Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Wilgenkatje

Wilgenkatje

19-12-2017 om 18:06

Welke 'franje' mag de school laten vallen ?

Vraagje naar aanleiding van de verzuchting van een basisschoolmoeder in mijn familie die ineens op verzoek van school nog wat kerstleuks uit de hoge hoed moest toveren.

Welke 'franje' mag school laten vallen?
Welke leuke dingen zijn ( tot een bepaalde leeftijd ?) onmisbaar op school, ,en wat kan met een gerust hart worden geschrapt ?


Tango

Tango

24-12-2017 om 23:04

Invallers, mannen en oma's.

Hier had school ook altijd van die vaste invallers. Juffen die eerder uit dienst waren gegaan maar in noodgevallen weer opgeroepen werden. Meestal van die juffen die niet zo met de tijd mee waren gegaan, dus heel streng en een tikkeltje ouderwets. Niet echt waar zoon goed mee om kon gaan.
Toen zijn juf in groep 8 met zwangerschapsverlof ging, kwam er een nieuwe vervangster. Een geweldig mens, ik begrijp nog steeds niet dat ze die geen functie binnen de school konden aanbieden, maar ja, er was geen geld waarschijnlijk. Was drama toen ze weg ging. Zoon is daarna nog een half jaar met tegenzin naar school gegaan.
Zoon hier heeft ook de enige mannelijke leerkracht hier op school getroffen. Was een heel fijne man, daar heeft zoon met plezier bij in de klas gezeten en heel veel leerlingen met hem. Ik vond het jammer dat dochter nooit een meester heeft gehad.
Hierboven schreef iemand iets over meer vrijwilligers zoals vriendinnen, oma's etc. Ik kan me nog het gesprek herinneren met een juf die ik niet erg mocht, zoon zat in groep 3 en had schoolzwemmen. Elke week, op donderdag, moest hiervoor een ouder mee om te helpen met omkleden etc. Was een ramp om dit rond te krijgen. Juf vroeg of ik een keer mee kon maar ik werkte. Toen vond ze dat zoons oma wel mee kon. Nou, echt niet dat ik dat mijn moeder aan ging doen, 30 van die gillende groep 3 kinderen.

Franje

Ik vind alle franje prima. Ik help er alleen niet aan mee. Ik vind dat als de school iets bedenkt en organiseert ze het ook maar zelf moeten uitvoeren. Ik voel me niet geroepen om alle plannen van de school uit te voeren.
En als alle ouders er zo over zouden denken dan was het vlug gedaan met veel van de franje. Echter er zijn genoeg ouders die het wel leuk vinden, die graag meehelpen op school en het allemaal reuze belangrijk vinden.
Dat vind ik ook prima maar wat ik wel vervelend vind is het geroddel van de harde kern over de ouders die nooit/zelden meehelpen en blijkbaar niks voor de school/kinderen over hebben.
En het geklaag over de werkdruk irriteert me ook als ik zelf zie hoe veel tijd er verloren gaat met allerlei onzinnige zaken zoals vergaderen over de aankomst van sinterklaas (want het moet elk jaar anders en bijzonder), de versiering van de school met kerst (met wisselend thema) en nog veel meer.
En vervolgens de mails aan de ouders of ze mee willen helpen met X of Y want anders kan dat niet doorgaan en dat zou zo jammer zijn voor de kinderen.

Als ik de school was zou ik dus inderdaad de hoeveelheid franje enorm beperken. Dan is er een stuk meer tijd en ruimte voor de leerkrachten om zich te concentreren op wat echt belangrijk is: lesgeven

Kaaskopje

Kaaskopje

25-12-2017 om 03:08

Tsjor

Ik zei niet afpakken, maar toegeëigend. De lichtjes waren er al en die zijn in de vorm van kaarsjes bij kerst terechtgekomen. Ook de kerstballen zijn heidens, dus niet gebaseerd op een christelijk feest. Dus ook te gebruiken bij een algemene viering. Het is dus helemaal niet raar om een Lichtjesfeest te houden op een openbare school.

Meen je nou echt dat je een 0-urencontract een goed idee vindt? Als een leerkracht eerst het bedrijfsleven in moet, dan die uit het bedrijfsleven naar sociale werkplaatsen, scholen, fabrieken e.d.. Even snuffelen aan de praktijk.

zebra

zebra

25-12-2017 om 04:54

wel wat franje

destijds op de basisschool maar ik kan me niet herinneren dat er dingen waren die ze van mij hadden mogen schrappen. Ik vond het leuk om te helpen en als ik niet kon of wilde, dan waren er wel genoeg anderen.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-12-2017 om 10:03

Grappig toeval: waarom een boom en ballen?

NOS3 KERSTBOOM - https://nos.nl/video/2208909

De uitleg van de glazen ballen is anders dan ik kende. Ik had begrepen dat deze ballen een soort "heksenballen" waren (https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/product/2490/heksenbol-inox-13-cm)
Ballen waarin boze geesten zichzelf zouden zien en verdwijnen.

Ik heb even gezocht en dat heb ik niet verkeerd onthouden . : https://kunst-en-cultuur.infonu.nl/feestdagen/801-de-glazen-kerstbal.html

Triva

Triva

25-12-2017 om 10:53

Tsjor

'Ik denk dat je je vergist: als iemand fulltime werkt, dan wil die naar huis, want de volgende dag moet er weer gewerkt worden.'

Oh en degene die parttime werkt wil niet naar huis? Wat een vreemde redenering of ik zie iets over het hoofd?

'En de vergaderingen over kerstsfeer etc. kun je laten vervallen als je de franjes eraf haalt. '

Precies maar dat heeft dus niets met ft/pt te maken.

'En het eindeloos vergaderen, dat in het karakter zit, mijn excuses, fijn als er een mankement zo breed gedeeld wordt, dat een hele beroepsgroep het als vanzelfsprekend ervaart. Maar daar hoeven dan toch geen belastingcenten naartoe?'

Precies, daarom zei ik ook: ft/pt lost het oeverloos vergaderen niet op, dat moet je op een hele andere manier aanpakken. Mijn zus heeft daar geen last van, heeft dus ook jaren in een bedrijf gewerkt.

'Ook bij mij vrijwel alleen maar mensen die parttime willen werken (en daar al overspannen van worden), maar dan klagen dat ze toch weken van 60 uur maken. Dat kan hoor, in mijn werk, kan makkelijk. Maar ik zeg dan altijd dat ik daar dan ook voor betaald wil worden. Alleen moet je dan meer groepen draaien. en dat willen de collega's dan niet, omdat ze al zoveel werken. Dat snap ik dan weer niet. Met meer groepen werk ik zeker niet meer dan die 60 uur per week.'

Ik geloof er niet zo in dat er pt'ers zijn die 60 uur werken (leuke overdrijving) en als die er zijn dan hebben ze dat probleem toch echt zelf gemaakt.

'Ook het geklaag over ziekte en invallers: er is lang geklaagd over de nieuwe wet, waardoor je geen invallers meer zou krijgen; terwijl de oplossing al lang bestond (0-urenkontrakt) en in het bedrijfsleven veelvuldig werd toegepast. Ook beschikbaar voor het onderwijs. En dat je vaak extra moet werken als een collega onverwacht ziek uitvalt, dat komt in zoveel werkkringen voor, dat het verbazingwekkend is als mensen daarover gaan klagen (in de krant, een IB-er die nu een extra dag voor de klas moest staan).'

We zijn juist bij de post bezig om die vanzelfsprekendheid (invallen als een ander ziek is) er uit te krijgen, juist door de extreme onderbezetting loopt iedereen al op zijn tandvlees en door maar door te gaan ná de de eindtijd zal de post geen oplossing verzinnen waar iedereen wat aan heeft (post eerder aanvoeren). Soms is het ook wel makkelijk om van alles te accepteren als een ander ziek is, vooral door dat stomme invallersprobleem wat je volgens mij niet kunt aanpakken met een 0 urencontract (leg eens uit).

'Het zou goed zijn als leerkrachten niet rechtstreeks van de pabo leerkracht werden, maar eerst minstens drie jaar in een vorm van bedrijfsleven zouden werken, zodat ze iets meer feeling zouden hebben met de rest van wereld. Basisschool-HAVO-PABO-basisschool is toch een zeer beperkte levenservaring.'

Laten we dan iedereen die het bedrijfsleven in wil ook eerst even 3 jaar in een niet-commerciële instelling werken want ook voor die groep is er net zoveel te zeggen over hun feeling met de rest van de wereld.

'Het ft-probleem lost nog een ander probleem op: het lerarentekort. Als de oude garde met pensioen gaat zullen er twee of meer mensen nodig zijn om die taak te vervangen.'

Nee dat creëert weer andere problemen. Laat iedereen werken hoeveel uur die wil werken. Belachelijk dat er iets verplicht zou worden als het aantal uur werken in een beroepsgroep, juist dat waar mannen zich al decennia op beroepen als reden dat ze niet minder kunnen werken.

Je ziet nogal wat over het hoofd. Met name dit punt: parttimers maken extra uren (eigen wens) en zetten daarmee een norm voor wat je behoort te doen. Zoals de klas versieren, extra leuke werkjes maken etc. En de vergaderingen die maar duren, waar ze speciaal voor terug moeten komen.
Als je fulltime werkt, of bijna fulltime, zoals ik, maximaal dus, dan kunnen een hoop dingen simpelweg niet. Je kunt niet terugkomen, want je bent er al. Je kunt niet langer vergaderen, want je moet je lessen nog voorbereiden voor de volgende dag. Sterker nog: sommige dingen worden ook niet meer van je verwacht, omdat iedereen weet dat het niet kan. Het scheelt zoveel overbodige rommel. Je moet wel effectiever gaan nadenken over het inzetten van tijd.
Wat betreft het 0-urenkontrakt: het probleem was dat mensen niet meer dan 3 maal ene tijdelijk kontrakt konden krijgen en daarna in vaste dienst moesten komen. Het gaat dan om de invalploeg. Dat zou in het onderwijs problemen opleveren (veel over geklaagd, terwijl de oplossing al lang bekend was: een vast kontrakt voor 0 uren, waarna mensen ingezet konden worden als invaller als het nodig was. die oplossing was er al lang, maar het geklaag ging door.
Moeten overwerken als gevolg van extreme onderbezetting is een probleem. Maar in het onderwijs is nog geen sprake van extreme onderbezetting. Het is geen wereldbewegende ramp als je tijdelijk 4 in plaats van 3 dagen moet werken, omdat een collega ziek is.
'Laat iedereen werken hoeveel uur die wil werken.' Het hoeft niet verplicht te worden om meer te werken, maar je mag wel aankaarten dat de persoonlijke 'wil' van mensen problemen oplevert voor hun taak. De 'wil' is niet het allerhoogste wat er is. Zeker niet als je het argument gebruikt dat het anders zo zielig is voor de kinderen, of dat je alles doet voor de kinderen. Of dat je te weinig verdient.
Onderwijs heeft altijd nog bepaalde voordelen: 12 weken lesvrij, je kunt al redelijk vroeg op de dag 'vrij' zijn of je werk anders indelen, zodat je veel thuis kunt doen. Ik zit onder een school en geloof mij, om 16.00 uur zijn alle lampen daar uit. Prima. Onderwijs vraagt ook veel thuis werken, praat me er niet van. Maar zeur niet, zou Annie MG Schmidt zeggen.
De problemen rond het samen-naar-school gaan en alle vereisten die vanuit de inspectie worden opgelegd, dat zijn echt relevante problemen. Dus als de bezwaren zich daarop focussen, prima. Liever dat daar goede oplossingen voor komen, zodat het werk weer gedaan kan worden binnen een normale werkweek (waarbij je wel 7 werkweken per jaar extra in 40 weken moet stoppen).

Tsjor

Kaaskopje

wil je weer terug naar de heksentijd? Waarom? Om te ontsnappen aan de betekenis van kerstmis en wel feest te kunnen vieren? Als je de betekenis van kerstmis geen warm hart toe draagt hoef je het toch niet te vieren?

Tsjor

marie

marie

25-12-2017 om 13:03

Fultime lesgeven

Alsjeblieft niet.
Mijn kinderen hebben de beste jaren op bo gehad met part-timers.
Kan toeval zijn hoor.
Maar of het klikt of niet met de leerkracht is al grote toeval.
En die kans is toch weer wat groter met 2 leerkrachten

Mijn ervaring met fulltimers is dat ze te weinig feedback, tegenwicht krijgen, waardoor ze toch een beetje koning worden in de klas. Vind ik niet positief.
Met 2 leerkrachten worden de kinderen op school net wat genuanceerder opgevoed.

bieb63

bieb63

25-12-2017 om 13:35

even omdraaien

Vooral Helena vindt dat de werkdruk eigen schuld is van de leerkrachten. Ja natuurlijk hebben ze invloed op hoe en hoeveel vieringen. Maar dat is 1 van de weinige zaken waar ze invloed op hebben. Én minder kunnen doen als ze dat gezien werkdruk belangrijk vinden. Maar dan houdt het wel een beetje op... Alle overige zaken die er de laatste jaren bij zijn gekomen, komen van de overheid. Alle rapportages en regeltjes, het passend onderwijs. En nu weer de moestuintjes en het bezoek aan het Rijksmuseum en het leren van het Wilhelmus. Dat verzinnen de leerkrachten niet, dat verzint én bepaalt de overheid.
Ook is men blijkbaar vergeten dat 1,5 jaar geleden de werkweek van 36,86 uur naar 40 uur moest. Niet met extra salaris, nee in uren. En kon/wilde je dat niet, dan ging je werktijdfactor omlaag, dus minder salaris. Ook een ft moest meer, dat betekent dus in de vakantie extra's doen. Vergeten?
En over mannen een extra bonus/salaris geven omdat ze man zijn...... ik zeg maar niets...

Triva

Triva

25-12-2017 om 15:14

Tsjor

'Je ziet nogal wat over het hoofd. Met name dit punt: parttimers maken extra uren (eigen wens) en zetten daarmee een norm voor wat je behoort te doen. Zoals de klas versieren, extra leuke werkjes maken etc.'

Jij gaat er vanuit dat pt langere dagen maken dan ft. Die ervaring heb ik totaal niet. Ft werkt 5 dagen per week, pf werkt er 2 of 3 of 4 maar de dagen zijn even lang, ze kunnen dus niet meer uren inzetten of ze moeten daarvoor terug naar school komen en dat geloof ik niet zo.

'de vergaderingen die maar duren, waar ze speciaal voor terug moeten komen.Als je fulltime werkt, of bijna fulltime, zoals ik, maximaal dus, dan kunnen een hoop dingen simpelweg niet. Je kunt niet terugkomen, want je bent er al. Je kunt niet langer vergaderen, want je moet je lessen nog voorbereiden voor de volgende dag.'

Ook dit begrijp ik niet, als je er voor moet terugkomen ga je toch ook niet langer door dan de ftcollega? Je had het er over dat op de school die jij ziet het donker is om 4 uur. Nou dat haalt je hele verhaal al onderuit want blijkbaar lukt het toch om te vergaderen tussen 3 en 4 en al die andere dingen te doen. Of doen ze dat gewoon stiekem thuis en vergat jij dat even te vermelden dat ze na 4 uur thuiswerken? De basisschool waar mijn kinderen op zaten startte om 8 uur, leerkrachten waren om 7:30 aanwezig en in dat geval vind ik 16 uur geen probleem. Mijn man werkt ook precies die tijden en werkt ook 40 uur per week.

'Wat betreft het 0-urenkontrakt: het probleem was dat mensen niet meer dan 3 maal ene tijdelijk kontrakt konden krijgen en daarna in vaste dienst moesten komen. Het gaat dan om de invalploeg. Dat zou in het onderwijs problemen opleveren (veel over geklaagd, terwijl de oplossing al lang bekend was: een vast kontrakt voor 0 uren, waarna mensen ingezet konden worden als invaller als het nodig was. die oplossing was er al lang, maar het geklaag ging door.'

Niet waar, dat is niet de oplossing:

* Bij het nul uren contract moet je rekening houden met allerlei regels voor oproepkrachten. Zo moet je de oproepkracht na zes maanden een vast aantal uren betalen. Ook ben je onder meer verplicht om het loon door te betalen bij ziekte. Lees meer over deze en andere aandachtspunten:
* Een oproepkracht kan soms bij de rechter een vaste arbeidsovereenkomst met een vast aantal uren afdwingen. Zo wordt volgens de wet ‘vermoed’ dat er sprake is van een arbeidsovereenkomst als een oproepkracht drie maanden lang elke week of minstens 20 uur per maand werkt.
https://www.ondernemenmetpersoneel.nl/orienteren/dienstverbanden/467-aandachtspunten-bij-het-nul-uren-contract.html
* Let op: sinds 1 januari 2015 is het niet meer toegestaan om nul-urencontracten oneindig te verlengen. Per cao kan hiervan wel worden afgeweken, maar alleen als de werkzaamheden incidenteel van aard zijn en geen vaste omvang kennen. In de zorg worden nul-urencontracten helemaal verboden.
https://www.personeelsnet.nl/bericht/nul-uren-contract
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2193613-ook-met-een-nul-urencontract-heb-je-recht-op-een-vast-salaris.html

Bijzonder dat jij denkt dat er een makkelijke oplossing is terwijl al die directeuren al zolang roepen om een oplossing. Die oplossing is er overigens wel: een speciaal uitzendbureau voor leerkrachten die ze overal kan inzetten en waarbij de leerkrachten in dienst zijn bij het uzb maar dat is een stuk duurder voor de basisscholen.

'Moeten overwerken als gevolg van extreme onderbezetting is een probleem. Maar in het onderwijs is nog geen sprake van extreme onderbezetting. Het is geen wereldbewegende ramp als je tijdelijk 4 in plaats van 3 dagen moet werken, omdat een collega ziek is.'

Dat is het wel als je het met die 3 dagen thuis goed geregeld hebt met kinderen, mantelzorg of wat dan ook. Eén keertje kan best maar met het huidige systeem ben je al snel wekenlang aan de beurt.

Triva

Of zoals in de zorg een min max contract aanbieden. Veel scholen vallen toch onder grote overkoepelende besturen, kan zo een bestuur zijn eigen flexpool opzetten.

Over pt/ft: ik heb collega's die werken 3 dagen + minstens nog een sag thuis, die thuis dag is vrije tijd, ze zijn op school van 8 tot 5. Een ft kan niet een dag thuis werken, werkt ook van 8 tot 5 en werkt niet in het weekend, ergo: ft heeft meer lessen maar ook meer tijd om op school na te kijken dus minder werkdruk, want vrij is echt vrij

Kaaskopje

Kaaskopje

26-12-2017 om 01:58

Tsjor

Waarom zou ik terug naar de heksentijd willen? Wat noem jij de heksentijd? Ik draag de kerstdagen zeker nog wel een warm hart toe. Ik ben opgegroeid in een gereformeerd nest, de kerstliedjes, de verhalen e.d. horen er wat mij betreft gewoon bij, ondanks dat ik zelf niet meer gelovig ben. Ik vind het alleen niet erg, als een ópenbare school het christelijke element eruit haalt. Zo kan elk geloof wat op die school voorkomt zich vrij voelen om er samen een feest van maken.

Trivia

je vergeet een ding: scholen hebben 12 weken lesvrij. Dat is 7 weken meer dan je man (neem ik aan). Dat betekent dat je 7 volle werkweken in 40 weken extra moet stoppen. Dat is veel.
Het eindeloos niet-productief vergaderen herken ik vooral van de collega's in mijn sector die uit het basisonderwijs komen. Ik heb zelf een andere achtergrond. In de gezondheidszorg waar ik werkte werd 1 x per maand 1 uur vergaderd en was er toch een zeer goede organisatie, waarin je zelf veel vrijheid had om de dingen te doen zoals je dat wilde doen. Gelukkig zijn er nu weinig vergaderingen meer, maar op studiedagen etc. verbaas ik me over de manier waarop vraagstukken worden aangepakt en de behoefte van mensen om je eigen verhaal te vertellen, zonder te zien of er iemand luistert en zonder zelf te luisteren. Nou ja, ik begrijp het fenomeen nog steeds niet goed, dus ik kan het ook net goed beschrijven. Ik weet wel dat het veel tijd kost en weinig oplevert.
Ik geloof dat de oplossing van het ministerie nu wordt: eerst kijken naar extra dingen die in de regelingen voor personeel zitten, die niet vergelijkbaar zijn met het bedrijfsleven (zoals vrije dagen bij ouder worden, de regelingen rond overtalligheid en ontslag), onder het motto: we willen het extra geld geven aan de mensen die werken en niet aand e mensen die niet (meer) werken. Het gaat dan vooral om maatregelen die extra zijn, dus bovenop wat gangbaar is in het bedrijfsleven.

Tsjor

Administratieve lasten

De administratieve lasten zijn zeker toegenomen en dat is een verkeerde ontwikkeling: van alles moet correct op papier staan voor de inspectie. Dat is een vliegwiel geworden. De oplossing wordt dan: minder tijd aan de kinderen, meer tijd voor de administratie. Dat is gewoon een verkeerde ontwikkeling. Alle steun als het personeel zich daartegen verzet.

Tsjor

didaktisch probleem

Ik zie ook een vakinhoudelijk didaktisch probleem. In mijn sector heb je met extreem gedifferentieerde groepen te maken. Zeg maar: alsof je in een groep mensen hebt die 1 VMBO basis doen tot en met mensen die 6 gymnasium doen; en dan ook nog met verschillende instroommomenten (er kunnen elke dag nieuwe cursisten starten) en verschillende uitstroommomenten (de examens kunnen elke dag plaatsvinden).
Wat mij opvalt is dat alle didaktische 'inzichten' nog uitgaan van een standaard, homogene groep: wat is je lesdoel, Hoe geef je je instructies, wat is je tijdsschema, hoe geef je feedback etc. Met mooie werkvormen. Maar het past niet, als je zoveel verschillende niveaus in één groep hebt. Ik kan niet per groep 5 verschillende lesdoelen opzetten etc. Dat red ik fysiek niet in de tijd, maakt niet uit hoeveel uren je daarvoor krijgt. en ik red het niet om op basis daarvan een verantwoorde les te geven.
Differentiëren vraagt om andere didaktische opvattingen en werkwijzen. en die worden nog te weinig ontwikkeld.
Ik kan me voorstellen dat mensen die opgeleid zijn vanuit het klassieke, klassikale concept moeite hebben om gedifferentieerd te werken. Het kost zeker meer tijd aan voorbereiding. Maar het vraagt vooral een andere insteek in didaktische opvattingen.
Nu zal het op de basisscholen niet zo extreem zijn als bij mij; bovendien is er niet zo'n keihard afrekenmoment in de vorm van examens zoals ik heb. Maar het onderliggende didaktische probleem zou wel eens hetzelfde kunnen zijn.

Tsjor

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-12-2017 om 11:04

Inderdaad Bieb

Zeg maar niets meer... bijzonder zeg zoals deze discussie verloopt. En hoe snel dat soort feitelijkheden uit het geheugen zakken.

Overigens houden de leerkrachten op de school van mijn kind zich niet bezig met in welk voertuig Sinterklaas dit jaar nu weer aankomt. Of wat het thema van de Kerstviering wordt. Dat regelen ouders. De ouders van de Ouderraad doen dit. En daarnaast heeft iedere klas twee klassenouders, die vervoer en aanverwante zaken bij uitstapjes regelen.

Ik geloof overigens ook best wel dat franje werkdrukverhogend werkt. Maar weet je, dat daarom afschaffen is toch een beetje zo alsof mijn baas aankondigt dat er dit jaar geen Kerstborrel komt omdat er nog teveel werk ligt. Terwijl ie eigenlijk zelf de fout ingaat door te weinig mensen voor de klus aan te nemen. Ik heb het idee dat de gemiddelde leerkracht het ook wel leuk vindt om eens een keertje wat anders te doen met de kinderen. En dan juist dat soort zaken gaan afschaffen zou ik als leerkracht niet kunnen waarderen.

Belangrijkste voor mij is overigens dat mijn kinderen het gewoon heel erg leuk vinden om een Kerstdiner, een Carnavalsmiddag, een uitje naar het bos, Sinterklaas op bezoek, het jaarlijkse schoolreisje, etc. etc. te hebben. En daarom help ik graag mee. Als ik kan. En als ik niet kan, dan niet. Simpeler dan dat wordt het niet. Je hebt ouders die altijd helpen en je hebt ouders die nooit helpen. En ik ga er maar vanuit dat beiden doen wat ze graag willen.

Triva

Triva

26-12-2017 om 11:18

Tsjor

Geen reactie op je zo simpele 0-urencontractoplossing?

Triva

Triva

26-12-2017 om 11:20

marsy

'Over pt/ft: ik heb collega's die werken 3 dagen + minstens nog een sag thuis, die thuis dag is vrije tijd, ze zijn op school van 8 tot 5. Een ft kan niet een dag thuis werken, werkt ook van 8 tot 5 en werkt niet in het weekend, ergo: ft heeft meer lessen maar ook meer tijd om op school na te kijken dus minder werkdruk, want vrij is echt vrij'

Ik geloof niet dat ptcollega's een hele extra dag thuis werken en dat ft collega's alleen maar hun 8-5 uren maken. Hoe komen die ftcollega's dan aan hun 7 wk extra (zie Tsjor)?

Nogmaals: een ptcollega die 3 hele dagen werkt heeft toch na school evenveel uren als een ptcollega die 5 hele dagen werkt? Die ptcollega gaat toch niet opeens wel om 3 uur naar huis?

Triva

Tja, je kan het niet geloven, maar ik zie het toch echt gebeuren!

Vaak is de rede: mijn werk is niet af na 3 dagen werken dus ik werk extra thuis. Terwijl de ft collega ook zijn werk niet af heeft, maar niet thuis een extra dag kan werken en dus andere manieren zoekt om het af te krijgen. Ook heb ik als pt meer werkdruk van mijn mail, ik kijk noet elke dag, dus moet achterstallige mail lezen als ik wel werk wat veel tijd kost aangezien ik tussen de 100 en 150 per week krijg. Gelukkig hoef ik niet mrt alles wat, want veel is cc maar ik moet het wel lezen.

Triva

Triva

26-12-2017 om 15:35

marsy

Maar waarom zouden die ftmensen minder tijd kwijt zijn aan die mail, aan voorbereidingen, aan nakijken etc?

Omdat

Als je ft werkt je vaker dezelfde lessen geeft en dus maar 1 keer hoeft voor te bereiden en als je elke dag een uur mail doet, hou je het bij en is het dus makkelijker

Triva

Triva

26-12-2017 om 17:03

marsy

We hebben het hier over de basisschool, daar geef je niet meermaals dezelfde lessen. Verder kan een ft ook niet in het weekend de mail lezen (of wel, volgens mij doen die dat ook gewoon) en ik geloof niet dat een ft basisschoolleerkracht de tijd heeft om vijf dagen per week ergens tussen 8 en 16 uur een uur mail te lezen.

pt v ft

In het onderwijs is pt werken in verhouding veel onvoordeliger dan in sommige andere beroepen.
Veel taken kosten (bijna) evenveel tijd of je nu fulltime of parttime werkt: rapporten schrijven, rapportages maken, mails beantwoorden en bijhouden, vergaderen, ouderavonden bijwonen, gesprekken voeren met ouders...
Je staat minder dagen voor de klas en je hoeft dus inderdaad minder lessen voor te bereiden en minder na te kijken maar veel van de administratieve taken worden niet significant zwaarder als je fulltime werkt.

Precies Kyana

En dan maakt het dus niet uit of je op het basisonderwijs of op ander soort onderwijs werkt

Dees

Dees

27-12-2017 om 00:43

Werkdruk

Peter Tangel en FR geeft in het onderwijs wel een enorm verschil. Je hebt te maken met de overdracht van de klas en behandelde stof, maar ook gazemelijke vergaderingen die je moet bijwonen, rapporten schrijf je dan ook samen en ouderavonden doen ze vaak ook samen daarnaast jaarplanmem en dergelijken. Als je dat allemaal alleen doet kost dat 1x een x aantal uren maar met zijn 2en kost dat al snel 2x een aantal uren + een zooi extra tijd omdat je het wellicht niet overal mee eens bent.

Iedere docent moet extra activiteiten doen en daar geldt soms dat ze dat helemaal niet handig plannen. Zoals bij onze school, daar zitten dan 2 docenten in de organisatie die op ma di en woe werken en 1 docent die op do en vrij werkt, in het bedrijfsleven zal zoiets niet tot nauwelijks gebeuren maar juist in het onderwijs gebeuren dat soort dingen.

De werkdruk verhogen en verlagen hebben ze dus zelf grotendeels in de hand. Overigens zien docenten niet dat ze voor die extra 7 weken elke week flink wat overuren moeten maken dus dat betekend dat als ze om 8 uur op school zijn en ze vaak pas om 17:30 naar huis gaan ze niet teveel hebben gewerkt maar gewoon de norm.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-12-2017 om 10:57

Samengevat

Zouden pt onderwijzers dus niet 'mogen' klagen over de administratieve kant van hun werk, omdat het een keus is om pt te werken en ze niet sneuer zijn dat ft-werkende collega's. Daar zit wat in. Maar in het algemeen is al die administratie natuurlijk wel een tijdverslindende bezigheid. De suggestie wordt in reacties gewekt, alsof leerkrachten tijdens hun werk tijd hebben om na te kijken en administratie bij te werken, maar is dat wenselijk? Als ik op de computer zit te lezen en te reageren, kan ik me niet concentreren op wat er op de televisie gezegd wordt, dat verdwijnt dus uit mijn gehoor. Hoe kan een onderwijzer in de gaten houden of de kinderen ergens behoefte aan hebben of bijgestuurd moeten worden als de aandacht bij nakijkwerk ligt? Onze buurschool heeft nu een continurooster. Ze zijn twee uur klaar. Dat heeft voordelen voor de onderwijzers. Eerder de handen vrij om de andere taken te doen. Nadeel blijkt te zijn dat de voorbereidingen niet meer per dagdeel gedaan kunnen worden, dus moet op dag 1 alles voorbereid worden voor dag 2. Het lijkt mij ook best vermoeiend zo'n continurooster. Er was voorheen in de praktijk ook maar een half uur voor eigen tijd, maar je was wel meer tijd even vrij van de klas.

Ik vind het best 'gevaarlijk', dat mensen waarvan ik de indruk heb dat zij zelf in het onderwijs zitten, of er dichtbij staan, hun collega's die actie voeren in de steek laten door ze te bekritiseren. Meedenken, in opbouwende vorm, over hoe het beter kan is uitstekend, vooral mee doorgaan, maar wat ik zie gebeuren, is 'de zaak' benadelen door een groot deel van de schuld bij de onderwijzers zelf te leggen. Er zijn diverse oorzaken. Het onpraktisch indelen van de taken, teveel tijd steken in vergaderen, zijn ongetwijfeld mede-oorzaken, maar daar blijft het niet bij.

Mijn, zeer persoonlijke, mening is dat ik het onsympathiek vind om te klagen over de franje. Kinderen brengen een groot deel van hun leven op school door. De franje zorgt voor de krenten in de schoolpap. Dat de hulp-koks van die pap soms vervelende eigenschappen hebben, zoals ouders die denken dat ze heel wat zijn door in de OR plaats te nemen, of klassenouders die er kleine despootjes door worden, is een vervelende bijwerking van het systeem. Spreek die mensen daarop aan. Dat aan ouders gevraagd wordt om een steentje bij te dragen, kan 'niet uitkomen'. Daar heb ik ook mee te maken gehad. Als je werkt, dan kun je niet op school zijn voor een uurtje knutselen of lezen. Ik vind ook niet dat het geëist kan worden. Graag of niet. Zodra het een moeten wordt, gaan de hakken in het zand. Maar dit alles wil niet zeggen dat het verkeerd is om ouders erbij te betrekken. Ouders wensen volledig inspraak richting school, waarom zouden ze dan niet ook aanwezig mogen zijn binnen de school? Wel de lusten van een goed opgeleid kind, maar graag zo onopgesmukt mogelijk, want dat scheelt hulpvragen.

Als scholen (nog) meer geld krijgen om het onderwijs beter aan te kunnen bieden, scheelt dat ook bij wat er vrijwillig gedaan moet worden. Een onderwijsassistent bijvoorbeeld kan apart zitten met kinderen die minder vlot lezen, kan het een en ander klaarzetten, administratie doen, e.d.. Zo hoort het eigenlijk. Nu wordt 'echt' werk, gratis gedaan door vrijwilligers, dat vind ik eigenlijk zeer ongepast, hoe graag ik het ook heb gedaan en daar ook totaal niets voor hoefde te hebben. Daar gaat het ook niet om. Maar echt werk, moet ook echt betaald worden. Laat de overheid daar eens meer in investeren en zoeken naar talent wat (betaald) opgeleid kan worden, in plaats van mensen in de bijstand steeds verder uit te knijpen en ze een tegenprestatie op te leggen zonder (of amper) hen boven het bijstandsniveau uit te laten komen.

En los van dat een hoger inkomen voor onderwijzers misschien het gevoel van onrechtvaardigheid hierover zal wegnemen, kan een iets aantrekkelijker salaris meer mannen dit beroep in trekken, waarom zou je het onderwijs ingaan als je binnen een ander vakgebied meer kunt krijgen? Als men wil dat het onderwijs weer een aantrekkelijker werkgever wordt dus vooral ook voor fulltime, moet daarin geïnvesteerd worden. Afgunst in de vorm van 'waarom zouden zij meer moeten verdienen dan wij' zou best eens misplaatst kunnen zijn. Als mensen in bijvoorbeeld de zorg zich daardoor benadeeld voelen, of de eisen van onderwijzers daarom belachelijk vinden, moeten die hun eigen strijd gaan voeren, maar de lat van onderwijzers niet naast hun eigen misschien ook te lage inkomen t.o.v. hun eigen hoge werkdruk leggen. Dat is de omgekeerde wereld.

bieb63

bieb63

27-12-2017 om 11:46

idd, die onderwijsasistenten

Die zijn de afgelopen jaren wegbezuinigd! En ja, dat geeft veel meer werkdruk. Die onderwijsassistenten hadden een belangrijke rol. Niet zozeer voor de 'franjes', maar om de kinderen die om wat voor reden meer aandacht nodig hadden, die te geven.
En nog erger: de onderwijsassistenten die er nu nog zijn, staan gewoon voor de klas, vaak als vervanging. Lekker goedkoop, maar het mag niet eens. Ze zijn nl onbevoegd, dus mogen nooit alleen voor de klas. Maar het gebeurt.

Trivia

Het hele verhaal: http://www.dijkgraafadvocaten.nl/nieuws/vervanging-het-onderwijs-%E2%80%9Cschoolbesturen-doen-er-goed-aan-niet-af-te-wachten%E2%80%9D
Je hebt gelijk, het minimum is niet 0 urn, maar 8 uren. En het onderwijs heeft veel uitzonderingsmogelijkheden voor de CAO.

Tsjor

De zoveelste oproep

om "gul te doneren" voor het zoveelste, mistige, goede doel...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.