Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Welk niveau VO

Mijn dochter zit in groep 8.
Vorig jaar heeft ze als pre advies Havo/Vwo gekregen met als kanttekening dat als ze haar Cito's stabiel krijgt het Vwo kan worden.
Ze heeft vorige week haar drempelonderzoek gemaakt met Vwo als advies.

Zoals ik haar nu zie, vind ik haar het best passen in een Havo/Vwo brugklas, ook zodat er daar nog een jaartje goed gekeken kan worden waar ze het best past.

Maar wat is wijsheid? ik lees zoveel verschillende verhalen.
Enerzijds dat het makkelijker is te starten op het Vwo, dan van Havo/Vwo naar het Vwo toe, omdat je dan voor elk vak een bepaald gemiddelde moet halen.
Anderzijds...als je deze cijfers niet kunt halen, pas/hoor je dan wel op het Vwo?

Dilemma.
Het is nog niet aan de orde, maar het is zo januari/februari (definitief advies)

Vwo advies.

Als het advies Vwo is zou ik zeker kiezen voor Vwo of gymnasium en geen gemengde brugklas. Weet je dochter naar welk VO ze zou willen en bieden die Vwo?

RC81

RC81

29-09-2019 om 15:41 Topicstarter

Beiden

Ja, door het pre advies (en hoe ze het over het algemeen doet) konden we vorig jaar al gericht scholen bezoeken. Deze bieden zowel Havo/Vwo als Vwo. We hebben nu twee scholen die we dit jaar nogmaals willen bezoeken.
Vanwaar jouw keuze?

Ervaring uit het verleden.

Wij hebben ervaring met H/V brugklas. Deze school heeft enkele jaren geleden een aparte Vwo klas opgericht, precies om de redenen die jij ook geeft. Een leerling met een overtuigend Vwo advies kan beter vanaf dag één alleen op dat niveau les krijgen, gaat idd over met "gewoon" voldoendes.
H/V leerlingen moeten zich eerst "bewijzen" en moesten een 7,5 gemiddeld staan om door te mogen naar Vwo3. (Hier dus 2 gemengde brugjaren).

Ik zou gemengd kiezen als het advies Havo zou zijn. Vooral als school van jullie voorkeur beide opties biedt. Heb je deze vraag ook gesteld aan de groep 8 leerkracht én stel hem op de VO scholen die jullie nogmaals gaan bezoeken. Biedt de aparte VWO klas misschien nog meer extraatjes aan naast het gewone lesprogramma?

RC81

RC81

29-09-2019 om 16:30 Topicstarter

Twijfel

De leerkracht van groep 7 deelde mijn opvatting dat Havo/Vwo momenteel het best bij haar past.
Ik weet niet of het Vwo extraatjes heeft, ik vermoed van wel. We gaan uiteraard weer naar de open dagen.
De ene school is er overigens een met domeinonderwijs, de andere met talentlessen.
Maar dit wordt op ieder niveau aangeboden.
Ik twijfel. Dochter heeft psychisch weleens mindere periodes waardoor ze disharmonisch kan scoren. En ik twijfel of een echte Vwo leerling niet gewoon die 7,5 zou moeten kunnen halen.

Nee.

Ik denk niet dat er zo iets bestaat als een "echte VWO leerling" of "Mavo of Havo leerling".
Een 6 of 7 is ook voldoende toch? De tijd zal het leren.

Pubers van 15/16 jaar laten vaak wat totaal anders zien dan op de basisschool. In gedrag, in motivatie en in afleiding qua leren.
Als jouw dochter met hangen en wurgen richting Vwo zou worden geloodst zou ik wat anders hebben gezegd, maar als ze het kan, de adviezen wijzen naar Vwo, zeker er voor gaan. Afstromen is geen schande en gaat heel eenvoudig
Opstromen is veel lastiger.

bicyclette

bicyclette

29-09-2019 om 17:06

misvatting

"En ik twijfel of een echte Vwo leerling niet gewoon die 7,5 zou moeten kunnen halen."

Dat is een van de misvattingen in het onderwijs en onder ouders. Alsof er iets als een 'echt VWO-kind' bestaat - en alsof lage cijfers bewijzen dat het kind het niveau niet aankan.

Terwijl er zoveel factoren zijn die bepalend zijn voor de schoolresultaten van kinderen. Te beginnen met goed onderwijs. De ene leerkracht voor de klas, die is zo belangrijk. Die ene leerkracht die jou kind de juiste stimulans geeft, de moeite neemt om je kind erbij te betrekken als hij het even niet snapt of is afgeleid, die checkt of alle kinderen nog op koers zijn, die de moeite neemt om structuur aan te brengen en huiswerk duidelijk op te geven. (nee, dat doet niet iedere leerkracht).

Maar onderschat ook de klasgenoten niet. Hoe is de sfeer en de samenwerking in de klas? Hoe wordt op elkaar gereageerd bij lage of hoge cijfers? Kinderen laten zich enorm door elkaar beïnvloeden. In een havo/vwo klas kan nog meespelen dat hogere/lagere cijfers dan je vrienden, betekent dat je volgend jaar niet meer bij elkaar in de klas zit. Dat kan nogal meespelen.

En vergeet het planningen/structureren/huiswerk-stuk niet. Te vaak worden slechte cijfers uitgelegd als 'kind kan niveau niet aan', terwijl het ook kan betekenen dat kind nog niet heeft geleerd hoe hij zijn huiswerk moet plannen. Ja, natuurlijk besteden ze daar op school aandacht aan in mentorlessen, maar daarmee bezit je die vaardigheid nog niet automatisch. Daar lopen best veel kinderen op vast.

RC81

RC81

29-09-2019 om 17:43 Topicstarter

Niveau

Indien er puur gekeken zou worden naar rekenen en begrijpend lezen vanaf groep 6:
Rekenen: Cito een 2 (M6 3) Bij het drempelonderzoek Havo/Vwo. In de klas meestal 7,5 t/m 9 (op een dipje midden groep 7 na, toen waren het vaker 6, 7 en soms hoger))
Begrijpend lezen: Cito 1 of 2. Drempelonderzoek Havo. Verder maakt ze Nieuwsbegrip op plusniveau nagenoeg foutloos.

(Andere vakken geven VWO of VWO plus aan)

Executieve vaardigheden zijn wankel, maar hier maakt ze wel grote ontwikkeling in door. In groep 6 werd er echter al grote zelfstandigheid verwacht op dit gebied.
De hoeveelheid huiswerk ligt op haar school hoog en er wordt veel nadruk gelegd op presteren (wat mij betreft mag dit iets minder)
Ze leert makkelijk.

In 'moeilijke' periodes is haar concentratie een stuk minder. Ik verwacht dat dit op de middelbare ook zal doorspelen.

Wat je ook doet

Neem de beslissing in elk geval samen met je dochter dat jullie er beiden tevreden mee zijn. Per slot moet zij het gaan presteren op een school waar ze meer motivatie voor kan opbrengen als zijzelf betrokken is bij de keuze.
En mogelijk heeft ze ook nog wel eigen argumenten waar jij bij stil kunt staan.
Mijn ouders besloten, buiten mij om, dat ik naar de HAVO ging, na een eenjarige brugklas. Waar mijn resultaten naar het VWO wezen. Mijn leerkracht Nederlands bleek het later nog voor mij opgenomen te hebben. Maar ja, een meisje en ik had honderd hobbies en bezigheden en het leek mijn ouders verstandig dat daar ook nog tijd voor over bleek.
Ik heb het curriculum nog wat weten op te pimpen door een exact vakkenpakket te kiezen, in die tijd nogal uitzonderlijk voor een meisje, maar het was geen feestje en tegen het einde van de HAVO had ik het helemaal gehad met school en ging niet meer door, zoals de plannen, voor het VWO.
Later op de universiteit heb ik me pas echt uitgedaagd gevoeld en moest ik ineens 'werken'. De HAVO bleek twee vingers in de neus en met de hakken over de sloot.

Lanza

Lanza

29-09-2019 om 18:50

Als ze vwo-advies

krijgt, laat haar dan gewoon naar het vwo gaan. Ontzettend frustrerend als ouders havo wel welletjes vinden en een kind daardoor niet de kans krijgt uit te blinken. Als het echt niet gaat, dan kan ze altijd nog afzakken.

Anoniem

Anoniem

29-09-2019 om 19:08

Determinatie

Probeer natuurlijk als je die mogelijkheid hebt, vooral te kiezen wat past bij je dochter, maar kijk vantevoren ook even hoe de determinatie in de brugklas werkt.

Onze oudste is ooit in een havo/vwo brugklas gestart en wij wisten vooraf niet hoe die determinatie werkte. Achteraf wat naïef, maar ik verwachtte dat een echt vwo-kind wel op vwo zou belanden. In die brugklas kregen ze 12 vakken, daarvan waren er 7 leervakken en 5 vakken als tekenen, muziek, gym, handvaardigheid en techniek. Het bleek dat voor de bepaling van het gemiddelde gekeken werd naar het gemiddelde van alle vakken samen. Dat is niet op alle scholen zo.

Mijn oudste scoorde goed op de leervakken, maar gemiddeld op de andere vakken en kwam daardoor niet op de gemiddelde 8. Ze zat in de bespreekzone en daar hadden alle leerkrachten even veel stemmen en zo kwam het dat mijn oudste ondanks positieve adviezen van Nederlands, wiskunde, Engels en Latijn werd bevorderd naar 2 havo. Oudste is vervolgens gestart op een andere school die haar wel in 2 vwo plaatste en inmiddels zit ze in 6 gymnasium. Dat risico zou ik als ik de keus had liever niet nog een keer willen lopen.

Wat je hier in de regio verder veel ziet, is dat de havo/vwo klassen eigenlijk veredelde havo klassen zijn. Alle kinderen met vwo advies worden in een vwo-klas geplaatst en de havo/vwo klassen bestaan volledig uit kinderen met havo advies. Je zou dus ook naar de samenstelling van de havo/vwo klassen en de opstroom naar vwo vanuit die klassen kunnen kijken.

RC81

RC81

29-09-2019 om 19:59 Topicstarter

Keuze

Hier heb je die keuze gelukkig wel echt: voordeel van de grote stad.

Ik zal heus niet de ouder zijn die Havo wel welletjes vindt.
Wel ben ik de ouder die vindt dat ze zoveel mogelijk op haar niveau terecht moet komen, zodat de kans op 'op tenen moeten lopen' maar ook het risico van 'onderpresteren door verveling' zo klein mogelijk zijn.
Ze mag uitblinken, wat haar niveau ook mag worden.

Afzakken kan altijd gebeuren, maar als het even te voorkomen valt zou dat fijn zijn. Het is een kind met nogal een verleden.

Weerbaar maken.

Zeker bij een kind met een wisselend presentatie kan het zin hebben om tijdig zaken te relativeren.
Ja, een deel van de kinderen blijft zitten, ondanks dat ze hun best doen. Dat kan jij zijn. Blijf gewoon je best doen, rustig doorgaan met ademhalen tot je er wel bent. Het is niet leuk, maar het is wel normaal.

https://www.onderwijsincijfers.nl/kengetallen/vo/leerlingen-vo/prestaties-zittenblijven-vo

Het is ook normaal dat kinderen afstromen en opstromen. Dat kan ook met jou gebeuren. Opstromen is natuurlijk leuker, maar afstromen kan ook, ondanks dat je je best doet. Rustig doorgaan tot je bent waar je zijn wil. Iedere leerling heeft een eigen pad. Jij volgt jouw pad.

https://www.onderwijsconsument.nl/onderzoeksgegevens-over-opstroom-en-afstroom/

Je gunt ze graag, liefst extra, succesmomenten. Dat kun je misschien wat meer vinden in andere zaken als hobbies of zaken thuis. Wat ze leuk vinden. Maak er geen wedstrijd van.

En wees zelf ook precies in wat je communiceert. "Als je niet dit of dat, dan blijf je zitten' is niet fijn als bedreiging. Want ja, je kind kan blijven zitten en voelt dan ook nog jou teleurstelling.

Met onderwijs kom je vooruit in de wereld maar het is soms niet makkelijk om je evenwicht te bewaren en toch maar rustig door te gaan. En toch is dat het recept uiteindelijk voor succes.

RC81

RC81

29-09-2019 om 20:39 Topicstarter

Eens

Mee eens.
Ik probeer hier zoveel mogelijk mee te geven dat cijfers niet zo belangrijk zijn, maar je best doen wel.
Het is alleen wel een meisje met een belast verleden en de daarbij horende diagnoses. Je geeft het haar mee, toch kan het voor haar anders (blijven) voelen.
Dus als ze enigszins op een voor haar passend niveau kan starten, geeft haar dat al een beetje zelfverzekerd en veilig gevoel.
De overgang naar een nieuwe school is al groot genoeg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.