Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Hangkous

Hangkous

11-12-2018 om 09:49

Welk leerdoel heeft dit?

Op de school van mijn kinderen komt ieder jaar wel een "knutselopdracht" voorbij in een normaal leervak, dus niet handvaardigheid of tekenen of zo.
Bij natuur en techniek snap ik nog dat het maken van een kartonnen auto aangedreven door een leeglopende ballon dingen duidelijk kan maken. Dat je de stof beter snapt als je met trial en error een functionerende auto hebt gemaakt.

Van sommige vakken komen er dingen voorbij die ik echt onzin vindt maar die wel gemaakt moeten worden door de leerlingen.
Het ultieme voorbeeld van onzin vond ik de kijkdoos over de eerste wereldoorlog voor en cijfer. Ook best onzinnig vond ik een stripverhaal van minimaal 7 tekeningen voor een vreemde taal. Hoezo moet je kunnen tekenen als je een taal wil leren schrijven?

Bij je boekbespreking een papieren poster maken die je verhaal met plaatjes en jaartallen kan verduidelijken dat is niet zo'n probleem. De docent weet dan dat je er zelf moeite voor gedaan hebt en geen standaard powerpoint van internet hebt getrokken. Dit soort opdrachten daar help ik mijn kind bij, ik haal het grote vel papier bij de hobbywinkel, assisteer met het netjes uitknippen van plaatjes en beoordeel of iets duidelijk is van afstand.
Gisteren moest dochter (VWO5) een tijdlijn inleveren over Engelse literatuurgeschiedenis, ze had voorbereiding op het komende proefwerk de, door school verstrekte, reader samengevat en alle boeken met auteur en jaar van verschijnen in een tabel gezet op chronologische volgorde. Zodat ze weet dat King Arthur eerder is geschreven dan de verhalen van de zusters Brontë. Die tabel wilde ze inleveren als tijdlijn. In haar klas waren meer mensen die het op die manier aangepakt hadden.
De lerares was daar niet tevreden mee, ze wilde een tijdlijn poster. Kijk even in lokaal XVI daar hangt een voorbeeld en lever het dan donderdag in. Gelukkig wist lerares wel de gegeven opdracht niet helemaal duidelijk was en kregen ze wat extra tijd.
Gisteravond dochter geholpen met het maken van een begin. Op de achterkant vaneen groot stuk van een overige rol behang zijn we nu begonnen. Op mijn werktafel ligt het papier uitgerold met wat zware dingen op de hoeken en de lijn met daarop de jaartallen is getekend.
De komende twee avonden zullen we samen knippen plakken en kleuren. Om het duidelijk te maken moeten boeken die in hetzelfde thema zijn geschreven bijvoorbeeld door een kleur aan elkaar gelinkt worden.

Zijn er hier mensen uit het onderwijs die mij kunnen helpen met het vinden van het leerdoel in dit soort opdrachten? Wat voegt die poster toe als je ook een tijdlijn tabel kunt maken? Volgens mij kost het alleen maar heel veel tijd, tijd die zeker zo kort voor de proefwerkweek beter besteed kan worden aan het voorbereiden van de toetsen.


Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-12-2018 om 10:18

Volgens mij

Mijn dochter zit ook in vwo5 en moet in mijn ogen ook onzinnige dingen doen. Volgens mij heeft het iets te maken met de voorbereiding op de uni ofzo. Onderzoek op papier krijgen ofzo.
Net zoiets als dat stomme samen met een ander kind opdrachten moeten maken. Grote ergernis van mijn dochter.
Maar op de infodag van de uni hoorden wij dat ze daar gewoon doorgaan met die flauwekul, dus dan kan ze idd nu maar beter leren omgaan met dit soort zaken.

Hangkous

Hangkous

11-12-2018 om 11:07

Op uni nog steeds die flauwekul?

Help! Echt waar? dat zal toch niet?

Onderzoek op papier krijgen dat wordt bij dochter ook geoefend met practica en zo. Een onderzoeksvraag formuleren, een hypothese opstellen en dan het practicum doen en zien of het waar is wat je dacht en dan uitwerken.
Dat soort dingen gaat dochter inmiddels goed af en ook het werken in groepjes lukt inmiddels aardig. Na een aantal jaar heeft ze goed in de gaten wie je "nodig" hebt voor bepaalde vakken. Dat je voor scheikunde prima kunt samenwerken met Truusje maar dat ze voor een boekverslag beter een groepje kan vormen met Marietje.

Begrijp me goed, een tijdlijn maken, een boekverslag of een practicumverslag vind ik zinnige opdrachten het gaat mij puur om het nut van dat echte geknutsel er omheen. Die tijdlijn van dochter in een tabel op chronologische volgorde was helder, duidelijk en prima bruikbaar. Dat dit nu op een 2 meter stuk behang uitgewerkt MOET worden is volgens mij gewoon onzin, tenzij iemand mij kan vertellen dat er toch een leerdoel achter zit.
In het verleden heb ik het nu van die strip wel eens met school proberen te bespreken. De docente kwam niet verder dan dat ze het wel een leuke opdracht vond, eens iets anders dan een verhaaltje schrijven. Zij had alleen niet door dat er parallel voor andere vakken ook nog van die knutselopdrachten liepen en dan niet alleen voor handvaardigheid en tekenen.

Mia9

Mia9

11-12-2018 om 11:12

Vrije School?

Gaat het om een Vrije School? Daar is dit gebruikelijk, bij oudste (traditioneel gym) komen zulke opdrachten maar heel sporadisch voor.
Zelf bewust gekozen voor de Vrije School voor jongste, op open dag zagen we dat dit de manier van werken was, voor kind dat van tekenen houdt heerlijk. Gaat uit van leren met hoofd/hart/handen. Maar ik zeg zelf altijd eerlijk dat het voor ons kind heel fijn is, maar dat het me een ramp lijkt als je niet van schrijven/tekenen/knutselen houdt.

Mia9

Mia9

11-12-2018 om 11:16

Starre leerkracht?

"Begrijp me goed, een tijdlijn maken, een boekverslag of een practicumverslag vind ik zinnige opdrachten het gaat mij puur om het nut van dat echte geknutsel er omheen. Die tijdlijn van dochter in een tabel op chronologische volgorde was helder, duidelijk en prima bruikbaar. Dat dit nu op een 2 meter stuk behang uitgewerkt MOET worden is volgens mij gewoon onzin, tenzij iemand mij kan vertellen dat er toch een leerdoel achter zit."

Kan me je reactie goed voorstellen, klinkt alsof je kind het goed had uitgewerkt, jammer dat ze dan weer aan de slag moet. Docent had het ook zo kunnen laten😏

is dit niet omdat de jeugd dit leuk zou moeten vinden?

Zoon (3 VWO)had hier voor geschiedenis van die merkwaardige opdrachten. Moest er een kwartetspel worden gemaakt ofzo. Er waren nog meer dingen maar die ben ik vergeten.Voor andere vakken hebben ze ook wel eens wat merkwaardigs gehad als ik het wel heb.
Veel geknutsel thuis hebben we trouwens niet gehad, een hoop ging digitaal en op de school zelf deden ze ook e.e.a..

Ik kreeg de indruk dat het was omdat het onderwijzend personeel dan wel de boven hen gestelden het idee heeft dat de Jeugd van Tegenwoordig niet meer gewoon kan/wil leren uit boeken en daarom met dit soort leukigheidjes aan de gang gehouden moet worden. Dat spreekt de kinderen van tegenwoordig aan, dat idee.

Aan mijn zoon was het volstrekt niet besteed. Die had liever gewoon een boek, een duidelijke opdracht, en een toets na afloop. En volgens mij was hij niet de enige.

Groeten,

Temet

Hangkous

Hangkous

11-12-2018 om 11:26

Gewoon regulier VWO

Dochter is best creatief en kan hele mooie dingen maken. Heeft hele goede ideeën maar het ontbreekt meestal aan tijd om er echt iets moois van te maken. Als het echt voor een cijfer is dan steekt deze Creathea (van wie zou ze het hebben?) best een handje toe om het er goed uit te laten zien.
Ik zit nu ook met een kopje thee achter mijn PC, te lezen op OO en met wat kleine pauzes tussendoor heel sucuur plaatjes te knippen die op die rol behang moeten vanavond.
Dochter maakt het ontwerp, zoekt de plaatjes en bedenkt waar ze moeten komen. De simpele klussen doe ik dan voor haar om haar toch nog tijd te geven toetsen voor te bereiden.
Vanavond gaan we samen plakken en dan geeft zij aan welke plaatjes met welke kleuren een randje moeten krijgen. Dat ga ik dan morgen voor haar doen, zodat donderdag de rol ingeleverd kan worden met een tijdlijn die gezien mag worden.

Met een jonger kind dat twee jaar achter haar aan zit weten we nu wat er gaat komen, als die tijdlijn weer langskomt weten we gelukkig meteen wat de bedoeling is en kunnen we hem meteen een stuk behang van 2 meter geven.

Hangkous

Hangkous

11-12-2018 om 11:32

Spreekt de kinderen aan?

===Ik kreeg de indruk dat het was omdat het onderwijzend personeel dan wel de boven hen gestelden het idee heeft dat de Jeugd van Tegenwoordig niet meer gewoon kan/wil leren uit boeken en daarom met dit soort leukigheidjes aan de gang gehouden moet worden. Dat spreekt de kinderen van tegenwoordig aan, dat idee.===

Dochter is best creatief en houdt van knutselen maar dan wel graag vrije expressie, maken wat je leuk vindt en niet verplicht een kijkdoos maken of een kwartetspel of zo.
Zoon is nog meer een type van doe maar gewoon een boek en een toets, dat gefröbel is niet aan hem besteed.

Mia9

Mia9

11-12-2018 om 11:35

Temet

" Ik kreeg de indruk dat het was omdat het onderwijzend personeel dan wel de boven hen gestelden het idee heeft dat de Jeugd van Tegenwoordig niet meer gewoon kan/wil leren uit boeken en daarom met dit soort leukigheidjes aan de gang gehouden moet worden. Dat spreekt de kinderen van tegenwoordig aan, dat idee. "

Klinkt heel aannemelijk, maar wat tijdrovend😏 Misschien dat de docenten zich dat niet echt realiseren?
Succes nog met de tijdlijn Hangkous.
En dan zit die docent daar met 25+ stukken behangrol thuis? 🤔

Dees

Dees

11-12-2018 om 11:37

Of voorbereiden op de toekomst

Misschien is het net iets anders. Dat leerlingen leren om zelf dingen te bedenken, te maken voor presentatie doeleinden. Hun creatieve kwaliteiten aanspreken en zich zo voorbereiden op hun toekomst waarin het loont om niet als 1 van de 100 anderen met een saaie presentatie te komen.

Wetenschappelijk publicatie

Dit soort posters vormen ook in het echte leven een te vervullen taak bij Wetenschappelijk onderzoek wordt men geacht van de resultaten een poster te maken die het bestudeerde fenomeen zo uitlegt dat het in de wachtkamer of op een website een aangename aanvulling van informatie is voor de leek.
In Nederlandse wachtkamers heb ik zoiets trouwens nog neit gezien, maar in Franse wel. Toen (in 2013, mijn kinderen waren al afgestudeerd) viel bij mij het kwartje.
Posters ondertekend door de artsen die onderzoek hadden gedaan, met verwijzing naar de wetenschappelijk publicatie.
Aha, dacht ik toen. Dáár is het voor.
Ergens moet in een regeling die het onderwijs (op Europees of zelfs wereldniveau) vergelijkt, iets vermeld staan over die posters en presentaties. Een noodzakelijke competentie. Het naar publieksniveau vertalen cq begrijpelijk uit kunnen leggen van bevindingen.
En dan ligt het vervolgens aan de sponsoren van het onderzoek of de publiekspresentatie van het onderzoek een poster, of een persbericht wordt.
Denk ik.
Slechte posters trouwens.
Dat kun je volgens mij toch beter aan vakmensen over laten.
Grafisch ontwerpers.

Mia9

Mia9

11-12-2018 om 11:49

Uitleg docent fröbelopdracht gym

Herinner me opeens weer wat de reden van een opdracht was: dat kinderen die het vak leuk vonden maar niet zo goed waren in toetsen maken, op een andere manier konden tonen affiniteit met het vak te hebben, zoiets...

Verder eens met M. Lavell, ieder zijn vak.

anoniem

anoniem

11-12-2018 om 11:49

tekening voor frans

Hier een keer een tekening voor frans in de brugklas. Dochter (toen groep 5) heeft hem gemaakt en zoon kreeg een 8.... Hoogste punt ooit voor een "tekening" van zoon ...

clowntje

clowntje

11-12-2018 om 11:51

inderdaad, kwartetspel

Hier ook een kwartetspel voor geschiedenis. En voor godsdienst laatst ook zo'n tijdrovende klus, weet al niet meer wat, maar ook met knippen en plakken. Mijn vriendin is er een dag mee bezig geweest voor haar dochter die bij mijn jongste in de klas zit .
Wat ik ook een beetje onzin vind is het tijdvakkendossier voor geschiedenis. Volgens mij is dat meer een oefening in knippen en plakken van internet en dat als groepje in 1 mooi werkstuk zien te krijgen, als dat er inhoudelijk wat wordt geleerd.
Nou ja, gister met oudste (vwo 6) bezig geweest met het gedichtenwerkstuk. 15 gedichten, helemaal analyseren en beschrijven. Leuke opdracht hoor en volgens oudste deed ik het niet slecht: mam, blijf bij me, want jij bent hier echt heel goed in.
Ik koester dit compliment .

Hangkous

Hangkous

11-12-2018 om 13:16

En dan zit die docent daar met 25+ stukken behangrol thuis? 🤔

Ja Mia dat denk ik wel. Maar dat is dan haar probleem😜 toch?

===Dit soort posters vormen ook in het echte leven een te vervullen taak bij Wetenschappelijk onderzoek wordt men geacht van de resultaten een poster te maken die het bestudeerde fenomeen zo uitlegt dat het in de wachtkamer of op een website een aangename aanvulling van informatie is voor de leek.===

Als dit de reden is voor die posteropdrachten dan kan ik mij daar best in vinden. Maar dan zou ik van school uit wel communicatie over dat leerdoel verwachten. Dat de leerlingen weten dat ze iets aan een "leek" duidelijk moeten maken.

Nu zitten mijn kinderen erin met een houding van: "Oké Meneer Jansen wil dat ik een poster maak over die tijdlijn, dan maak ik een poster over die tijdlijn. Meneer Jansen heeft zelf ook VWO gedaan dus hij snapt het wel. Kleurgebruik om verbanden te leggen, oké dan gebruiken we kleur.

De literatuurposters die inmiddels voorbij zijn gekomen snapte ik ook wel maar een scheikundeposter die jongste heeft gemaakt, maakte "de leek" niet heel veel wijzer.

vlinder72

vlinder72

11-12-2018 om 14:01

Ja

Oh wat herkenbaar. Mijn zoon zit nu in 5 Havo en al jaren moet hij voor school de meest onzinnige knutsels en werkstukken maken.

Een striptekening voor Nederlands, allerlei filmpjes, een sarcofaag voor Geschiedenis, allerlei powerpoint presentaties, werkstukken, tijdlijnen, kijkdozen en dat voor allerlei vakken.

Hij vindt het best leuk maar ik merk dat al dat soort dingen ten koste gaat van gewoon leren. Hij zit nu in 5 havo. Hij moet er hard aan trekken en hij moet tussentijds alle stof bijhouden. Hij is zwaar dyslectisch dus hij doet langer over het leren en lezen van de stof dan andere kinderen. Maar hij verzucht nu ook zelf dat hij niet toekomt aan leren omdat hij eerst weer een werkstuk voor aardrijkskunde moet inleveren. Of een vier debatpunten uitgewerkt per 20 pagina's van een Engels leesboek en nog iets voor maatschappijleer en dan natuurlijk nog het PWS. En dan natuurlijk ook nog bij voorkeur in groepsverband wat nog veel meer tijd kost.

Het is gewoon sneu want al dat gefröbel telt niet mee voor zijn cijfers maar het kost hem wel de meeste tijd.

Zijn jongere broer zit op een andere school en hoeft hooguit eens een verslagje te maken voor iets maar dat is het dan wel. Hij heeft nog niet iets hoeven te kleien, filmen of weet ik veel wat. Dus het is niet iets wat moet en wat alle scholen doen.

Vandaag rond hij zijn PWS af en daarna kan hij eindelijk gaan beginnen met leren voor de volgende tentamenronde. Als er tenminste niet weer iets tussendoor komt.

guera

guera

11-12-2018 om 14:14

wat jammer

Het is aangetoond dat er verschillende leerstijlen zijn. De ene persoon is erg op letters en lezen gericht, de ander visueel, de ander auditief. Al jaren is er de kritiek op het onderwijs dat er te eenzijdige leerstijl wordt aangeboden. Namelijk lezen en luisteren. Op een creatieve manier met het geleerde omgaan zorgt ervoor dat er andere delen in het brein aangeboord worden die ervoor zorgen dat de lesstof beter beklijfd. Als jij 10 x iets leest vergeet je het sneller dan als je er daarna ook een tekening van hebt gemaakt. Of als je de stof aan een ander hebt uitgelegd.
Je kunt iets vinden van de opdrachten zelf maar lesstof verwerken door er op een andere manier mee om te gaan heeft wel degelijk zin. Daarnaast zijn er echt wel kinderen (beelddenkers?) die juist beter uit de voeten kunnen met deze creatieve opdrachten dan dat ze de hele dag moeten lezen. Zo is er meer aanbod voor een ieder. Dat een docent er in dit geval nogal wat rigide mee omgaat is wel jammer. In mijn ogen zouden de kinderen in de creatieve opdracht ook wel enige mate van vrijheid moeten kunnen krijgen. Op de school van onze kinderen mogen ze vaak kiezen wat ze doen: tekening maken, er een nieuwsbericht over schrijven, een filmpje oid. Ik vind het enorm van toegevoegde waarde en juist zo fijn voor onze huidige jeugd dat er meer aanbod voor verwerking is. Dat de uitvoering door sommige docenten superknullig is is heel jammer. Maar je hebt ook docenten die de klassieke stijl van lesgeven niet eens goed onder de knie hebben. Betwijfel dus eerder de docent en de uitvoering dan de opdrachten an sich.....my 2 cents

Hangkous

Hangkous

11-12-2018 om 14:32

Zeker mee eens

Dat een andere werkvorm kan zorgen voor het beter beklijven van de lesstof. Als er voldoende tijd is dan kan het ook. Nu was er al een tijdlijn maar het was nog geen poster en die moet er wel komen, even doorbuffelen dus.
Als dat vanaf begin duidelijk was geweest was er meer van te maken geweest.
Hoewel ik toch geneigd ben te zeggen dat dochter wel werkvormen kiest die bij haar passen waardoor ze goede resultaten haalt. Nu moet er geknutseld worden in tijd die ze liever besteed aan het voorbereiden van de toetsen.
Als die knutselprojecten in de jaarplanning worden gezet met duidelijke opdracht dan zou je daar een dag vakantie aan kunnen "opofferen" en het dan al klaar hebben liggen ruim voor de inleverdatum.
Er lopen namelijk meer deadlines af zo vlak voor het eind van een periode.

vlinder72

vlinder72

11-12-2018 om 14:38

Guera

Alternatieve opdrachten kunnen prima zijn. Ze kunnen zeker ervoor zorgen dat kinderen op een andere manier bezig zijn met de stof. Maar ze moeten wel goed ingepland worden. Graag afstemmen met andere leraren en er moet altijd meer dan genoeg tijd overblijven om gewoon te kunnen leren. In de week voor een toetsweek de deadline geven voor vier verschillende opdrachten is echt niet handig en komt op de school van mijn zoon regelmatig voor.

Natuurlijk gaan leraren dan zeggen dat de opdrachten er al langer stonden en ze zelf wachten tot op het laatst. Klopt, alleen stonden er daarvoor ook weer andere opdrachten die gedaan moesten worden.

En mijn zoon is zo braaf dat hij altijd heel goed zijn best doet op dat soort opdrachten. Hij haalt daar steevast hele goede cijfers voor maar het gaat keer op keer ten kosten van het leerwerk voor wiskunde, economie, M&O etc.

Hangkous

Hangkous

11-12-2018 om 15:07

Praten we over dezelfde school of zo?

===In de week voor een toetsweek de deadline geven voor vier verschillende opdrachten is echt niet handig en komt op de school van mijn zoon regelmatig voor.===

Dat is hier ook meer regel dan uitzondering. In de 5 laatste lesdagen voor een toetsweek nog 4 werkstukken/projecten inleveren is hier heel "gewoon". Alsof leerlingen alleen maar Frans/wiskunde/scheikunde/ckv hebben en niks anders.
Iedere docent heeft focus op dat ene vak en schijt aan de rest denk ik soms.

Guera

Guera

11-12-2018 om 15:13

Hier echt anders

De visie van school is hierop gestoeld en daarom wordt regelmatig gewerkt in vakoverstijgende themas. Hier komt het nauwrlijks voor dat leraren ieder voor zich werken. En dat er dus 4 opdrachten in 1 week staan. Ze pakken dit integraal op. Als je school er 1 van de oude stempel is en er nieuwe werkvormen ingooit dan werkt het niet. Dan is het middel het doel geworden. Dan heb je het als school niet goed uitgedacht. Gemiste kans. Hier is dat echt anders. En ik klaag ook echt weleens over deze school. Het is nergens paradijs

Niks gelezen....

Mijn blanco reactie? ( havo/vwo docent natuurkunde)

Vreselijk. Ik snap niet waarom sommige collega’s dit doen. Ik heb wel eens een vijfde klas vwo gehad die mij hebben verteld dat ze een quiz moesten maken voor Frans, een Bordspel voor geschiedenis, en een maquette van een vulkaan voor aardrijkskunde. . En dan ook nog een ‘gewoon’ verslag voor ANW. Allemaal in dezelfde periode. De ene helft vd leerlingen raffelt het af, een ander deel ( vaak die brave meisjes) gaan zo extreem los dat andere schoolbanken er onder lijden. Omdat collega’s vaak niet van elkaar weten wat docenten van andere vakken allemaal vragen van de leerlingen loopt de ‘workload’ soms echt uit de hand. Om maar niet te praten over de groepsdynamica die bij zulke projecten vaak ook nog voor gedoe zorgt. Leren ze er meer van dan van wat gewoner huiswerk of een normale toets? Meestal niet.

In de onderbouw is het trouwens soms nog erger, en worden bij sommige vakken ( bio is bij ons berucht) de cijfers door al die lollige projectjes zo opgewaardeerd dat ze helemaal niet meer representatief zijn voor wat zo’n leerling nou eigenlijk voor niveau
heeft voor dat vak. Wat vaak in latere jaren weer voor problemen zorgt bij de doorstroom of pakketkeuze....

Ik zeg: heel terughoudend zijn met dit soort leukigheid. Leerlingen vinden het zelf ook lang niet altijd leuk. Zeker niet als het ( te) veel is.

Zo. Nu ga ik lezen wat de rest allemaal gezegd heeft.

Ingrid

Saar

Saar

11-12-2018 om 21:47

Ook jammer

Ik zie het ook zeker niet als 'leukigheid'.
Maar op een andere manier leren, de stof verwerken.
Ik vind het jammer dat school van dochter er bijna niet aan doet. Ze redt het zo ook wel maar ik moet vaak moeite doen haar verbanden te leren zien en ze vindt school nu erg saai. (zo saai dat ze amper oplet enz)
Bs was montessori en dat pastte toch een stuk beter.

Dat er niet star mee om gegaan moet worden lijkt me evident. Maar dat geldt voor heel wat meer op vo vind ik.

Hangkous

Hangkous

12-12-2018 om 07:46

Mooie reactie IngridT

Iemand uit het werkveld die het collega's ziet doen en het ook niet snapt waarom het nodig is. Dat er vaak niet meer door wordt opgeslagen en geleerd.

De workload loopt inderdaad uit de hand. Gisteravond zitten plakken en kleuren en dochter ondertussen append over een biologie verslag. Laptop op de hoek van de tafel. Toen alle groepsgenote hun deel hadden geleverd nog even een geheel er van maken met titels in dezelfde lettergrootte, kijken of de nummering van de hoofdstukken klopt, printen en klaar.

Ingrid wat ik mij afvraag: is het voor docenten ook niet beter om de workload wat te spreiden? Deze en vorige week moesten er heel veel opdrachten ingeleverd worden, snel nog een so hier en daar en dan volgende week proefwerkweek, dat geeft de docenten toch ook een onnodige piek in het nakijkwerk? Dat is ook iets wat mij soms stoort dat cijfers heel lang op zich laten wachten waardoor de toetsen pas vlak voor de volgende toets worden besproken. Leerlingen dus niet goed weten waar ze staan. Het eerste verslag nog niet nagekeken als het volgende moet worden ingeleverd, de misschien foute aanpak van verslag 1 wordt dan ook gevolgd in verslag 2 waardoor dat ook onvoldoende is. Een onvoldoende die voorkomen had kunnen worden als verslag 1 op tijd was nagekeken.

Lilian

Lilian

12-12-2018 om 09:09

Hier is het stripverhaal ook langs gekomen, bij Frans, 2e klas

Zoon vond het stripverhaal bedenken en tekenen nog wel leuk. Het was een groepsopdracht dus het tekenen kon hij aan iemand anders overlaten. Zijn fijne motoriek is erg slecht.
Maar toen bleek dat ze het verhaal (A3 grootte) ook moesten inkleuren. Namen ze om de beurt het verhaal mee naar huis om een aantal vakken in te kleuren. Dan schiet je je leerdoel voorbij vind ik. Overigens heb ik toen gekleurd, zoon zou daar heel lang over doen.
De verhalen werden opgehangen tijdens een ouderavond. Tja, toen snapte ik het werkelijke doel: Kijk ons eens goed bezig zijn.

Posters zijn hier ook vaak voorbij gekomen. En een filmpje maken.
Bij oudste was het populair om een website te bouwen rondom een thema. Heel praktisch want als je dat 1x gedaan had, kon je het zelfde programma en format gebruiken voor meerdere vakken. En de minder digitale leraren waren altijd gepast onder de indruk.

Een heel andere ervaring met Engelse Literatuur deze week (6VWO). Ze moesten een boek lezen en bestuderen, beperkte keuze. En daarna mochten ze zelf een opdracht kiezen over dat boek. Mijn zoon koos voor een brief schrijven aan de auteur. Resultaat : een 10!
Leraar was zeer positief over hoe goed hij dat boek begrepen had. Hij had wel zijn best gedaan op die brief maar het boek nooit gelezen

Hangkous...

Over ‘workload spreiden’

Mijn ervaring is dat veel docenten die vinden dat knutselwerk leuk is of toegevoegde waarde heeft van de flexibele soort zijn. Dat is soms best fijn, maar mijn ervaring met pubers is dat je qua deadlines meestal beter niet al te flexibel kunt zijn. Hoe meer tijd en ruimte je ze geeft hoe langer ze wachten met aan het werk gaan.

Mijn leerlingen moeten regelmatig ( korte) practicumverslagjes inleveren. Dat inleveren moet een week nadat het practicum gedaan is. Te laat? 2 punten van je cijfer af. Meer dan een week te laat? Een 1. Heel duidelijk, en ik hoef nooit 1-en uit te deken. Zelfs de 2 punten aftrek komt maar sporadisch voor, en nooit vaker dan 1 keer per leerling.

Bij die knutselprojecten krijgen de leerlingen vaak weken de tijd. Echte pubers stellen het werk dan uit, doen het op het laatste moment, komen in tijdnood, en de ( lieve, flexibele) docent verschuift de deadline. Totdat er een vakantie of rapport nadert, dan worden de deadlines opeens wel helder, en moet er idd van alles tegelijk af. Tja. Ik denk dan : kortere termijn geven, en je strak aan de afspraken houden. Is voor iedereen een stuk fijner, en ook nog eens leerzamer.

En qua toetsweken en zo.,,,pfff. Breek me de $£§¥ niet open. Soms heb je als docent ook niet altijd alles te zeggen over hoe eea. van bovenaf wordt ingepland. En wat ook niet helpt: dat JIJ je qua planning wel in alle bochten wringt om je toetsen te geven op de in het jaarrooster vastgestelde en uitgebalanceerde data per vak, terwijl collega’s zich daar minder aan gelegen laten liggen en plannen zoals het hunzelf beter uitkomt, waardoor de werkdruk voor de leerlingen soms idd uit de hand loopt, en je eigen scores onderuit gaan omdat de leerlingen het ook druk hadden met andere ( niet correct geplande) toetsen. Ik word daar wel een echt pissig over binnen school (en schop er ook stennis over. Vinden mijn leerlingen heel fijn, maar sommige collega’s minder)

Enfin, genoeg geklaagd. En even ten overvloede: ik heb echt een hele leuke baan!!

Ingrid

Oh, en over laat nakijken( hangkous)

Dat snap ik ook niet. Als ik een toets een maand na dato ga bespreken is er trouwens ook niemand meer die het interesseert.

Ik geef alles max binnen een week terug. Punt.

Ingrid

Flavia

Flavia

12-12-2018 om 12:41

O IngridT

Kun jij dochter's docent levensbeschouwing aanspreken. We zijn nog steeds in afwachting van een cijfer dat op het rapport had moeten staan. Toets is 7 weken geleden gemaakt en nog steeds niet nagekeken.

Ik ben vandaag in de clinch gegaan met de uitgever van de methode voor Frans. (Grande Ligbed). Wat een drama. Door alle leukigheid in het boek is het volkomen onoverzichtelijk wat er nu geleerd moet worden. De woordenlijsten zijn ergens achteraf online weggestopt (en niet uit te printen en slecht leesbaar want niet scherp) en het papieren werkboek is niet gelijk aan het digitale. Als je 4! volle pagina's nodig hebt om je methode uit te leggen en waar wat te vinden voor het digitale deel is mag je je als uitgever ook wel eens achter de oren gaan krabben.

Geef mij maar het biologie boek: theorie, samenvatting leerdoelen, diagnostische toets.

Hangkous

Hangkous

12-12-2018 om 13:34

Modeldocent

Ingrid jij lijkt echt mijn ideale docent te zijn. Ook dochter zou jouw klonen graag op school begroeten. Binnen een week toetsen of verslagen terug, geweldig.
Dan blijft een foute opzet voor een verslag beperkt tot 1 verslag en dus 1 onvoldoende. Dan kan je als puber leren van je fouten.

Hangkous

Hangkous

12-12-2018 om 13:45

Lilian

Boekverslag/opdracht over een boek voldoende scoren zonder het volledige boek gelezen te hebben heeft dochter al een paar keer gepresteerd.
Randvoorwaarden dik in orde, samenvatting van internet et voila.
Dochter moest vorig jaar een boek lezen, iedereen hetzelfde boek en daar een opdrachtbij kiezen. Vreselijk boek, moeilijk ook ingewikkelde zinnen en thema, ze had 275 bladzijdes gelezen van de 400 en dan kan je best een goede opdracht maken herft ze bewezen.
Iedere periode 1 boek is hier de regel, en dan krijgen ze pas na de vakantie titel en auteur op. Dat is best jammer in de vakantie alvast beginnen zou kunnen zorgen voor wat verlichting van de werkdruk. Bovendien kunnen leerlingen die dat niet willen gewoon vakantie houden en wie wrl wil beginnen begint alvast. Nu zijnde vakanties huiswerkvrij ook voor kinderen die best iets willen doen in de vakantie.

Hangkous

Dank je! Maar ik heb ook echt wel dingen die beter kunnen hoor! Net deze week allemaal lesbezoeken van mijn teamleider en leerlingenquetes in mijn klassen, dus we zullen zien wat daar voor interessants uitkomt. Ik ben aan de klassikale kant qua lesgeven, heb de neiging te veel te praten (hahaha) en denk stiekem ook nog dat ik dat zo leuk kan dat ik me dat wel kan veroorloven. Een van mijn mijn autisten ( ik geef ook les op een speciale autisten- dependance binnen ons lyceum) vroeg een paar weken terecht oprecht geïnteresseerd of ik soms ADHD had . Proest. Was niet erg hoor, zei hij er nog achteraan. Hij kon het wel hebben. Ik heb ook een diepgeworteld wantrouwen tegen teveel beeldscherm in de klas waardoor ik misschien wel eens kansen mis om dingen eens heel anders aan te pakken....

Ben benieuwd if ik het ongeveer bij het rechte eind heb....

Ingrid

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.