de tas.

Zeker!

Ik denk dat het voor elk kind fijn is om al ruim van tevoren kennis te kunnen maken met het fenomeen middelbare school. Maar in het geval van mijn zoon absolute noodzaak. Hij was tijdens de eerste ronde (dus in groep 7) behoorlijk overdonderd en raakte ook in paniek op 1 van de scholen die we bezocht hebben (raakte tijdens de lokaalwisseling bij de proeflessen zijn groepje tot 2 keer toe kwijt). Dan kun je natuurlijk absoluut niet goed beoordelen of een school wel of niet iets is voor je.
Dit jaar heeft hij het allemaal al een keer meegemaakt en gezien, is er daardoor veel minder van onder de indruk en kan dus veel beter een oordeel vormen over de scholen die we bezocht hebben. Wij als ouders konden intussen ook veel gerichter vragen stellen.
Dus ik vind zeker dat kinderen uit groep 7 en hun ouders er goed aan doen om die open dagen al te bezoeken.
Engeltje

Fiorucci

Fiorucci

19-01-2012 om 16:29

Engeltje schrijft over proeflessen, die worden gevolgd zonder ouders erbij. Hier zijn meerdere scholen die open dagen houden met daarnaast nog een dagdeel alleen voor de kinderen, met bijvoorbeeld proeflessen.

Tirza G.

Tirza G.

19-01-2012 om 17:46

Tja

Hier dus wel. Het kán gewoon P, ook al gaat het anders dan bij jou.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

19-01-2012 om 18:25

Ja,echt waar

Hier kan het wel, zaterdag as is een open ochtend op een school waar bijstaat dat het alleen voor leerlingen is, niet voor ouders, en je hoeft je niet aan te melden. Het gebeurt dus echt..

Vera*

Vera*

19-01-2012 om 19:13

Naast open dagen zijn hier óók informatieavonden. De kinderen krijgen minilesjes en de ouders informatie.

Vera*

Vera*

19-01-2012 om 19:51

Wij hebben dat vorig jaar niet gedaan. Wij zijn alleen naar een paar open dagen geweest. Nu in groep 8 hebben we wel een paar informatieavonden gedaan. Dat laatste blijkt toch wel handig te zijn geweest, tot vorig jaar was er een mooie spreiding van open dagen maar dit jaar lijken ze wel allemaal in het zelfde weekend/dag te zijn gepropt.

Iris

Iris

19-01-2012 om 20:09

Wel doen!

Bij ons was het zo dat alle middelbare scholen op dezelfde dag open dag hielden. Je kunt er dus twee op één dag bezoeken. Het jaar erop, in groep 8 kun je er dan weer twee bezoeken. Wij hadden een keuze gemaakt uit 3 scholen/ Ik zou ook niet aanraden om meer dan 4 scholen te bezoeken. Er zijn ook nog open avonden. Wij zijn met beide kinderen al in groep 7 naar de open dagen gegaan.

Fiorucci

Fiorucci

20-01-2012 om 07:26

Vera

Oooh hier ook, binnen anderhalve week alle open dagen, en tegenwoordig zijn er ook al infoavonden voor de ouders, nog voor je je keuze hebt gemaakt. Die sla ik over, is meestal toch een reclame moment en alles staat ook op de site..

Antwoord voor p

Bij de open dag van deze school werden voor een deel ouders en leerlingen gesplitst: de leerlingen gingen met een leerkracht proeflessen volgen (en hobbelden dan met de groep van lokaal naar lokaal), de ouders konden in de aula de informatiemarkt bezoeken. Achteraf bezien van ons geen handige zet om hem met de proeflessen mee te laten doen. Het betrof een school met 1300 leerlingen, er gingen die dag 10 (of meer) groepen van zo'n 40 leerlingen op pad door de school. Chaos dus. En voor mijn zoon niet te overzien. Ook al zat hij in de groep met kinderen van zijn eigen school en zijn eigen klas.
Ik vind het geen handig systeem, ik zie het ook nergens anders zo geregeld. Deze school is dan ook direct afgevallen .
Hij is met zijn eigen klas naar de dichtstbijzijnde middelbare school geweest voor een proefprogramma, maar dat is dus alleen zijn eigen klas. En hij gaat nog naar een school waar ze een open lesmiddag hebben, daar heb ik hem voor aangemeld. Ik ga er niet van uit dat daar 400 kinderen op af komen, dus ook dat zal een stuk overzichtelijker zijn. Hoop ik .
Maar het is dus overal anders geregeld. Op zich geen punt, maar zoals die eerste school het doet is echt niet handig. Ik heb ook van niemand positieve reacties op de open dag gehoord. Maar verder wel een prima school hoor, dus die leerlingen komen blijkbaar toch wel.
Engeltje

Geweest

ik wil toch nog een toevoeging maken op dit draadje nu wij naar de open dagen geweest zijn. ik zat ook erg te twijfelen of we al zouden moeten gaan, of wachten tot oudste in groep 8 zat.

oudste wilde eigenlijk niet gaan, ze wilde eigenlijk liever helemaal niet naar de middelbare. gewoon op de vertrouwde basisschool blijven in plaats van naar een nieuwe, hele grote school. na dit draadje heb ik toch besloten om te gaan.
we zijn vorige week eerst naar een wat kleinere middelbare school gegaan. en wat een openbaring voor mijn dochter! ze heeft nu door dat het helemaal niet 'eng' is, dat ze daar juist erg leuke vakken krijgt. Ze mochten proefjes doen in het scheikunde lokaal, ze zag hoe mooi ze kan leren tekenen, in het biologielokaal hadden ze allemaal leuke interessante dingen neergezet om te bekijken....dochter was helemaal enthousiast. bij de open dag van een andere school gister was het precies het zelfde.

het heeft oudste nu geholpen om haar enthousiast te maken voor de school, ze heeft nu een beter beeld van wat het is en kijkt er naar uit in plaats van dat ze er tegen op ziet...en het geeft haar ook een basis om een keuze te kunnen maken. volgend jaar is ze dan niet meer zo onder de indruk van alle 'lokkertjes' zoals mee mogen gymmen enzo, en kan dan waarschijnlijk een betere, meer objectieve keuze maken.

ik ben blij dat we geweest zijn, mede adhv dit draadje.

Zus

Zus

29-01-2012 om 20:46

Wat leuk gruffalo

Dat is een goede reden en wat fijn dat het zo heeft uitgepakt.
Ik ben ook met dochter, nav reacties hier, afgelopen week naarr een school geweest. Ze was ook erg enthousiast. Eigenlijk zo enthousiast, dat ze nu geen scholen meer wil zien, maar perse naar deze wil na groep 8 Maar we gaan zaterdag nog naar een andere kijken, om te laten zien dat er meer leuke scholen zijn.
Overigens bleek haar halve klas ook te gaan naar open dagen. Hebben ze weer wat om over te praten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.