Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Elinde

Elinde

23-11-2015 om 23:16

Welk MBO-niveau?

Zoon doet dit schooljaar eindexamen VMBO-k. En dus zijn we naar een paar open dagen van MBO-scholen geweest. Hij is totaal niet handig, een technische opleding gaat het niet worden. Hij zoekt het meer in de richting economie/handel. Maar we zijn er nog niet uit op welk niveau hij gaat beginnen. De scholen zelf geven ook verschillende adviezen daarin. Er zijn in deze richting ook niet zoveel mogelijkheden op niveau 3. Hetis of niveau 2 of niveau 4. Nu denk ik zelf dat niveau 4 wat hoog gegrepen is, maar kan dat eigenlijk lastig inschatten. Ėén school geeft aan dat we niet moeten willen dat hij niveau 2 gaat doen. Zijn huidige school adviseert om op 2 te starten en dan doorstromen naar 4. Er is 1 opleiding niveau 3 die hem wel wat lijkt.
Heeft er iemand ervaring met het volgen van een MBo-4 opleiding na kader? Is een opleiding (bijv. facilitair) op niveau 4 heel theoretisch? Ik heb dat natuurlijk op de open dagen ook gevraagd, maar werd daar niet veel wijzer.


bieb63

bieb63

23-11-2015 om 23:22

lastig

Niveau 3 lijkt mij zeer reeel. Vervelend dan dat het kf 2 of 4 is. Dat is een wereld van verschil. Ik zou toch eerst een uitzoeken of er geschikte opleidingen zijn op niveau 3 , want met kader is dat toch wel de minimale optie. Niveau 2 is meer voor basis.

Nov 2 niet doen

Is veel te makkelijk en zo de van de tijd. Ook wordt stapelen steeds moeilijker, dus beter te hoog instromen en dan afstromen dan andersom.

Met kader kan je prima niveau 4 doen, hij zal zich meer in moeten zetten. De helft van zijn cijfer heeft hij al binnen door alle lessen aanwezig te zijn, aantekeningen te maken en huiswerk te maken,

Dees

Dees

24-11-2015 om 02:09

Hoogst

Kader is het vroegere mavo toch? Als dat zo is zeker het hoogste niveau pakken!

Jamie

Jamie

24-11-2015 om 06:52

Nee Dees (en elinde)

Mavo staat gelijk aan VMBO-T en veel scholen hebben ook nog steeds gewoon een mavo.

Kader staat net onder mavo, maar dan met meer praktijk. Het is dus voor kinderen die het theoretische mavo/t niveau niet aankunnen maar er dus maar net onder zitten. Kader is een toegangsbewijs voor een mbo4 opleiding maar je moet dus wel goed weten waarom je kind kader doet. Als het dat doet omdat het echt moeite heeft met die theorievakken dan moet je wel oppassen wat voor soort mbo4 opleiding je uitzoekt.

Elinde: als geld een probleem is, pas dan op: als een kind aan een mbo3 of 4 opleiding begint en niet binnen 10 jaar een opleiding op dat niveau heeft afgemaakt moet er geld terugbetaald worden. Als geld geen issue is: ga voor die ene mbo3 of dus een mbo4 omdat een mbo2 ook totaal geen garantie is dat daarná de stap naar mbo4 gemaakt kan worden. Je schiet er dus niets mee op. Ik snap dan ook niet waarom de school waar hij nu zit die aanraadt, ik vind dat een grote stap.

Wat voor sector doet je zoon eigenlijk?

Verder: voor veel technische opleidingen hoef je helemaal niet 'handig' te zijn. Ik vind dat een beetje een fabeltje maar goed, ik ken jouw zoon niet. Techniek op mbo4 is niet alleen maar dingen met je handen doen.

Jamie

Jamie

24-11-2015 om 06:53

Vergat ik nog

De stap van basis naar kader is dus veel groter dan van kader naar mavo waar dan ook nog op sommige scholen 'gemengd' tussen zit. Kader, gemengd en mavo/t geeft allemaal toegang tot een MBO4 opleiding alleen geeft Kader geen toegang tot een Havo.

Emma

Emma

24-11-2015 om 07:04

Mavo?

Mavo bestaat toch niet meer? Wie haalt er nou een mavodiploma? De term mavo kom je vooral tegen op plekken waar ze liever niet met het vmbo worden geassocieerd.
Op de mavo (vroeger dus) kon je dacht ik c- of d- niveau doen. Is dat niet tegenwoordig het verschil tussen tl en kader?
Niveau 2 is echt een heel stuk lager qua niveau. Het verschil tussen 3 en 4 is kleiner dan dat tussen 2 en 3.

Jamie

Jamie

24-11-2015 om 07:39

Emma

Mavo bestaat gewoon nog, je ziet het vaker als de school bij havo/vwo in één gebouw zit maar ook bij scholengemeenschappen. Je diploma is hetzelfde als van een vmbo-t school maar vaak richt een mavo zich meer op het opstromen naar havo, maar ook dat kan andersom zijn.

Emma

Emma

24-11-2015 om 07:54

Jamie

Hier is een draadje waar meer in staat.

http://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/verschil-tussen-tl-en-mavo

Voor veel ouders klinkt mavo beter dan vmbo, helaas, ik zie/hoor het hier elke dag. Maar het maakt niks uit natuurlijk. Op je diploma staat trouwens alleen vmbo, verderop pas tl. Dat wist ik ook niet

Jamie

Jamie

24-11-2015 om 08:16

Emma

Ja, ik ken dat draadje (!) maar wat is je punt nu? Scholen kunnen het van alles noemen, je krijgt een vmbo-t diploma, dat zei ik al.

Emma

Emma

24-11-2015 om 10:34

Jamie

Ik wist niet dat ik een punt had. Moet dat? Een diploma met mavo erop bestaat niet, toch? Is dat een punt? Ik zie veel mensen die de mavo chiquer vinden dan het vmbo. Jij blijkbaar niet....ik vind dat niet zo'n punt.

Welles

Emma, mavo is niet afgeschaft.
Een mavo diploma bestaat gewoon.

Marie

Marie

24-11-2015 om 11:11

niveau 3

Ik zeg - niveau-3.

Trouwens, veel MBO-scholen willen geen leerlingen met Kader op niveau-4 plaatsen. Ten minste hier in de omgeving is dat zo.

Van niveau-2 opstromen naar niveau-4 is een lange weg, waarbij niveau-2 ook nog eens te laag is waarschijnlijk. Gaat hij zich vervelen en kan hij de motivatie verliezen en dan heeft hij niks.

Hij kan natuurijk meedoen met een paar meeloopdagen van de opleidingen die hem wat lijken. Is vaak heel verhelderend over hoe het er aan toe gaat op de opleiding.

Verder naar informatie-avonden gaan. Die zijn vaak wat kleinschaliger dan open dagen en kan er rustig met leraren/decanen gepraat worden over de inhoud van de opleidingen.

succes

Mama

Mama

24-11-2015 om 14:24

Emma en miriam

De school mavo bestaat nog wel. Maar het diploma is altijd een vmbo-TL diploma. Dat staat erop. Er bestaat geen mavodiploma

Welles

Zie het examenbesluit
mavo is nooit weg geweest.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0002399/TitelII/AfdelingI/HoofdstukI/1/Artikel9/geldigheidsdatum_24-11-2015

Artikel 9. Middelbaar algemeen voortgezet onderwijs

Middelbaar algemeen voortgezet onderwijs is het onderwijs dat is ingericht ter voorbereiding op aansluitend beroepsonderwijs dan wel op hoger algemeen voortgezet onderwijs, en dat mede algemene vorming omvat. Het middelbaar algemeen voortgezet onderwijs wordt gegeven aan scholen met een cursusduur van vier jaren.

Jamie

Jamie

24-11-2015 om 15:33

miriam

Vreemd dat ze in de wet niet de lettercombinatie vmbo gebruiken en op de site van de rijksoverheid kom je nergens het woord mavo meer tegen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/inhoud/vmbo

Moemie

Moemie

24-11-2015 om 15:38

Mavo / Vmbo-t

Mijn dochter haalt volgend jaar haar MAVO diploma. Haar school is onderdeel van een Havo / vwo scholengemeenschap. Ze zat eerst op een vmbo school, in de zogenaamde vmbo-t klas maar omdat ze naar de HAVO wil is ze overgestapt van school. Bij deze school sluit het onderwijs beter aan op de HAVO omdat ze die zelf onder hun hoede hebben. Overigens maakt het mij niet uit de benaming. Mavo of vmbo-t is hetzelfde maar wordt op de ene school anders genoemd dan de andere. Bij mijn ene dochter heet het dus MAVO. Haar zus zit op VMBO kader en gaat naar het MBO niveau 4 en omdat de richting die ze kiest onderwijs is met specifieke eisen kan ze dit hopelijk aan, er is geen niveau 3 of lager. Ze wil het proberen en haar huidige school staat achter haar. We zullen zien....

Hier wel

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/middelbaar-beroepsonderwijs/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-toelatingseisen-voor-het-middelbaar-beroepsonderwijs-mbo

Ik denk dat er wel meer overheidssites zijn waar het begrip mavo wel voorkomt.

Hoe dan ook: mavo bestaat nog.

Mama

Mama

24-11-2015 om 18:23

Nou

De school kan best mavo heten.
Maar je krijgt een vmbo-tl diloma en zo wordt het diploma ook bij duo geregistreerd. En het staat ook zo op diploma.
Misschien staat er ook wel ergens mavo op het diploma, want de naam van de school staat erop. Maar je haalt geen mavo diploma.

Mama

Mama

24-11-2015 om 18:26

En miriam

Dat in jouw link nog mavo diploma's worde genoemd is logisch. Want iedereen die in het verleden een mavo diploma haalde kan dus naar die genoemde mbo-opleidingen die genoemd worden.

Jamie

Jamie

24-11-2015 om 18:28

miriam

Dat telt niet er staat nlm ook lbo etc bij. Ze hebben dus een overzicht gegeven van oude en nieuwe opleidingen.

Verschil MBO-3 en MBO-4

Dochter met VMBO-kader doet nu een MBO-3 opleiding en dat sluit goed aan bij haar voortraject. Haar talenkennis is goed, dus het gaat allemaal prima. Maar voor MBO-4 moet ze economie doen en dan struikelt ze over haar gebrek aan rekenvaardigheden.
Een vriendin van me gaf aan, dat het verschil tussen MBO-3 en MBO-4 vaak in de hoek van economie etc. zit, omdat mensen met dergelijke beroepen vaak als zelfstandige door het leven zullen gaan, of meer management-achtige functies krijgen.
Ik dacht dat er ook nog een niveauverschil zat op de taal- en rekentoets: 2F voor MBO-3 en 3F voor MBO-4.

Tsjor

Elinde

Elinde

24-11-2015 om 19:58

Reactie

Zoon doet de richting Handel en Economie. De eerste twee jaren zat hij in een kader/vmbo-t klas en in de derde is de keuze gemaakt om op kader verder te gaan. Het heeft al die jaren veel tijd en energie gekost om hem te begeleiden. Hij heeft ADD en ik moet hem steeds bij de les houden. Ik kan niet goed inschatten of hij niveau 4 wel aan kan. Ik denk ook wel dat niveau 2 te makkelijk is en hij daar niet veel leert. Maar bij Economie en Handel is alleen de opleiding Verkoper op niveau 3. De andere opleidingen hebben alleen 2 en 4, maar mag je binnen dezelfde opleiding wel altijd doorstromen. ik heb nu gelezen dat er binnenkort een test is om het niveau te bepalen. Die wachten we dan eerst maar af.
En dan nog eens goed kijken welke opleiding het dan wordt. Zoon maakt het niet zoveel uit, hij heeft nog geen idee wat hij wil (alleen wat hij niet wil). Ikzelf ben er nog niet uit of hij met de opleiding Verkoper veel verder komt.

Mama

Mama

24-11-2015 om 20:39

Economie

Economie en marketing zijn inderdaad de extra dingen op nivo 4. Het is vrij theoretisch.
En rekenen 3F, al is dat even uitgesteld qua examen
En bedrijfsplan schrijven.
Ik vind dat er toch een behoorlijk verschil zit tussen 3 en 4.

bieb63

bieb63

24-11-2015 om 21:13

klopt

het grote verschil tussen MBO3 en MBO4 is dat op MBO4 je ook 'klaargestoomd' wordt voor 'manager/ondernemer'. In principe heb je dan ook de kwalificaties van het vroegere middenstands en/of ondernemersdiploma. Ben je, in eerste instantie, meer praktijk gericht, dan kies je beter voor 3. 4 kan altijd nog. Of via je baan. MBO2 is een heel ander verhaal. Dus met kader richt je je, m.i., op MBO3 of 4.

MoederVan3

MoederVan3

24-11-2015 om 21:44

Niveau 2 erg laag

Jongste met VMBO-basis heeft daarna Niv-2 opleiding gedaan. Hij vond alleen de praktijkvakken wel aardig (sport) en de rest saai, makkelijk en nutteloos. Ik vrees dat dat voor een niv-2 opleiding economie/handel niet veel anders zal zijn. Naar mijn idee is niv-3 het niveau dat goed bij kader aansluit. Al ken ik een aantal goede kader leerlingen die zonder problemen een niveau-4 opleiding hebben afgerond.
Het enige voordeel van een niv-2 opleiding is, is dat hij snel een startkwalificatie kan halen en gaan werken. In winkels is er genoeg werk. Dat moet hij dan wel willen.

Jamie

Jamie

24-11-2015 om 22:23

nee...

 'In winkels is er genoeg werk. '

Nou nee... de ene na de andere winkel moet reorganiseren of gaat failliet. Ja ze nemen goedkope bbl'rs aan en gooien de volwassenen er uit. Ik zou misschien nog kijken bij logistiek, niet zo technisch.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-11-2015 om 22:26

Ja techniek

Is niet alleen technisch.
Is iets als procesoperator geen optie?

Krullevaar

Krullevaar

24-11-2015 om 22:30

Weet niet in welke regio je woont, maar je zou ook aan iets als beveiliger kunnen denken. Daar hoef je niet sterk voor te zijn hoor. Je moet wel goed regeltjes kunnen handhaven, maar is ook vaak gewoon receptie-achtig werk.

Of richting toerisme, denk Schiphol en hoeveel MBO'ers daar werken in allerlei functies.

In winkels in ook nog genoeg werk, zolang je jong bent en genoegen neemt met kortdurende contracten.

Mama

Mama

24-11-2015 om 23:49

Klopt

Schiphol! Veel mbo funties, op allerlei vlak. Veel grondpersoneel met toeristische opleidingen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-11-2015 om 00:26

BOA

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.