Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Wilgenkatje

Wilgenkatje

19-12-2017 om 18:06

Welke 'franje' mag de school laten vallen ?

Vraagje naar aanleiding van de verzuchting van een basisschoolmoeder in mijn familie die ineens op verzoek van school nog wat kerstleuks uit de hoge hoed moest toveren.

Welke 'franje' mag school laten vallen?
Welke leuke dingen zijn ( tot een bepaalde leeftijd ?) onmisbaar op school, ,en wat kan met een gerust hart worden geschrapt ?


Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-12-2017 om 09:56

Niets eigenlijk

Franjes maken het leven leuk. Vind ik dan.

Nou is de ontbijtdoos op het VO misschien wel een ietsje teveel van het goede.....

Raffie

Raffie

21-12-2017 om 10:13

Schoolontbijt idd

ik vind de meeste "franje" leuk en ik help ook graag, maar het schoolontbijt mag van mij ook geschrapt.
En met Pasen ook graag een lunch ipv ontbijt, ze eten met het continurooster toch al op school, scheelt mij weer boterhammen smeren

maan.

maan.

21-12-2017 om 10:26

Knutselkeuze?

Hier houden ze wel van knutselen, groot was het verdriet van jongste toen ze als kleuter bij een juf kwam die weinig met knutselen had, waar de andere kleuterprikborden vol hingen met plak en verfwerkjes hing er bij deze klas weinig creatiefs.

Ik weet nog toen ik zelf op de basisschool zat, met moeder/vaderdag vaak met twee klassen tegelijk twee keuze-opdrachten, kon je kiezen of je bijvoorbeeld een boodschappenboekje wilde beplakken en inpakken of iets van klei wilde maken. Zo handig! Wel jammer als je het dan eigenlijk allebei wel wilde

Dat eetgedoe met ontbijtdozen hebben wij hier gelukkig nooit gehad, wel eenmaal een schoolontbijt dat vonden ze allebei niet leuk, de ene miste enorm haar kop thee (mocht niet ivm veiligheid) en de ander had liefst gewoon een bruine boterham gehad, met hagels die we thuis hebben en zonder de ovetdadige drukte van klasgenoten.

Kersteten vonden ze wel super. Opmerking van mijn kant, ben 1* hulpmoeder geweest en als je dan ziet hoeveel teveel eten er overblijft en uiteindelijk wordt weggegooid dan denk ik, kan dat niet anders?

Grote frustratie is het voorjaar. Met pasen spaarpotje goede doel, dan de kinderpostzegels, sponsorloop, juffen/meesterdag en eind van het jaar weer inzameling afscheidkado voor leerkracht.

De beste en leukste twee leerkrachten die ze hier gehad hebben zijn inmiddels allebei met pensioen, misschien zijn de vernieuwingen in het onderwijs op diverse gebieden geen verbeteringen?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-12-2017 om 10:58

Middelbare

Hier gaan ze op de middelbare vrolijk verder met leuke evenementen. Voor Sinterklaas een dobbelspel, maar dat was nog wel aardig (kind heeft zelf bij de Action voor 5 euro cadeaus gekocht), en morgen een kerstontbijt. Dochter is bij haar vader en ik begreep al dat hij haar zelf aan het werk zet om de spiesjes te maken.
Maar on topic, de versierde ontbijtdozen vond ik de vervelendste franje. Dan betaal ik liever meer ouderbijdrage voor een door school geregeld ontbijt.

Triva

Triva

21-12-2017 om 11:36

franje

https://www.ad.nl/binnenland/school-wilde-kinderen-weren-bij-kerstdiner~a8fe2705/?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=socialsharing_web

Belachelijk, 50 euro betalen om mee te eten met het kerstdiner waarvoor school alleen het drinken zelf gaat betalen. Dat je zoiets doet met de kosten van het schoolreisje maar de héle vrijwillige ouderbijdrage?

@Emma

@Emma

21-12-2017 om 12:03

Trivia

Ja ik las het ook. Fijn zo, die kerstgedachte
De school kan dit juridisch nooit hardmaken. Als ze leerlingen al willen uitsluiten van bepaalde activiteiten omdat de ouders niet betalen moeten die activiteiten in het begin van het jaar puntgewijs met kosten erbij worden gepubliceerd. En dan kom je dus niet op 50 euro voor een plastic bekertje met limonade.
Maar ja, tegen de tijd dat ze snapoen hoe het zit is het leed bij deze kinderen al geleden.

rutiel

rutiel

21-12-2017 om 12:09

Eigen wensen en die van je kind

Ik merk dat ik het bij dit soort draadjes altijd wat lastig vind om mijn eigen mening en voorkeuren opzij te zetten voor die van mijn kind.

Kijk, wat mij betreft is het simpel: alle franje mag geschrapt worden. Laat school gewoon lesgeven, daar hebben ze soms al moeite genoeg mee. Ik heb een erge hekel aan knutselen, dat speelt ook erg mee natuurlijk.

Maar mijn kinderen vonden het altijd wel leuk volgens mij. Hoe meer franje, hoe beter. Van toneelstukjes tot buffetten, ontbijten en knutselige activiteiten. Met zo'n bruiloft die hier genoemd werd zouden ze ook rustig een half jaar zoet zijn vrees ik. En met volle vreugde en inzet.

Inanna

Inanna

21-12-2017 om 14:44

maan

"Opmerking van mijn kant, ben 1* hulpmoeder geweest en als je dan ziet hoeveel teveel eten er overblijft en uiteindelijk wordt weggegooid dan denk ik, kan dat niet anders?"

Dat kan natuurlijk wel anders.
Na het schoolontbijt keken wij wat er nog dicht was en lang genoeg houdbaar was om mee op schoolkamp te nemen, dat werd opgeborgen en ging dus mee op kamp.
Alle andere dingen gingen naar een stichting, waar het verder weggegeven werd aan mensen die het nodig hadden. Ook toen er na de kerstviering bergen eten overbleven, zijn de overgebleven hapjes naar deze stichting gebracht.
Dat was overigens nadat ouders die hun kinderen kwamen halen uitgenodigd werd om in de aula mee te komen eten (alle kinderen zaten allang vol en het eten was uit de klassen gehaald en naar de aula gebracht) en om eten mee naar huis te nemen.

Yaron

Yaron

23-12-2017 om 22:14

Franje

Zeker driekwart van de uitjes mogen van mij geschrapt worden, elke maand wel een mailtje met oproep voor ouders die willen rijden. En twee dagen voor een activiteit een lijstje sturen van 'dingen' die nodig zijn bij de activiteit. Winkels zijn hier niet in de buurt, dus weer speciaal voor iets rijden. Een thema op meester-en juffendag, elke keer weer verkleedkleren voor twee maken of kopen.

Rutiel

“Maar mijn kinderen vonden het altijd wel leuk volgens mij. Hoe meer franje, hoe beter. ”

Maar als de school niet begint met die overbodige onzin, missen de kinderen het ook niet. Het zou al helpen als de ouders weigeren zich voor elk wissewasje voor het karretje te laten spannen. En vooral de zielige mailtjes negeren waarin de docenten piepen dat het niet door kan gaan als....
als de leerkrachten hun weken wat saaier en voorspelbaarder zouden laten verlopen (en fulltime zouden gaan werken) dan zouden ze heel wat minder hoeven klagen over werkdruk. Al die ouderhulp verlicht niet alleen, maar brengt ook onrust met zich mee. Van die moeders die alle regie naar zich toe trekken, gekonkel tussen ouders waar de leerkracht last van heeft, extra overlegmomenten. Nee, het basisonderwijs zou heel wat simpeler gemaakt moeten worden, zodat ze zich kunnen bezighouden met lesgeven ipv met tellen hoeveel strippenkaarten er nodig zijn om met de tram naar Artis te gaan.

Triva

Triva

23-12-2017 om 23:51

serieus?

als de leerkrachten hun weken wat saaier en voorspelbaarder zouden laten verlopen (en fulltime zouden gaan werken) dan zouden ze heel wat minder hoeven klagen over werkdruk. ".

Verplicht jij een hele beroepsgroep om ft te gaan werken?

Kaaskopje

Kaaskopje

24-12-2017 om 01:25

Helena

Ik veronderstel dat jij ook fulltime dodelijk saai en dag in dag uit nooit afwisselend werk hebt, waardoor je bergen werk kunt verzetten?

Ik heb de indruk dat jij je er niet in hebt verdiept, waardoor die werkdruk ontstaat. Dat zijn niet de leuke extraatjes denk ik. Die reden staat er niet bij. Hoge eisen van ouders wel.

http://www.duo-onderwijsonderzoek.nl/wp-content/uploads/2016/01/Rapportage-Werkdruk-Leerkrachten-PO-8-januari-2016-1.pdf

Pug

Pug

24-12-2017 om 07:18

Zo te lezen

Is hier al weinig franje. 1x per jaar maar een uitje en 1x per jaar iets meenemen of zo.
Voor het kerstdiner kon je zelf iets verzinnen, màar dat hoefde geen ingewikkeld baksel te zijn. Daar begin ik ook niet aan. Zoe hoeven ook nooit verkleed (mag, met carnaval, maar met kerst gingen ze in hun gewone kleren).

Alles wat je niet zelf kunt

Wat mij betreft mag alles weg wat leerkrachten niet zelf in of vanuit hun klas kunnen doen.
Ik vind dat scholen teveel dingen naar zich toegetrokken hebben die ooit thuis vooral plaats vonden. Sinterklaas was voor thuis en de volgende dag mocht je een uurtje later op school komen. zoiets. Kerstmis was voor thuis, ieder kon het op eigen wijze vieren. Om het nu algemeen te maken en niemand voor het hoofd te stoten wordt het een neutraal 'lichtjesfeest'. Wie verzint het? Zo ook dingen rond rouw en verlies.
Ik ben het met Helena eens, het is niet verplicht om fulltime te gaan werken, maar een realistische visie op waar die extra werkdruk vandaan komt zou wel helpen. Als je fulltime werkt kun je niet meer doen dat wat je kunt en dan laat je sommige dingen wel achterwege. Parttime werkende leerkrachten die klagen dat ze veel te veel uren maken doen iets verkeerd.
Het kan best zijn dat de franjes niet in het lijstje van de werkbelasting staan, maar het kan ook zijn dat het niet genoemd mag worden, omdat het 'leuk' is.
Je concentreren op les geven als je primaire taak hoeft helemaal geen saaie werkdag op te leveren. Als je dat wel vindt, dan moet je een ander beroep kiezen. Evenementenorganisator of zoiets, coördinator vrijwilligerswerk, rouwbegeleider, bakker, etc.

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

24-12-2017 om 11:28

Tsjor

Als een school die zich baseert op een religie vieringen neutraliseert om iedereen tevreden te stellen, slaan die scholen naar mijn idee ook wat door. Maar als dat op openbare scholen gebeurt ben ik het er wél mee eens. Het hoeft niet van mij, maar ik begrijp het volledig. Een lichtjesfeest is voor iedereen te behappen en kun je daarom voor iedereen een feestje laten zijn. Christenen hebben zich die lichtjes toegeëigend. Ook dat vind ik helemaal niet erg, voor er misverstanden ontstaan. Het mooie van dit soort zaken is dat er beweging in zit. De een bedenkt iets, de ander vult dat aan, neemt het op een net even andere manier over, enzovoorts.

Dat het lucratiever is om fulltime te werken, dat heb ik eerder gelezen, dat kan inderdaad best waar zijn, maar het is natuurlijk van de zotte om leerkrachten te verwijten dat ze iets doen wat in het bedrijfsleven volledig geaccepteerd is. De werkdruk ligt in éérste instantie aan alle regeltjes waar hij of zij rapporten over moet opstellen, zich aan moet houden, over moet vergaderen, ook aan de eisen waar óuders van vinden dat ze aan moeten voldoen. Want die onderwijzer van vroeger, die zich alleen bezig hield met stampen en drillen, hoefde zich niet over alles te verantwoorden. Hij was de meester en die wist waar hij het over had. Nu weten de ouders hoe de juf het hoort te doen, vinden ze. Natuurlijk ben ik ook een modern mens, ja heus, maar de mondigheid van 'ons', heeft ook zijn nadelen.

Veertig jaar geleden, zat ik op een lagere school, waar al 'speels' met bepaalde onderwerpen werd omgegaan. Onze hele klas veranderde in verkiezingstijd in een campagnelokaal. Verkiezingsborden e.d.. Ontzettend leuk, we hebben de krant daarmee gehaald. Het was ongetwijfeld veel werk voor onze juf. Van kerst herinner ik mij dat daar ook extra tijd voor werd uitgetrokken. Er werden liedjes geleerd en gezongen, verhalen verteld uit de bijbel (christelijke scholen), ik hing aan de lippen van mijn onderwijzers. Ik denk daar met warme gevoelens aan terug.

Eenmaal volwassen en zelf kinderen hebbend, ben ik meegeweest met een groep (waar geen eigen kind in zat) naar de kinderboerderij. Deze kinderboerderij heeft een houten gebouwtje waarin de beheerders een prachtige verzameling dieren op sterk water hebben staan. Een beetje luguber misschien, maar zo interessant. De kinderen keken hun oogjes uit en ik ook, er werd een goed verhaal bij verteld, helemaal goed. Dat uitje had ook vervangen kunnen worden door een video van een kwartier en dan hup weer tafels stampen, maar hadden de kinderen die video beter opgeslagen? Nee, dat denk ik niet. Dit soort voorbeelden kun je nog onder 'nuttig' scharen, verantwoord dus. Maar dat vind ik ook van vieringen, knutseluurtjes en evenementjes. Die zijn nuttig. Je hebt namelijk niet alleen droge lesstof nodig om door te kunnen groeien, maar ook sociale stof en door te leren omgaan met dingen die je moeilijk vindt, geduld voor moet opbrengen, of waardoor je moet samenwerken. Dat mag best buiten taal, rekenen, aardrijkskunde enzovoorts om gebeuren. Als je vindt dat dat alleen in de privésfeer thuishoort, ontneem je kinderen die daar niet aan (kunnen) deelnemen bovendien dit soort ervaringen.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-12-2017 om 11:29

komma

baseert op een religie vieringen neutraliseert om

=

... baseert op een religie, vieringen neutraliseert om...

Column Frank Kalshoven

Uit de Volkskrant van begin december. Ik heb de tekst gekopieerd, omdat het een plusartikel is dat je alleen met abonnement kunt lezen.
de leerkrachten staakten vanwege de werkdruk en te lage beloning. Ik vind dat FK wel zinnige dingen zegt. Als iemand in deeltijd voor de klas staat, zijn er overdrachtsmomenten. Soms maar een per week als de een ma, di en wo werkt en de ander do en vrij. Maar dat kan ook zomaar verdubbeld worden als ze het anders verdelen. Ook kan het voorkomen dat je als deeltijder toch op de dag moet komen dat je normaal niet werkt. Is weer extra werk.
En nee Triva, ik verplicht niemand om voltijds te gaan werken, maar ik ben dat gezeur wel een beetje beu. Het basisonderwijs is een beroepsgroep die erg in de klaagmodus staat en dat al jarenlang. Ik werk er niet meer. Zal vertellen hoe het bij mij ging. Na de Pabo ben ik eerst bij een uitgeverij gaan werken. Heel hard gewerkt, het was een supercommercieel bedrijf. Na vier jaar voor de klas gaan staan. Fulltime. Ik had het idee dat ik alle dagen vakantie had! Het werken ging me prima af. Heerlijke tijd gehad. Veel vakanties, lekker als je zelf in de kleine kinderen zit. Maar die overleggen..... eindeloos duurden die. Er was geen sturing, de gesprekken meanderden alle kanten op, alle collega’s willden hun zegje doen al was het punt al drie keer gemaakt. Besluiten werden pas genomen als iedereen akkoord ging, maar er waren er altijd een paar die dan maar mokkend akkoord gingen en dat dan ook wekenlang moesten ventileren. Steeds meer druk dat we alles moesten vastleggen, maar dat beperkte ik tot het minimum. Toen ben ik bij een andere school gaan werken, ik hoopte dat het daar anders zou zijn, maar het was ongeveer hetzelfde. Paar van die dames die hun gezin belangrijker vonden dan hun werk en twee, hooguit drie dagen voor de klas wilden staan, verder totaal geen verdere klasoverstijgende taken erbij wilden “want ik werk parttime”. Naast deze ervaringen zat ik in de MR van de school van mijn kinderen, om te zien hoe het er daar aan toe ging. Op school nummer drie hetzelfde riedeltje.

Nu doe ik iets heel anders, werk als freelancer in mijn eigen bedrijf en werk daarnaast drie dagen in een groot bedrijf.

[.......]

Probleem 1. Primair onderwijs is een extreme deeltijdsector. Zeven op de tien werkenden werkt in deeltijd en dan ook nog met een gemiddeld lage deeltijdfactor van 0,6 oftewel 24 uur per week.

Probleem 2. Primair onderwijs is een extreme vrouwensector. Het aantal mannen in de sector is de afgelopen vijftien jaar gedaald van grofweg een op de vijf naar een op de tien. Voor jongens én meisjes op school is dit een gemis.

Probleem 3. Primair onderwijs is de laatste jaren extreem goed bedeeld in de euro's. Voor het verblijf van een kind gedurende acht jaar in het basisonderwijs is volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek 51,6 duizend euro budget beschikbaar. Tien jaar geleden was dat 42,4 duizend euro. Aan het (primair) onderwijs zijn de afgelopen crisisjaren rimpelloos voorbijgegaan.

Probleem 4. Primair onderwijs slaagt er maar niet in betere kwaliteit te leveren. De onderwijsongelijkheid neemt toe: kinderen van laagopgeleide ouders presteren slechter op school dan even intelligente kinderen van hoogopgeleide ouders. Ook in de eenvoudiger dienstverlening aan werkende ouders (betere schooltijden; andere en vooral minder vakanties) zet de sector geen stappen vooruit, al zijn er wel witte raven, de 'integrale kindcentra'.

Waarom zou de belastingbetaler (want die voldoet de rekening) zo'n sector nog meer euro's toebedelen? Zonder er iets voor terug te krijgen?

Tegen leerkrachten die ontevreden zijn met hun inkomen zou je toch in eerste instantie willen zeggen: ga eens wat meer uren werken dan. Wie van deeltijdfactor 0,6 voltijds gaat werken, verhoogt zijn salaris met tweederde. O ironie als mensen dan zouden terugzeggen dat ze dat niet georganiseerd krijgen met de kinderen.

Een voltijdscultuur in het primair onderwijs zou behulpzaam kunnen zijn bij het aanpakken van de andere vraagstukken

Een voltijdscultuur in het primair onderwijs zou behulpzaam kunnen zijn bij het aanpakken van de andere vraagstukken. Mannen, bijvoorbeeld, werken liever voltijds. De mannen die nog in het primair onderwijs werken doen dat ook vaker voltijds dan vrouwen. De sector moet emanciperen en in dit geval betekent dat: mannen erbij.

Een voltijdscultuur maakt de sector ook efficiënter: minder tijd vermorsen aan vergaderen; minder noodzaak tot overdracht; minder functioneringsgesprekken, et cetera. En al die vermorste tijd kan dan zinvol gebruikt worden voor kwaliteitsverbetering, waaronder het tegengaan van ongelijke onderwijskansen.

Een voltijdscultuur, ten slotte, kan ertoe bijdragen dan onderwijsmensen zelf ook inzien dat de dienstverlening aan ouders moet verbeteren.

Beschikbaar budget voor loonsverhoging - en dat heeft het kabinet wel degelijk vrijgemaakt -- zou ik daarom op twee manieren besteden. Eén: een voltijdsbonus. Alleen de vijfde dag in de week wordt extra beloond, voor mannen én vrouwen. Twee: een mannenbonus. Alleen mannen krijgen meer loon.

Een voltijds werkende man? Twee keer prijs.

Verduidelijking

Na [,,,] begint de column van Frank Kalshoven

Triva

Triva

24-12-2017 om 11:47

helena

Ik snap wel wat je bedoelt maar het probleem wat jij ziet wordt niet opgelost met fulltimewerken. Ja minder overdrachten maar alle vergaderingen over kerstfeest, sinterklaas, boekenweek en alle andere toestanden gaan gewoon door en die blijven oeverloos want dat zit gewoon in het karakter.

Mijn zus is een jaar of 12 geleden (ergens voor ze 40 was) als zij-instromer begonnen op de basisschool. Ze was opgeleid als docent op de middelbare maar heeft daar nooit gewerkt. Zij heeft ook een hekel aan oeverloos vergaderen maar dat kan ze niet oplossen met fulltime werken. Dat is ook iets wat ze nooit heeft gedaan en nooit heeft gewild, haar man ook niet sinds er kinderen kwamen. Ik vind echt dat je de problemen die jij ziet op een andere manier moet oplossen en geen mensen moet verplichten of extra stimuleren met meer geld om maar meer te gaan werken. De mensen die werkdruk voelen raken dat niet kwijt met meer werken, gewoon omdat ze teveel doen naast hun normale uren en door die vergaderingen niet uitkomen met die uren.

Overigens was ik 13 jaar geleden ook een groot voorstander van meer mannen voor de klas (school was nieuw gestart met alleen maar vrouwen), de mannen kwamen vanzelf maar er was er in 11 jaar tijd geen een die zo goed was als dat ik verwachtte. Er zijn altijd vrouwen geweest die beter waren (en vrouwen die het slechter deden). Mannen aantrekken alleen omdat het mannen zijn is niet genoeg. Het type man wat je over het algemeen krijgt is inwisselbaar voor de gemiddelde vrouw. Dat wat je verwacht in een man kon ik de kinderen al geven tijdens de overblijf

School

Misschien is het handig om wat meer vrijwilligers te werven op school. Bijvoorbeeld ook de grootouders of ooms en tantes. Ik had ook wel vriendinnen die mee wilden doen. En net nu je ook soms wat meer vaders ziet op hun pappadag.
Alleen lezen en rekenen lijkt me niet genoeg. Je wil ook dat kinderen zich creatief ontwikkelen en inderdaad de uitjes, en je wil ook graag dat ze leren samen een band te vormen en zich bezig te houden met levensbeschouwelijke en maatschappelijke zaken.
Ik vond het wel een heisa omdat je ook moet werken maar heb het toch met veel plezier gedaan. Natuurlijk zijn er dan wel eens ergernissen. Je wil soms dat school iets beter is met tijdig organiseren en plannen maar ik wil ook zelf graag betrokken zijn bij de omgeving van mijn kinderen.
Zal wel een gedoe geven met de VOG.
Ben benieuwd wat de leerkrachten er zelf van vinden?

Kaaskopje

Kaaskopje

24-12-2017 om 11:59

Triva

Mijn dochters vonden bepaalde mannelijke leerkrachten ronduit niet leuk, maar ik denk dat het voor de 'mannetje'/'vrouwtje' -stijl wel goed is als kinderen met beide te maken hebben voor de klas. Het hoort geen verschil te maken in kwaliteit van kennisoverdracht aan leerlingen.

Schaarse mannen

Met name zoon heeft toch veel voordeel gehad van de schaarse mannen op de basisschool. Ze hadden het pesten beter in de hand en lieten de kinderen meer bewegen. Zoon had ook een band met een invalleerkracht met een vergelijkbare cognitieve stijl. Je kon ze wandelend op de gang aantreffen in gesprek over onderwerpen die andere kinderen nog boven de pet gingen. En op de creche kon een mannelijke invalleerkracht mij al op het goede been zetten door te melden dat zoon niet vervelend was als hij zich maar niet verveelde. Dat ondersteunde mijn inzet thuis in het doorgaand aanbieden van dingen om te doen en hopelijk ook op de creche waar een leidster van mening was dat zoon adhd had. Bleek later autisme.
Op de opvang was een mannelijke groepsleider die met zoon gitaar speelde en hem naar de judo bracht.
Natuurlijk kies je ook voor kwaliteit, en sommige vrouwen waren ook beslist geen tuttebellen, maar een gemengde groep heeft gewoon voordelen.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-12-2017 om 12:18

AnneJ

Wat dat vrijwilligers werven betreft, schiet mij nu te binnen, dat dat ook helemaal niet binnen de school hoeft te gebeuren. Wijkgenoten, die zich al dan niet tijdelijk in willen zetten, kunnen net zo goed ingezet worden. Dat haalt het negatieve van de noodzaak aan vrijwilligers misschien ook een beetje weg. Ouders hebben een eigen leven, waarin geld verdiend moet worden, ziek en zeer geleden wordt, of het gewoon niet in het karakter zit om zich enthousiast op een frutsel met kinderen te werpen.

Triva

Triva

24-12-2017 om 12:27

kaaskopje en annej

Grappig dat jullie denken mij uit te moeten leggen wat de voordeel van mannen zijn. Ja ik zag alleen maar voordelen in mannen 13/14 jaar geleden maar ik probeerde duidelijk te maken dat de mannen die er vervolgens kwamen zo slecht waren en zoveel nadelen hadden dat je maar beter gewoon kunt hopen op een GOEDE leerkracht dan al je geld (en dus extra geld zie Helena) in te gaan zetten op mannen in het algemeen.

Mannen hebben allerlei voordelen en ik ben de laatste die zou zeggen dat je geen mannen in het onderwijs moet willen maar er zijn mannen bij die geen enkel voordeel hebben, alleen maar nadelen. Mannen in het onderwijs mogen er van mij zijn en blijven maar alsjeblieft geen extra beloningen, daarmee haal je echt de betere exemplaren niet binnen.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-12-2017 om 12:37

Triva

nou.. uitleggen, dat was het niet zozeer. Meer benadrukken.

Ja Triva

Dat komt ook door discussies die ik hier met zoon voer. Hij is niet voor quota maar voor ''kwaliteit'. Zie het kabinet van Rutte. Dan weet je hoe dat uitpakt.
Dus zit ik hier steeds mijn argumenten bij te scherpen waarom je wel voor diversiteit kiest en dat ''kwaliteit' te vaak een subjectief dingetje is waarbij je de echte kwaliteit van diverse mensen over het hoofd ziet.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

24-12-2017 om 13:14

Toppers

Ik moet zeggen dat ik op de basisschool van jongste juist de mannelijke stagiaires er met kop en schouder bovenuit vond steken. Wat jammer was was dat bij vacatures binnen het team geput moest worden uit mensen die 'over' waren binnen de stichting, waardoor er dus geen plek was voor die onwijs goede LIO maar de invalheks van het jaar ervoor weer terug kwam. De LIO mocht wel zo nu en dan terugkomen als inval. Van mijn zus en anderen die ik ken binnen het basisonderwijs hoor ik dezelfde verhalen, er zijn kennelijk incompetente 'doorgeefkrachten' en heb je een vacature dan ben je de pineut als een van hen net bovenaan het lijstje staat.

Triva

Triva

24-12-2017 om 13:29

Phryne

Klopt dat is een ander levensgroot probleem, veel groter dan dat ft probleem van Helena. Mijn zus had daar dit jaar ook mee te maken. Iemand die al twee keer overspannen was geweest binnen het samenwerkingsverband. Ok mijn zus wilde het nog wel een keer met haar proberen maar echt daar was niet mee te werken (ik zal geen voorbeelden geven, te herkenbaar) maar ja die mensen blijven maar doorschuiven.

Ik wéét dat er bijzonder goede mannen zijn in het onderwijs, ik ben ze helaas niet tegengekomen. Een ander probleem op de basisschool zijn de zwangerschapsverloven. Is een kind net gewend aan een juf, heeft tie een juf die 4 dagen komt; hops zwanger en daarna nog 2x. Allemaal prima maar ook dit is een veel groter probleem dan ft/pt. Ook bij wat langer ziek, trouwen en en paar weken vurt, ik heb het allemaal voorbij zien komen en dat is waarschijnlijk extra op een nieuwe school die jonge leerkrachten trok en vervolgens enorm hard groeide, veel te hard naar mijn zin. Je gunt een kind nu wat ik vroeger had: gewoon een ft leerkracht die het hele jaar blijft. Ft hoeft van mij absoluut niet, zou zelf ook niet FT willen werken maar gewoon het hele jaar blijven is zo belangrijk (tenzij je dan dus die goeie invaller krijgt maar die lol hadden we ook niet altijd hier).

Oeverloos vergaderen

Trivia: 'Ik snap wel wat je bedoelt maar het probleem wat jij ziet wordt niet opgelost met fulltimewerken. Ja minder overdrachten maar alle vergaderingen over kerstfeest, sinterklaas, boekenweek en alle andere toestanden gaan gewoon door en die blijven oeverloos want dat zit gewoon in het karakter. '
Ik denk dat je je vergist: als iemand fulltime werkt, dan wil die naar huis, want de volgende dag moet er weer gewerkt worden.
En de vergaderingen over kerstsfeer etc. kun je laten vervallen als je de franjes eraf haalt. Dan worden er ook geen 'lichtjesfeesten' meer bedacht. (afgepakt door religie, Kaaskopje? Wilde je dan terug naar de tijden van Wodan? Of bedoelde je Divali (Hindoe) of Chanoeka (Joods) of hebben ze allemaal het lichtjesfeest afgepakt? Van wie dan?)
En het eindeloos vergaderen, dat in het karakter zit, mijn excuses, fijn als er een mankement zo breed gedeeld wordt, dat een hele beroepsgroep het als vanzelfsprekend ervaart. Maar daar hoeven dan toch geen belastingcenten naartoe?
Ik herken het overigens wel hoor, veel collega's die eerder basisschoolleerkrachten waren. Een kenmerk: geen probleemoplossend vermogen. Problemen worden gecultiveerd en omarmd, omdat het de verklaring is waarom het niet goed gaat. Stel je voor dat ze opgelost worden? Ook bij mij vrijwel alleen maar mensen die parttime willen werken (en daar al overspannen van worden), maar dan klagen dat ze toch weken van 60 uur maken. Dat kan hoor, in mijn werk, kan makkelijk. Maar ik zeg dan altijd dat ik daar dan ook voor betaald wil worden. Alleen moet je dan meer groepen draaien. en dat willen de collega's dan niet, omdat ze al zoveel werken. Dat snap ik dan weer niet. Met meer groepen werk ik zeker niet meer dan die 60 uur per week.
Ook het geklaag over ziekte en invallers: er is lang geklaagd over de nieuwe wet, waardoor je geen invallers meer zou krijgen; terwijl de oplossing al lang bestond (0-urenkontrakt) en in het bedrijfsleven veelvuldig werd toegepast. Ook beschikbaar voor het onderwijs. En dat je vaak extra moet werken als een collega onverwacht ziek uitvalt, dat komt in zoveel werkkringen voor, dat het verbazingwekkend is als mensen daarover gaan klagen (in de krant, een IB-er die nu een extra dag voor de klas moest staan).
Het zou goed zijn als leerkrachten niet rechtstreeks van de pabo leerkracht werden, maar eerst minstens drie jaar in een vorm van bedrijfsleven zouden werken, zodat ze iets meer feeling zouden hebben met de rest van wereld. Basisschool-HAVO-PABO-basisschool is toch een zeer beperkte levenservaring.
Overigens, ik heb hier nog een oudere, mannelijke leerkracht rondlopen. Uitstekende leerkracht. zo een die in de pauzes ging schaken met de kinderen. Hij werd directeur, dat beviel hem niet, weer terug naar de klas, maar toen was hij de laatst binnengekomene, dus bij de eerstvolgende reorganisatie viel hij eruit. Werkt nu als invalkracht. Je kunt talenten ook echt verspillen. Als een school nog een uitstekende, zeer ervaren, levenslustige, mannelijke leerkracht zoekt, actief op het gebied van muziek en sport,laat het me weten. Ik geef de vacatures graag door (omgeving Arnhem).

Tsjor

Het ft probleem

Het ft-probleem lost nog een ander probleem op: het lerarentekort. Als de oude garde met pensioen gaat zullen er twee of meer mensen nodig zijn om die taak te vervangen.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.