Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tippylee

Tippylee

04-02-2011 om 12:32

Welke boeken lezen voor nederlands?

Wat is tegenwoordig verplicht om te lezen in de brugklas? Mijn kind is niet zo'n lezer, en als het straks verplicht wordt is het helemaal niet leuk natuurlijk, dus dacht ik, misschien als ik hem nu laat lezen, zonder druk van het moeten, heeft hij misschien toch een paar 'verplichte' boeken gelezen!
Dus heeft iemand een lijstje misschien? havo-niveau ( weet niet of er veschil in mavo of havo is qua boeken)
Alvast bedankt
Tippylee

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

04-02-2011 om 12:59

Verplicht

kan me niet herinneren dat er bij ons een verplichte lijst was. Wel dat er een lijst was waar je uit kon kiezen (400 boeken lang, of eigenlijk alles wat in de schoolbieb aanwezig was.) en dat er een verplicht aantal was. Maar geen verplichte titels.

Chippie

Chippie

04-02-2011 om 13:01

Maar...

Maar dan moet hij ze twee keer lezen. Het erge van lezen voor je lijst (vond ik) dat je allerlei dingen moet onthouden, vragen moet beantwoorden, etc. Moet je in de brugklas al verplicht lezen voor de lijst?
Hij moet - denk ik - Nederlandse literatuur lezen.

Merel

Merel

04-02-2011 om 13:08

4e?

Mijn dochter zit in 4 havo en ik heb haar nu pas over een boekenlijst gehoord. Eerder niet.

Vera*

Vera*

04-02-2011 om 13:10

Verschillend

Volgens mij moest de zoon van Ingridt kiezen voor een Nederlandse schrijver en een boek dat maximaal tien jaar geleden uitgegeven moest zijn. Mijn zoon kon kiezen uit boeken van een website waarop heel veel boeken stonden, ook van buitenlandse schrijvers die vertaald waren.

Vera

ijsvogeltje

ijsvogeltje

1 boek

Zoon heeft in de 1e klas één boek voor Nederlands moeten lezen. Daar hoef je in groep 8 dus echt nog niet aan te beginnen.

Merel

Merel

Google

Er zijn lijsten te vinden op google; deze bijvoorbeeld:
http://www.scholieren.com/boekverslagen/literatuurlijst/?type=havo&vak=nl

Tippylee

Tippylee

04-02-2011 om 14:54

Oh, ik dacht dat het verplicht was

kan me herinneren van vroeger namelijk. Ik vond het verschrikkelijk omdat het moest! Vandaar...
Maar goed om te weten dat het niet zo is!

Thanks

PS: Merel bedankt voor de link, misschien staat er een leuk boek voor mezelf bij!

Tippylee

Onze zoon leest nu zijn 2e boek

Hij heeft niet een echte boekenlijst maar overleg met de docent is gewenst. Het eerste boek was: Arthur De zienersteen. Kevin Crossley-Holland.

De eerlijk gebied te zeggen dat hij het boek in groep 8 al had gelezen Mu is hij bezig met een verslag over deel 2 en is hij vergevorderd in deel drie.

Het is een hele leuke trilogie. Echt de moeite waard om te lezen. De docent van onze zoon was erg enthousiast en moedigde hem aan om deel 2 te gebruiken voor het huidige boekverslag.

Tihama

Tihama

04-02-2011 om 22:52

Afwachten

Zoon moest in de brugklas 3 boeken lezen, maar die mocht hij zelf vrij kiezen. Nu in de 2e zijn het er 6 per jaar met een advieslijst. Gelukkig bleek mijn eigen advieslijstje (Beckman, Hartman, Dragt en Terlouw) ook toegestaan te zijn. Dat paste namelijk wat beter bij de interessewereld van mijn zoon en dat scheelt bergen in de leesweerstand.

Ik zou dus geduldig afwachten wat het schoolbeleid is.

Tihama

kaatje43

kaatje43

05-02-2011 om 13:28

Geen verplichting

Bij ons mogen ze gewoon zelf kiezen. Ze moeten het wel even aan de leerkracht laten zien ter goedkeuring, maar meestal is het wel goed. Zelfs in 4 Havo is er nog geen verplichte lijst. Wel hebben ze soms thema's waarbinnen ze moeten kiezen.

kaatje43

kaatje43

05-02-2011 om 13:31

En oja

varieerde van Harry Potter, Oorlogswinter, Grijze jager Kruistocht in Spijkerbroek.In de bovenbouw moeten ze wel een Nederlandse schrijver kiezen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.