Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Bwtje

Bwtje

28-06-2019 om 10:22

Welk advies zouden jullie geven?

Mijn dochter heeft haar voorlopig advies eind groep 7.
Ze had begin van het jaar de adit toets gedaan met een score van 120
In groep 6 eind score boven gemiddeld en in groep 4 goed.

Ze kreeg toen te horen om havo vwo aan te houden..
Voor haar cito's het volgende :
Begrijpend lezen 1
Dmt 1+
Rekenen nu 3 ( ze zit gemiddeld tegen de 2 is voor haar het vak waar ze helaas snel afgeleid is.. Maar heeft haar cijfer omhoog gehaald van 6 naar 7.5)
Spelling 2 ( ook 1 geweest)

Wat voor advies hoort hierbij?
Ze krijgt nu mavo havo advies..klopt dat? Ze heeft haar methode toetsen in groep 6 beter gedaan dan in groep 7 maar scoort daarin ook mavo maar ook havo en vwo.. Tellen deze dan zo zwaar mee in het advies?
Ik heb me een andere leerling een vergelijking gedaan met een havo advies en die scoort overal veel lager.. Ook met de methode toetsen komt hij niet boven de mavo uit maar krijgt wel havo advies? Hij heeft wel laten zien dat hij het beter doet dan in groep 6..

Ik hoor het graag!

Bwtje

Hoewel de Cito bij veel basisscholen lijdend is en daarvan rekenen en begrijpend lezen het belangrijkst zijn, is dat niet het enige dat telt.

Het advies van mijn dochter is Havo/Vwo met als kanttekening dat het Vwo kan worden als ze haar Cito's stabiel krijgt.

Haar scores:
Begrijpend lezen: altijd een 1 of een 2, dit jaar beide keren 2.
Rekenen: meestal een 2, soms een 3. Tweede keer dit jaar op 1 punt na een 1 en is 17 punten binnen de 2 vooruit gegaan.
De rest bijna altijd:
DMT1+, spelling 1+, ww spelling 1, woordenschat 1.

Meisje haalt in de klas nagenoeg altijd 8, 9 en 10. Doet haar huiswerk altijd.
Maakt Nieuwsbegrip op een hoger niveau thuis (huiswerk wekelijks. Op school niet, omdat ze geen 1 heeft gescoord)
Dus ook hoe ze het in de klas doet en haar werkhouding is belangrijk.
(Hoe is haar werkhouding en wat zijn haar cijfers?)

Adit test ken ik overigens niet.

De juf heeft de kinderen uitgelegd: Nagenoeg altijd zevens is Havo, nagenoeg altijd 8 of hoger Vwo.
Voor Vwo 80% norm, behalve bij rekenen 60%

Debbie

Debbie

28-06-2019 om 15:32

juf

Ik neem aan dat de juf dat dan wel noemt in combinatie met hoge cito resultaten?

Er zijn namelijk ook kinderen die de methode toetsen super goed maken en de cito toch een stuk lager scoren.

Methode toetsen is het korte termijn geheugen en de cito het lange termijn geheugen is mij verteld.

Een kind die altijd een 9 aalt op methodetoetsen en een III heeft voor de cito krijgt geen Havo advies namelijk.

Klopt

De juf heeft het uitgelegd van de cijfers. En van de 80% norm (en dat ze het niet eens is met de norm van rekenen)
CitO: 2 staat gelijk aan Havo, 1 aan Vwo
Dan nog de werkhouding en de omstandigheden (stoornissen, thuissituatie, etc.)

Cito

Een kind met een 3 op de Cito kan dus wel Havo krijgen, maar dat hangt van vele factoren af.

Bwtje

Waarom vraag je dat aan ons? Ga je dan met de uitslag van het volksgericht naar de juf?

Begrijpelijk

Ik snap de vraag van Bwtje wel.
Ze heeft het advies al gekregen en het kan fijn zijn de mening van anderen te horen, zeker wanneer je zelf je bedenkingen hebt.

Met de Cito's van haar dochter zou ik denken aan Havo/Vwo, uiteraard wel afhankelijk van wat haar cijfers zijn.

Floria

Floria

28-06-2019 om 16:15

Ik zou zeggen

Maximaal havo, vanwege rekenen.

Cijfers en cito

Wat zijn haar cijfers in de klas en wat waren haar cito scoren m7 en groep 6?

Rc81

Ik snap haar bedenkingen wel, maar ouders hebben niet echt verstand van schooladviezen. Tenzij de ouder toevallig ook juf op een basisschool in de bovenbouw is.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-06-2019 om 16:31

Hier

Op de basisschool van mijn kinderen had je hier vmbo-t advies mee gekregen. Vooral de laatste jaren worden er weinig kansen gegund aan de kinderen.

Check!

En er zullen vast meer van die ouders zijn

Daarnaast misschien meer ouders die zelf een kind in groep 7 hebben en die ook voorlopig advies hebben gekregen?

Reden

Ook van belang: de reden dat ze wat lager (of grillig) scoort op de Cito's.

Het kan van alles zijn en idd ook het verschil tussen methode gebonden toetsen (per periode, net behandelde stof) en de Cito.

Concentratie, faalangst, etc.

Maar het komt ook vaak voor dat kinderen met een hogere intelligentie bij de Cito's niet goed uit de verf komen.

Ik denk dat we te weinig informatie hebben...

vlinder72

vlinder72

28-06-2019 om 16:53

En dan nog

Ik kan nu wel de cito scores van mijn dochter hieronder zetten. Zij scoorde altijd al slecht op rekenen. Bij haar waren al haar cito's een 1 of 2 behalve rekenen dat was altijd een 4.

Toch heeft zij een VWO score gekregen.

Haar lerares vond namelijk dat zij dat kon en dat zij dat maar moest gaan doen. Wij hadden een havo/vwo advies verwacht of eigenlijk gehoopt omdat wij niet wisten wat ze met die 4 score voor rekenen zouden doen.

Onze dochter zit nu zonder problemen in 2 VWO en gaat over naar 3 VWO. Ze staat voor wiskunde een 5 maar voor alle andere vakken dikke zevens.

Pre-advies

Ik kan mij ook voorstellen dat de juf, zeker als ze in groep 7 lager scoort dan in groep 6, voorzichtig adviseert. Het is prettiger en fijner om dat te doen dan nu op havo/vwo in te steken en dan in februari toch op mavo/havo uit te komen omdat de toetsen in groep 8 tegen blijven vallen en ze lager moet adviseren. Persoonlijk zou ik het de juf vragen hoe ze tot dit advies komt, waar nog groei en potentie zit en is er een oorzaak voor haar dalende lijn in groep 7? Want dan kun je daar nog, met juf, aan werken. De inzet moet dan niet zijn hoe push ik mijn kind naar het vwo maar meer dat ze niet verder gaat onderpresteren en een advies krijgt wat recht doet aan de cito. Check ook of je dochter met rekenen de goede strategieën gebruikt, haar strategieën zijn wellicht langzamer en foutgevoelig. Is haar rekenen (tafels etc.) voldoende geautomatiseerd?

Bwtje

Bwtje

28-06-2019 om 17:57

Hoop reacties

Bedankt voor alle reacties haha!
Ik probeer nog zoveel mogelijk uit te leggen..

Haar cijfers zijn constant of hoger geworden.. Laagste cijfer is 7.5 de rest 8 9 etc..
De overige delen rv en G

Mijn dochter is in taal een uitblinker en in rekenen minder gemotiveerd maar heeft haar punt 1.5 omhoog gehaald.. En helaas deze school geeft hier geen extra begeleiding in helaas.. Maar ondanks dit nu toch flink omhoog gegaan en de belangrijke toetsen waar andere door de mand vallen haalt ze.

Mijn vriend en ik zijn uit elkaar gegaan dit kan zeker van invloed zijn geweest en ik ben natuurlijk daarvoor gescheiden.. En ze is een erg gevoelig typje.. Dus hier heeft ze zeker mee gezeten!

Ze krijgt op deze school geen huiswerk behalve op de nieuwskring na..
Dit vind ik wel erg jammer!

Ik wil mijn kind ook zeker niet pushen hoor! Maar ze kreeg vanuit de adit voorlopig advies toets een 120 vwo score en we moesten maar naar dit soort niveau scholen gaan kijken..
Dus vandaar dat de mavo havo even onverwachts was..
En dit haar niet motiveert, maar de leraar wel zegt dat ze een lager advies geven om haar te motiveren en dat ze laat zien dat het wel kan.

Begin volgend jaar groep 8 ga ik zeker het gesprek aan!

Annie

Annie

28-06-2019 om 18:27

Rekenen

Met een 1 voor bl zou ik haar minimaal op havo/vwo willen hebben.
Ik zou proberen wat aan rekenen te doen, zelf, thuis.

Havo

Met die cijfers en de Cito scores (niet te vergeten de adit) zou ik zeker denken aan Havo/Vwo.
Eventueel Havo, lager zou ik niet zomaar mee akkoord gaan.
Dan gaat het niet om pushen, maar om je kind op de juiste, voor haar passende plek willen hebben.

Caesar

Caesar

28-06-2019 om 19:52

Havo

Op basis van deze Cito scores voor BL en rekenen denk ik aan Havo.

Bwtje

Bwtje

28-06-2019 om 20:24

Bedankt

Bedankt voor de reacties!
Ik ga hier volgend jaar zeker mee aan de slag Ivm haar niveau.
En rekenen gaan we zeker mee verder.. Ik vind het al heel knap dat de dit 1.5 punt heeft op kunnen halen!
We zullen het zien in groep 8

Knap

Dat is ook knap, en daarmee toont ze ook inzet.

Eerst maar genieten van de vakantie!

(en als het dwars zit, kun je altijd de juf even per mail op de hoogte stellen en volgend jaar het gesprek aan gaan)

Tamar

Tamar

28-06-2019 om 21:37

Nederlands mathematisch instituut

Daar leert ze in een par maanden foutloos rekenen. Het rekenonderwijs in Nederland is slecht.

Bwtje

Bwtje

29-06-2019 om 10:19

Te duur

Leuk idee maar een beetje belachelijk duur..

mirreke

mirreke

29-06-2019 om 14:58

Heel duur ja...

Ik heb er ook al naar zitten kijken.
Bovendien te ver bij ons vandaan. Ik zou het anders nog hebben willen overwegen, dan maar een poos afzien.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.